Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 20:11

Ik probeer iets beleefd gescheld te vinden in West-Vlaams maar dat is er niet denk ik :') Houd u bakkes zou hier dan 'oedje mulle' zijn _O-

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 20:28

Liefde voor west Vlaamse uitdrukkingen.

Ja santé mi ratje.
Mo how ene
Betikketakt

Thioro

Berichten: 4011
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 20:28

Beleefd schelden :') .

In de streken waar u bijna altijd gebruikt wordt is dat dus idd echt geeeen beleefdheidsvorm-u (Antwerpse hier) maar zoals al gezegd wordt je/jij te bekakt bevonden en het klinkt ook gewoon niet in dialect.

Ik kan 'u' gebruiken tegen vrienden, familie, werkgevers, proffen of m'n katten.
En enkel bij de proffen mag je er zeker van zijn dat het uit beleefdheid is :+ .

xHaithi

Berichten: 2081
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 20:40

Mijn haar komt echt omhoog als Belgen je en jij gebruiken zoals Nederlanders dat doen, tenzij het in een streek is waar dat hoort bij de manier van spreken zoals in West-Vlaanderen. Maar een Antwerpenaar of Vlaams-Brabander die je en jij begint te gebruiken, bah! Doe normaal aub :') Het klinkt niet beter of deftiger, het klinkt voor mij bekakt en onnatuurlijk. Ge, gij en u it is, ook tegen eventuele kinderen :P (Want blijkbaar moeten we tegen onze kindertjes je en jij gebruiken tegenwoordig want anders worden het onopgevoede barbaren die zich niet verstaanbaar kunnen maken in het dagelijks leven, triestige zaak..)

En inderdaad, u kan een beleefdheidsvorm zijn maar ook een soort verwijzing/aanspreking/bezittelijk voornaamwoord in het Vlaams. Uit de context en de rest van de zin is prima af te leiden welk van de 2 gebruikt wordt trouwens. Ik vind het altijd wat raar dat Nederlanders het opeens beleefd vinden klinken als er ergens een 'u' tussen floept terwijl in de rest van de zin gewoon 'ge' en 'gij' gebruikt wordt. In zo'n geval is het nooit als beleefdheidsvorm bedoeld.

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 20:45

Adelaide71 schreef:
germie schreef:
Ik heb geregeld met belgen rond antwerpen te maken en daar is u iets wat altijd gebruikt wordt, ook al ga ik allang over op jij omdat je elkaar al langere tijdkent. Als je dan zegt noem me maar jij, dan nog u, dat hoort zo is dan het antwoord, een beleefdheidsvorm.

Maar inderdaad, in andere streken is het minder.

Omdat het valentijn is kreeg ik deze. Ik moest even nadenken: je hebt een mooi balkon met stevige schokbrekers.

Amai amai


Ga jij nu een Belg vertellen hoe ze met elkaar communiceren? :D

Nee, maar heb valentijnswensen gehad van een Belg en moest even goed nadenken wat er bedoeld wordt. :+ Is uiteraard een geintje onder elkaar.

Dat heeft u toch wel begrepen? <3

Ayasha
Blogger

Berichten: 58121
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 20:53

Varekaj schreef:
Ayasha schreef:
‘Houd uw bakkes’ kan ook prima. :j beleeft schelden. :j


DIT is de meest prachtige omschrijving ooit van die uitdrukking :')
Ik zie nu een zeer welgemanierd, koket dametje voor me dat zeggen met een pruilmondje.

Made.my.day.

Nooit uw manieren vergeten. :D :D
Die van schemerdier is ook heerlijk. _O-

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 22:29

germie schreef:
Het gebruik van u, gij en jij. Groot verschil. U gebruiken wij zelden zeg maar, het is een beleefdheidsvorm, maar hier nogal afgeschaft zeg maar. Belgen gebruiken het vrijwel altijd. Gij gebruiken wij niet. Jij wordt gebruikt door Belgen om de Nederlanders niet te shockeren en is hier de gebruikelijke aanspreekvorm. :D

Ik zeg echt geen 'jij' tegen een Nederlander om hun niet te shockeren. :') Dus het spijt me, als er ooit op het nieuws komt dat er spontaan Nederlanders doodvallen... _O-

Ayasha
Blogger

Berichten: 58121
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 22:38

Als ik ‘jij’ zeg krijg ik altijd het gevoel dat ik die persoon als een klein kind behandel. _O-
Een Nederlander die ‘gij’ zegt klinkt ook totaal niet. Ik gok dat ik zo klink als ik ‘je’ en ‘jij’ gebruik. _O-

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 22:44

Ayasha schreef:
Als ik ‘jij’ zeg krijg ik altijd het gevoel dat ik die persoon als een klein kind behandel. _O-
Een Nederlander die ‘gij’ zegt klinkt ook totaal niet. Ik gok dat ik zo klink als ik ‘je’ en ‘jij’ gebruik. _O-

Mijn Nederlandse vriendin probeert regelmatig eens 'ge/gij' te gebruiken, of zo stuurde ze ook eens 'BENT U TROTS' naar mij. Een poging tot de 'Vlaamse u' te gebruiken, alleen in de verkeerde context, best wel hilarisch, at least she tried.. _O- (Moet wel zeggen dat ze de U tegenwoordig wel in de juiste context kan gebruiken. :)) ) Ik moet altijd moeite doen om mijn gezichtsuitdrukking dan normaal te houden, meestal lukt dat niet. :')

Thioro

Berichten: 4011
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 22:54

Het u-gebruik blijft idd wel een dingetje :P .

Zo ooit met een Nederlandse vriendin dovemansgesprek gehad tijdens een spel. Het was haar beurt dus ik zeg 'tis aan u', grote ogen en de vraag waarom ik u zeg.
'Omdat het aan u is'.
U in deze context is absoluut Geen, ik herhaal: geen, beleefdheidsvorm. Maar zij voelde zich ongemakkelijk bij die 'beleefdheid' en ik moest even nadenken hoe ik het anders ging verwoorden zonder u te gebruiken en zonder naar mijn gevoel belachelijk te klinken :+ .

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 23:04

"Gij zijt aan de beurt" :+

xHaithi

Berichten: 2081
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: België

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 23:05

"'t Zijt gij" zeggen sommigen :P Kvind dat altijd precies klinken als een beschuldiging maar bon _O-

Ayasha
Blogger

Berichten: 58121
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 23:11

xHaithi schreef:
"'t Zijt gij" zeggen sommigen :P Kvind dat altijd precies klinken als een beschuldiging maar bon _O-

Tis jouw beurt?
Ge zijt aan de beurt?
Gij zijt aan zet? Gij moogt nu... Uhm.... _O-
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 14-02-19 23:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Keandra
Berichten: 1174
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Hamme (O-Vl, België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 23:12

'Tis aan jen.' zou mijn man zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 23:19

t'es on aa/t'es on au (zoals auw) of t'es anen toer

:+ of 't is aan u, dat produceren wij hier ook wel ja.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58121
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 23:20

Tis uwen toer (maar da’s weer met u) of ‘gij zijt’ gebruiken wij hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 23:22

tis uwen toer zeggen we ook.

Nu is het wel zo dat mijn pa van Aalst was, mijn moeder en haar kant van de familie van Limburg/kempen. Denk Elen, Genk, Maaseik, Houthalen-Helchteren, Heist-op-den-Berg. Dus vanuit die mengelmoes sla ik echt vanalles door elkaar :P

Ayasha
Blogger

Berichten: 58121
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 23:38

Ik mix, als je me gefrustreerd genoeg krijgt, Brussels, west Vlaams, diepenbeeks, wat oost Vlaams (Aalst) en Leuvens. := (ja ik heb wat rond gezworven, _O-) dankzij bokt ook nog wat Nederlandse dingetjes.....
Antwerps alleen niet omdat ik gruwel van het accent, _O-
Zodra ik puur Diepenbeeks ga spreken is het hoogtijd om te zwijgen. _O- Zolang ik mix maakt mijn man zich geen zorgen maar wordt het zuiver Diepenbeeks dan gaat ie over op ‘tactical retreat.’ _O-

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 23:44

Tis a(n) joe

Narcissa
Berichten: 3058
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 23:45

Ik zit ook tussen Vlaams en Nederlands in na 3 jaartjes bij mijn lieve NL vriend te wonen.
Erg irritant. Bij Nederlanders heb ik het gevoel te Vlaams te spreken (verstaan ze niet altijd even goed hier) of met te chique woorden (idem). Als ik dan bij familie of vrienden in Vlaanderen kom, heb ik dan weer het gevoel te Nederlands te spreken. Het is nooit goed :')

Wij zeggen altijd "gij zijt" of "this aan aa"

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 23:48

O idem hier. Ik woon inmiddels 16 jaar in Gent.

Gentenaars en de rest van de wereld: zó west Vlaams da gij praat
Alle west-Vlamingen: zo Gents da je spreekt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 23:52

Ik hoor dan liever west-vlaams dan gents eerlijk gezegd :o

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 23:56

We zijn Gent aan het innemen, geeft het nog 10 jaar en Gent is Nieuw-West-Vlaanderen :j :')

Schuur_

Berichten: 4938
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 23:59

Hier is het Tis aan och

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 00:19

Wat bijzonder dat jullie 'je en jij' bekakt vinden klinken. :D

Voor Nederlanders is 'u' inderdaad een beleefdheidsvorm, maar het schept ook afstand.
Ik ben er mee opgegroeid dat je u zegt tegen volwassenen, niet alleen beleefdheid maar ook respect.
Ik vind het ook heel raar als in de winkel zo'n jong kippie achter de kassa 'je en jij' zegt tegen een hoogbejaarde dame. Hoe beleefd ze het ook zegt.