Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Adelaide71 schreef:germie schreef:Ik heb geregeld met belgen rond antwerpen te maken en daar is u iets wat altijd gebruikt wordt, ook al ga ik allang over op jij omdat je elkaar al langere tijdkent. Als je dan zegt noem me maar jij, dan nog u, dat hoort zo is dan het antwoord, een beleefdheidsvorm.
Maar inderdaad, in andere streken is het minder.
Omdat het valentijn is kreeg ik deze. Ik moest even nadenken: je hebt een mooi balkon met stevige schokbrekers.
Amai amai
Ga jij nu een Belg vertellen hoe ze met elkaar communiceren?
Varekaj schreef:Ayasha schreef:‘Houd uw bakkes’ kan ook prima.beleeft schelden.
DIT is de meest prachtige omschrijving ooit van die uitdrukking![]()
Ik zie nu een zeer welgemanierd, koket dametje voor me dat zeggen met een pruilmondje.
Made.my.day.
germie schreef:Het gebruik van u, gij en jij. Groot verschil. U gebruiken wij zelden zeg maar, het is een beleefdheidsvorm, maar hier nogal afgeschaft zeg maar. Belgen gebruiken het vrijwel altijd. Gij gebruiken wij niet. Jij wordt gebruikt door Belgen om de Nederlanders niet te shockeren en is hier de gebruikelijke aanspreekvorm.
Ayasha schreef:Als ik ‘jij’ zeg krijg ik altijd het gevoel dat ik die persoon als een klein kind behandel.
Een Nederlander die ‘gij’ zegt klinkt ook totaal niet. Ik gok dat ik zo klink als ik ‘je’ en ‘jij’ gebruik.