Is er geen middenweg voor vluchtelingen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 15:56

Blue_Eyes schreef:
Tcm62 schreef:
Wat staat er in de emigratieregels van Canada? Alleen mensen die aantoonbaar een aandeel aan de Canadse economie bijdragen zijn welkom....aha....

Ja? http://www.nrc.nl/nieuws/2015/09/20/can ... -te-vangen

Verder heb ik zo mijn sterke vermoedens dat jij een SA bent van iemand met wie ik niet wens te discussieren... Dus laat ik het verder naar jou toe hierbij.

Ha, SA? He wat jammer nou, ben wel benieuwd wie dat dan is.. :D

Indestal

Re: Is er geen middenweg voor vluchtelingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 15:59

Overigens weet ik dat Canada op dit moment zit te springen om technisch en medisch personeel en die werven ze ook graag via het buitenland...en daar zal natuurlijk ook een grote groep uit Syrie tussen zitten..zij zullen dan versoepelde regels krijgen..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 15:59

Teddy

Ik geloof er niet in dat er zoveel echte vluchtelingen zoveel veilige landen voorbij reizen. Vaak al jaren veilig gewoond.

Dus ik blijf bij opvang regio en voor hier de grenzen betreft opvang dicht.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 16:00

En hier gaat okk de hele discussie over....

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 16:02

Blue_Eyes schreef:
Tcm62 schreef:
Wat staat er in de emigratieregels van Canada? Alleen mensen die aantoonbaar een aandeel aan de Canadse economie bijdragen zijn welkom....aha....

Ja? http://www.nrc.nl/nieuws/2015/09/20/can ... -te-vangen

Verder heb ik zo mijn sterke vermoedens dat jij een SA bent van iemand met wie ik niet wens te discussieren... Dus laat ik het verder naar jou toe hierbij.

SA's moet je rapporteren, dat mag niet volgens de boktregels, dus bij deze...

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 16:13

Tcm62 schreef:
Hoe kom je daarbij? Die subsidie voor 50+? Wat een fabel...het is juist duurder een oudere aan te nemen omdat de pensioenpremie hoger ligt en daardoor kiezen ze er juist vaker niet voor..
Je schept verwachtingen....er zullen misschien wat begroepsgroepen zijn waarbij de overheid wat steunt...

Maar je stelt nu elke werkgever bij elke 50+er...terwijl dat de groep is die er het eerste uitvliegt bij reorganisaties en het moeilijkst aan het werk komt omdat men geen "oud" wil...

Dit bestaat wel degelijk. Is een nieuwe regel. Ff de regels van de UWV erbij zoeken tcm.Je kan t zo nalezen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 17:31

Cer schreef:
Nou ja volgens mij mixt politiek vluchteling en werk hebben niet heel erg.. vandaar mijn verwarring waarschijnlijk...

Ik associeer werk zoeken met economisch vluchteling.. excuus

Shyte happens. No worries :D Het maakte alleen de discussie even heel moeilijk.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 18:05

Zelden zoveel onzin gelezen als de afgelopen pagina's.

Niet iedere Pool of Marokkaan krijgt 400 euro per maand als hij vertrekt. Wel mogen gepensioneerden hun AOW en pensioen in het buitenland ontvangen. Dat geldt ook voor de Nederlander die in Spanje of Zuid-Afrika woont. Voor een WW- of bijstandsuitkering moet je in Nederland wonen.

Voor het aannemen van werkeloze 55+ zijn wel subsidiemogelijkheden , net als je iemand met een bijstanduitkering of WIA- uitkering aanneemt, ook daar zijn subsidie/premiekortingen mogelijk.
Pensioenpremie is helemaal niet duurder voor een oudere werknemer. Is gewoon een percentage van je loon. Al heeft een oudere werknemer soms wel een hoger salaris. Oudere werknemer heeft meer verlofrechten (maar dat verandert ook al in veel Cao's). Ze hoeven soms niet meer onregelmatig te werken. Werkgevers zijn bang dat ze vaker ziek zijn en minder flexibel.

Mensen wegsturen als ze geen werk meer hebben heeft veel nadelen, zoals ook Cowboy al aangaf.
Maar ook betaalt werknemer (en werkgever) verplicht mee aan allerlei sociale premies en pensioenpremie. Dan stuur je hem weg en wat doe je met het opgebouwde recht ?

Al snap ik niet hoe een (oorlogs-) vluchteling zo snel aan werk kan komen, maar vooral waar naar toe stuur je hem terug? Als de oorlog nog steeds bestaat? Of als het gaat om een politieke vluchteling?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 18:48

Inhakend op dat laatste. Nogmaals dat verschil is er dan dus niet meer... Wat betreft de andere opmerkingen op die stelling zou je dan wellicht kunnen stellen... 'niet ons probleem'?

Die opgebouwde rechten is een heel goed benoemd nadeel aan zulks systeem. :j zag ookal studerende kinderen voorbij komen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 19:18

Opgebouwde rechten. Ww is 3 maanden bij 3 jaar werk toch?
Komt dan mooi uit bij de stelling.

In andere landen is het ook zo dat je niet tot in de eeuwigheid gedeporteerd kan worden om jullie term maar te gebruiken.
Dat is alleen de eerste paar jaar zo.
Daarna heb je gewoon de nationaliteit.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 19:36

Sammie schreef:
Inhakend op dat laatste. Nogmaals dat verschil is er dan dus niet meer... Wat betreft de andere opmerkingen op die stelling zou je dan wellicht kunnen stellen... 'niet ons probleem'?

Ja, je zou ook kunnen stellen 'ieder voor zich en God voor ons allen' maar of de wereld daar nou een betere plek van wordt?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 19:46

bruintje123 schreef:

In andere landen is het ook zo dat je niet tot in de eeuwigheid gedeporteerd kan worden om jullie term maar te gebruiken.

We zullen pensioen als voorbeeld nemen:
Werknemer neemt volgens CAO verplicht deel aan het (bedrijfs-)pensioenfonds. Werkgever en werknemer betalen allebei 50% van de premie (is een veel voorkomende pensioenregeling).
Stel beiden dragen allebei € 100 per maand af aan het pensioenfonds en dan na 3 jaar heeft werknemer geen baan meer en wordt het land uitgezet. Waar blijft die paar duizend euro, die werknemer en werkgever hebben bijgedragen?

Daarbij bouwt iedereen in Nederland vanaf zijn 15e 2% AOW-recht per jaar op. Wat doe je daarmee? Medewerker heeft 3 jaar in Nederland gewoond, dus 6% AOW opgebouwd (en pensioen)?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 20:00

Dat terug betalen bij vertrek is goedkoper dan duizenden hier levenslang aan het bijstand infuus laten hangen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 20:11

bruintje123 schreef:
Dat terug betalen bij vertrek is goedkoper dan duizenden hier levenslang aan het bijstand infuus laten hangen.

Ook aan de werkgever dan? De pensioen- en andere sociale premies die de werkgever heeft afgedragen voor die werknemers?

Deze werknemers worden dan een heel stuk goedkoper voor de werkgever? Laten we even buiten beschouwing dat er geen onderscheid gemaakt mag worden volgens de wet.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 20:14

bruintje123 schreef:

De onderste regel begrijp ik niet helemaal. Een andere nationaliteit krijg je niet bij een pakkie boter

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 20:30

Sterker nog: daar zit best wel wat aan vast.

Van Rijksoverheid.nl:
Citaat:
Als u niet via de optieprocedure Nederlander kunt worden, kunt u naturaliseren. Naturalisatie duurt maximaal 1 jaar. Als u aan alle naturalisatievoorwaarden voldoet, kunt u een verzoek om naturalisatie bij de gemeente doen. U moet officiële documenten zoals uw paspoort, verblijfsvergunning, geboorteakte van uw kind, huwelijksakte en een inburgeringsdiploma laten zien.

U kunt Nederlanderschap door naturalisatie aanvragen als u een geldige verblijfsvergunning heeft, het inburgeringsexamen haalde en minimaal 5 jaar in Nederland woont. Bent u getrouwd met of een geregistreerde partner van een Nederlander? Dan kunt u na 3 jaar huwelijk of geregistreerd partnerschap en onafgebroken samenwonen een verzoek om naturalisatie indienen. Alle voorwaarden vindt u in de brochure Hoe kunt u Nederlander worden? (pdf, 286 kB). De gemeente controleert uw gegevens en stuurt uw verzoek met een advies van de burgemeester naar de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). De IND onderzoekt of u Nederlander kunt worden.

Het kabinet wil dat buitenlanders pas Nederlander kunnen worden als ze 7 jaar rechtmatig in Nederland verblijven. Nu is die termijn nog 5 jaar. De Tweede en Eerste Kamer moeten het wetsvoorstel nog goedkeuren. De verwachte datum van inwerkingtreding is 1 januari 2016.

U wordt pas Nederlander bij de naturalisatieceremonie. Daar legt u de verklaring van verbondenheid af en krijgt u het besluit van verlening van Nederlanderschap. Een naturalisatieaanvraag duurt maximaal 1 jaar en kost geld.

Meestal moet u afstand doen van andere nationaliteit(en). U hoeft geen afstand te doen van uw andere nationaliteit als:

dat niet mag van het land waar u vandaan komt;
u in Nederland, Aruba, Curaçao of Sint-Maarten bent geboren en nu in Nederland, Aruba, Curaçao of Sint-Maarten woont;
u getrouwd bent met een Nederlander;
als u vluchteling bent en in Nederland, Aruba, Curaçao of Sint-Maarten woont.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 21:04

Dat pensioen blijft gewoon in nl. Ik werk in nl, woon in duitsland. Wil ik hetzelfde pensioen als dat ik nu opbouw in nl, dan moet ik me bijverzekeren. Want val straks terug op de duitse pensioen regelingen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 21:07

Blue_Eyes schreef:
Sammie schreef:

Ja, je zou ook kunnen stellen 'ieder voor zich en God voor ons allen' maar of de wereld daar nou een betere plek van wordt?

Nou dat is dus wat je aan kan geven in reactie op die stelling :+ Zou de wereld beter af zijn met een 'niet ons probleem' in zo'n geval? Ik heb zo mijn eigen mening hierover, hoor. Maar als men stellig is dat het eerst werk anders hier niet wezen moet zijn, lijkt het mij logisch dat daar gevolgen aanhangen en die mogen best aangekaart worden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 21:18

Riddershow schreef:
Dat pensioen blijft gewoon in nl. Ik werk in nl, woon in duitsland. Wil ik hetzelfde pensioen als dat ik nu opbouw in nl, dan moet ik me bijverzekeren. Want val straks terug op de duitse pensioen regelingen.

Jij ontvangt straks gewoon je opgebouwde pensioen. In Duitsland wonen is heel anders dan in Syrië wonen, daar is gewoon wetgeving voor en specifieke belastingregelingen.

Als jij trouwens een specifieke deskundigheid hebt, mag jij 30% minder loonbelasting te betalen. Wij hebben een aantal Duitsers in dienst.

Het gaat natuurlijk om het feit, dat medewerkers en werkgevers betalen aan sociale premies en daar dan geen gebruik van mogen maken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 21:21

Natuurlijk krijg je geen verblijfs vergunning bij een pakje boter.
Wat ik eerder schreef ze moeten aan strenge regels voldoen.
Dan zoveel jaar werken en dan pas kunnen ze vergunning aanvragen.
Maar dan hebben ze die nationaliteit en blijft niet steeds het zwaard van verhuizen boven het hoofd hangen.

Hier kloppen de regels niet dat er op de staat geleefd wordt.
Dat trekt andere mensen aan dan in landen waar eigen boontjes doppen de regel integreert ook sneller.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 21:23

Wat doen we trouwens met minderjarige vluchtelingen, die nog niet werken? Hoe lang mogen die blijven?
En als je als vluchteling gekomen bent op je 20e en van je 22e tot 48e gewerkt hebt en dan ziek of werkeloos worst? Dan ook deporteren? En als partner nog wel werkt? Of kinderen zijn hier geboren en op school? Ook deporteren?

Ik vind het een belachelijke stelling.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 21:26

Jij leest echt niet.
Dus ga geen antwoord geven.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 21:26

bruintje123 schreef:
Natuurlijk krijg je geen verblijfs vergunning bij een pakje boter.
Wat ik eerder schreef ze moeten aan strenge regels voldoen.
Dan zoveel jaar werken en dan pas kunnen ze vergunning aanvragen.
Maar dan hebben ze die nationaliteit en blijft niet steeds het zwaard van verhuizen boven het hoofd hangen.

Hier kloppen de regels niet dat er op de staat geleefd wordt.
Dat trekt andere mensen aan dan in landen waar eigen boontjes doppen de regel integreert ook sneller.

Ik weet precies aan welke eisen iemand moet voldoen om te naturaliseren, mijn schoonvader is ooit genaturaliseerd. Er komt zelfs een aankondiging in de Staatscourant.

Maar ik snap nog steeds niet wat jij wilt en bedoelt?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 21:27

bruintje123 schreef:
Jij leest echt niet.
Dus ga geen antwoord geven.

Ik kan prima lezen, maar je moet duidelijk je vraag stellen of mening geven.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 21:36

Als je het een belachelijke stelling vind lijkt het mij dat je ook met tig redenen aan kan geven dat je tegen bent anders dan door te zeggen dat je het 'belachelijk' vindt. Zo moeilijk is het niet hoor.

Er worden dus geen vluchtelingen opgenomen. Dat is dus onderdeel van de stelling. Als je hier wil komen kom je om te werken. Dat hele 'vluchtelingen"gedoe'" kun je dus voor het gemak schrappen. Dan kun je inderdaad zeggen er zijn ook jongeren die in land van herkomst niet veilig zijn. Onder die stelling kun je zeggen dat die gewoon pech hebben. Zou dat terecht zijn of wordt er een hele groep met een dergelijke regel vergeten? Of ze moeten cq kunnen ze met hun ouders meekomen.

De vragen als wat als je ziek bent en wat als je werkende partner hebt zijn wel terecht natuurlijk.. Wat dan.. Evenals als je hier al dik 30 jaar werkt is het dan ook terecht dat je mag blijven. Daar kunnen dan toch regels qua naturalisatie aan vast gehangen worden?

Kinderen die hier geboren zijn zijn trikkie, volgens mij zijn er al vluchtelingen die terug moesten met kinderen die hier geboren zijn uitgezet.

Het is trouwens grappig om te zien dat hier opeens gebruik wordt gemaakt van het beladen woord deporteren, terwijl in Nederland ook nu mensen wekelijks toch wel maandelijks uitgezet worden. Omdat ze hier niet meer mogen blijven. Waarom wordt er nu opeens gesproken over deporteren? ;) Als een ander erop wordt aangesproken woorden als nazi en moslimknuffelaar te vermijden, vind ik het verbazingwekkend dat in een situatie waar de regels waaronder je naar Nederland komt helder kunnen zijn (immers stelling is: zoek werk, geen werk na maand x=wegwezen) over deporteren gesproken wordt. Dat woord zou je dan toch verkiezen bij mensen die NU uit worden gezet en niet mogen blijven, terwijl ze wel willen omdat ze niet aan de regels voldoen om te mogen blijven.