Gestrande bultrug niet te redden...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: Gestrande bultrug niet te redden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 16:24

Als ze onderzoeken hadden gedaan terwijl hij nog leefde was het hek helemaal van de dam geweest.... Een paar gaatjes in zijn huid was al reden tot een hoop heibel.
Maar goed: zijn er fouten gemaakt? Ongetwijfeld. Hebben ze dat dier moedwillig laten lijden omdat ze zo graag het skelet wilden hebben? Nee, dat wil er bij mij echt niet in. Maarja, het is tegenwoordig allemaal erg makkelijk om maar te brullen hoe het zit via alle media... Je hoeft je toch niet te verantwoorden...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 16:34

Volgens mij hebben we het over de fase na het overlijden?

Ze hebben het dier toen nog een dag of 2 laten liggen voordat ze eens gingen "onderzoeken".

Nouja, onderzoeken..... dat was maar bijzaak tijdens het vrijmaken van het skelet, want ze wisten ook wel dat er niet zo veel meer te onderzoeken zou zijn een paar dagen na de dood.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 11:13

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:40

mooie duidelijke documentaire
wat een hetze is dat geweest zeg pfff |o

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 19:49

Bekeken, en idd, emoties en antromorphisme vieren hoogtij.

Heb je nogmaals lopen ergeren aan Lenie 't Hart....:r

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 20:05

die lenie is echt vreselijk :r :r

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 20:07

Ik vind de documentaire een beetje flauw eerlijk gezegd... uitspraken als: "er gaan elke dag walvissen dood" gebruiken om het belachelijk te maken dat er ophef over was dat het dier daar zo heeft liggen lijden :=

Het geeft goed het verhaal weer van de betrokkenen zoals zij het beleefd hebben.
Wat dat betreft is het een aardige documentaire :)

Maar iets kritischer had wel gemogen :=

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 20:12

Wat is er mis aan de uitspraak: er sterven dagelijks walvissen? Dat is toch zo?

Er is gewoon een verschil of dit net onder je snuffert gebeurt of op de oceaan....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 20:39

De toon was er mis mee, vond ik :)

Zo van: er sterven dagelijks walvissen...waarom zo'n consternatie over deze :?

Als er een kerel met slappe benen aangespoeld was op het strand dan had (neem ik aan :P ) ook niemand schouderophalend gezegd "er sterven dagelijks mensen" en hem daar dagenlang laten creperen :=

Bij een mens kan het iets als een bloedpropje zijn, bij zo'n walvis kan het een verstoord gevoel van richting zijn.

Beetje jammer wanneer je de pech hebt om een walvis te zijn en dan weggewuifd wordt als reddeloos verloren omdat een gezond dier niet zou stranden :=

En kom nou alsjeblieft niet met de dooddoener van vermenselijken, het gaat om het principe ;)

Als je alles zo aanhoort dan is het nog steeds totaal niet met zekerheid te zeggen dat het dier geen enkele overlevingskans had gehad als het adequater geholpen had geworden...

Het klinkt nog steeds of men dat voor het gemak maar aanneemt....

Al zou het dier vanaf begin af aan al aan het sterven zijn geweest, dan nog is het mensonterend hoe het dier daar heeft moeten liggen lijden, volgens mij zijn alle partijen het daar wel over eens :(:)

Er worden niet echt vragen gesteld over hoe dit beter aangepakt had kunnen worden, hoe dit in de toekomst aangepakt gaat worden, wat walvisexpert van elders op de wereld ervan vinden / hoe die het aanpakken, waarom het dier niet op zijn minst nog een beetje verzorgd werd, als dierenliefhebber is toch het minste dat je je afvraagt, waarom niemand die oogjes eens schoon spoelde ofzo....

Ook al zou dat wellicht niets geholpen hebben, maar zulke dingen VRAAG je toch als je een beetje kritisch wilt zijn / duidelijkheid wilt geven over vragen die er zijn rond dit hele gebeuren :)

Nu werd eigenlijk alleen maar een tijdlijn gemaakt met uitleg waarom men deze handelingen heeft verricht.... best leuk om die kant van het verhaal te horen maar echt veel interessants is er niet boven tafel gekomen, dat is dan best een gemiste kans vind ik persoonlijk :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 04-06-13 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 20:44

Mee eens, dier heeft onnodig moeten lijden.

Men heeft van alles geprobeerd, redden en een snelle dood en alles heeft gefaald.

Je kunt echt niet zeggen dat er niets is geprobeerd. Adequaat of niet, gestuntel of niet, er is actie geweest.
Dat het uiteindelijk niets heeft uitgehaald is een tweede. En misschien leert men ervan voor volgende gevallen....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 20:54

Dat vind ik dan ook het positieve aan de docu, dat je wel hoort dat de betreffende mensen echt hun best hebben gedaan :j

Het is alleen enorm jammer dat ze zijn gaan handelen op allerlei goedbedoelde aannames en er geen echte experts bij hebben gehaald die veel meer van walvissen (redden) weten....

En nu in die docu wordt daar ook niet kritisch naar gekeken, er wordt niet ontrafeld wat er fout is gegaan, en uit de hele "toon" van het geheel hou ik toch weer het gevoel over dat men het jammer vindt dat het dier geleden heeft, maar het vooral bizar vindt dat "het volk" zo begaan ermee was.

Het hele verloop van het verhaal (en deze docu) geeft mij totaal niet het gevoel dat het een volgende keer beter aangepakt wordt :=

Het doel van de docu lijkt simpelweg om "het volk" een beetje voor gek te verklaren.... dat vind ik een beetje te makkelijk :o

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:01

pmarena schreef:
Het is alleen enorm jammer dat ze zijn gaan handelen op allerlei goedbedoelde aannames en er geen echte experts bij hebben gehaald die veel meer van walvissen (redden) weten....

De vraag is: zijn er echte "experts"? Hoeveel walvissen zijn met succes weer vlotgetrokken? De meeste walvissen die stranden komen toch echt te overlijden. En blijkbaar tasten ook de "experts" in het duister hoe ze het dier zo snel en effectief mogelijk kunnen helpen om te sterven....

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:34

Cassidy schreef:
Mee eens, dier heeft onnodig moeten lijden.

Men heeft van alles geprobeerd, redden en een snelle dood en alles heeft gefaald.

Je kunt echt niet zeggen dat er niets is geprobeerd. Adequaat of niet, gestuntel of niet, er is actie geweest.
Dat het uiteindelijk niets heeft uitgehaald is een tweede. En misschien leert men ervan voor volgende gevallen....

Niet geheel mee eens, het was bekend dat de kans erg klein was dat het dier op een normale manier een spuitje kon krijgen. De speklaag zit te veel in de weg daarvoor. Ze wisten dat met explosieven het in 1 keer klaar had geweest voor het dier, geen lijden meer(is ook vaker gedaan, zie youtube). Echter zou dan het o zo kostbare skelet niet meer te redden zijn. Persoonlijk ben ik nogsteeds van mening dat het dier heeft moeten lijden omdat Naturalis het skelet wilde hebben. De walgelijke reactie van de mensen van Naturalis in het filmpje wat eerder in het topic geplaatst is "hij word toegevoegd aan de collectie", zette voor mij al toon genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:39

Als ze hem hadden opgeblazen. Dan was Nederland ook in rep en roer geweest. Want dan was het niet humaan genoeg. Zelfde toch als de discussie hier op bokt. Schieten of inslapen.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:45

love_western schreef:
Als ze hem hadden opgeblazen. Dan was Nederland ook in rep en roer geweest. Want dan was het niet humaan genoeg. Zelfde toch als de discussie hier op bokt. Schieten of inslapen.

Ze hebben hem toch geprobeerd in te laten slapen? en dat is niet gelukt want het werkt gewoon niet.
Een paard laten schieten of inslapen is heel wat anders. Omdat je bij een paard wel goed in de ader kan prikken, heb je dus een keuze.
Bij een walvis lukt dat vaak alleen bij de staart, want de aders liggen veel dieper. Simpelweg een spuitje geven zit er bij een wilde walvis gewoon niet in. De kans dat hij met zijn staart slaat waardoor er ongelukken gebeuren is aanwezig.

Ik denk persoonlijk als er was uitgelegd hoe het in elkaar zit mensen hier wel vrede mee hadden gehad.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:53

Explosieven hadden wel degelijk effect gehad. En idd, dan was er van dat skelet weinig over gebleven. En wat je dan als reactie uit de Nederlandse bevolking en van de media had gehad, dat is nog maar af te wachten.

Maar weet je, uiteindelijk doe je het niet goed. Kun je het nooit goed doen. Er is altijd wel iemand die iets te zeiken heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:57

miss_lizje schreef:
love_western schreef:

Ze hebben hem toch geprobeerd in te laten slapen? en dat is niet gelukt want het werkt gewoon niet.
Een paard laten schieten of inslapen is heel wat anders. Omdat je bij een paard wel goed in de ader kan prikken, heb je dus een keuze.
Bij een walvis lukt dat vaak alleen bij de staart, want de aders liggen veel dieper. Simpelweg een spuitje geven zit er bij een wilde walvis gewoon niet in. De kans dat hij met zijn staart slaat waardoor er ongelukken gebeuren is aanwezig.

Ik denk persoonlijk als er was uitgelegd hoe het in elkaar zit mensen hier wel vrede mee hadden gehad.

Nee dat snap ik.

Maar ook als je op bokt uitlegt hoe schieten gaat bij een paard, hebben ze er geen vrede.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 22:06

Cassidy schreef:
Explosieven hadden wel degelijk effect gehad. En idd, dan was er van dat skelet weinig over gebleven. En wat je dan als reactie uit de Nederlandse bevolking en van de media had gehad, dat is nog maar af te wachten.

Maar weet je, uiteindelijk doe je het niet goed. Kun je het nooit goed doen. Er is altijd wel iemand die iets te zeiken heeft.

Maar dan toch, liever korte lijdensweg en gezeik dan de lange lijdensweg die het dier nu heeft gehad met nogsteeds gezeik.
Maar ik kijk puur vanuit het welzijn van het dier. Natuurlijk had het veel leuker geweest als hij gewoon weer was gaan zwemmen, maar dat deed hij niet. Natuurlijk is opblazen ook geen vraai beeld en kunnen de stukken walvis best nog wel verweg terrecht komen. Maar de zandplaat was na mijn idee verweg genoeg verwijderd om geen schade aan te richten, maar misschien heb ik dit niet juist ingeschat, ik ken de omgeving daar niet goed genoeg voor.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 22:12

Ik heb er vrede mee hoe het uiteindelijk is gegaan. De natuur gewoon zijn gang laten gaan. En nee, die is niet altijd vriendelijk.

De mens moet zich gewoon niet zo vaak met dingen bemoeien. Menige documentatie in Afrika leeft van beelden van "leeuw grijpt antilope of zebra" en dan is er ook niemand die even een geweer gebruikt om de prooi en snel einde te bezorgen. De cameramensen richten de camera en bekijken het drama wat zich voor hun ogen afspeelt.

Iemand bekend met het verhaal rond Kamunyak? Wiens handen jeuken er niet om de gazelle te helpen?

http://www.youtube.com/watch?v=s7Qigv_h42c

http://www.youtube.com/watch?v=DcejbdAfwNs

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 23:55

Dit was niet de natuur zijn gang laten gaan hoor. Ze hebben zeer on-adequaat geprobeerd het dier om zeep te helpen,wat alleen het lijden maar heeft vergroot.
Ik ben ook van mening dat er alleen zo klungelig te werk is gegaan, om het skelet voor Naturalis in stand te houden. En ik vind dat een dier nooit en te nimmer een lijdensweg moet ondergaan, om een instantie (in dit geval Naturalis) ter wille te zijn. En dat is hier wel gebeurt en dat is het hele wanstaltige aan het verhaal. Ik ben ook van mening dat Naturalis al vanaf dag 1 de beoogde bestemming is geweest en daar vanaf dag 1 naar is gehandeld.

De vergelijking met een leeuw die voor de camera een gazelle op peuzelt, vind ik mank gaan. Dat is de natuur zijn gang laten gaan. Een aangespoelde walvis met groepen mensen belagen, met mislukte afmaakpogingen benaderen, dat is je bemoeien met de natuur. Had het dier dan helemaal met rust gelaten en was er met geen enkel persoon geweest. Want reken maar dat dat allemaal extra stress voor zo'n dier heeft opgeleverd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 00:02

Wat er in de reportage al aangegeven is, dit kun je niet geheim houden. Dus je krijgt ramptoerisme en zelfgeproclameerde experts zoals Lenie....for what is is worth....en de natuur zijn gang laten gaan is dan al per definitie gedoemd om te mislukken. Er zijn altijd mensen die proberen "iets te doen"....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 09:52

Ik vind dat "de natuur zijn gaan laten gaan" altijd te pas en te onpas wordt gebruikt wanneer het mensen goed uitkomt...

Een volgevreten huiskat die door de winter verzwakte vogeltjes vangt, wordt voor het gemak maar "de natuur zijn gang laten gaan" genoemd.

Dieren die aanspoelen doordat sonar en magnetische velden enzo verstoord worden door ons mensen, nee die dieren spoelen aan, dat is de natuur, laat ze maar dood gaan.

Vreemd genoeg laten we de natuur als het ons zo uitkomt, ineens NIET zijn gang gaan...lekker consequent :=

Een leeuw die een gazelle opvreet dat is niet leuk om te zien maar dat is wel de natuur inderdaad :j

Een jonge vent die in elkaar zakt tijdens een wandeltocht in de duinen, kan een verstopte ader of iets hebben. Het kan zijn dat die "beyond repair" is als die eenmaal in elkaar zakt.

Het kan ook zijn dat als je hem op de juiste manier helpt, hij vervolgens gewoon gezond en wel oud wordt :j

Maarja, voor het gemak kun je natuurlijk ook zeggen: och wat zielig voor die man, hij was nog zo jong! Maarja dat is de natuur... als hij in elkaar zakt dan is hij dus ziek en kan hij maar beter sterven. En hij is waarschijnlijk al expres de duinen in gegaan om zich af te zonderen omdat hij voelde dat hij zou gaan sterven :(:)

Achter een jonge walvis die aanspoelt op een zandbank kan een vergelijkbaar verhaal zitten :=

Als walvis moet je dan maar hopen dat er iemand met verstand van zaken bij komt die GOED kan beoordelen hoe je gezondheidstoestand is...en je vervolgens helpt door je hetzij rustig te laten sterven als je daar al volop mee bezig bent, of die je een handje helpt als het nog uren gaat duren... :(:)

Of als je gewoon even een zwak momentje had, dat je dan op een goede manier weer terug het water in geholpen wordt :(:)

Het is nu, een half jaar later, nog steeds niet duidelijk waarom het dier nou eigenlijk aangespoeld is en of het nog een kans van overleven had, en dat vind ik heel erg sneu.... vooral ook voor de volgende exemplaren die aan gaan spoelen.

Vragen die nog open liggen zijn:

- waarom is het dier aangespoeld
- had het dier gered kunnen worden
- hoe hadden "we" dit beter aan kunnen pakken
- hoe had men dit elders op de wereld aangepakt
- hoe gaan we hier in de toekomst mee om
- waarom bleef het dier zo lang levendig en was het zelfs niet dood te spuiten?
- is het normaal dat een "stervende" walvis zoveel dagen nodig heeft om dood te gaan?

Ook nu krijgen we alleen maar te horen waarom men het heeft aangepakt zoals ze hebben gedaan, maar niet wat er nu eigenlijk met het dier aan de hand was...dat schijnt niemand ene ruk te interesseren en dat stoort mij persoonlijk best wel :=

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:23

Voor mij geeft die documentaire heel goed aan hoe het allemaal werkt. En ik sta er volledig achter (alleen neit achter Adri Vonk en Lenie 't Hart, als was die laatste (gelukkig) wat genuanceerder nu).

Heet geeft aan dat ze een goede plan van aanpak hadden. Er is veel overleg geweest, alle opties zijn overwogen, maar de druk die vanuit de (sociale) media komt, is toch zeker een invloedsfactor geweest. Ik vraag mij af wie er WEL een walvis had opgeblazen als je honderden dreigmails, -brieven en -telefoontjes binnen krijgt. Ik begrijp hun redenatie helemaal.
Zo zie je ook maar dat 1 persoon (meneer Gaus) iets wat rustig had kunnen aflopen weer compleet heeft opgerakeld. Waar ik op doel is dat hij voorstelde precies te doen wat ze bij de eerste reddingsoperatie gedaan hebben, zonder dat hij uberhaupt eerst eens polshoogte is gaan nemen. En dat stoort mij ontzettend, dat mensen conclusies trekken zonder er zich in te verdiepen. Men gelooft makkelijker wat mensen uit de tweede kamer zeggen, dan mensen die er wel bij zijn geweest en op de hoogte zijn. En wat je ook ziet is dat woorden worden verdraaid waardoor er nog meer woede kan ontstaan.

pmarena: in deze docu is inderdaad niet gezegd wat er nu daadwerkelijk met dit dier aan de had was. Daar ging deze docu namelijk niet over. Het ging over het handelen, met de invloed van de (sociale) media erbij. Wat er wel (heel kort) wordt verteld is dat ze in Zuid-Afrika onderzoek doen naar hoe het beter aangepakt kan worden (explosie om de kop), maar dit is dus nog een onderzoek! dat geeft niet aan dat het daadwerkelijk de beste oplossing is. Ze zeggen ook dat dit dier niet meer gered had kunnen worden, doordat ze spier beschadiging had, door het doorliggen, dat blijkt uit de sectie.
Is het normaal dat zo'n dier er zoveel dagen nodig heeft om te sterven? Geen idee, maar ja het was wel een jonger dier, en die zij vaak nog wat weerbaarder dan oudere dieren. En daarnaast wordt ook dat in de docu verteld: een dier gaat normaal in rust heen en als er steeds aan gesjord wordt, krijgt het steeds weer een soort van adrenaline stoot, dat het toch weer niet rustig kan slapen.
En dan je laatste vraag: waarom is het dier aangespoeld? Geen idee. de razende bol is gewoon een verraderlijke plek. Daarnaast is de populatie bultruggen enorm en breidden ze zich uit, zo komen ze ook in gebieden waar ze nog niet eerder gezwommen hebben, en dan kan ik me het zo voorstellen dat het een keertje mis gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 13:10

Cassidy schreef:
Wat er in de reportage al aangegeven is, dit kun je niet geheim houden. Dus je krijgt ramptoerisme en zelfgeproclameerde experts zoals Lenie....for what is is worth....en de natuur zijn gang laten gaan is dan al per definitie gedoemd om te mislukken. Er zijn altijd mensen die proberen "iets te doen"....

Ik zeg toch ook dat men de natuur in dit geval absoluut niet zijn gang heeft laten gaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 13:15

pmarena schreef:
Ik vind dat "de natuur zijn gaan laten gaan" altijd te pas en te onpas wordt gebruikt wanneer het mensen goed uitkomt...

Een volgevreten huiskat die door de winter verzwakte vogeltjes vangt, wordt voor het gemak maar "de natuur zijn gang laten gaan" genoemd.

Dieren die aanspoelen doordat sonar en magnetische velden enzo verstoord worden door ons mensen, nee die dieren spoelen aan, dat is de natuur, laat ze maar dood gaan.

Vreemd genoeg laten we de natuur als het ons zo uitkomt, ineens NIET zijn gang gaan...lekker consequent :=

Een leeuw die een gazelle opvreet dat is niet leuk om te zien maar dat is wel de natuur inderdaad :j

Een jonge vent die in elkaar zakt tijdens een wandeltocht in de duinen, kan een verstopte ader of iets hebben. Het kan zijn dat die "beyond repair" is als die eenmaal in elkaar zakt.

Het kan ook zijn dat als je hem op de juiste manier helpt, hij vervolgens gewoon gezond en wel oud wordt :j

Maarja, voor het gemak kun je natuurlijk ook zeggen: och wat zielig voor die man, hij was nog zo jong! Maarja dat is de natuur... als hij in elkaar zakt dan is hij dus ziek en kan hij maar beter sterven. En hij is waarschijnlijk al expres de duinen in gegaan om zich af te zonderen omdat hij voelde dat hij zou gaan sterven :(:)

Achter een jonge walvis die aanspoelt op een zandbank kan een vergelijkbaar verhaal zitten :=

Als walvis moet je dan maar hopen dat er iemand met verstand van zaken bij komt die GOED kan beoordelen hoe je gezondheidstoestand is...en je vervolgens helpt door je hetzij rustig te laten sterven als je daar al volop mee bezig bent, of die je een handje helpt als het nog uren gaat duren... :(:)

Of als je gewoon even een zwak momentje had, dat je dan op een goede manier weer terug het water in geholpen wordt :(:)

Het is nu, een half jaar later, nog steeds niet duidelijk waarom het dier nou eigenlijk aangespoeld is en of het nog een kans van overleven had, en dat vind ik heel erg sneu.... vooral ook voor de volgende exemplaren die aan gaan spoelen.

Vragen die nog open liggen zijn:

- waarom is het dier aangespoeld
- had het dier gered kunnen worden
- hoe hadden "we" dit beter aan kunnen pakken
- hoe had men dit elders op de wereld aangepakt
- hoe gaan we hier in de toekomst mee om
- waarom bleef het dier zo lang levendig en was het zelfs niet dood te spuiten?
- is het normaal dat een "stervende" walvis zoveel dagen nodig heeft om dood te gaan?

Ook nu krijgen we alleen maar te horen waarom men het heeft aangepakt zoals ze hebben gedaan, maar niet wat er nu eigenlijk met het dier aan de hand was...dat schijnt niemand ene ruk te interesseren en dat stoort mij persoonlijk best wel :=

Amen!

Men heeft geen antwoord, want de reden is niet zo mooi om te vertellen.
Als er geld aan een dier te verdienen valt, dan doet de mens niet aan natuur, zie maar in het schrijnende geval van Morgan en haar collega's. Nope, dan is de natuur opeens een vreselijk oord voor zo'n dier en is een veredeld zwembad met veel te harde muziek. Maar dat is dan opeens wel goed, terwijl als ze de natuur zijn gang hadden laten gaan, Morgan waarschijnlijk binnen 24 uur sowieso wel was gestorven.

Experts op het gebied van inslapen van deze reuzen zijn er gewoonweg niet, daar het amper gebeurd, daarom hadden ze er helemaal met hun tengels af moeten blijven, ze hadden moeten kijken of ze het dier vlot konden trekken en als dat niet zou willen, hadden ze in een omtrek van 4 km geen mens moeten toelaten, zodat het dier in rust kon sterven.