Grote brand in Moerdijk (GRIP 4) bij chemicaliënbedrijf.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: Grote brand in Moerdijk (GRIP 4) bij chemicaliënbedrijf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 19:49

Nee, weten ze ook niet.
Ik heb mazzel dat mijn pa daar zit. Die kan me meer vertellen.
Voor zover hij dingen mag vrijgeven natuurlijk. Maar wat betreft mijn paard is het wel prettig :j

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:04

Nu wisten ze op lokale zender te bevestigen dat hetgeen wel gevaarlijk is geweest voor de gezondheid, dit doordat het om zeergrote getallen aan chemicaliën gaat die tijdens de brand gemengd zijn. Tevens zijn er tijdens het blussen hulpverleners geweest die al klachten hadden.

Daarnaast gaat er een onderzoek komen naar de hulpverlening die is verleend, oa door het verkeerde materieel wat in omgeving beschikbaar is voor branden waarbij chemicaliën bij betrokken zijn. Zoals al eerder gezegd zijn ze eerst met water aan het blussen geweest, dat doofde het vuur niet maar laaide het meer op waardoor het grootschalig is geworden. De gemeente moet bij voorkeur blusvoertuigen hebben die industriële branden aankunnen. Maar ook de tijd die het duurde eer dat de eerste wagens kwamen en voordat er groot uitgerukt werd.

Hoopt zo dat na al die jaren eindelijk de gemeente daarvoor op de vingers getikt wordt, het is al lang duidelijk dat dit niet werkte en dat men niet snel genoeg ter plekke kan zijn en dat de gemeente niet voorbereid is op zoiets grootschaligs en met hetgeen wat nog meer op het industrie terrein staat kan het nog erger uit de hand lopen, praten we bij ATM al zo lang over.

Amanda hoe voelt jouw vader zich verder? Mijn broer voelt zich goed maar die kwam aflossen bij het nablussen, die werst wel akelig van de zooi die op de grond lag, daar zou ie niet met normale schoenen door willen lopen zei ie ;) toen hij kwam was de ergste rook wel geweest maar de dampen die er hingen lijken me ook niet gezond.

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 23:27

Op crisis.nl en moerdijk.nl zijn de lijsten geplubiceert met de stoffen die het bedrijf had, kan je gerust stellen, denk eerder dat het zorgwekkend is wat je daar tegen zal komen, maar even ter info dus

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 23:57

waar vind jij die lijsten? ik kan ze niet vinden namelijk

edit; gevonden

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 08:33

Een deskundige gaf net op het 7 uur journaal aan dat vooral degene die de troep op moeten ruimen zich echt grote zorgen moet maken. En dat het gebied van strijen en strijensas nauwkeurig gecontroleerd moet worden. Toch geeft ook dit mij geen overtuigende angst weg dat het geen risico voor de omwonenden en de hoekse waard is.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 08:52

Ik moet ook zeggen dat ik mij er niet zo prettig bij voel: ik woon in Strijen....aan de andere kant: hoeveel troep waarvan we het niet weten verdwijnt er in de bodem en de lucht?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 09:46

De hulpverleners hebben met gewone schoenen door die plassen heen gebanjerd.... die nu dus zwaar kankerverwekkend blijken te zijn.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 10:21

ik blijf het ook raar vinden dat er niet uit voorzorg veiligheidsmaatregelen zijn getroffen voor de hulpverleners.
zag afgelopen week ook iemand op tv die daar op inging en dat werd een beetje goed gepraat met dat het ook lastig werken was en dat
je maar een half uur met zuurstof kunt werken enz. maar in zo'n geval is het toch veiligheid voor alles lijkt mij.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 11:39

loulou schreef:
ik blijf het ook raar vinden dat er niet uit voorzorg veiligheidsmaatregelen zijn getroffen voor de hulpverleners.
zag afgelopen week ook iemand op tv die daar op inging en dat werd een beetje goed gepraat met dat het ook lastig werken was en dat
je maar een half uur met zuurstof kunt werken enz. maar in zo'n geval is het toch veiligheid voor alles lijkt mij.

men klaagt nu al dat hulpverlening traag op gang kwam. Als ze hele beschermende pakken aan hadden moeten doen hadden ze nog later geweest en hadden mensen daar weer over gaan zeuren.
Dus tja... wat wil men nou?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 11:40

stef schreef:
loulou schreef:

men klaagt nu al dat hulpverlening traag op gang kwam. Als ze hele beschermende pakken aan hadden moeten doen hadden ze nog later geweest en hadden mensen daar weer over gaan zeuren.

In dit soort situaties zoekt men helaas altijd wat om op te zeiken := ik denk dat het voor ons nu gewoon afwachten is tot die testresultaten bekend zijn.. toch?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 11:58

Jans schreef:
stef schreef:

In dit soort situaties zoekt men helaas altijd wat om op te zeiken := ik denk dat het voor ons nu gewoon afwachten is tot die testresultaten bekend zijn.. toch?

Inderdaad! Ik ben benieuwd hoeveel van de mensen die deze uitspraken doen, ook daadwerkelijk aanwezig zijn geweest! Ik was een van de hulpverleners ter plaatse en ik denk dat dit allemaal wel meevalt.

Evenals met de Schipholramp (waar ik ook bij ben geweest) loopt men achteraf altijd te klagen over dat hulpverlening traag op gang kwam. Maar neem van mij aan dat als mensen 3 rijen dik gaan staan kijken wat er gebeurd, dat het a. lastig is om er tussendoor te komen en b. je het achteraf uiteindelijk nooit goed doet.

Ik denk niet zozeer dat men moet wijzen in de richting van de hulpverlening die er alles aan heeft gedaan om de boel onder controle te krijgen en af te zetten met alle gevolgen van dien...

En laten we wel wezen... De beste stuurlui staan altijd aan wal...

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 12:34

stef schreef:
loulou schreef:

volgens mij wordt er in ploegen gewerkt. neem aan dat de tweede ploeg genoeg tijd heeft om wel beschermende kleding aan te doen.

je hebt mij niet horen 'zeiken' dat de hulpverlening traag op gang kwam. en ik wijs ook niet in de richting van de hulpverlening. ik vraag me alleen af of er genoeg aan de veiligheid is gedacht van de mensen ter plaatse. je staat daar maar mooi in de troep te werken terwijl er nog helemaal niet duidelijk is of en hoe schadelijk het is. dat de eerste ploeg geen tijd heeft voor allerlei veiligheids eisen kan ik me indenken, maar op dag twee stond iedereen daar ook nog gewoon zonder bescherming te werken.
pas nu met het opruimen loopt iedereen opeens in beschermende pakken en wordt er gewaarschuwd dat er zelfs dan nog risico is.

suelza ik hoop inderdaad voor je dat het allemaal mee valt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 12:41

ik zeg ook "men", ik zeg nergens jij....

Als de 1e ploeg beschermende kleding aan had moeten doen, hadden ze later ter plaatse geweest en was de ramp wellicht nog groter geweest.

Ik vind zowiezo dat het nog relatief snel onder controle was gezien het formaat van de brand :j

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 13:11

maar je quote wel mij ;)

ik snap dat beschermende kleding tijd kost. daarom zeg ik ook dat het mij verstandig had geleken dat de tweede (aflossende) ploeg beschermende kleding had gedragen.

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 18:49

Toch is het niet gezond geweest, mijn broer is komen aflossen bij het nablussen, heeft beetje last aan luchtwegen, maar zit voornamelijk onder de uitslag. Ook bij de teams die kwamen aflossen is er niet verplicht om beschermde kleding te dragen, waarbij schijnt toch aantal brandweermannen twijfels hadden getrokken.

Chauffeur van ATM die 2x per dag komt lossen geeft aan ook helemaal onder de huidaanslag te zitten, ja die staan nu letterlijk in het bluswater te lossen en laden, vrijdag mochten ze daar gewoon aan het werk. (op kantoor na ivm waterschade)

Beschermde kleren nu pas aantrekken is mosterd na de maaltijd, deze stoffen hoeven niet direct een reactie te veroorzaken maar zullen wel op langere termijn effecten kunnen hebben. Verschikkelijk voor die mannen/vrouwen en nog geen groot onderzoek instellen, slecht slecht slecht. Maar wat kan ik zeggen beleid van de regering, niet onnodig paniek zaaien maar eerder waarheid verzwijgen.

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 19:38

en wat zeggen ze nu? In de roetdeeltjes zat een grote hoeveelheid dioxine!! Verder niet schadelijk!! Uhu!! In duitsland worden kippebedrijfen geruimd door deze kankerverwekkende stof en in nederland zeggen ze niets aan de hand!! Mensen en hulpverleners die ter plaatse waren moeten nu een vragenlijst invullen over hun klachten. Laten ze daar een jaar mee wachten en het aantal kankerpatienten is erg veel! Sorry om het zo cru te zeggen maar als het eenmaal zover is zeggen de regering enzo oeps we waren een rapportje vergeten te benoemen waar idd instond dat het dioxine is en das levensgevaarijk spul mensen!!

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:21

Inderdaad, bedrijf is officieel in staat van beschuldiging gesteld. Ze gaan nu onderzoeken of de controles door de gemeente wel goed zijn uitgevoerd.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:10

Ik heb net het persbericht zitten kijken.
Maar volgens mij zeggen ze nu dat het nu nog niet verstandig is om paardjes in de wei te zetten.
Maar of dat dit advies nu gebaseerd is op feiten....... ik heb eerder het idee better safe than.....
Verder vond ik het een hoop bla bla en weinigs concreets. Schiet er dus nog niets mee op.
Waar ligt nu precies de grens van het adviesgebied (zit ik binnen de genoemde 10 km grens of niet), waar is dat op gebaseerd en waar hebben nu precies metingen plaats gevonden (monsters van de grond).
Onvoldoende gegevens over gras en gewas nog onvoldoende gegevens bekend > 10 km, komen ze op terug, maar wanneer zeggen ze niet.

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:51

Rinske schreef:
Inderdaad, bedrijf is officieel in staat van beschuldiging gesteld. Ze gaan nu onderzoeken of de controles door de gemeente wel goed zijn uitgevoerd.

Denk toh echt niet dat de schuld alleen bij het bedrijf ligt! De gemeente is laks in het uitvoeren van controles op bedrijven, er zijn meerdere bedrijven die stoven hebben waarvoor ze geen vergunning hebben, geloof ook dat chemiepak daar een van is, tja fout van het bedrijf maar grotere fout van de gemeente die bedrijven de kans geven om de fout in te gaan.

Daarnaast ineens wordt ernaar gefloten, was er geen brand geweest was er geen haan die er naar kraait?

Dioxine deeltjes zijn zeer gevaarlijk voor de gezondheid van mens en dier als men ermee in aanraking komt, beter het zekere voor onzekere. Heb monsters van het land en de sloot laten nemen, gezien het idd erg onduidelijk is waar de grens ligt en ik niet vertrouw dat men de sloten direct afgedamt hadden maar pas achteraf, gezien onze loot rechtstreeks met het water wat naast de caldic ligt aangesloten is en dat weer rechtstreeks met industrieterrein.

Mijn paarden staan tegen m'n wil in binnen maar ja het is wel hun gezondheid!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 23:00

RhealLover schreef:
Denk toh echt niet dat de schuld alleen bij het bedrijf ligt! De gemeente is laks in het uitvoeren van controles op bedrijven, er zijn meerdere bedrijven die stoven hebben waarvoor ze geen vergunning hebben, geloof ook dat chemiepak daar een van is, tja fout van het bedrijf maar grotere fout van de gemeente die bedrijven de kans geven om de fout in te gaan.

Beetje omgekeerde wereld he... Natuurlijk is het bedrijf als eerste verantwoordelijk voor de gemaakte missers, maar uiteraard zal de controlerende instantie wel de grootste piet toegespeeld krijgen, lekker makkelijk...

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 09:15

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:37

Niet om paniek te zaaien, maar is er nou alweer brand?

13:03:12 12-01-11 Melding : PRIO 1 CHEMIE PACK VLASWEG 4 MOERDIJK (1106) BINNENBRAND INDUSTRIE (INC: 04)
Regio : [MWB] Regio 20 - Midden en West Brabant
Urgentie : [HOOG]

13:00:54 12-01-11 Melding : PRIO 1 2333 6881 CHEMIE PACK VLASWEG 4 MOERDIJK
Regio : [MWB] Regio 20 - Midden en West Brabant
Urgentie : [HOOG]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:38

Volgens NU.nl wel :j

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:38

JA, het staat ook op nu.nl

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:39

Het brandt af en toe nog steeds.
En soms laait dat weer wat op.