Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Urielle schreef:Het ging erover dat mannen thuis moeten blijven voor de kinderen en dat vrouwen dan fulltime gaan werken. Ik geloof er gewoon niks van dat een rechtgeaarde moeder daarin meegaat omdat ze liever werkt dan bij de kinderen is.
Sizzle schreef:IAccuut stopte er een man en heeft haar band voor haar vervangen. Ze heeft daar gewoon even mooi staan wezen en 10x dank je wel gezegt.
Huertecilla schreef:maikeltje schreef:Mijn partner zou, als de situatie zich voordeed dat ik meer salaris zou hebben, graag thuisblijven voor de kinderen. Feit is alleen dat hij het nut niet inziet van huishoudelijke klussen zoals stofzuigen, badkamer schoonhouden, tuin bijhouden etc. Hij zou het absoluut goed doen met de kinderen maar ik zou, naast een fulltime betaalde werkweek ook nog eens alle bijkomende huishoudelijke klussen en alles wat rondom het huis moet gebeuren op mijn nek moeten nemen want hij ziet niet dat er buiten koken en kleding wassen nog meer moet gebeuren. Hij weet het wel maar hij doet het niet. Hij heeft eens een tijdje thuis gezeten vanwege een omscholing waar hij mee bezig was. Een ramp voor mij en niet goed voor onze relatie. Want als ik 's avonds thuis kwam van mijn werk, kon ik thuis nog aan de bak.
En daar is uiteraard vele malen over gesproken maar hij vertikt het gewoon. Hij kan niet plannen en denkt nog tijd genoeg te hebben wanneer hij 's morgens opstaat. Maar voor ie het weet is het 's avonds en dan is de dag voorbij (voor hem maar niet voor mij!)
Nu werkt ie zo'n 60 a 70 uur in zijn eigen eenmanszaakje en dat doet ie wel met veel verve want dan is het voor hem duidelijk: niet werken =geen geld. Dus hij zijn ding, ik parttime aan de slag zodat ik alles in en om huis bij kan houden en er ben wanneer de kinderen me nodig hebben. Voor de kinderen is hij geweldig, heeft nooit moeilijk gedaan over nachtvoedingen of luiers of in bad doen. Wat de kinderen betreft doet hij het misschien wel beter dan ik, maar voor de rest is hij een rampzalige huismanVandaar dat wij het nu doen zoals we het doen en dat bevalt goed. Ieder moet doen waar ie goed in is en als je op die manier de taken goed kan verdelen wordt je daar veel gelukkiger van.
Helder.
Stel dat jullie uit elkaar gaan.
Dan gaat hij minder werken. Jij gaat meer werken.
Beiden delen de kosten van onderhoud van de kinderen.
Hij huurt een schooonmaakster voor zijn minder sterke punt. De tijd dat jij schoonmaakt is ook niet voor de kinderen.
Wat de kinderen betreft doet hij het misschien beter dan jij dus misschien moet híj wel de kids en jíj bezoekregeling.
Dit niet persoonlijk uiteraard, maar als illustratie van wat eigenlijk nooit gebeurt. In een situatie als de jouwe is zelfs gedeeld ouderschap, beiden 50/50 werken etc. een HOGE uitzondering want hij verdient meer. Zo wordt pa gestrafd voor succes. Hij heeft doorgaans helemaal geen keuze voor monder werken terwijl menig vader een zeker zo goed ouder zou zijn.
maikeltje schreef:Het meest ideale zou zijn, zowel praktisch als voor de kinderen (ervanuitgaande dat we op goede voet uit elkaar zouden gaan), dat hij in dezelfde straat zou komen te wonen als ik. Liefst ernaast, zodat de kinderen vrijuit van de 1 naar de ander kunnen pendelen. Als ik thuis ben komen ze naar mij, als vader thuis is, dan gaan ze naar hem. En zijn we beide thuis dan kunnen ze kiezen. Gaat de een een avondje uit, dan vangt de ander de kinderen op en vice versa.
Enige punt is wel dat dan de gevoelens bij beide beter echt over kunnen zijn. Want vroeg of laat wordt je ook geconfronteerd met evt nieuwe liefdes. En wanneer de een nog heel veel gevoelens heeft voor de ander dan kan dat knap lastig worden denk ik.
maikeltje schreef:Minder in opleidingen van vrouwen investeren, daar ben ik het dus niet mee eens. Juist dankzij haar opleidingen heeft mijn vriendin een hele sterke onderhandelingspositie op de arbeidsmarkt.
Huertecilla schreef:maikeltje schreef:Het meest ideale zou zijn, zowel praktisch als voor de kinderen (ervanuitgaande dat we op goede voet uit elkaar zouden gaan), dat hij in dezelfde straat zou komen te wonen als ik. Liefst ernaast, zodat de kinderen vrijuit van de 1 naar de ander kunnen pendelen. Als ik thuis ben komen ze naar mij, als vader thuis is, dan gaan ze naar hem. En zijn we beide thuis dan kunnen ze kiezen. Gaat de een een avondje uit, dan vangt de ander de kinderen op en vice versa.
Enige punt is wel dat dan de gevoelens bij beide beter echt over kunnen zijn. Want vroeg of laat wordt je ook geconfronteerd met evt nieuwe liefdes. En wanneer de een nog heel veel gevoelens heeft voor de ander dan kan dat knap lastig worden denk ik.
Ja, daar ligt weer een ander probleem van onze samenleving. Die vervloekte exclusiviteit en bekrompen invulling van ´gezin´.
Meer zielen maakt meer vreugd en meer handen geven minder werk.
Jij schrijf ´liefst ernaast´ doch dat kan ook ´liefst in een groot huis´ zijn.
Ook met de nieuwe liefde en het kroost dáárvan.
´Ja, maar....´ is voor het overóvergrote deel dan een verwoording van onze beperkte maatschappelijk opvattingen.
Voor de kínderen is een meeroudergezin in een ruimer huishouden met daardoor meer mogelijkheden win-win.
De rest is geprogrammeerd westers smaldenken.
Huertecilla schreef:maikeltje schreef:Minder in opleidingen van vrouwen investeren, daar ben ik het dus niet mee eens. Juist dankzij haar opleidingen heeft mijn vriendin een hele sterke onderhandelingspositie op de arbeidsmarkt.
Lees!
Zoals het nu is gaat er wat scheef. Het scheve is terechte gelijke kansen en verouderde opvattingen over rollenpatroon.
Het kan niet zo zijn dat vrouwen gelijk opgeleid worden voor gelijke kansen maar dat mannen geen gelijke kansen hebben op huisman want de moederband is iets speciaals.
Er wordt nu geïnvesteerd in goed opgeleide huisvrouwen. Niet geïnvesteeerd in goede huisvaders.
Huertecilla schreef:Als jouw relstie ooit onverhoopt spaak loopt dan vrees ik dat je het héél moeilijk gaat krijgen als je een ook maar énigzins geëmancipeerde rechter treft.
Het kan namelijk niet zo zijn dat jouw kostwinner door jouw liever niet werken automatisch verplicht wordt joúw alimentatie te blijven betalen.
maikeltje schreef:Voor mij persoonlijk wil ik inderdaad graag exclusiviteit. Maar dat heeft te maken met mij als persoon en hoe ik me eronder voel, meer dan met wat de normen zijn van de westerse maatschappij.
Mijn hart krimpt ineen wanneer ik eraan moet denken niet die ene speciale te zijn voor mijn partner. Sommigen kunnen daar wel mee leven en als dat werkt voor hen dan is dat prima. Ieder moet doen waar hij/zij zich het beste bij voelt, maar het is niet voor mij.
kynshiri schreef:vandaag is het vrouwendag op studiobrussel (radiozender). ze geven cadeaus weg uiteraard. en wat krijgt een vrouw als cadeau: een handtas en een pakket babyspullen.
mooi voorbeeld van vooroordelen en wat er impliciet leeft in de maatschappij. mijn eerste reactie was 'waarom wordt een vrouw meteen gelijk gesteld een baby hebben of minstens eentje op komst???'
Urielle schreef:Bovendien heb ik alleen de voogdij dus daar valt weinig over aan te vechten en is hij daarentegen wel verplicht om alimentatie aan de kinderen te betalen.
maikeltje schreef:Wanneer een man graag wil zorgen of gedeeltelijk wil zorgen, dan heeft hij wettelijk gezien dezelfde rechten als een vrouw. Ik denk dat veel mannen zich er ook sneller bij neerleggen wanneer een werkgever aangeeft dat de functie die de man bekleed echt niet parttime kan worden uitgevoerd. Sneller dan een vrouw omdat het van een vrouw maatschappelijk beter geaccepteerd wordt.
Huertecilla schreef:maikeltje schreef:Voor mij persoonlijk wil ik inderdaad graag exclusiviteit. Maar dat heeft te maken met mij als persoon en hoe ik me eronder voel, meer dan met wat de normen zijn van de westerse maatschappij.
Mijn hart krimpt ineen wanneer ik eraan moet denken niet die ene speciale te zijn voor mijn partner. Sommigen kunnen daar wel mee leven en als dat werkt voor hen dan is dat prima. Ieder moet doen waar hij/zij zich het beste bij voelt, maar het is niet voor mij.
Dat is geen resultaat van je opvoeding denk je?
Inderdaad is dat al een voorselectie van sollicitanten, want sluit sollicitatie al uit![]()
Wat ons betreft is het in de praktijk een positief model gebleken en is er een ´vacature´.
Wat de rest betreft; protectionisme en ´positieve´ discriminatie zijn verkeerd. In de huidige situatie is er een economisch verlies door het politiek gevoelige van het aanpakken van de niet met de investeringen in lijn zijnde traditionele opvattingen van de moederrol.
Huertecilla schreef:maikeltje schreef:Wanneer een man graag wil zorgen of gedeeltelijk wil zorgen, dan heeft hij wettelijk gezien dezelfde rechten als een vrouw. Ik denk dat veel mannen zich er ook sneller bij neerleggen wanneer een werkgever aangeeft dat de functie die de man bekleed echt niet parttime kan worden uitgevoerd. Sneller dan een vrouw omdat het van een vrouw maatschappelijk beter geaccepteerd wordt.
Tijd voor een overheidsprogramma voor stimuleren van de huisman.
Voorlichting via postbus 51.
Opleidingen huishoudelijkheden met uitkering.
´Positieve´ discriminatie bij werkgevers van huisman.
Etcetera.
Kan gewoon uit het emancipatiebudget want dient hetzelde doel.
Komt er gewoon ook wat bij de ´m´ van man in de gemeentelijke infoboekjes en niet alleen meer bij de ´v´ van vrouw.
Is NIETS op tegen want verbetert de gelijkwaardige kansen van de vrouw op de arbeidsmarkt in gelijke mate als het de rechten van de man als vader verbetert.
SaskiaStar schreef:Heel hard roepen dat ze zelf de rollen zo goed verdeelt hebben, tevreden zijn enz. maar dagen en pagina,s lang je er zo druk over maken en al heel lang en steeds verder off topic gaan.
insun schreef:maikeltje schreef:En welke keuze maak jij wanneer je partner meer verdient dan jij en iemand moet voor het kind en huis zorgen?
Want je kunt wel leuk theoretisch reageren maar ik wil nog weleens zien wat jij zou doen in de situatie van Mindim.
De emancipatie staat stil, vanwege de vrouwen die zo denken en het eigenlijk wel lekker vinden zo.
Ach, misschien vindt de man het ook wel lekker zo. Z'n vrouw is toch maar mooi afhankelijk van hem vanwege de centjes. Ze zal zich drie keer bedenken voordat ze bij hem weggaat. Of misschien gaat ze gewoon wel helemaal niet bij hem weg (wat hij ook doet)'voor de kinderen'.....
joyce B schreef:En vooral de films kunnen het stereotype rollenpatroon van de onderdanige secretaresse die stiekem het bed deelt met haar getrouwde baas, zo leuk brengen. Net als de verpleegster met de arts.
Wat nou als een advocaat een relatie heeft met een administratief medewerkster? Of een schoonmaakster?