Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mag een leraar een hoofddoekje/keppeltje/etcetera voor de klas dragen?

Ja
274 (40%)
Nee
396 (59%)

Totaal aantal stemmen: 670

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:39

nicole3939 schreef:
Als wij als westerlingen naar een islamitisch land gaan

argh daar is die klassieker weer. ik krijg steeds weer 9/11 gedachten wanneer ik deze 2 termen als tegenovergestelden in 1 zin lees/hoor.

daarbij. als jij naar een islamitisch land zou verhuizen. zal je je dan geheel aanpassen? want zoals ik zei, toerisme vind ik anders dan ergens wonen, deel moeten nemen aan de maatschappij.

zal jij bv je religie laten varen en je gedragen als moslims? omdat iedereen dat doet? of een hoofddoek gaan dragen, omdat dat daar normaal is?

zelfs als ik, als molima zijnde, naar een islamitsiche land zal verhuizen zal ik zeker mijn nederlandse identiteit niet laten varen en me nooit 100% kunnen 'aanpassen' aan dat land. want ik ben gevormd in een ander land, dat zal je altijd bij je blijven dragen, ookal is het heel klein

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:40

ja hoofddoek dragen is een recht. (vrijheid van geloofsuiting)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:41

Als men in Nederland afgewezen kan worden door het dragen van een hoofddoek voor een baan en je zou er je uitkering door verspelen omdat je niet mee werkt om aan werk te komen, gaan er een heleboel hoofddoeken af.

Maar omdat het je geen consequenties geeft, is het bij sommigen wellicht wel een uitkomst.

Zoals vroeger die rugpijn de WAO zo makkelijk maakte, is die hoofddoek vast wel een excuus voor sommigen.

Aangezien Nederland niet scheutig met sancties is en men nergens moeite voor hoeft te doen om te overleven, blijven dieze rare dingen, zoals dat gedram om die doek bestaan. De liberale moslim geeft het geen zier of hun vrouw een hoofddoek draagt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:42

CtjeLief schreef:

sportschoenen dragen ook :D :D

Snoevie

nog zo'n leuke,je geloof uiten is een recht,begrijp ik.

een tijdje geleden stond in de krant dat een trambestuurder zijn kruisje niet mocht dragen omdat dat aanstootgevend zou kunnen zijn. later kwam er als reden bij dat men geen sieraden op de kleding mocht dragen,maar over een normale ketting werd niet moeilijk gedaan.
maar hoofddoeken en keppeltjes mogen in hetzelfde bedrijf wel?

iemand die hier misschien een logische verklaring voor heeft?

CtjeLief

Kiwiko, waarom zou ik verzinnen dat je in veel discotheken geen sportschoenen mag dragen? Dat is echt zo.. jij hebt er in 1 gewerkt, ik werk er met tientallen samen ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:43

russel schreef:
Zoals vroeger die rugpijn de WAO zo makkelijk maakte, is die hoofddoek vast wel een excuus voor sommigen.

In elk geval niet voor de vrouwen met hoofddoek die werken :) Want eh, die werken dus.

Anoniem

CtjeLief schreef:

Het is maar hoe je het wilt uitdragen en je zelf wilt etaleren om juist op spraak te creeren.

De joden gaan ook niet met kapeltje solliciteren, die dragen ze op Sabbat als ze naar de Synagoge gaan. Hun gebedskleren trekken ze ook niet aan als ze gaan solliciteren bij de AH, zodat ze zeker weten dat ze die baan wellicht wel zullen verspelen en dan luidkeels discriminatie roepen. Toch? Ook een vrijheid van godsdienst.

Snoevie

CtjeLief schreef:
Kiwiko, waarom zou ik verzinnen dat je in veel discotheken geen sportschoenen mag dragen? Dat is echt zo.. jij hebt er in 1 gewerkt, ik werk er met tientallen samen ;)

ik ben nou wel benieuwd wat het probleem met de sportschoenen is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:44

Shadow0 schreef:
russel schreef:

In elk geval niet voor de vrouwen met hoofddoek die werken :) Want eh, die werken dus.

Ja, die juist, wel, maar weet jij hoeveel er juist gebruik van maken??? Die uitkering is nog steeds erg aantrekkelijk hoor, zeker als je nog jong bent.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:44

nicole3939 schreef:
CtjeLief schreef:
Nicole3939, als die regel er zou komen zou ik dat moeten accepteren, ik zou het echter wel heel erg vinden als het zo ver moet komen dat mensen worden beperkt in hun vrijheid, daar staat Nederland niet voor, en hopelijk blijft dat zo ;) Ik sta meer voor een SAMENleving, waarbij mensen elkaar vrij laten en respecteren en misschien zelfs de moeite nemen om eens een kijkje te nemen in de wereld van een ander, dat kan je namelijk erg verrijken als persoon is mijn beleving :)

Dat bedoel ik waarom wel in Nederland, en zal dit nooit in een islamitisch land gebeuren SAMENLEVING EN VRIJHEID

een domocratie zal je nooit met een dictatuur kunnen vergelijken.

daarbij hebben mensen de neiging om de eigen cultuur als maatstaf te nemen om te rest van de wereld te vergelijken, hier staat in het cultuurtopic een mooi woord bij. wij kunnen niet objectief bepalen wat in andere landen het beste zal zijn, ookal beschouwt men zich hier als het almachtige westen.
ik lees momenteel het boek 'crossculturelepsychologie', echt een eye-opener, ik wordt me er steeds meer bewust van hoe onbewust een mens eigenlijk anderen veroordeeld. normaal is slechts wat je gewend bent. nederland is ook vrij uniek in de vrijheid, maar daarnaast valt er hier nog genoeg te verbeteren, dus voordat we andere landen v eroordelen.

zo zijn er bv islamitscihe landen die vrijwel geen last hebben van de financiele crisis terwijl voornamelijk de westerse landen nu in de problemen zitten/komen (ik blijf even bij de term islamitisch en westers, we begrijpen elkaar). hun zullen ook wel denken.. waarom hier wel en daar niet? wij doen het goed en hun doen het fout....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:45

Snoevie schreef:
nog zo'n leuke,je geloof uiten is een recht,begrijp ik.

een tijdje geleden stond in de krant dat een trambestuurder zijn kruisje niet mocht dragen omdat dat aanstootgevend zou kunnen zijn. later kwam er als reden bij dat men geen sieraden op de kleding mocht dragen,maar over een normale ketting werd niet moeilijk gedaan.
maar hoofddoeken en keppeltjes mogen in hetzelfde bedrijf wel?

iemand die hier misschien een logische verklaring voor heeft?

Ik heb er wel een verklaring voor: namelijk dat men zo bang is om beschuldigd te worden van 'meten met twee maten' dat dit soort uitwassen ontstaan. (Uiteraard groot uitgemeten in de krant.)

Maar ik vind het een verkeerde beslissing. Ik vind niet dat mensen geen kruisjes mogen dragen, ze gaan hun gang maar.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:46

Shadow0 schreef:
nicole3939 schreef:
Shadow ik heb er ook geen problemen mee dat er hier hoofddoekjes gedragen worden, wat bij mij het hele punt is waar ik mij aan erg is dat er zo tegen Nederland aangeschopt wordt.

Ik weet niet precies waar en door wie er tegen Nederland aangeschopt wordt, maar als het ging om mijn opmerkingen, ik ben Nederlander, dus ik heb het recht om tegen Nederland aan te schoppen. Het is ook mijn samenleving, mijn maatschappij. En ik heb blijkbaar hele andere ideeen over wat de normen zijn in Nederland, dus ik ben erg benieuwd welke normen het zijn, die we moeten accepteren en wie ze mag bepalen.

En eh, waarom nam je aan dat die school waar ik het over had buiten Nederland stond?

Nee ik had het niet over jou, maar in het algemeen.
Bijvoorbeeld het topic over anoniem solliciteren.
Zometeen gaan ze nog beslissen ook wie ik wel en niet moet aannemen.
Dat zijn gewoon dingen waar ik mij giga aan kan ergeren.
De meeste mensen wil vrij zijn in hun doen en laten.
Waarom dan nu wel weer regels over solliciteren, het lijkt wel alsof de meeste vinden dat er altijd gediscrimineerd wordt.

En die school in het buitenland dat was omdat ik het erover had als ik naar een islamitisch land zo gaan, en eerlijk gezegd ook omdat ik mij niet kan voorstellen dat dat in Nederland is, want dan zou er ook een regel zijn over hoofddoekjes toch?

Anoniem

[quote="jameyskatje

zo zijn er bv islamitscihe landen die vrijwel geen last hebben van de financiele crisis terwijl voornamelijk de westerse landen nu in de problemen zitten/komen (ik blijf even bij de term islamitisch en westers, we begrijpen elkaar). hun zullen ook wel denken.. waarom hier wel en daar niet? wij doen het goed en hun doen het fout....[/quote]

Ik denk dat jij niet helemaal goed hebt opgelet, een rare vergelijking hoor. Weet jij eigenlijk wel wat een armoe er in die landen heerst??? Waarom zijn er zoveel hier in het westen? Niet omdat ze het zo leuk hier vinden.....

KiWiKo

CtjeLief schreef:

het is een recht om sportschoenen te dragen :) en ja dan moet je niet huilenbalken als je niet naar binnen mag :)

ik heb van mijn 15de tot mijn 28ste in de nacht gewerkt, dus weet heel goed hoe het werkt......

meiden met hoofdoekjes werden overigens ook niet binnen gelaten......... maar dat is waarschijnlijk discriminerender dan sportschoenen????

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:47

shadow:nouja uitgemeten in de krant,mijn vader werkt bij hetzelfde bedrijf en kent de desbetreffende persoon. en het is ook echt zo gegaan.

en ik snap je uitleg niet helemaal,sorry.....(blond)

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:47

Citaat:
maar hoofddoeken en keppeltjes mogen in hetzelfde bedrijf wel

Dit klopt niet helemaal.. het voorbeeld wat jij noemt ging anders, de ketting met kruisje werd in dit geval niet toegestaan (of in ieder geval moest het uit het zicht) uit veiligheidsredenen (klanten die bij problemen de ketting meteen zouden zien en dus de bestuurder daarmee letsel aan kunnen doen), NIET om religieuze redenen.. :)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:48

Snoevie schreef:
ctjelief,het afzetten of opdoen van een hooffdoek is natuurlijk geen regel in nederland in het algemeen,feit blijft wel dat je opvalt in de massa,en daardoor door mensen anders bekeken wordt en misschien dus ook minder geaccepteerd.

geldt hetzelfde voor andere opvallende verschijningen

jameyskatje:
nee ik zeg ook niet dat de meerderheid die de hoofddoek niet draagt die ook niet accepteerd.

zoals ik al zei; als je opvallend bent tov. de 'massa' zegmaar,bekijkt men je gewoon anders,en de kans is dan ook groter om niet geaccepteerd te worden,snap je

ja ik begrijp het nu beter.

maar moeten mensen dan maar zo min mogelijk 'anders' zijn, zodat ze zo min mogelijk opvallen?
dit vind ik juist een kracht van nederland, zijn wie je wilt zijn als je anderen hier geen schade mee doet.

ieder mens is uniek. nu zijn het de hoofddoeken die bv opvallen. vroeger had je hippies bv, of op de basisschool werd je al gepest met een bril bij wijze van.

dus als je om die reden niet geaccepteerd word, dan zeg dat meer over die ander dan over jezelf.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:48

russel schreef:
Ja, die juist, wel, maar weet jij hoeveel er juist gebruik van maken??? Die uitkering is nog steeds erg aantrekkelijk hoor, zeker als je nog jong bent.

Nou, misschien ben ik hier te snel conclusies aan het trekken, maar ik ga er dus vanuit dat als ze werken, ze werken en dus blijkbaar geen (of niet succesvol) gebruik hebben gemaakt van eventuele excuses.

En afgezien daarvan lijkt het me dat als je dat gaat verbieden een hoofddoek te dragen, dat je mensen eerder een wapen in handen geeft om zich inderdaad te onttrekken daaraan (al is het maar omdat het een goede manier is om de sfeer te verpesten...) dan als je het toelaat. Maar dat is een wat pragmatische benadering, dat geef ik toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:49

Jij haalt een kleine groep aan om je gelijk te krijgen...maar het niet willen werken heeft nog steeds de overhand.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:49

Citaat:
meiden met hoofdoekjes werden overigens ook niet binnen gelaten......... maar dat is waarschijnlijk discriminerender dan sportschoenen????

Ja dat is discriminatie.. (al vind ik het net zo goed onzin dat sportschoenen worden geweigerd) maar ja.. wet!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:50

ctjelief:mijn vader kent de betreffende man,en waarom was een gewone ketting dan geen probleem en het kruis wel,dat is die man nog steeds niet geheel duidelijk.

dus ik weet wel hoe het ging,hoor,er zijn op den duur ook ineens allemaal andere redenen bijgehaald......alleen in de krant staat het altijd anders natuurlijk

jameyskatje:

ik vind niet dat iedereen hetzelfde moet zijn.
ik geef alleen weer hoe het volgens mij in elkaar steekt voor sommigen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:51

CtjeLief schreef:
Citaat:

Ja dat is discriminatie.. (al vind ik het net zo goed onzin dat sportschoenen worden geweigerd) maar ja.. wet!

en waarom is het recht om sportschoenen te dragen dan niet discriminatie??

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:51

als hij inderdaad wel een gewone ketting mag dragen dan is dat dubieus.. de uitspraak die is gedaan was in ieder geval op grond van veiligheidsregels.. (ik ken het artikel alleen, niet de mensen erachter)

CtjeLief

Re: Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:52

omdat dat geen discriminatiegrond is..