Vliegtuig neergestort bij Schiphol

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:01

Nu .nl
Volgens Van Vollenhoven was er een probleem met een van de hoogtemeters. De automatische piloot dacht dat het toestel zich een stuk lager bevond dan werkelijk het geval was en reageerde hierop door minder vermogen te geven.
Hoogtemeter
"De linker hoogtemeter schoot bij een hoogte van 1950 voet ineens naar een hoogte van -8 voet ", aldus Van Vollenhoven. "Dit werd door de piloten wel gesignaleerd, maar niet als probleem beschouwd."
Hierdoor bleef het toestel snelheid minderen tot de minimale vliegsnelheid werd bereikt. Toen de piloten weer vol vermogen wilden geven was dit al te laat en stortte het toestel een kilometer voor het begin van de landingsbaan neer.
Slecht zicht
Van Vollenhoven kon nog niet zeggen of de bemanning verkeerd heeft gehandeld. ''Ik denk dat de vliegers gewoon niet hebben gezien dat er zich een probleem voordeed.''

Hij schreef dat mede toe aan het slechte zicht. De Polderbaan was pas laat zichtbaar door lage bewolking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:07

Hier komt toch ook weer lage bewolking aan de praat. Mist voor als je op de grond staat is anders dan mist die laag hangt en waar je op kijkt van boven af aan. Laten we daar niet over discussieren, dat is een weerbeeld die voor vliegers en de verkeerstoren van belang is en dat is dan zeker wel bekend. Wat zij zien, zien wij niet.

Loody
Berichten: 2626
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: @home

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:10

russel schreef:
Hier komt toch ook weer lage bewolking aan de praat. Mist voor als je op de grond staat is anders dan mist die laag hangt en waar je op kijkt van boven af aan. Laten we daar niet over discussieren, dat is een weerbeeld die voor vliegers en de verkeerstoren van belang is en dat is dan zeker wel bekend. Wat zij zien, zien wij niet.


Precies. die hebben er dagelijks mee te maken en weten daar goed mee om te gaan.

Toch lees ik ook dat het vliegtuig al 25 eerdere vluchten de zelfde storing had en er niets aan is gedaan.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Vliegtuig neergestort bij Schiphol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:11

Nee, in de 25 uur die er op de gegevens stond, is het 2 keer eerder voorgekomen.

Loody
Berichten: 2626
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: @home

Re: Vliegtuig neergestort bij Schiphol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:13

oeps...hihi verkeerd gelezen.. ;)

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:24

Nu.nl

Van Vollenhoven waarschuwde vliegtuigfabrikant Boeing. Hij roept op de handleiding van het toestel zo aan te passen dat de automatische piloot moet worden uitgeschakeld als er een probleem is met de hoogtemeter.
======
Om toekomstige problemen te voorkomen.

ikke24
Berichten: 1164
Geregistreerd: 12-08-05
Woonplaats: Limburg

Re: Vliegtuig neergestort bij Schiphol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:49

(Novum) - Het ongeluk met de Boeing van Turkish Airlines bij Schiphol is vermoedelijk te wijten aan fouten van de piloten. Ze grepen te laat toen zich een technisch mankement voordeed tijdens de automatische landing. Dat werd woensdag duidelijk op een persconferentie in Den Haag van Pieter van Vollenhoven, voorzitter van de Onderzoeksraad voor Veiligheid die de ramp onderzoekt.

Een van de twee radiohoogtemeters gaf aan dat het vliegtuig zich veel lager bevond dan dat het daadwerkelijk vloog. Het waarschuwingssysteem voor het landinggestel ging aan, maar daarop is 'in eerste instantie niet gereageerd door de bemanning', zei Van Vollenhoven. Een van de drie piloten maakte een trainingsvlucht.

De radiohoogtemeter gaf aan dat het toestel zich op min drie meter bevond. Deze meter moet het juiste vermogen doorgeven tijdens een landing op de automatische piloot. Omdat de piloten niet adequaat reageerden is het vliegtuig gaan reageren alsof het zich enkele meters boven de Polderbaan bevond. Hij nam daardoor automatisch in snelheid af.

In werkelijkheid was het toestel nog ruim een kilometer van de landingsbaan verwijderd op ongeveer 650 meter. Ook mist en een laag wolkendek hielpen niet mee om de piloten duidelijk te maken dat zij zich op een andere hoogte bevonden dan de apparatuur aangaf. Een van de piloten heeft toen duidelijk werd dat het misging nog geprobeerd vol vermogen te geven, omdat de stuurknuppel ging trillen als alarmsignaal, maar de crash kon niet meer voorkomen worden.

Tijdens acht vluchten die op de zwarte doos van het verongelukte toestel zijn vastgelegd heeft eenzelfde situatie zich twee keer eerder voorgedaan, zei Van Vollenhoven woensdag op zijn persconferentie in Nieuwspoort.

Door de landing in het akkerland kwam het toestel zeer snel tot stilstand, zei Van Vollenhoven, na 150 meter. Door de val en de remmende werking van de drassige grond brak het toestel in stukken. Volgens Van Vollenhoven waren er 127 passagiers en zeven bemanningsleden aan boord. Eerder werd het passagiersaantal bijgesteld van 134 naar 135.

Bij het ongeluk vorige week woensdag vielen negen doden, onder wie de drie piloten en een vierde bemanningslid, en meer dan tachtig gewonden. Nog 28 gewonden liggen in het ziekenhuis. Het toestel was onderweg van Istanbul naar Amsterdam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:54

Een paar luttele seconden is idd te laat geweest, maar we moeten wel relativeren denk ik dan maar weer. Er was niet veel tijd en om meteen maar over fouten te spreken alsof het nalatigheid is, hadden ze meer tijd gehad, dan was het niet zo afgelopen, ze hebben immers wel ingegrepen.

SuperRupsje

Berichten: 371
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:56

russel schreef:
Een paar luttele seconden is idd te laat geweest, maar we moeten wel relativeren denk ik dan maar weer. Er was niet veel tijd en om meteen maar over fouten te spreken alsof het nalatigheid is, hadden ze meer tijd gehad, dan was het niet zo afgelopen, ze hebben immers wel ingegrepen.


Fijn dat iemand dat nog inziet. Er wordt nu wel heel makkelijk naar de piloten gewezen, een typisch voorbeeld van beste stuurlijk en een wal enzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:57

SuperRupsje schreef:
russel schreef:
Een paar luttele seconden is idd te laat geweest, maar we moeten wel relativeren denk ik dan maar weer. Er was niet veel tijd en om meteen maar over fouten te spreken alsof het nalatigheid is, hadden ze meer tijd gehad, dan was het niet zo afgelopen, ze hebben immers wel ingegrepen.


Fijn dat iemand dat nog inziet. Er wordt nu wel heel makkelijk naar de piloten gewezen, een typisch voorbeeld van beste stuurlijk en een wal enzo.



Gelukkig dat jij dat ook ziet, vind in dit topic steeds weer dat vingertje...

2misty2

Berichten: 2237
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:01

heftig! Ik vind indd dat er ook teveel met het vingertje wordt gewezen. De piloten hebben er nog alles aan gedaan om de boel te redden. Helaas is dit niet gelukt, en hebben hun zelf ook het leven gelaten.
Dit is vreselijk dat dit zo afgelopen is en aan de andere kant echt super veel geluk dat het op deze plek is gebeurt zodat er nog zoveel overlevenden zijn! Dit moet vreselijk zijn geweest, en het lijkt me ook vreselijk om die zwarte dozen te beluisteren.

Karin

Berichten: 65350
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:09

SuperRupsje schreef:
russel schreef:
Een paar luttele seconden is idd te laat geweest, maar we moeten wel relativeren denk ik dan maar weer. Er was niet veel tijd en om meteen maar over fouten te spreken alsof het nalatigheid is, hadden ze meer tijd gehad, dan was het niet zo afgelopen, ze hebben immers wel ingegrepen.


Fijn dat iemand dat nog inziet. Er wordt nu wel heel makkelijk naar de piloten gewezen, een typisch voorbeeld van beste stuurlijk en een wal enzo.

Ik denk er net zo over, dat zei ik een of twee pagina's geleden al. Ze hebben uiteindelijk geprobeerd er het beste van gemaakt, menselijke fout of niet.

Anoniem

Re: Vliegtuig neergestort bij Schiphol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:21

Het is duidelijk een combinatie van factoren geweest, maar de fout is begonnen in de machine, daarna de piloot en als laatste het weer. In mijn opinie is dit niet te zien als louter een vliegfout.

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Re: Vliegtuig neergestort bij Schiphol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:39

Ik dacht een piloot bij elke foutmelding in de vluchthandleiding moest kijken? Ik snap gewoon niet dat ze het vliegtuig niet van de autopiloot afgehaald hebben. De gezagvoerder was instructeur! Hij moet geweten hebben welk effect die hoogtemeter op de autopiloot heeft...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:43

Mystica, kennelijk dus niet. Boeing is ook op de hoogte gebracht van dit probleem, kennelijk niet voor niets.

LizMD

Berichten: 5901
Geregistreerd: 18-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:43

Ja maar het is toch wel fijn om te weten dat de hoogtemeter fout zit dan en daar kwamen ze dus pas op het laatste moment achter!

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:49

russel schreef:
Mystica, kennelijk dus niet. Boeing is ook op de hoogte gebracht van dit probleem, kennelijk niet voor niets.

Wat ik begreep van persconferentie was dat het verstandig zou zijn als boeing zou afraden om op de autopiloot te landen. Ach, ik weet het ook niet precies meer. Overkill aan info :+ Maar goed, ik wilde even duidelijk maken wat ik dus niet snap, en als iemand daar een antwoord op heeft zou ik heel blij zijn :D

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:51

LizMD schreef:
Ja maar het is toch wel fijn om te weten dat de hoogtemeter fout zit dan en daar kwamen ze dus pas op het laatste moment achter!

Niet helemaal ;) Dat wisten ze al eerder, maar dat was geen reden tot ongerustheid. De nederlandse piloot daarna gaf ook aan dat dat geen reden tot ongerustheid is. Waarom niet? :\ Bij het vliegtuig in Buffalo was het ook al de autopiloot :\

Nicole288

Berichten: 31573
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:06

Mystica schreef:
Ik dacht een piloot bij elke foutmelding in de vluchthandleiding moest kijken? Ik snap gewoon niet dat ze het vliegtuig niet van de autopiloot afgehaald hebben. De gezagvoerder was instructeur! Hij moet geweten hebben welk effect die hoogtemeter op de autopiloot heeft...


In die handleiding staat blijkbaar niet dat ze bij zo'n storing problemen kunnen krijgen met de automatische piloot. Daarom hebben ze dat toch juist aan boeing verteld nu?

Dat je bij slecht zicht liever op de AP landt lijkt mij vrij logisch, zeker als dat bij het overgrote deel van de vluchten toch al gedaan wordt.
Als ze dus niet wisten dat het verspringen van die hoogtemeter dit effect zou hebben op de AP is de logische reactie ook niet om in slecht zicht zelf te gaan landen.

Wat ik niet begrijp is dat als de andere hoogtemeter het nog wel gewoon deed, ze daaraan niet hebben gezien dat ze te hoog zaten om al zo drastisch in snelheid terug te gaan. Hij zei dat het toestel dat doet als het een bepaalde hoogte heeft bereikt voor de landing, zodra die motoren dan uit gaan en je snelheid afneemt moet je dan niet denken ik ben nog veel te hoog, ook al zie je niet of je wel of niet al bij de baan bent?

detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Re: Vliegtuig neergestort bij Schiphol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:13

Ik lees nu dat de hoogtemeter niet goed werkte, op teletekst, dan is het dus een technische fout...

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Vliegtuig neergestort bij Schiphol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:20

ze hadden het niet door....toen ze het door hadden was het te laat....turkije gelooft niet dat het daar aan lag..
Grappig dat de slachtoffers en nabestaanden de dag na het ongeluk meteen zich informeerden over een schadevergoeding.

Ik herinner me nog dat mijn zus omkwam bij een auto-ongeluk...dat was toch het laatste waar ik aan dacht hoor....

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Re: Vliegtuig neergestort bij Schiphol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:24

@ geerke: volgens cnn is die schadevergoeding zelfs al toegekend :j

detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:27

ja, 5.000 pp, voor allen. daar heb je wat aan als je iemand bent verloren.. :+

miss_kippie

Berichten: 2122
Geregistreerd: 21-07-07
Woonplaats: katwijk aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:29

ja ze hebben de schadevergoeding al verhoogd op eens net of je aan geld denkt.en turkije zal best wel weer met een weer woord komen.

Liezel1
Berichten: 14963
Geregistreerd: 20-10-04

Re: Vliegtuig neergestort bij Schiphol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:34

nabestaanden krijgen 50.000 en gewonden 20.000 meen ik. Overlevenden 5.000

Overigens dacht ik (een leek met vliegangst( dat landen uberhaupt nooit op de automatische piloot gebeurde....