Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 11:37

_Mar3 schreef:
Ik vind het schokkend omdat de keuze van het volk op die manier genegeerd wordt. En de democratie dus ondergesneeuwd wordt.

Zo werkt onze democratie nu eenmaal. Als ze er niet uit komen dan mag PVV een poging doen om over radicaal rechts te gaan regeren. Net zoals de vorige keer.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 11:38

_Mar3 schreef:
FvD sluit niemand op voorhand uit. Zij zijn voorstander van een minderheidskabinet. Zo kan je met verschillende partijen werken op verschillende thema's.

Ze zitten ook überhaupt niet in een positie om iemand uit te sluiten.

Voor heel veel moties en voorstellen werken partijen al samen. Wat zal het verschil worden?

juval

MizzMontana schreef:
juval schreef:
https://www.tweedekamer.nl/vergaderinge ... naire-zaal

volgen jullie het debat over de uitslag van de verkiezingen?

Ja ik ben aan het luisteren.

Vind de manier van Caroline haar debatvoering echt steeds tenenkrommender.

Wilders evenzo.

Caroline is nu pas aan het woord.

Heel goed hoe ze Bontebal even op zijn plaats zette.

nps

_Mar3 schreef:
MarlindeRooz schreef:
Waarom is het schokkend? Ik zeg alleen dat ik tegen een wet ben die partijen verbiedt anderen uit te sluiten.

Ik kan niet voor politieke partijen bepalen met wie ze wel en niet samen willen werken. Als zelfs de VVD niet met Wilders meer wil samenwerken. Dan moet dat toch genoeg zeggen? Want inhoudelijk zijn ze het vaak eens.

Dan is het toch verspilde tijd als die eerst alsnog maanden moeten bakkeleien met hetzelfde resultaat.

Ik vind het schokkend omdat de keuze van het volk op die manier genegeerd wordt. En de democratie dus ondergesneeuwd wordt.

Doe niet alsof het volk 1 stem heeft. Zoals je ook in de opiniepanels kunt zien is “het volk” zeer verdeeld over de richting en de houding van VVd. Vooralsnog sluit rechts meer uit als links.
Omgekeerde wereld, dit.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

_Mar3 schreef:
nps schreef:

Zo zwart wit is het helemaal niet. Vind jij het dan oke dat zowel ja21 als VVD GL/PvdA uitsluiten, de gedoodverfde coalitiepartner van D66?

Ik vind dat geen enkele partij een ander moet uitsluiten. Maar VVD het mes op de keel zetten terwijl je precies hetzelfde doet, vind ik hypocriet. Daarnaast is PVV de grootste qua zetels met D66, dus gebaseerd op hoe het volk gestemd heeft, lijkt het meest democratische om over rechts te gaan met de PVV.

VVD mes op de keel zetten? Wat dramatisch, sorry.

De VVD is de enige partij die twee grote partijen bij voorbaat uitsluit.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 11:39

MarlindeRooz schreef:
_Mar3 schreef:

Heeft niks met pleasen te maken maar met beloftes houden.
Ik dacht dat links zo tegen uitsluiten was. Blijkbaar niet. Blijkt rechts toch weer verdraagzamer. :D

De partijen die andere partijen uitsluiten:

VVD: Rechts
Ja21: Rechts
D66: Midden
CDA: Midden
GL/PvdA: Links
SP: Links

Dus hoezo is rechts dan zo tolerant? :+

Oke, fair. Sommige partijen zijn verdraagzamer dan anderen. Zowel op links als op rechts. Hoewel ik een partij als D66 toch aardig links vind.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 11:39

rien10 schreef:
Ik zou heel graag willen dat in 1933 (?) Hitler uitgesloten was geweest. Had een hoop verdriet gescheeld. Ja, ik ben voor uitsluiting.

Ja ik heb dat bewust niet aangehaald omdat het een beetje een dooddoener volgens radicaal rechts. Maar goed het is wel gewoon zo.

_Mar3 schreef:
Ik vind dat geen enkele partij een ander moet uitsluiten. Maar VVD het mes op de keel zetten terwijl je precies hetzelfde doet, vind ik hypocriet. Daarnaast is PVV de grootste qua zetels met D66, dus gebaseerd op hoe het volk gestemd heeft, lijkt het meest democratische om over rechts te gaan met de PVV.

Ze sluiten de PVV uit omdat er niet met Wilders samen te werken is. Wat belangrijk is om een land te kunnen regeren. Dat heeft hij aan zichzelf te danken.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 11:40

_Mar3 schreef:

Heb je het verhaal van De Vos net gehoord. Dat is ongeveer precies wat jij bedoelt.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 11:40

MarlindeRooz schreef:
_Mar3 schreef:

Zo werkt onze democratie nu eenmaal. Als ze er niet uit komen dan mag PVV een poging doen om over radicaal rechts te gaan regeren. Net zoals de vorige keer.

Kunnen we weer over anderhalf jaar naar de stembus. Pfff, zullen we het ooit leren?

Het volk is niet 1 homogene massa met 1 stem, en iedereen die doet alsof banketstaaf uit zn nek.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 11:42

nps schreef:
_Mar3 schreef:

Doe niet alsof het volk 1 stem heeft. Zoals je ook in de opiniepanels kunt zien is “het volk” zeer verdeeld over de richting en de houding van VVd. Vooralsnog sluit rechts meer uit als links.
Omgekeerde wereld, dit.

Het volk heeft PVV weer de semi-grootste gemaakt. Vervolgens die partij uitsluiten is gewoon de stem van het volk negeren.
Ik ben ook tegen het uitsluiten van wat de VVD doet.
Maar jij vind dat blijkbaar wel een goed idee. Tja.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 11:42

juval schreef:
_Mar3 schreef:

Heb je het verhaal van De Vos net gehoord. Dat is ongeveer precies wat jij bedoelt.

Het is een erg typisch populistisch praatje. Het is niet iets nieuws dat er met bepaalde partijen niet samengewerkt kan worden. Dat heeft niks te maken met rechts of links. Dit is ook wel met linkse partijen gedaan. Je moet wel tot overeenkomsten kunnen komen. Daarvoor moet je in staat zijn compromissen te maken. Dat is Wilders niet. Dus hem uitsluiten is meer dan logisch. Dat men de FvD uitsluit lijkt me ook bijzonder logisch. Zij willen bizarre dingen zoals Nexit.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 11:43

_Mar3 schreef:
Het volk heeft PVV weer de semi-grootste gemaakt. Vervolgens die partij uitsluiten is gewoon de stem van het volk negeren.

Ik vind dat een bijzonder goed idee. Ik heb namelijk geleerd van het drama wat het vorige kabinet was. Of heb jij dat niet meegekregen? Met iemand zoals Wilders valt niet te praten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 11:43

_Mar3 schreef:
Daarnaast is PVV de grootste qua zetels met D66, dus gebaseerd op hoe het volk gestemd heeft, lijkt het meest democratische om over rechts te gaan met de PVV.

Als de PVV een betrouwbare partner was geweest had dat een optie geweest.
Maar resultaten uit het verleden geven geen betrouwbaar beeld naast het controversiële karakter van de partij.

Op het moment dat het Geert niet zint trekt hij de stekker eruit.
Uiteraard wast Geert zijn handen in onschuld..

Ik zou het erg teleurstellend vinden als D66 met de PVV gaat regeren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 11:44

_Mar3 schreef:
nps schreef:

Omgekeerde wereld, dit.

'Het volk' heeft de PVV niet de semi-grootste gemaakt. Het percentage dat niet op de PVV stemde is aanzienlijk groter dan het percentage dat het wel deed.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 11:44

Juval ik bedoelde het moment van vd Plas en Bontenbal.

Wij kijken denk ik anders naar de inhoud en haar toonzetting. Ik geef de voorkeur aan de toonzetting van Bontenbal.

Terecht punt ook van Bontenbal dat bij partijpunten van BBB je ook niet altijd onder onteigening uit komt.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 11:46

MarlindeRooz schreef:
juval schreef:

Het is een erg typisch populistisch praatje. Het is niet iets nieuws dat er met bepaalde partijen niet samengewerkt kan worden. Dat heeft niks te maken met rechts of links. Dit is ook wel met linkse partijen gedaan. Je moet wel tot overeenkomsten kunnen komen. Daarvoor moet je in staat zijn compromissen te maken. Dat is Wilders niet. Dus hem uitsluiten is meer dan logisch. Dat men de FvD uitsluit lijkt me ook bijzonder logisch. Zij willen bizarre dingen zoals Nexit.

heb je gehoord wat ze zei?

je kan het meteen bestempelen als populistisch praatje, denigrerend. Maar ze heeft het juist wél over democratie. Ze heeft andere denkbeelden dan de standaard, maar dat maakt het niet direct slecht toch?
Ik stem niet op FvD en ben het zeker niet met alle standpunten eens, maar haar verhaal is niet heel verkeerd vind ik. Het proces van politiek kan op deze manier veel sneller en democratischer.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 11:47

_San87_ schreef:
_Mar3 schreef:

'Het volk' heeft de PVV niet de semi-grootste gemaakt. Het percentage dat niet op de PVV stemde is aanzienlijk groter dan het percentage dat het wel deed.

Het volk heeft de PVV wél de semi-grootste partij gemaakt. Dat is feitelijk juist.
En met het uitsluiten van de PVV negeer je dus een zeer grote groep stemmen.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 11:48

juval schreef:
MarlindeRooz schreef:

heb je gehoord wat ze zei?

je kan het meteen bestempelen als populistisch praatje, denigrerend. Maar ze heeft het juist wél over democratie. Ze heeft andere denkbeelden dan de standaard, maar dat maakt het niet direct slecht toch?
Ik stem niet op FvD en ben het zeker niet met alle standpunten eens, maar haar verhaal is niet heel verkeerd vind ik. Het proces van politiek kan op deze manier veel sneller en democratischer.

Heb haar bijdrage nog niet gezien. Maar ben benieuwd.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 11:49

Ik vind de Vos haar idee om per onderwerp te stemmen best interessant. Als er een meerderheid is voor een onderwerp, waarom dan niet inhoudelijk over alleen dat onderwerp een motie? Dat uitruilen tijdens het vormen van een coalitie is best ondoorzichtig.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 11:50

_Mar3 schreef:
_San87_ schreef:

Het volk heeft de PVV wél de semi-grootste partij gemaakt. Dat is feitelijk juist.
En met het uitsluiten van de PVV negeer je dus een zeer grote groep stemmen.

Nee. Een deel van de Nederlandse bevolking heeft op de PVV gestemd. Een veel groter deel van de Nederlandse bevolking deed dat niet, en stemde op partijen die vooraf aangaven niet met de PVV te willen samenwerken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 11:56

_Mar3 schreef:

"Het volk" is niet enkel de PVV-stemmer..

Veronica2

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 12:02

Als wij het vroeger op school in ons hoofd haalden om het over 'het volk' te hebben, dan kregen we minstens een bordenwisser naar ons hoofd gesmeten. Je mocht wel 'de bevolking' zeggen, of 'mensen in het land', of electoraat als het om de groep kiesgerechtigden ging. Kiesgerechtigden mocht ook, net als stemmers of kiezers.

prompter

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 12:04

Wilders sloot Timmermans toch ook uit, is toch precies hetzelfde?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 12:06

Ben 100% voor uitsluiting, zeker als het in het landsbelang is. Pvv uitsluiten is in het landsbelang, de tijd van praten is voorbij want keer op keer bewijzen zij niet in staat zijn samen te werken. Dat hebben ze aan zichzelf te danken door zich zo op te stellen. Was het kabinet niet gevallen omdat wilders nog even een pakket van eisen probeerde door te drukken en dus dr stekker er maar uit trok(alweer). Het land staat weer stil. Dus ja: uitsluiten.

Dat vvd PvdAgl uitsluit heeft meer met partijbelang te maken dan met landsbelang. En ja, tuurlijk riep ze dat de hele campagne. Maar dat is de positie waarin zij zichzelf hadden gezet, ze hadden het al nooit moeten roepen. Vvd concurrerende enkel met links, maar door uitsluiten van PvdA gl concurreren zij ook met radicaal rechts wat absurd is voor een partij die altijd stabiel was.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 12:15

MarlindeRooz schreef:
rien10 schreef:
Ik zou heel graag willen dat in 1933 (?) Hitler uitgesloten was geweest. Had een hoop verdriet gescheeld. Ja, ik ben voor uitsluiting.

Ja ik heb dat bewust niet aangehaald omdat het een beetje een dooddoener volgens radicaal rechts. Maar goed het is wel gewoon zo.

Inderdaad een dooddoener. Hitler was veroordeeld voor hoogverraad en werd terug de politiek in gehaald. Wat kun je dan anders verwachten?
Dat is in Nederland in elk geval niet mogelijk.
Laatst bijgewerkt door journee op 13-11-25 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt