Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
49 (6%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
137 (16%)
ChristenUnie
7 (0%)
SP
21 (2%)
PvdD
30 (3%)
Volt
31 (3%)
D66
167 (20%)
CDA
65 (8%)
NSC
6 (0%)
BBB
56 (6%)
PVV
111 (13%)
SGP
6 (0%)
JA21
40 (4%)
FvD
32 (3%)
50Plus
8 (0%)
Andere partij
5 (0%)
Blanco
13 (1%)
Ik stem niet
21 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
6 (0%)

Totaal aantal stemmen: 812

Jildau

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 01:04

Vast. Wat heeft dat ermee te maken of het wel of niet kinderachtig over komt?

Ik zou het ook eerlijk vinden als er straks een coalitie gevormd wordt met partijen die het goed gedaan hebben deze ronde. En niet met een partij die samengevoegd is en dan minder zetels haalt dan toen ze nog apart van elkaar waren.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 01:13

Ik kom net uit het stembureau.
In mijn bureau nipt de grootste: PVV met kort daaronder D66.

Voor mijn dorp een hele omslag, twee jaar terug was PVV extreem groot hier en die hebben heel veel ingeleverd.

Super leuk om eens voorzitter te zijn in de middag en bij het tellen. Dus mocht je er over twijfelen, zeker doen!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 03:10

Jildau schreef:

Ik zou het ook eerlijk vinden als er straks een coalitie gevormd wordt met partijen die het goed gedaan hebben deze ronde. En niet met een partij die samengevoegd is en dan minder zetels haalt dan toen ze nog apart van elkaar waren.

Misschien moet je zijn exit-speech gewoon even horen, dan weet je waarom hij vertrekt.

Hij is ook niet de 1e lijsttrekker, die vertrekt na een nederlaag.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 04:35

De voorlopige prognose laat een ander beeld zien, PVV en D66 nek aan nek en met evenveel zetels. Het is echt mega spannend en tot alles geteld is, zal het afwachten zijn.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 06:17

Jildau schreef:

Waarom? Ze vertegenwoordigen alsnog een flinke bulk stemmers. En zo heel veel verlies is het nu ook weer niet.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 06:47

BigOne schreef:
Los van alle drama, of je partij nú gewonnen of verloren heeft, Nederland heeft gewonnen met deze uitslag, de democratie.
En daar mogen we links, midden, rechts heel blij mee zijn.

Dat geld toch voor elke uitslag, aangezien we in een democratie leven?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 07:13

Ooh nee D66 en PVV op gelijke hoogte na 90% van de stemmen.

Ik ben benieuwd, ik wil gewoon een kabinet. Nu misschien pas donderdag definitief

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 07:17

Ik ben ook bang dat Wilders er nog net overheen schiet met een paar duizend stemmen. Dat zou wel jammer zijn. De PVV doet het imo het beste als oppositiepartij, waar ze lekker kunnen schreeuwen en anderen de schuld geven. Dat lukt niet zo goed vanuit de regering, dat is wel duidelijk geworden.

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 07:20

Precies 8nnemiek. Ik vind het dan ook wonderlijk dat er zoveel mensen weer PVV stemmen. Toen ze vorige keer wonnen was dat overduidelijk geen succes.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 07:25

Jildau schreef:

Maar die partij heeft alsnog veel stemmen gekregen en die wil je uitsluiten? Het telt nu gewoon als 1 en ze hebben het goed gedaan dus volgens jouw eigen woorden horen ze dus wel in de coalitie.

Als je niet meer mee mag doen omdat je minder zetels haalt als vorige keren hoeven we nooit meer te stemmen...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 07:30

BigOne schreef:
Los van alle drama, of je partij nú gewonnen of verloren heeft, Nederland heeft gewonnen met deze uitslag, de democratie.
En daar mogen we links, midden, rechts heel blij mee zijn.

Zo zie ik het ook. Mijn keuze was PVDA/GL. En waar ik normaal vaak verder op de lijst kies heb ik dit keer gewoon de nummer 1Timmermans gekozen omdat ik het onterecht vond wat hij allemaal over zich heen kreeg.

Maar toch ben ik heel erg blij met de winst van D66. Juist omdat we na 2 jaar fasitische drek toe zijn aan een meer midden kabinet. Daarbij denk ik wel dat ook al had Timmermans internationaal veel meer ervaring dat Jetten op dit moment voor ons eigen land wel een betere rol als verbinder op zich kan nemen dan dat Timmermans dat had gekend. Opmde een of andere manier roept Timmermans bij een groot deel van de bevolkijg zo'n enorme weerstand op dat eem kabinet Timmermans voor nog meer spanning had gezorgd. Jeten is de afgelopen jaren enorm gegroeid in de politiek en ik denk dat hij wel een goede premier zal zijn.

Wat ik dan toch wel weer jammer vind dat de PVV nu uiteindelijk toch nog net zo groot is geworden dan D66

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 07:33

Ik denk niet dat het zo rooskleurig gaat zijn met d66 als koploper. Meneer jetten wil er 10 steden bij bouwen, maar tegelijkertijd vindt hij het klimaat belangrijk. Dat gaat bij mij niet helemaal op. Om steden te bouwen zal er groen moeten verdwijnen, terwijl dat groen juist co2 uit de lucht haalt en zuurstof produceert. 10 steden erbij, dat is niet realistisch. Zijn standpunt over vliegen gaat bij mij ook niet helemaal op als ik kijk naar wat hij zelf doet. Maar dat ter zijde.
Grappig dat hier veel wordt gesproken over ‘laagopgeleiden’ en ‘hoogopgeleiden’ (twee vreselijke woorden als je dat mij vraagt) en dat pvv stemmers vooral die eerste groep betreft. Misschien komt dat wel omdat die ‘laagopgeleiden’ veel meer in aanraking komen met immigranten dankzij het beroep dat zij uitoefenen. En dus vaker een keerzijde zien, niet alleen immigranten die zich wél goed gedragen.
Ik zie ook dat er veel stapelwoningen bij worden gebouwd. Daar kunnen dan aardig wat mensen wonen. Opzich niet verkeerd, maar ik begrijp werkelijk niet waarom er dan niet ten alle tijden een parkeerruimte onder dat gebouw wordt gelegd. Parkeerproblemen zijn overal en worden steeds meer met stapelgebouwen. Met ondergrondse parkeerruimtes ga je dat al tegen. Tevens gaan auto’s langer mee als ze veel droog kunnen staan, wat ook weer duurzaam is.
Het is maar afwachten wat de definitieve uitslag gaat zijn.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 07:48

MyWishMax schreef:
Jildau schreef:

Maar die partij heeft alsnog veel stemmen gekregen en die wil je uitsluiten? Het telt nu gewoon als 1 en ze hebben het goed gedaan dus volgens jouw eigen woorden horen ze dus wel in de coalitie.

Als je niet meer mee mag doen omdat je minder zetels haalt als vorige keren hoeven we nooit meer te stemmen...

Ik vind dat CDA, Ja21 en VVD er dan bij zouden horen. PVV heeft meer stemmen gekregen en word toch ook uitgesloten? Dus alsnog veel stemmen en uitsluiten is sowieso wat er gebeurd.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 07:51

Exitium schreef:
Denk je niet dat hij vooraf al over dit soort scenario's nagedacht heeft?

Jazeker wel. Hij heeft een paar weken geleden al gezegd dat hij alleen als MP in het kabinet wou (iets in die strekking). Daar waren in dit topic of het algemene politieke topic al wel twijfels over of hij dan helemaal zou stoppen.

En ik denk dat dat en dat knullige gedoe rond de nr.2 op hun lijst GL/PvdA stemmen heeft gekost.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 07:53

F_Orumster schreef:
Ik vind het afzwaaien van Timmermans wel een beetje als een klein kind die niet tegen zijn (bescheiden) verlies kan. Zo groot is het verlies in zetels niet, en nog steeds 4e grootste partij, met een overzienbare afstand tot de andere partijen. Door zo te reageren laat je ook zien niet te vertrouwen dat je uitgenodigd kan worden voor een coalitie en daarmee wel een beetje een nekslag.

Ik denk dat de PvdA/GL achterban blij is dat Timmermans (eindelijk) vertrekt. Hij had nooit lijsttrekker moeten worden. Als je als fusiepartij een nieuwe richting inslaat, moet je niet jeen oude bok als lijsttrekker opvoeren. Dat heeft veel stemmen gekost.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 08:00

w
Jildau schreef:
MyWishMax schreef:

Ik vind dat CDA, Ja21 en VVD er dan bij zouden horen. PVV heeft meer stemmen gekregen en word toch ook uitgesloten? Dus alsnog veel stemmen en uitsluiten is sowieso wat er gebeurd.

PVV heeft zich laten zien als een zeer onbetrouwbare en zeer onkindige coalitiepartner laten kennen en staat door hoe radicaal ze zijn inhoudelijk erg ver af van de middenpartijen. "Veel stemmen krijgen" is niet de enige factor waarop je wel of niet in de coalitie komt - je moet kunnen samenwerken en de intentien hebnen eruit te komen met je coalitiepartners. Ze sluiten zelf een complete bevolkingsgroep uit van deelname aan de maatschappij. Ze zitten al decennia op rond de 20 zetels en al jaren comfortabel te roepen vanuit de oppositie.

Deze uitslag laat voor mij duidelijk zien dat Nederland klaar is met het populisme en weer gaat voor de degelijke middenpartijen. Met een coalitie van GL/PvdA, D66, VVD en CDA is rechts nog steeds erg sterk vertegenwoordigd - GL/PvdA is de enige echt sociale partij.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 08:36

Ik moet stiekem een beetje lachen om het geroep dat alles nu naar de kloten gaat, nu D66 waarschijnlijk de grootste partij gaat zijn.

Mensen vergeten in emotie volgens mij dat we nog steeds in een democratie wonen en dat nooit alle plannen van 1 partij ten uitvoer komen.

Het is nog nooit zo spannend geweest volgens mij. Ben heel benieuwd wat het wordt.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 08:37

Joltsje schreef:
Ooh nee D66 en PVV op gelijke hoogte na 90% van de stemmen.

Ik ben benieuwd, ik wil gewoon een kabinet. Nu misschien pas donderdag definitief

Het is al donderdag, dus dat scheelt :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 08:38

MarliesV schreef:
Ik moet stiekem een beetje lachen om het geroep dat alles nu naar de kloten gaat, nu D66 waarschijnlijk de grootste partij gaat zijn.

Mensen vergeten in emotie volgens mij dat we nog steeds in een democratie wonen en dat nooit alle plannen van 1 partij ten uitvoer komen.

Het is nog nooit zo spannend geweest volgens mij. Ben heel benieuwd wat het wordt.

Ik moet vooral lachen om de 'ik geloof er niks van, we worden opgelicht, want in mijn kennissenkring/facebook feed stemt niemand D66' _O-

Echt, bizar hoeveel mensen niet weten hoe algoritme werkt en heel diep in hun extreemrechtse fabeltjesfuik zitten.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 08:39

Overigens, met de laatste prognose hebben D66, VVD, CDA en JA21 exact 75 zetels, dus niet genoeg voor een meerderheid.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 08:41

8nnemiek schreef:
Ik moet vooral lachen om de 'ik geloof er niks van, we worden opgelicht, want in mijn kennissenkring/facebook feed stemt niemand D66' _O-

Echt, bizar hoeveel mensen niet weten hoe algoritme werkt en heel diep in hun extreemrechtse fabeltjesfuik zitten.

Ja, verbazingwekkend. Er wordt enorm hard geroepen dat er wel vals moet zijn gespeeld.

Exitium schreef:
Overigens, met de laatste prognose hebben D66, VVD, CDA en JA21 exact 75 zetels, dus niet genoeg voor een meerderheid.

Voor mij is D66, GL/PvdA, CDA en VVD helemaal prima. Hopelijk lukt dat.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 08:46

MarliesV schreef:

Eigenlijk valt er weinig te lachen als je je realiseert dat Jetten de volgende gaat zijn waar de haatcampagne van extreem rechts zich op gaat richten. Net als we gezien hebben bij Kaag en Timmermans.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 08:47

Totdat er wellicht iets gebeurt wat positief uitpakt voor de mensen?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 08:50

Cer schreef:
Totdat er wellicht iets gebeurt wat positief uitpakt voor de mensen?

In hoeverre zal dat gaan gebeuren vraag ik mij af. Er moet een coalitie gevormd worden. En daarbij D66 is meer een liberale dan sociale partij.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 08:52

Ligt misschien ook aan je omgeving en je social media. Ik lees en hoor nergens negatief geroeptoeter of valsspelen.