Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Trieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 15:13

En als dan zijn kbh een hondje pakt omdat hij zijn kudde beschermd, wordt die afgeschoten.

aisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 15:17

heel raar om te zeggen ;( n ,maar zijn er in de vroege ochtend geen zwerm kraaien of de buizerd gespot die op dode dieren afkomen.
Vaak wijzen ze de weg...

mysa
correspondent/vertaler

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 15:21

Raven, die leven ook waar wolven leven. Maar ik mag toch hopen van niet.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 15:22

@Charr, hebben ze voldoende mensen die kunnen helpen zoeken?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-25 15:26

charrr, je bericht komt keihard binnen!
Ik hoop dat er snel een eind komt aan deze slopende onzekerheid!

charrr91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 15:27

Rocamor schreef:
@Charr, hebben ze voldoende mensen die kunnen helpen zoeken?

Geloof het wel. Teveel is ook niet goed. Als daisy nog leeft is ze gewond en in paniek en dat schrikt haar af. Ze raden af om zelf zoekacties op te zetten, hoe goed bedoelt het allemaal ook is. De steun is hartverwarmend

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-25 15:57

mysa schreef:
Als hij daar niet bij hoort, is hem in dat gebied geen lang leven beschoren want dan is hij een indringer in het territorium.

Ik kan me trouwens niet voorstellen dat er daadwerkelijk zes roedels op een kluitje leven.

Verspreidingskaart wolven in Nederland tussen oktober 2024 en eind februari 2025
https://www.bij12.nl/onderwerp/wolf/ver ... dingskaart[/quote]
Wolvenverspreidingskaart Europa, data tot mei 2024 bijgewerkt.
https://www.bij12.nl/onderwerp/wolf/ver ... dingskaart

NB kaart is alleen voor België, Denemarken, Duitsland en Nederland bijgehouden.

222 roedels
55 paren
22 individuen
848 jongen geboren.

Dat wil zeggen dat de jongen geboren in 2024 niet zijn meegeteld, die zaten nog in het hol of er net buiten, de 55 paren zouden heel goed hun eerste nest geworpen kunnen hebben in 2024.

Telling wordt sinds 2010/2011 bijgehouden voor deze landen, kaarten zijn via de link te zien.
toen waren er in deze vier landen;
7 roedels
7 paren
6 individuen
35 jongen geboren.

charrr91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 16:11

Ze hebben uitgebreid gezocht naar Daisy met speurhonden. Weet verder nog niet of ze iets op het spoor zijn maar ze hebben aangeven dat zoeken niet veel zin heeft. Als ze nog in leven is dan is de kans groter dat ze vanzelf terugkeert dan dat we gaan zoeken, dat jaagt haar op omdat ze bang, gewond en in paniek is als ze nog in leven is. We hopen op een onwijs groot wonder

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 16:12

@Tienus:

Kan me niet voorstellen dat deze kaart volledig is. Dan zou bijvoorbeeld die roedel die ze op de Noord-Veluwe neerzetten en waarvan men dus denkt dat die op de Renderklippen nu actief is, voortdurend heen en weer rennen tussen zuid, west en noord want ten zuiden van Epe worden ze ook vrijwel dagelijks gespot. Daar zit een heel drukke weg tussen. Bovendien worden ten westen van het dorp ook vrijwel dagelijks wolven gezien. (al een hele tijd hoor, vorig jaar ook al).

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 16:14

charrr91 schreef:
Ze hebben uitgebreid gezocht naar Daisy met speurhonden. Weet verder nog niet of ze iets op het spoor zijn maar ze hebben aangeven dat zoeken niet veel zin heeft. Als ze nog in leven is dan is de kans groter dat ze vanzelf terugkeert dan dat we gaan zoeken, dat jaagt haar op omdat ze bang, gewond en in paniek is als ze nog in leven is. We hopen op een onwijs groot wonder

Dat denk ik ook. Ik ben een hond bijna 24 uur kwijt geweest, ook in paniek weggevlucht (voor een afvalcontainer) ;)

Die is uiteindelijk zelf weer naar huis gekomen (had wel vast gezeten, was met lijn en al er vandoor gegaan maar gelukkig heeft hij de lijn zelf door weten te bijten.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 16:29

Ik hoop dat ze veilig is nu en niet al te gewond zodat ze weer terug kan komen.

Ik zou niet uit mezelf van zoeken, ken de locatie niet en heb - gelukkig - geen evaring met wolven.

Maar als er hulp nodig is, dan zou ik best hebben willen helpen.
Al is het maar om iedereen te voorzien van koffie etc

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 16:37

Wat ik me oprecht afvraag: pro wolf zit nu steeds te mekkeren over KBH bij de kudde laten lopen.
Maar als zo'n KBH een wolf in stukken scheurt, wat dan? Krijgt de eigenaar dan een rechtzaak aan zijn broek want ocharme wolfje dood?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 16:49

Uit een eerdere post
Citaat:
Tegenwoordig is de wolf een strikt beschermde diersoort onder Europese regels (Habitatrichtlijn en de Wet natuurbescherming).
Die Europese regel is al teruggeschroefd naar alleen 'beschermd', alleen Nederland doet er nog niet veel mee ;(

Tel ik nu op het kaartje al 8 roedels op de Veluwe ??

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 16:50

charrr91 schreef:
We kunnen namen gaan noemen, naar mensen gaan wijzen, we krijgen Daisy er niet mee terug. Deze wolf of een probleem en zolang niemand dit inziet, blijven de incidenten zich opstapelen. De lijnplicht is kansloos. Zo lang de wolf daar loopt, verdwijnen de problemen niet.

Ik ben op werk maar kan me niet concentreren. Ik kan alleen maar denken aan Daisy, waar ze nou toch is. Ze moét ergens zijn. Momenteel vinden we haar liever dood terug dan helemaal niet meer. Dan is er een stukje afsluiting. Ik ga vanavond terug. Kan niet op de bank zitten en niks doen. Al weten we dan haar kansen praktisch nihil zijn.. Mooi klein meisje met haar mooie koppie.. ;( Wat missen we je toch..

[ Afbeelding ]

Zo begrijpelijk! Maar hoop zo dat jullie ze levend terug in jullie armen mogen sluiten! Als er honden daar goed de weg weet dan zullen het deze honden wel zijn dus zonder ander bericht blijf ik hard duimen dat ze opeens bij de schapen staat!!

charrr91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 16:52

Update:

De herder heeft besloten de hei niet meer op te gaan. De wolf heeft gewonnen..
De kansen van Daisy zijn nihil. Ze is levend weggerend maar de kans is groot dat ze ergens is overleden. Haar verwondingen zijn vermoedelijk te erg geweest. Wie weet wat de wolf daarna met haar gedaan heeft. We zijn kapot, verslagen. De lol is eraf..

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 16:52

Even onder m’n steen vandaan…
Wij hebben hier in de Pyreneeën ontdekt wat drie kbh kunnen doen als ze geen zin in je hebben op de berg.
Laten we het erop houden dat ik blij ben dat onze auto 300 meter sprinten was, en dat ik vanaf nu na járen wandelen in dergelijke gebieden NIET meer met onze hond durf te wandelen daar waar kbh zijn.
En nee: geen loslopende hond, geen kudde schapen te zien.
Ik denk dat ze enorm effectief zijn in hun werk, en van mij zouden ze best ingezet mogen worden om wolven te weren, maar dat gaat in Nederland een fiasco worden.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 16:54

charrr91 schreef:
Update:

De kansen van Daisy zijn nihil. Ze is levend weggerend maar de kans is groot dat ze ergens is overleden. Haar verwondingen zijn vermoedelijk te erg geweest. Wie weet wat de wolf daarna met haar gedaan heeft. We zijn kapot, verslagen. De lol is eraf..

Wat ongelooflijk triest maar begrijpelijk. Ontzettend veel sterkte jullie allen

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 16:54

Ik krijg de kaart niet open. Jammer, want ik zou graag willen weten hoeveel roedels er in belgisch limburg genoteerd staan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 16:55

charrr91 schreef:
Update:

|(

Heel veel sterkte :knuffel:

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 16:57

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 16:58

charrr91 schreef:
Update:

Ik begrijp de herder volledig. Jammer dat de wolf wint maar hoeveel dieren moet de herder nog als prooi aanbieden.
Ik blijf op een klein mirakel hopen, en als dat niet kan, dat jullie Daisy toch nog vinden, al is het om rust te krijgen.
Ik zit met tranen in de ogen. Wat een drama, en waarom, voor wie??

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 17:00

charrr91 schreef:
We kunnen namen gaan noemen, naar mensen gaan wijzen, we krijgen Daisy er niet mee terug. Deze wolf of een probleem en zolang niemand dit inziet, blijven de incidenten zich opstapelen. De lijnplicht is kansloos. Zo lang de wolf daar loopt, verdwijnen de problemen niet.

Ik ben op werk maar kan me niet concentreren. Ik kan alleen maar denken aan Daisy, waar ze nou toch is. Ze moét ergens zijn. Momenteel vinden we haar liever dood terug dan helemaal niet meer. Dan is er een stukje afsluiting. Ik ga vanavond terug. Kan niet op de bank zitten en niks doen. Al weten we dan haar kansen praktisch nihil zijn.. Mooi klein meisje met haar mooie koppie.. ;( Wat missen we je toch..

[ Afbeelding ]

Wat een vreselijk lief koppetje... Wat zullen jullie haar missen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 17:03

DubbelFun schreef:
Lukasje schreef:
Ik krijg de kaart niet open. Jammer, want ik zou graag willen weten hoeveel roedels er in belgisch limburg genoteerd staan.

Leukt deze wel >??
https://localfocuswidgets.net/6883403bbcd0b

Ja dankje, deze lukt wel !

Maar heuh? Enkel 1 roedel in provincie Antwerpen? Die op de Kalmthoutse heide mss? Maar geen melding van de roedel Meeuwen-Gruitrode/Peer? Die is er nochtans van het prille begin.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 17:06

Wat erg voor Daisy ;( Heel begrijpelijk en ook mijn angst dat dit de uitkomst zou zijn. Wat vreselijk.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 17:07

charrr91 schreef:
Update:

Die beslissing snap ik helemaal. Het is gewoon niet veilig. Nogmaals heel veel sterkte daar. Wat een drama.