Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 10:17

Libra76 schreef:
Ik vind het een spannende dag vandaag. Rond 10:00 doet de rechtbank uitspraak in de zaak die Greenpeace heeft aangespannen tegen de staat over stikstof. Mocht de rechter Greenpeace gelijk geven, dat de regering te weinig doet om de natuur te beschermen,heeft dat grote invloed op toekomstig beleid.

het is zeker spannend, gaan we nog meer op slot, hoe gaat het kabinet reageren bij een negatieve uitspraak??
https://www.rd.nl/artikel/1092736-visie ... p-de-tocht

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 10:18

_San87_ schreef:
Benzz schreef:
1736,- is de gemiddelde huurprijs voor een woning....je mag het mij uitleggen.

Hier in de omgeving betaal je particulier al tussen de 1500 en 2000 per maand. En ik woon niet in de randstad. Waar de prijzen, denk ik, nog hoger liggen. Net als de huurprijzen rondom een ASML, oid.

Dus ik denk dat het gemiddelde wel klopt en het is om te janken.

maar als je dat aan huur kunt betalen, dan kun je dat toch beter in een hypotheek steken? of denk ik nu te makkelijk?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 10:20

juval schreef:
_San87_ schreef:
Hier in de omgeving betaal je particulier al tussen de 1500 en 2000 per maand. En ik woon niet in de randstad. Waar de prijzen, denk ik, nog hoger liggen. Net als de huurprijzen rondom een ASML, oid.

maar als je dat aan huur kunt betalen, dan kun je dat toch beter in een hypotheek steken? of denk ik nu te makkelijk?

In theorie. Maar je kan niet altijd een hypotheek van datzelfde bedrag krijgen helaas. Heel krom!

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 10:24

juval schreef:
Libra76 schreef:
Ik vind het een spannende dag vandaag. Rond 10:00 doet de rechtbank uitspraak in de zaak die Greenpeace heeft aangespannen tegen de staat over stikstof. Mocht de rechter Greenpeace gelijk geven, dat de regering te weinig doet om de natuur te beschermen,heeft dat grote invloed op toekomstig beleid.

het is zeker spannend, gaan we nog meer op slot, hoe gaat het kabinet reageren bij een negatieve uitspraak??
https://www.rd.nl/artikel/1092736-visie ... p-de-tocht

Ik kan het artikel jammer genoeg niet lezen omdat het achter een betaalmuur zit.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 10:26

Citaat:
Visie Greenpeace op landbouw zet voedselzekerheid op de tocht
Greenpeace wil dat de Nederlandse landbouw „ecologisch” wordt. Tegelijk moet onze voedselzekerheid worden veiliggesteld, vindt de milieuorganisatie. Een schier onmogelijke combinatie.

Tiemen Roos
21 januari 2025 15:26
Gewijzigd op 21 januari 2025 21:39
Liggend op een zogeheten wiedbed verwijderen medewerkers onkruid op een akker van een biologische teler in Noord-Holland. beeld ANP, Koen Suyk
Liggend op een zogeheten wiedbed verwijderen medewerkers onkruid op een akker van een biologische teler in Noord-Holland. beeld ANP, Koen Suyk

De rechter doet woensdag een cruciale uitspraak. Greenpeace eist dat de overheid de stikstofuitstoot in Nederland snel en drastisch vermindert. Dat is volgens de milieuclub nodig om kwetsbare natuur te beschermen tegen deze „grootste boosdoener”.

Greenpeace richt haar pijlen specifiek op de veehouderij. Want die sector brengt met ammoniak de meeste stikstof in de lucht, zo heeft milieu-instituut RIVM becijferd. En dus moet de veestapel krimpen, vindt de organisatie.

LEES OOK
Uitspraak in stikstofzaak kan grote gevolgen hebben
Of zo’n maatregel de natuur gaat redden, is de vraag. Deskundigen zijn het daar in ieder geval niet over eens. Zo wees onderzoek van de Universiteit van Amsterdam in 2023 uit dat kwetsbare natuur nauwelijks baat heeft bij het opdoeken van nabijgelegen veebedrijven.

Omslag
Hoe het ook zij, volgens Greenpeace moet de Nederlandse landbouw ingrijpend veranderen. Op haar website verzekert de organisatie tegelijk dat zij niet tegen boeren is. „We hebben boeren én gezonde natuur keihard nodig om ook in de toekomst onze voedselzekerheid veilig te stellen. De enige echte oplossing is een omslag naar ecologische landbouw met minder vee”, stelt Greenpeace. Want boeren zijn volgens de milieuclub „vastgezet in een landbouwsysteem dat overduidelijk niet werkt”.

Dat is een radicale stelling. Als het om voedselproductie gaat, is het moeilijk vol te houden dat het huidige landbouwsysteem niet werkt. Feit is dat de Nederlandse land- en tuinbouw voedsel produceert voor tientallen miljoenen consumenten in Noordwest-Europa, globaal de driehoek Berlijn-Parijs-Londen.

Vrijdag werd dat nog eens onderstreept door de nieuwste exportcijfers: vorig jaar ging voor ruim 83 miljard euro aan in Nederland geproduceerde land- en tuinbouwproducten de grens over. Van de totale landbouwexport (inclusief wederuitvoer) vindt meer dan de helft zijn weg naar Duitsland, België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.

Voedselzekerheid
Voedselzekerheid is sinds de oorlog in Oekraïne een belangrijk thema in de Europese Unie. Een brede dialoog over de toekomst van de landbouw, op initiatief van voorzitter Ursula von der Leyen van de Europese Commissie, onderstreepte vorig jaar het belang van de eigen voedselproductie. In Nederland vindt die plaats op een zeer efficiënte en tegelijk duurzame manier. „Geen enkel land ter wereld produceert landbouwproducten zo duurzaam als wij” zei staatssecretaris Jean Rummenie (Landbouw) vrijdag op de Grüne Woche in Berlijn, de grootste landbouwbeurs van Europa.

„Geen enkel land ter wereld produceert landbouwproducten zo duurzaam als wij” - Jean Rummenie, staatssecretaris van Landbouw

Greenpeace vindt die duurzaamheid niet ver genoeg gaan. De milieuorganisatie wil dat de Nederlandse landbouw ecologisch wordt. Ecologisch is een ander woord voor biologisch: landbouwproductie zonder gebruik van kunstmest en chemische bestrijdingsmiddelen. De overheid zou moeten stoppen met het „ondersteunen van industriële vlees- en zuivelproductie” en de „toegang tot gezond plantaardig voedsel verbeteren”, zo schrijft de organisatie in haar ”visie op het vlees- en zuivelsysteem in 2050”.

Het is het bekende verhaal van de voorstanders van biologische landbouw. Op de vraag of ‘bio’ wel voldoende voedsel kan produceren voor ons allemaal, is het theoretische antwoord: ja, dat kan. Onder drie voorwaarden: consumenten moeten veel minder vlees en zuivel gaan eten, de verspilling van voedsel moet drastisch omlaag en grond waarop nu gras of ander veevoer wordt geteeld, moet worden gebruikt voor het verbouwen van voedsel voor mensen.

Eetgewoonten
Echter, de praktijk is weerbarstig. Mensen zijn er moeilijk van te overtuigen dat ze hun eetgewoonten moeten veranderen, verspilling blijft voortdurend een probleem en veel grond is helemaal niet geschikt voor akkerbouw.

Dat oogsten in de biologische landbouw lager zijn dan in de gangbare landbouw –opmerkelijk genoeg vooral door een gebrek aan stikstof– is onomstreden. Op wereldschaal wordt gerekend met een verschil van ongeveer 20 procent, maar in vruchtbare gebieden zoals in Nederland kan dat wel oplopen tot 40 procent. Grootschalige omschakeling naar biologisch landbouw leidt dan ook onherroepelijk tot forse prijsstijgingen voor al de Europese consumenten die Nederlandse aardappelen, groenten, fruit, zuivel en vlees eten.

LEES OOK
Het stikstofdossier: al zestig jaar met de kont tegen de krib
Elders, buiten Nederland en Europa, de productie uitbreiden dan maar? Wereldwijd zou bij volledige omschakeling een gebied zo groot als West-Europa aan extra landbouwgrond nodig zijn, om evenveel voedsel te kunnen produceren als nu in de gangbare landbouw gebeurt. Dat heeft een groep Europese wetenschappers van onder meer de wereldvoedselorganisatie FAO enkele jaren geleden uitgerekend. Die extra grond zou moeten worden weggehaald bij de natuur. En dat wil ook Greenpeace niet.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 10:29

Ik word geacht tot 700 tot 900 euro per maand te kunnen huren. geen idee hoe ik dat zou moeten betalen trouwens met een netto inkomen iets boven bestaansminimum. De meeste kleine huisjes voor bv senioren zitten op 780 euro minimaal tot 899 euro per maand. En dan soms nog extra kosten erbij waardoor de effectieve huur soms boven de 900 euro uitkomt. Nog los van het feit dat de huurhuizen er niet eens zijn.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 10:34

Dank je wel Juval.
Het is fascinerend om te zien hoe anders er gekeken wordt naar hetzelfde dossier door verschillende partijen en de oplossingen daarvan.
We moeten elkaar in het midden zien te vinden en dan heel hard ons best doen om de mensen die eronder gaan lijden hun pijn te verzachten.
Stel Greenpeace verliest deze zaak dan is er nog altijd de uitspraak van de Raad van State in december. Het gaat niet weg en de organisaties ook niet. Zoals Greenpeace, MOB, extinction rebellion etc.
Er moet een oplossing komen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 10:37

juval schreef:
_San87_ schreef:

Ja, helaas wel. Dat je huur van 1.5k kunt betalen, betekent niet dat je een hypotheek van 1,5k per maand krijgt.

En expats die dergelijke huren betalen, die kopen hier geen huis. Dus dat is een ander deel van het probleem.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 10:44

IMANDRA schreef:
juval schreef:
[qute="_San87_"]

[/qute]

In theorie. Maar je kan niet altijd een hypotheek van datzelfde bedrag krijgen helaas. Heel krom!

Het voelt krom, maar is dat niet. Er komen naast de hypotheek allerlei jaarlijkse kosten bij die je als huurder niet hebt, nog los van het wegvallen van allerlei risico's voor groot onderhoud. Het blijven absurde huurprijzen, maar dezelfde hypotheek kunnen krijgen als het maximale huurbedrag dat je kan betalen zou ook absurd zijn.

Shadow0

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 10:52

Het is absurder. Meestal stellen particuliere verhuurders, zeker in de duurdere segmenten, ongeveer net zulke hoge inkomenseisen of hoger dan wat je aan hypotheek kunt krijgen.

Ik denk wel dat dat voor een deel de vertekening verklaart. Zodra je echt op dat punt komt, vinden mensen toch eerder een creatieve manier richting een koophuis want dat loont HEEL snel - met uitzondering van dus een deel expats die ook weer doortrekken en de hoge huur ook wel kunnen betalen (of het bedrijf, of whatever.)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 10:55

Mizora schreef:
IMANDRA schreef:

Het voelt krom, maar is dat niet. Er komen naast de hypotheek allerlei jaarlijkse kosten bij die je als huurder niet hebt, nog los van het wegvallen van allerlei risico's voor groot onderhoud. Het blijven absurde huurprijzen, maar dezelfde hypotheek kunnen krijgen als het maximale huurbedrag dat je kan betalen zou ook absurd zijn.

Mwah zit wel deels iets in maar het blijft krom hoeveel verschil er tussen zit. Het is niet voor niks dat banken een tijd terug een trial gingen draaien dat als je meer dan 3(?) jaar je huur goed kon betalen, je ook zo’n bedrag aan hypotheek kon krijgen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 11:59

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 12:00

Greenpeace heeft de rechtszaak dus gewonnen. Maar tegelijkertijd valt het heel erg mee.

https://nos.nl/artikel/2552791-greenpea ... stofaanpak

Als de overheid er niet in slaagt om de stikstof doelen in 2030 te halen krijgt de overheid een dwangsom van 10 miljoen euro. Dat is natuurlijk een koopje voor de overheid.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 12:01

Duidelijke uitspraak, het was te verwachten na jarenlang achterover leunen en afwachten.

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 12:07

10 miljoen klinkt niet als heel erg veel inderdaad, aan wie moet deze dwangsom betaald worden eigenlijk?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 12:11

Ladyingreen schreef:
10 miljoen klinkt niet als heel erg veel inderdaad, aan wie moet deze dwangsom betaald worden eigenlijk?

Daar ben ik ook benieuwd naar eigenlijk. Als het aan Greenpeace is dan is het best wel een lucratieve business. Vooral omdat Greenpeace al een tijdje donaties voor deze zaak heeft lopen ophalen. Maar ik weet dus niet zeker of het aan Greenpeace is.

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 12:12

Of zou het....aan de staat zijn? :+

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 12:13

Ladyingreen schreef:

dat vroeg ik me ook af? aan greenpeace? zodat ze weer meer rechtzaken kunnen beginnen?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 12:15

In dat geval is vooral Greenpeace hiermee geholpen. Maar de hamvraag is. Wat schiet de natuur er nu daadwerkelijk mee op?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 12:18

ik ben heel benieuwd naar de reactie van het kabinet nu. Of er daadwerkelijk bouwprojecten gestopt zullen worden. Dat is denk ik niet wat gewenst is bij 'het volk'.
Of de snelheid op de snelwegen weer omlaag gaan?
Of de boeren versneld worden afgeserveerd?
Of grote vervuilers worden aangepakt?

we gaan het beleven.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 12:21

Ik ben daar ook wel heel benieuwd naar eerlijk gezegd. Al die maatregelen afzonderlijk zijn al duurder dan 10 miljoen. Gewoon betalen lijkt mij de kortste klap.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 12:23

Loretta schreef:
Ik ben daar ook wel heel benieuwd naar eerlijk gezegd. Al die maatregelen afzonderlijk zijn al duurder dan 10 miljoen. Gewoon betalen lijkt mij de kortste klap.

door deze uitspraak zal MOB zich ook gesterkt voelen en de handhavingsverzoeken liggen al klaar om de PAS melders aan te pakken.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 12:27

Daar heb je natuurlijk wel weer gelijk aan. MOB kan dit als jurispedentie gebruiken om op die manier een sterkere zaak te hebben.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 12:36

Loretta schreef:

Nou ja, als ze daarna alsnog niks doen dan kan Greenpeace gewoon door denk ik? En dan hebben ze straks wellicht een hogere boeten.

Ze zullen dus meer moeten doen dan ze nu doen..?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 12:39

Belangrijker is dat de regering direct moet beginnen met maatregelen! Dus geen uitstel tot een hoger beroep bij de raad van state !