Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 11:20

ik heb ook contact met vrienden uit Israel. valt mij op ze juist niet veel over de oorlog willen praten. ze mijden het onderwerp en zijn stiller dan normaal. ik vraag er dan ook maar niks over.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 11:24

Lijkt mij ook niet heel gek, ik denk dat je soms gewoon juist een idee van normaliteit wilt hebben. :)

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 11:26

Lijkt me ook heel moeilijk. Ik vraag me ook af in hoeverre ze zich nog kunnen uitten online, zonder dat daar consequenties aan vast zitten als je je tegen de huidige regering uitspreekt. Zag dat een Palestijnse vrouw met Israëlisch citizenship werd opgepakt (uiteindelijk samen met haar man) omdat de Israëlische politie een liefdevolle uitspraak -naar de Palestijnen- Pro-Hamas’ had opgepakt. En ze beweerden dus dat zij Hamas ondersteunde daardoor. Dus hoe safe ben je om ‘tegen’ te laten horen.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 14:05

Ja dat weet ik eigenlijk ook niet. Mijn vrienden en ik hebben allemaal een privé discord server en daar spreekt iedereen wel openlijk, maar weet niet tot in hoeverre men dat op openbare social media ook kan doen. Overheid terzijde, je hebt dan ook nog je directe omgeving natuurlijk. Zeker geen simpele situatie!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 15:40

FiveSports schreef:
Er zijn internationale afspraken, ook over het voeren van een oorlog/het gebruik maken van geweld. Zoals je in sommige landen ziet dat vakbonden ervoor zorgen dat er geen wapens getransporteerd worden naar een agressor is voor mij een heel duidelijk feit dat het wel zin heeft om je mond open te trekken en dat de publieke opinie wel uitmaakt en invloed heeft op wat er in landen ver van ons gebeurt.

Dat vind ik ook, dat is ook het doel van de betogingen en petities. Als ik meer zou kunnen doen, deed ik het, maar ik weet niet hoe. En inderdaad, hier in België weigeren de vakbonden wapentransporten naar Israël.

prin,cequillo schreef:
Gaan we iets oplossen in dit topic, nee. Maar dat vind ik een drogreden persoonlijk, of hoe je het ook noemt, mijn Nederlands is niet zo goed meer. Want ik denk niet dat er ook maar 1 persoon hier is, pro-Palestina, pro-Israël of neutraal, die dergelijke verwachtingen erbij heeft.

Verwachtingen niet, maar toch ben ik continu scenario's aan het verzinnen hoe ik het zou aanpakken als ik iets te zeggen zou hebben (zal nooit gebeuren, ik krijg het nog niet voor mekaar op mijn werk om bazen en collega's te overtuigen dat ik ook recht heb op verlof zonder dat mijn werk een week blijft liggen). Ik wou dat er ergens een lobby of denktank was waar mensen zich konden aansluiten en met ideeën aankomen voor een rechtvaardige vrede.

Ik vond de oproep op de vrt nieuws site (België staat duidelijk anders in zijn aanpak dan Nederland merk ik in de media) van een Noorse arts die jaren in Gaza gewerkt had (of nog werkte, niet goed gelezen) wel goed: zoals Jordanië al hulpgoederen gedropt heeft boven Gaza, zo stelde hij voor dat de VN dit ook zou doen, dat ze een luchtbrug zouden vormen met hulpgoederen.

Hij zei dat de situatie in de ziekenhuizen ongezien was. IDF schoot gewoon door de ramen van het ziekenhuis naar binnen en doodde een medisch personeelslid dat bezig was 3 kindjes te verzorgen in de couveuses. Hoe je je hier nog uit kan praten als land, ik weet het niet... En deze berichtgeving over de medische situatie komt allemaal van internationale medewerkers, dus lijkt me sterk dat dit fake news of oorlogspropaganda zou zijn.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 16:04

Dat snap ik hwn. :knuffel: Het voelt ook allemaal machteloos.

Ik heb ook zo'n verhaal gezien van een verpleegster, maar wel zag ik daarna dat het ziekenhuispersoneel uiteindelijk aangaf zij deze persoon niet kennen. Ik denk dat dit ook lastig is gezien ze maar weinig tot geen internet hebben in Gaza, informatie komt dus ook vrij moeizaam naar buiten.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 19:18

https://www.youtube.com/watch?v=gk7iWgCk14U

Een Amerikaanse verpleegster getuigt over haar vertrek uit Gaza. Ze beschrijft dat ze ook onder barre omstandigheden leefden, maar dat haar Palestijnse collega's hen op alle vlakken hielpen: kijken waar nog wat voedsel te halen werd, vredelievend onderhandelen als Palestijnse burgers opdringerig of wantrouwig waren tegen Amerikanen, en hoe ze hen over de grens loodsten, wetend dat ze zelf niet mee konden. Eén van hen keerde terug en hoorde dat iemand van zijn naaste familie (vader denk ik) intussen gedood was.

Het overgebleven medisch personeel zegt: "We weten dat we zullen sterven, maar we willen toch zoveel mogelijk mensen helpen". Dit zijn echte helden.

Ik moest toen denken hoe we tijdens Covid op straat kwamen om te applaudiseren voor het zorgpersoneel. Maar wat de Palestijnse artsen en verplegers doen, dat verdient meer dan een applaus, die verdienen een nobelprijs. Ook de vele getroffen VN-medewerkers en journalisten tart alle verbeelding, nooit gezien dit.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 19:55

Princequillo lang verhaal ja haha :) korte conclusie: ik vind ook dat het topic open moet blijven en dat het juist zinvol is om elkaar dan op dingen aan te spreken als je er wat van vindt.
Het topic maar sluiten (of ontstippen, maar dat is natuurlijk vanuit ieders persoonlijke motief volkomen legitiem) vind ik maar een zwaktebod.

Ik ben ook niet neutraal. Ik heb altijd overal een mening over :D en ik heb ook (in elk geval het begin van) de oplossing, alleen heb ik het helaas niet voor het zeggen -O-

Wat er moet gebeuren?
Stap 1 > Netanyahu is aan zet. Hij moet:
- per direct alle aanvallende geweld stoppen, en humanitaire hulp toelaten;
- per direct alle nederzettingen ontruimen (mag vriendelijk gaan en een paar weken duren eventueel) en de Westelijke Jordaanoever aan de Palestijnen teruggeven;
- per direct Gaza aan de Palestijnen teruggeven;
- per direct alle Palestijnse gevangenen die ttv hun arrestatie nog geen achttien jaar oud waren vrij laten;
- alle andere gevangenen een eerlijk proces geven;
- per direct erkennen dat de Palestijnen recht hebben op een eigen staat.

Stap 2: als dat allemaal gedaan is in gesprek gaan met de Palestijnse Autoriteit over verdere wensen/afspraken/vredelievende toekomst/eventuele herstelbetalingen.

Pas in stap 2 zijn de Palestijnen ook aan zet.

Edit: als Netanyahu dit niet wil of niet doet, moet hij hier door de VN of welke internationale macht dan ook, worden gedwongen. Maar hij zou beter de eer aan zichzelf houden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 20:17

Er zijn ook al ruim 100 VN medewerkers overleden in Gaza. Maar daar worden maar weinig woorden over gesproken. Vrij bizar vind ik dat. VN medewerkers zijn toch zeer onwaarschijnlijk op plekken waar de Hamasleiders zich begeven.

Tevens inmiddels zo‘n 4000 kinderen.
Dat is in 1 maand 10x zoveel (!!!) als na 2 jaar in Oekraine. -O-
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 12-11-23 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 20:20

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 21:03

Ongebruikelijke ruzie tussen Israël en VN is 'slecht nieuws voor hulp aan Gaza' - https://nos.nl/l/2495435

Met name de opmerking dat Israël zich nogal wat kan veroorloven vanwege de steun van Amerika is benadrukt volgens mij het probleem.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 21:19

Tja, Amerika wil koste wat kost hun invloed in de regio behouden. En daarvoor hebben ze Israel nodig.
Israel weet heel goed dat ze om die reden de boel gewoon absurd ver kunnen laten escaleren.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 21:39

@fivesports, ik zag het plots ook dat het aantal slachtoffers met 200 verminderd was, gisteren al. Dacht eventjes dat er in het jodendom ook verrijzenissen mogelijk waren (sorry, macaber grapje). Ik herinner me nog van 9/11 dat het dodenaantal ook de hele tijd naar beneden bijgesteld werd, terwijl in de meeste conflicten het steeds stijgt. Hoeveel er door friendly fire gedood werden, zullen we nooit weten, maar zou me niet verwonderen als het minstens de helft is, gezien het zwaar geschut dat IDF ook daar ingezet heeft omdat gijzelaars hen veel offers kosten.

@Nikass, als je me nog kan vertellen hoe je Nethanyahu zo ver kan krijgen, krijg je van mij direct de Nobelprijs voor de Vrede. :) Maar ik vrees dat Nethanyahu en zijn haviken een heel andere agenda hebben.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 21:46

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 21:47

FiveSports schreef:
[ [url=m/t0P0Bn.jpg]Afbeelding[/url] ]
https://twitter.com/georgegalloway/stat ... 1619145874

FiveSports, heb je ergens factcheck of dit bewezen nieuws is?
Als ik hier zo een rekensommetje op loslaat, zijn 1/3 van de slachtoffers burgers, dus "maar" 400 burgerdoden, waarvan een deel door eigen troepen. Maakt de reactie van Israël natuurlijk nog veel meer buiten proportie.
(en ja, ik weet dat militairen ook mensen zijn, maar die genieten niet de bescherming die burgers krijgen in oorlogs- en conflictsituaties dus zijn geen "ongeoorloofde" slachtoffers)

Edit: ik denk dat er toch stilaan een haar in de boter zit tussen boezemvriendjes Israël en VS. Een VS-politicus (ben zijn naam even kwijt, maar was volgens mij ooit presidentskandidaat of vice-president) had veel kritiek en vond dat Israël, omwille van het geld dat ze krijgen van de VS, ook wel aan een aantal eisen moet voldoen.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 22:45

@hwn, het is lastig, ik neem het ook niet direct voor waarheid aan.
Israël geeft in elk geval minimaal 300+ soldaten toe, daarnaast zijn er vanuit de Israëlische media in elk geval meerdere verklaringen bekend van Israëliers die aangeven dat ze zijn aangevallen door het Israëlische leger...

Uiteraard kunnen we Hamas ook niet als objectieve bron aangeven, maar so far heb ik nergens een verklaring gezien dat ze zoveel mogelijk burgerslachtoffers wilden maken. De meeste terreur organisaties als ISIS geven dat gewoon open en bloot toe.

Dit is wel een interessant artikel:
https://new.thecradle.co/articles/what- ... th-october

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 16:06

Ik zag deze tweet zojuist voorbij komen, waarbij Netanyahu een kopie van Mein Kampf laat zien die gevonden zou zijn in een kinderkamer in Gaza. Heeft iemand een idee of hier al een factcheck op is geweest? Ik heb zelf rondgekeken maar niets kunnen vinden helaas. Er staat onder op het filmpje #BBCLauraK, volgens Google is dat een zondagochtend show op de BBC, enig idee of dit terug te zien is?

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 16:24

Heb geen fact check gezien, maar zou het op z'n zachtst gezegd frappant vinden als ze zo'n splinternieuw, shiny en schoon boek gevonden zouden hebben in een gebied dat ze helemaal platgebombardeerd hebben :+

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 16:34

princequillo schreef:
Ik zag deze tweet zojuist voorbij komen, waarbij Netanyahu een kopie van Mein Kampf laat zien die gevonden zou zijn in een kinderkamer in Gaza. Heeft iemand een idee of hier al een factcheck op is geweest? Ik heb zelf rondgekeken maar niets kunnen vinden helaas. Er staat onder op het filmpje #BBCLauraK, volgens Google is dat een zondagochtend show op de BBC, enig idee of dit terug te zien is?

Dat vind ik wel heel erg overdreven. In Tel Aviv is vast ook wel een huis waar een Mein Kampf ligt. Maar hebben ze tot nu toe maar 1 exemplaar gevonden dan? Als dat boek nu in ieder huis te vinden was dan zou je nog kunnen zeggen "Kijk eens wat voor literatuur men in Gaza leest"

Maar kom op. 1 boekje in een overvolle stad. Er liggen er vast nog wel meer, goed zoeken.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 17:36

Loretta schreef:
princequillo schreef:

Dat vind ik wel heel erg overdreven. In Tel Aviv is vast ook wel een huis waar een Mein Kampf ligt. Maar hebben ze tot nu toe maar 1 exemplaar gevonden dan? Als dat boek nu in ieder huis te vinden was dan zou je nog kunnen zeggen "Kijk eens wat voor literatuur men in Gaza leest"

Maar kom op. 1 boekje in een overvolle stad. Er liggen er vast nog wel meer, goed zoeken.

Ze hadden ook een boek gevonden van een terreurorganisatie waarin stond hoe ze biologische wapens moesten maken... Wat bleek (titel was arabisch), het was een amateur biografie van een of andere terrorist.. totale bullshit dus.
Iemand tweete daarna dat hij zich afvroeg wanneer ze mein kampf zouden vinden, had hij juist voorspeld dus haha

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 17:37

Afbeelding
Afbeelding

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 17:56

FiveSports schreef:
@Nikass
De VS heeft voorgesteld een internationale groep verantwoordelijk te laten zijn voor Gaza, maar Netanyahu heeft aangegeven dat ze dat niet willen.

[ [url=m/uJxqVi.jpg]Afbeelding[/url] ]
https://www.timesofisrael.com/liveblog_ ... after-war/

Ik wil ook wel eens iets niet. De VS moet dat gewoon eisen. En dat is heel makkelijk, want Israël is afhankelijk van de steun van de VS.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 18:03

Mja, ikzelf vind dat ook niet de oplossing eigenlijk. Je gaat dan van de ene bezetter naar de andere als het ware.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 18:06

... als 'afkoelingsperiode' voor na deze oorlog,
en idealiter: tijdens de vredesbesprekingen zou het wel goed zijn.

Nog beter: de VN.
Die hebben we daar voor.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 18:11

Maar we hebben niks aan de VN. Ze praten nu al heel wat jaren over van alles, maar er gebeurd niet zoveel, en overheden als die van Israël negeren ze dan ook volkomen. De VN heeft alleen meerwaarde als ze ook daadwerkelijk iets deden tegen partijen die mensenrechten schenden. Of hun eigen “regels”.