Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 12:28

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 12:32

Echwel schreef:
En die volle jerrycan bewaren jullie thuis...

Dat is toch heel gevaarlijk is een paar euro goedkoper dat waard

Die gooi ik thuis in de lege auto. :o
Wij hebben totaal 3 auto’s staan.. (1x diesel op de zaak, en 2x privé benzine)
Verder trouwens met je eens dat jerrycans opslaan gevaarlijk is!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 12:36

Echwel schreef:

Wat is gevaarlijk? Er staat hier ook altijd petroleum en nog wel andere brandstoffen. Het mag echter niet zomaar vervoert worden daar moet je wel goed rekening mee houden. Zomaar in een jerrycan in je auto zetten mag officieel niet.
Heb ik nooit bij stil gestaan maar kans is nu aannemelijk dat men hier op gaat controleren

absque_dubio

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 12:38

Daar heb ik dan weer niet over nagedacht, dat jerrycans vervoeren niet mag. Ik zal de regelgeving nog eens bestuderen, maar het klinkt alsof onze optie dan stopt.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 12:38

Je kan ook niet alle soorten jerrycans hiervoor gebruiken alleen die voor die bepaalde vloeistof geschikt zijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 12:40

dierenfan schreef:
Echwel schreef:

Wat is gevaarlijk? Er staat hier ook altijd petroleum en nog wel andere brandstoffen. Het mag echter niet zomaar vervoert worden daar moet je wel goed rekening mee houden. Zomaar in een jerrycan in je auto zetten mag officieel niet.
Heb ik nooit bij stil gestaan maar kans is nu aannemelijk dat men hier op gaat controleren

Het mag wel.
Max. 240 liter meenemen, voor eigen gebruik en wordt vervoerd in jerrycans van maximaal 60 liter per stuk en ze moeten vast staan.
Maar dat ze nu gaan controleren op accijnzen zou me niet verbazen.

https://www.ad.nl/auto/je-mag-honderden ... ~a9816d32/

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 12:43

Echwel schreef:

Waarom is dat gevaarlijk?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 12:45

_San87_ schreef:
Echwel schreef:

Brandgevaar

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 12:47

purny schreef:
_San87_ schreef:

Brandgevaar

Oei. Wat moet dat dan met al die auto's voor de deur... en die cv-ketels in woningen...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 12:48

absque_dubio schreef:
Daar heb ik dan weer niet over nagedacht, dat jerrycans vervoeren niet mag. Ik zal de regelgeving nog eens bestuderen, maar het klinkt alsof onze optie dan stopt.

Dat mag gewoon, hoor.

Echt mensen, waarom zou je geen jerrycans met brandstof mogen vervoeren/in huis mogen hebben? Hoe moet bootbezittend Nederland dan in godsnaam tanken :)).

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 12:50

Het lijkt mij een groter probleem als er een jerry can met benzine in de hens vliegt in je huis of schuur dan wanneer een auto afbrand.
Geloof me een brand in je huis wil je echt niet meemaken. Ik heb als klein kind een keukenbrand meegemaakt dus ik ben sowieso voorzichtiger qua dit soort dingen

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 12:52

Dan zou ik eerder bang zijn van de elektrische fiets en auto...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 12:54

purny schreef:
Het lijkt mij een groter probleem als er een jerry can met benzine in de hens vliegt in je huis of schuur dan wanneer een auto afbrand.
Geloof me een brand in je huis wil je echt niet meemaken. Ik heb als klein kind een keukenbrand meegemaakt dus ik ben sowieso voorzichtiger qua dit soort dingen

Waarom zou een jerrycan met benzine in huis/in de schuur in de hens vliegen?

Kijk, als jij besluit een vuurtje te stoken terwijl er een lekkende jerrycan bezine naast je staat, dan heb je een probleem.

Al jij je benzine netjes in daarvoor geschikte jerrycans doet, deze afsluit en niet met vuur gaat spelen waar ze opgeslagen staan, is er niks aan de hand :).

Wij hebben al jaren ca 150 liter diesel en 100 liter benzine in de schuur staan. Daarnaast nog een aantal jerrycans Zibro (petroleum). Daar gebeurt echt helemaal niks mee, behalve aftappen en bijvullen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 12:57

DuoPenotti schreef:

Elektrische auto's hebben het minste brandgevaar van alle auto's :Y) Maar inderdaad, een kan benzine of diesel vliegt ook niet zomaar in brand. Dan moet je er al een aansteker aan houden :)) Dop erop, zodat de benzine niet kan vervliegen, en dan is er niks aan de hand.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 13:03

8nnemiek schreef:
DuoPenotti schreef:

Elektrische auto's hebben het minste brandgevaar van alle auto's :Y) Maar inderdaad, een kan benzine of diesel vliegt ook niet zomaar in brand. Dan moet je er al een aansteker aan houden :)) Dop erop, zodat de benzine niet kan vervliegen, en dan is er niks aan de hand.

niet betreft spontaan ontbranden en ook niet om het daarna uit te krijgen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 13:21

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 13:24

Even serieus: wie van jullie doet dit nu echt? Met jerrycans enzo heen en weer rijden? Ik vind het ook allemaal erg vervelend dat het duurder wordt, maar voor mij valt dit in de categorie stoppen met roken: mensen berekenen "als ik stop met roken, hou ik zoveel meer over". In de praktijk heb ik nog niet meegemaakt dat iemand echt dat bedrag overhoudt. Ik vind het ook allemaal heel erg, ik let in de supermarkt iets beter op, maar hamsteren, naar België rijden (en het kan vanaf hier ook makkelijk) voor brandstof of zelf brood bakken, ik heb helemaal geen puf naast mn dagelijkse dingen om dat allemaal zo te regelen. Doen jullie dat nu echt?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 13:32

Ja hoor ik moet regelmatig (grens) België zijn. Ik let absoluut op qua tanken om het zoveel mogelijk daar te doen. Mijn dierenarts zit zelfs in België ivm gigantisch prijs verschil met NL en ivm haar kennis/kunde en 'out of the box' kunnen denken en doen.
Ik neem dan gerust benzine mee voor auto van mijn vriend. En loop dan gelijk weer eens een ronde daar in het bos. Qua supermarkt doe ik dan weer niets daar ben ik onvoldoende van op de hoogte om echt voordeel eruit te halen vermoed ik

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 13:36

chevax schreef:
Even serieus: wie van jullie doet dit nu echt? Met jerrycans enzo heen en weer rijden? Ik vind het ook allemaal erg vervelend dat het duurder wordt, maar voor mij valt dit in de categorie stoppen met roken: mensen berekenen "als ik stop met roken, hou ik zoveel meer over". In de praktijk heb ik nog niet meegemaakt dat iemand echt dat bedrag overhoudt. Ik vind het ook allemaal heel erg, ik let in de supermarkt iets beter op, maar hamsteren, naar België rijden (en het kan vanaf hier ook makkelijk) voor brandstof of zelf brood bakken, ik heb helemaal geen puf naast mn dagelijkse dingen om dat allemaal zo te regelen. Doen jullie dat nu echt?

Ik hamster niet in de supermarkt, maar ik kijk wel wat beter wat ik koop.

Naar België gaan wij niet, wel gaan wij 1x per maand naar Duitsland en eens in de zoveel tijd vullen we daar idd een stel jerrycans met benzine, diesel halen we gewoon in NL :). De diesel gebruiken we voor onze boot en de benzine is voor eventuele nood. In Duitsland halen scheelde toen nog veel.

Ik ben dan weer wel begonnen met zelf brood bakken. Het is goedkoper en het is zo veel lekkerder :D.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 13:36

8nnemiek schreef:
DuoPenotti schreef:
niet betreft spontaan ontbranden en ook niet om het daarna uit te krijgen.

Blussen is inderdaad lastiger, maar spontaan ontbranden doen ze nauwelijks: https://www.trouw.nl/binnenland/elektri ... ~bbdc94c5/

de eerste klik die ik tegen kom geeft een ander beeld, verder niet verder gezocht hoor.

Maar ook dat schip dat paar weken terug gezonken is daar was zover ik weet ook een spontaan brandende elektrische auto de oorzaak.

https://www.autovisie.nl/nieuws/nog-gee ... sche-auto/

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 13:41

Jerrycans thuis hebben is het probleem niet, wel wanneer je de kofferbak vol hebt en je dan betrokken raakt bij een ongeval. Is het een fikse botsing omdat iemand achterop knalt kom je gewoon niet levend uit je auto.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 13:46

_San87_ schreef:
chevax schreef:

Naar België gaan wij niet, wel gaan wij 1x per maand naar Duitsland en eens in de zoveel tijd vullen we daar idd een stel jerrycans met benzine, diesel halen we gewoon in NL :). De diesel gebruiken we voor onze boot en de benzine is voor eventuele nood. In Duitsland halen scheelde toen nog veel.

Ik ben dan weer wel begonnen met zelf brood bakken. Het is goedkoper en het is zo veel lekkerder :D.

Ik kijk ook wel en het viel me gisteren op dat er eea duurder is geworden. Je boodschappen en brandstof in Duitsland, dat deed je wrs ook al voor deze oorlog? Ik kan ook wel besparen als ik in België ga tanken, maar ik ben eerlijk, ik ga voor het gemak. Ik plan niet "er zit nog zoveel in mn tank, dan rij ik naar België". Ben ik daar, dan tank ik daar, maar ik rij er niet speciaal voor.
Eigengebakken brood lijkt me ook lekkerder, maar is het echt goedkoper? Geen idee eigenlijk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 13:53

bigone schreef:
Jerrycans thuis hebben is het probleem niet, wel wanneer je de kofferbak vol hebt en je dan betrokken raakt bij een ongeval. Is het een fikse botsing omdat iemand achterop knalt kom je gewoon niet levend uit je auto.

Het is niet zo dat alles wat botst meteen in de fik vliegt en explodeert. Sowieso ontploft benzine in een jerrycan/tank/vat niet en voor brand heb je een flinke vonk nodig die in de benzine land, dan moet de jerrycan ook nog eens lek zijn/open gaan en er moet voldoende zuurstof zijn. Diesel steek je al helemaal niet zomaar in de hens.

Brandstof kan je prima veilig vervoeren, mits in daarvoor goedgekeurde en geschikte jerrycans. En na een kop-staart-botsing terwijl je brandstof vervoert kun je ook nog gewoon levend uit je auto stappen. Ik ken het levende bewijs. De jerrycans petroleum hadden geen krasje, alleen een deukje.

De gemiddelde airbag is met vonken veel gevaarlijker.

chevax schreef:
_San87_ schreef:

Ik kijk ook wel en het viel me gisteren op dat er eea duurder is geworden. Je boodschappen en brandstof in Duitsland, dat deed je wrs ook al voor deze oorlog? Ik kan ook wel besparen als ik in België ga tanken, maar ik ben eerlijk, ik ga voor het gemak. Ik plan niet "er zit nog zoveel in mn tank, dan rij ik naar België". Ben ik daar, dan tank ik daar, maar ik rij er niet speciaal voor.
Eigengebakken brood lijkt me ook lekkerder, maar is het echt goedkoper? Geen idee eigenlijk.

Dat deden we al, inderdaad. We hadden wel besloten meer benzine op te slaan, maar dat heeft met de stijging in Duitsland ook niet echt nut meer.

En ja, het is echt goedkoper. Een vloerbrood van ca 650 gram kost me 75 cent incl. elektra.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 13:57

dierenfan schreef:
Echwel schreef:

Ik tank altijd een jerrycan voor de grasmaaier. Nu is dat er natuurlijk maar eentje, maar dat lijkt me heel gebruikelijk dat mensen een jerrycan tanken als ze hun auto af komen tanken. Als ze van wat verder moeten komen voor in Belgie te kunnen tanken zullen ze er vast meer volgooien zodat ze er een tijdje tegen kunnen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 14:00

chevax schreef:

Voor mij is 't iets van 4 km rijden naar de eerste Belgische benzinepomp, dus ik tankte daar altijd al.