steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 13:05

8nnemiek schreef:
Die heeft het stuk van Arjen niet helemaal begrepen := Jammer.
Natuurlijk heel vervelend van die vader, maar dat was niet het punt.
Klinkt een beetje als de aandacht wegtrekken bij het daadwerkelijke probleem dat wordt aangekaart.

Ja precies dit

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 13:33

Waar gaat deze aflevering over de rug van de boeren heen?

Eigenlijk komt Lubach tot dezelfde conclusie als de meeste boeren, de politiek speelt een spelletje met ze.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 13:33

Askja schreef:
Ninx schreef:
Maar probeer voorbij de emotie te blijven zien hoe het zover heeft kunnen komen.
Helemaal mee eens.
Maar anderzijds is het ook gemakkelijk praten voor wie niet in de benarde situatie zit waar veel boeren nu in zitten (en inmiddels ook veel bouw- en vervoerbedrijven). Natuurlijk reageert men dan vanuit emotie. Sommigen slaan daarin alleen wel erg ver door en kiezen gemakkelijke zondebokken uit.
Het probleem van actievoeren tégen iets, in plaats van vóór iets, is dat het zo weinig constructief is. Ergens tegen zijn is heel gemakkelijk en overzichtelijk. Te bedenken hoe het dan wel moet, is een stuk ingewikkelder. Zeker omdat je daarvoor uit de actiemodus moet en toch met alle betrokkenen het overleg zult moeten aangaan.

Enerzijds is dat waar. Anderzijds plukken we allemaal de kwalijke vruchten van het systeem.
De luchtkwaliteit, voedselveiligheid, zorg, onderwijs.... alles staat onder druk van 'groei', en die groei wordt alleen uitgedrukt in klinkende munt. En de bevolking brult mee met het mantra 'groei', maar realiseert zich niet dat die groei (en ook wanneer die groei straks in elkaar klapt) primair degenen toevalt die het al breed hebben.

Men moet zich dus realiseren dat wat er nu met boeren gebeurt een symptoom is. Het treft ons allemaal.
Je ziet niet voor niets wereldwijd protesten ontstaan, het systeem staat onder druk.

Ik ben met je eens dat je je beter kunt inzetten voor wat je WEL wil, ipv wat je NIET wil.
Het begint ermee groei anders te definiëren en niet de gehele samenleving van baby tot bejaarde voor de kar van een kapitalistisch systeem te zetten... een soort moderne slavernij.
Groei = groei in volksgezondheid, gezonde natuur/ water/ lucht, betaalbaar gezond voedsel & duurder ongezond voedsel, goed onderwijs, goede zorg. Dat het kapitalisme maakt dat we dit kunnen dragen is denk ik een misvatting, het kapitalisme heeft alle voorgaande zaken tot geldmachine gemaakt.

Ergens is het goed dat mensen de straat op gaan, en ik hoop dat nog veel meer mensen dit gaan doen. Maar dan niet om de politiek aan te moedigen hetzelfde beleid te continueren en intensiveren, maar om het roer om te gooien.

Ik zal toegeven dat mijn betoog wat ver gaat wellicht, maar al deze zaken zijn oorzakelijk verbonden helaas.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 13:54

Janneke2 schreef:
Ik denk dat de omschrijving
"Een hele marginale groep bezorgde burgers (lees: mensen die zich druk maken om het klimaat)" sowieso een verdraaide, verkeerde voorstelling van zaken is.
(Ik herken het citaat wel, een voormalig minister van landbouw 'die geen tijd had om zich in de zaken van nu te verdiepen' riep op om op mensen neer te kijken.)

En niet alleen de boswachter op de Sallantse heuvelrug (Trouw, 19 oktober) maakt zich zorgen om de bodem.
(Hij vindt konijnekeutels van een jaar oud: er is geen bodemleven meer dat die keutels de grond in trekt etc etc.)

Ook een groot deel van de boeren maakt zich zorgen om de bodem.

Bleeker is nooit minister van Landbouw geweest. ;)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 13:56

Staatssecretaris, same difference. Is niet het punt denk ik :)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 14:01

fransje23 schreef:
Waar gaat deze aflevering over de rug van de boeren heen?

Eigenlijk komt Lubach tot dezelfde conclusie als de meeste boeren, de politiek speelt een spelletje met ze.

Exact!
Hij koos -heel goed- juist géén partij! Maar toonde, terecht, wel even dat het op de manier van de afgelopen week niet werkt of moet.
Ik heb ook wel eens iets te protesteren maar ram geen deuren in of roep dat ik bepaal wat er gebeurt en niet de overheid(sdiensten) enz. Welke emoties ik ook heb.
Dus dit briefje van Jan, en dan (de partner van) Ollongren er nog ff bij halen, is ook wel weer een beetje gemakkelijk he?
Leidt alleen maar af van de werkelijke problemen en oplossingen. Waarvan het inkrimpen van de veestapel er één is. (want dat zal toch moeten gebeuren, willen we iets aan de stikstofuitstoot doen.)

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 14:04

Misschien ben ik nu heel naïef hoor, ik ken de cijfers niet en ik volg het gebeuren vanaf de zijlijn, en het politieke spelletje is natuurlijk altijd veel complexer dan het op het eerste oog lijkt.

Er is teveel koolstof, dit is een feit, en het is een feit dat het gros bij de boeren vandaan komt en er moet iets aan gebeuren (ik zeg niet dat boeren moeten stoppen, laat dat duidelijk wezen!)

We zijn hier eerder al tot de conclusie gekomen dat de consument erg hypocriet kan zijn. We gaan liever voor een goedkoop stukje vlees dan een goed stukje vlees. Ongeacht het dierenwelzijn en het stukje koolstof en alle gevolgen van dien.

Denk ik nou heel simpel als ik het volgende voorstel:
- Hogere tax voor vlees uit andere landen.
- Subsidies voor boeren uit de staatskas, die gecompenseerd wordt door de hogere tax op buitenlands vlees. Deze subsidies kunnen gebruikt worden voor het nog milleuvriendelijker maken van de bestaande bedrijven.
- Omdat er subsidies zijn voor onze boeren kan de Hollandse vleesprijs iets omlaag + de lagere tax maakt het Hollandse vlees aantrekkelijker voor de Hollandse consument tov buitenlands vlees en omdat vlees van dieren dat goed verzorgd worden (want dat is aardig de standaard in Nederlands) wordt de lat onbewust ook hoger gelegd omdat vlees van goed verzorgde dieren dan de standaard is op je bord.
- Lagere koolstof uitstoot want minder in- en export van vlees.
- Financiële steun (uit de staatskas mbv de hogere tax op importvlees) voor boeren die bereid zijn het roer om te gooien naar een andere vorm van bedrijfsvoering die beter bij de huidige koolstofsituatie past en de vraag binnen Nederland en evt Europa.

juval

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 14:47

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 14:47

Xyris: stikstof bedoel je denk ik?

Al die taxen en subsidies.. ik houd daar niet zo van.
Ik denk dat één tax heel veel zou kunnen oplossen; een flinke tax op vliegverkeer en scheepvaart, zodat het niet meer interessant is om voedsel te exporteren en importeren over grote afstanden. Scheelt ook nog heel wat stikstofoxide, twee vliegen in een klap :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 14:54

Ik moet altijd lachen om die opmerkingen van die mensen die geïnterviewd worden.. 'Zonder boeren hebben wij geen eten' :')
Heel slim Einstein, maar ze hebben het toch echt alleen over een klein deel van de veestapel. Die ook nog eens voor een groot deel voor de export is bedoeld. En dat soort mensen kopen hun vlees waarschijnlijk gewoon bij de supermarkt, die het importeert uit Argentinië.
Snappen mensen niet dat akkerbouwers en groenteboeren/fruittelers gewoon door mogen boeren?
Geldt ook voor die boeren met hun bordjes 'No farmers No food' :+ Verzin liever een spreuk die het probleem daadwerkelijk weergeeft.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 15:43

Ach stikstof bedoel ik na 8)7.

Ben het helemaal met je eens, maar aangezien we toch in de soep van subsidies e.d. zitten te roeren en de regering er nogal dan van is....

Maar hoe zit het dan met Schiphol e.d.? Hoeveel stikstof laat dat vrij tov de boeren? En het gebeuren in Zandvoort? Dat zal ook wel flink meedelen in het totaal...

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 17:46

8nnemiek, het gaat helemaal niet alleen om de stikstof.. het gaat om de verstikkende regels, daar hebben akkerbouwers, tuinbouw, fruitteelt, vissers en alle andere boeren gewoon ook heel veel last van.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 19:04

Kinke schreef:

Ik heb nog nooit een fatsoenlijk briefje van Jan aan wie dan ook gelezen :D.
Hij zou eens een briefje aan Baudet moeten sturen over alle onwaarheden en fabels die hij verkondigt :D ;)

Maar, ik vind het zeer tragisch voor een boerenbedrijf als het gedwongen zou worden om te stoppen met hun levenswerk. Alleen gebeurt dat regelmatig met meerdere bedrijven. Een kennis met een garage moest jaren geleden uit mijn woonwijk verhuizen naar een duur pand op een industriegebied i.v.m. milieuregels en zo zijn er natuurlijk nog heel veel voorbeelden te noemen.
Alleen ik vind dat deze boeren goed gecompenseerd moeten worden of geholpen moeten worden met ergens anders opnieuw opstarten, als zij dit willen.

Slogans: zonder boeren, geen eten zijn wat mij betreft hetzelfde: zonder verpleegkundigen, geen zorg of zonder leraren, geen onderwijs enz. enz.

Het zijn vooral de ontevreden burgers, met name de stemmers op FvD en PVV, die de acties steunen, als ik zo eens op Social Media rondkijk. Die zijn sowieso al jaren boos en niet tevreden en grijpen iedere kans aan om hun ongenoegen te laten blijken.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 19:08

8nnemiek schreef:
Ik moet altijd lachen om die opmerkingen van die mensen die geïnterviewd worden.. 'Zonder boeren hebben wij geen eten' :')

Je kunt erom lachen, maar je kunt moeilijk zeggen dat het niet zo is. Daarom vraag ik mij af of je daar nog steeds om moet lachen als alle boeren in de wereld vanaf morgen hun werk erbij neerleggen. Het zijn lang niet alleen de Nederlandse boeren die letterlijk gek worden van regelgeving en het ontbreken van een lange termijnvisie. Morgen gaan onze oosterburen de straat op.

https://www.melkvee.nl/artikel/223127-d ... straat-op/

8nnemiek schreef:
Snappen mensen niet dat akkerbouwers en groenteboeren/fruittelers gewoon door mogen boeren?

Wist je dat er ook heel veel akkerbouwers op het Malieveld en bij de provinciehuizen stonden? Die waren daar niet voor de lol. Nu is de veestapel (alweer) de gebeten hond, maar als je denkt dat de akkerbouw niet te maken heeft met een vergelijkbare wirwar aan onduidelijke en veranderende regels zoals de veehouderij dat heeft, dan sla je de plank behoorlijk mis ;)

8nnemiek schreef:
Die heeft het stuk van Arjen niet helemaal begrepen := Jammer.
Natuurlijk heel vervelend van die vader, maar dat was niet het punt.
Klinkt een beetje als de aandacht wegtrekken bij het daadwerkelijke probleem dat wordt aangekaart.

Jeetje. Die meneer heeft het stuk van Arjen heel goed begrepen én heeft op zijn minst meer inlevingsvermogen in zijn kleine teen dan jij. In de agrarische sector komt zelfmoord vaker voor dan gemiddeld en jij ziet dat níet als (een gevolg van) het daadwerkelijke probleem?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 19:15

Tiepfoudt schreef:
Je kunt erom lachen, maar je kunt moeilijk zeggen dat het niet zo is. Daarom vraag ik mij af of je daar nog steeds om moet lachen als alle boeren in de wereld vanaf morgen hun werk erbij neerleggen.

Dan snap je mijn bericht niet helemaal. Ik zeg juist dat er nóóit ‘geen boeren’ zullen zijn. Dat zegt het kabinet helemaal niet, er is letterlijk níemand die alle boeren weg wil hebben..

En het is natuurlijk vreselijk dat er veel zelfmoord wordt gepleegd onder boeren. Er zijn veel meer beroepsgroepen waaronder dat getal vrij hoog ligt trouwens. Maar dan nog zal er iets gedaan moeten worden aan het milieuprobleem, anders gaan er indirect heel veel meer doden vallen. Wat begint met vogeltjes met gebroken pootjes zal uiteindelijk ook steeds meer gezondheidsproblemen bij mensen veroorzaken.
Zou jij echt liever alle regels afschaffen en boeren toestaan om uit te breiden en zoveel ammoniak en stikstofoxide te laten uitstoten als ze willen? Vind je dat echt de beste oplossing?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 19:31

mijn man zit zich hier af te vragen waarom er vroeger nog vogels waren toen er nog bovengronds werd uitgereden en er geen emissiearme vloeren waren

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 19:35

die dode vogeltjes kwamen toch van alle gif die door de burgers over de buxusstruikjes is gestrooid tegen de buxusmot?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 19:42

Hier in de buurt worden alle insecten vakkundig platgespoten.
De aardappelen zijn het ergst, echt heel vaak worden die gespoten en de stank trekt bij ons de woonkamer in -O-
De prei wordt ook veel te vaak gespoten.
Sindsdien koop in nauwelijks nog aardappel en prei uit de winkel..
De maïs wordt hier nauwelijks gespoten, en daar zoeven dan ook veel zwaluwen boven..

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 19:53

denk je dat de boer voor zijn lol spuit? het zijn gewasbeschermingsmiddelen die er voor zorgen dat de oogst niet mislukt, dat er ziektes en ongedierte uit de gewassen blijven. De middelen voldoen aan heel strenge regels en zijn uitvoering getest.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 19:55

...maar is nog steeds niet gezond voor de mensen en dieren in de omgeving. ;)

SincereQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 19:57

Drijfmest injecteren is funest voor het bodemleven. Geen wormen meer dus ook ook geen voedsel voor de vogels. In Duitsland is het niet voor niks verboden. Maar hé, alles om de uitstoot in de lucht te verminderen.

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 20:02

8nnemiek schreef:
Hier in de buurt worden alle insecten vakkundig platgespoten.
De aardappelen zijn het ergst, echt heel vaak worden die gespoten en de stank trekt bij ons de woonkamer in -O-
De prei wordt ook veel te vaak gespoten.
Sindsdien koop in nauwelijks nog aardappel en prei uit de winkel..
De maïs wordt hier nauwelijks gespoten, en daar zoeven dan ook veel zwaluwen boven..

Insecticiden worden niet vaak in aardappelen gespoten, maar 1-2 keer per jaar. Net als herbiciden, ook maar 1-2 keer per jaar.

Ziektebestrijding vooral gericht op phytophtora is eens in de 5-12 dagen, afhankelijk van het weer. Als het nat is zit je ongeveer om de 5-7 dagen. Als het zoals afgelopen zomer warm en droog is dan kan het 10-12 dagen wachten. Liefst zo min mogelijk, aan elke spuitbeurt hangt een flink prijskaartje.

Edit: kan zijn dat het zo vaak lijkt/is als het een nat jaar is, ivm de ziektebestrijding, bedoel ik te zeggen :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 20:09

Ik weet niet wat er hier wordt gespoten, het zou goed kunnen dat het wekelijkse goedje inderdaad tegen ziektes is, maar we hebben hier ook veel coloradokevers zitten, en ik weet wel dat ze daar veel tegen spuiten, maar ik weet niet hoe vaak ze dat gebruiken. Maar het valt wel op dat die akker behoorlijk ‘dood’ is, als in geen vogels en geen andere dieren.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 20:13

8nnemiek schreef:
Dan snap je mijn bericht niet helemaal. Ik zeg juist dat er nóóit ‘geen boeren’ zullen zijn. Dat zegt het kabinet helemaal niet, er is letterlijk níemand die alle boeren weg wil hebben..

Als ze zo doorgaan... dan wil er straks een keer geen 1 boer meer boer zijn in Nederland O:)

8nnemiek schreef:
En het is natuurlijk vreselijk dat er veel zelfmoord wordt gepleegd onder boeren. Er zijn veel meer beroepsgroepen waaronder dat getal vrij hoog ligt trouwens. Maar dan nog zal er iets gedaan moeten worden aan het milieuprobleem, anders gaan er indirect heel veel meer doden vallen. Wat begint met vogeltjes met gebroken pootjes zal uiteindelijk ook steeds meer gezondheidsproblemen bij mensen veroorzaken
Zou jij echt liever alle regels afschaffen en boeren toestaan om uit te breiden en zoveel ammoniak en stikstofoxide te laten uitstoten als ze willen? Vind je dat echt de beste oplossing?

Weet je wat ik zo vreemd vind, en nu baseer ik het volgende op alle boeren die ík ken (en dat zijn er zoveel dat ik niet eens ga beginnen ze te tellen). Dat nagenoeg alle boeren (die toch dagelijks in de, volgens sommigen zo'n beetje de meest ongezonde lucht en stank die er bestaat, leven en werken) zo weinig gezondheidsproblemen hebben. In ieder geval toch aan hun luchtwegen, ik zal niet zeggen dat alle boeren die de 60 gepasseerd zijn nog een kaarsrechte rug hebben. Daarbij, het is allang aangetoond dat kinderen die opgroeien op een boerderij beter beschermd zijn tegen astma en allergieën. Persoonlijk krijg ik het eerder benauwd als ik in het drukke centrum van een grote stad rondloop, maar dat zal vast aan mij liggen.

Nog maar een keer dan:

Ik ben tegen:
- de enorme wirwar van regels
- de continu veranderende regels
- regels die géén rekening houden met de praktijk (Den Haag lijkt zich oa niet bewust van het feit dat boeren dagelijks te maken hebben met een fenomeen dat wij "het weer" noemen *D )
- regels bedenken zónder op voorhand op de hoogte te zijn van de gevolgen (hallelujah, met z'n allen investeren in emissiearme vloeren > BIG BANG!! > oeps, die dingen zijn levensgevaarlijk: https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2019/ ... unt-nog-na
- uitbreiding van de totale veestapel
- verplichte krimp van de veestapel
- "beleid" in elkaar flansen op basis van rekenmodellen die voor 70-100% onzeker zijn
- het vieze spelletje dat minister Schouten op dit moment speelt: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1003024 ... mestregels (de POV heeft weer eens gelijk gekregen)
- vliegveld Lelystad

Ik ben 300% voor:
- ontwarring van agrarische wetgeving
- lange termijnvisie <3
- blijven streven naar reduceren van emissies door de veehouderij
- een grens aan de totale veestapel: melkveehouders (bvb) die 100 koeien meer willen gaan houden, daarvoor fosfaatrechten moeten kopen waardoor elders in ons land 100 koeien minder worden gehouden
- de landelijke stikstofuitstoot te corrigeren naar de bevolkingsdichtheid (en dichtheid van snelwegen) van het betreffende land, zodat we eindelijk appels met appels kunnen gaan vergelijken en we geen nonsens de wereld meer in helpen
- versoepeling van wetgeving waardoor boeren makkelijker hun producten aan huis kunnen verkopen
Laatst bijgewerkt door Tiepfoudt op 21-10-19 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 20:26

Jaa, langetermijn visie en plannen vooral.

Want echt, dat er iets moet gebeuren is de meeste boeren ook vrij duidelijk. Maar dat je je eerst in de schulden moet steken om nieuwe fosfaatrechten te kopen voor een bedrag met minimaal 4 nullen en het jaar erop horen dat die rechten geen drol meer waard zijn want je kan er toch niks mee... Tja, dat steekt nogal bij de boeren. En is ook gewoon niet eerlijk, en diefstal m.i.

Van mensen aan de top van Nederland, die verantwoordelijk zijn voor het welbevinden van het hele land en daar ook naar verdienen, mag je toch verwachten dat ze het beste met je voor hebben, en op z’n minst nadenken over (nieuwe) regelgeving. Maar dat lijkt helaas momenteel teveel gevraagd te zijn.