Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Schemerdier

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 22:02

Maar iedereen behaalt toch ook zijn master na zijn bachelor? Want een bachelor alleen is meestal redelijk waardeloos.
Hier is zijn de richtingen klinische psychologie, bedrijfspsychologie en experimentele dacht ik.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 22:17

Nee hoor, orthopedagogen, maatschappelijk werkers kunnen prima aan het werk met hun bachelors. Verpleging ook, psychologen gaan ook echt niet zo vaak voor een master bij mijn weten. Ik zie iig heel veel BSc’s.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 22:23

Oh dat wist ik niet, mijn zus studeert psychologie (nu bezig aan haar master) en vertelde me dat je zonder niet veel kunt doen. Zij studeert wel experimentele dus misschien dat nog anders is dan als je klinische doet of zo.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 22:51

Schemerdier schreef:
Oh dat wist ik niet, mijn zus studeert psychologie (nu bezig aan haar master) en vertelde me dat je zonder niet veel kunt doen. Zij studeert wel experimentele dus misschien dat nog anders is dan als je klinische doet of zo.

Experimentele is idd anders omdat je dan ook gewoon heel veel praktijk ervaring van doen hebt (veelal via stages in de master ) neuropsychologie is ook zo eentje. Net als psychotherapie. :) dat zijn richtingen die veel meer praktijk-gericht en iets meer Uhm gericht op zelf handelen zeg maar, waar de anderen eerder ‘adviserend’ zijn (binnen een multi disciplinair team)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 00:06

Ayasha schreef:
Nee hoor, orthopedagogen, maatschappelijk werkers kunnen prima aan het werk met hun bachelors. Verpleging ook, psychologen gaan ook echt niet zo vaak voor een master bij mijn weten. Ik zie iig heel veel BSc’s.

Arbeids en klinische zijn in Gent alleszins masters. Of ik snap mijn eigen diploma niet :D

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 00:07

Ayasha schreef:
Schemerdier schreef:

Experimentele is idd anders omdat je dan ook gewoon heel veel praktijk ervaring van doen hebt (veelal via stages in de master ) neuropsychologie is ook zo eentje. Net als psychotherapie. :) dat zijn richtingen die veel meer praktijk-gericht en iets meer Uhm gericht op zelf handelen zeg maar, waar de anderen eerder ‘adviserend’ zijn (binnen een multi disciplinair team)

Experimentele heeft evenveel stage of zelfs minder dan de andere twee. Mss grote verschillen.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 00:20

Vergeet niet dat je professionele en academische bachelors hebt hé. In de kunst is een master helemaal geen moeten, en je verdient er ook niet meer/minder mee.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 00:31

Ja maar psychologie een UGent heb je volgens mij 3 masters tenzij dit veranderd is :) destijds was het wel echt een must. De kandidatuur kon niet op zichzelf gebruikt worden.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 09:14

Als je een professionele bachelor hebt is dat een 'afgewerkt' diploma en daar kan je mee aan het werk. Dat kont overeen met de vroegere gaduaat.
Een academische bachelor komt overeen met de vroegere kandidatuur, daar moet nog iets achteraan, nl de master. Als je stopt na een academische bachelor wordt dat een beetje raar bekeken en is er geen kant-en-klaar werkaanbod.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 10:58

Precies en toen ik nog psych studeerde was je kandidatuur dus een academische bachelor.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 11:25

Dat hangt er ook weer van af, ik volg namelijk een academische bachelor in de audiovisuele kunsten en daar is een master optioneel, eerder een jaar waar je een project maakt voor je portfolio. Op papier maakt het helemaal niet uit of je die doet of niet :j

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 11:37

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 16:07

Het gebruik van u, gij en jij. Groot verschil. U gebruiken wij zelden zeg maar, het is een beleefdheidsvorm, maar hier nogal afgeschaft zeg maar. Belgen gebruiken het vrijwel altijd. Gij gebruiken wij niet. Jij wordt gebruikt door Belgen om de Nederlanders niet te shockeren en is hier de gebruikelijke aanspreekvorm. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 16:18

Ik vind Gij mooi , zeg ik vaak wel tegen Belgen :P

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 16:26

En voor valentijn: schatje vs poepke

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 16:32

germie schreef:
Het gebruik van u, gij en jij. Groot verschil. U gebruiken wij zelden zeg maar, het is een beleefdheidsvorm, maar hier nogal afgeschaft zeg maar. Belgen gebruiken het vrijwel altijd. Gij gebruiken wij niet. Jij wordt gebruikt door Belgen om de Nederlanders niet te shockeren en is hier de gebruikelijke aanspreekvorm. :D

Hier is die beleefdheidsvorm nog volop in gebruik. Dus dat verschil herken ik niet :)
Ik weet niet waar jouw 'hier' is? Het zal misschien ook een streek gebonden iets zijn?

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 16:44

germie schreef:

Hangt af van waar je bent in België, in West-Vlaanderen zal je dit namelijk (bijna) niet horen. Daar is het gie of joen/junder. Wieder, zieder, gieder :+

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 16:48

In Brabant NL wordt nog wel veel gai (gij) gebruikt of ge. Zegt m'n wederhelft toch vaak zat tegen me :D

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 16:57

U is idd echt niet overal in België en het wordt niet als beleefdheidsvorm gezien in die streken waar ze het altijd gebruiken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 17:18

poes schreef:
U is idd echt niet overal in België en het wordt niet als beleefdheidsvorm gezien in die streken waar ze het altijd gebruiken.

Ik heb geregeld met belgen rond antwerpen te maken en daar is u iets wat altijd gebruikt wordt, ook al ga ik allang over op jij omdat je elkaar al langere tijdkent. Als je dan zegt noem me maar jij, dan nog u, dat hoort zo is dan het antwoord, een beleefdheidsvorm.

Maar inderdaad, in andere streken is het minder.

Omdat het valentijn is kreeg ik deze. Ik moest even nadenken: je hebt een mooi balkon met stevige schokbrekers.

Amai amai

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 17:57

U heeft soms helemaal niks met beleefdheidsvorm te maken, als beleefdheidsvorm komt dat nog amper voor als ik naar mezelf en omgeving kijk, tenzij schriftelijk en naar iemand met aanzien. Is wat gewoonte. Hoeveel zeggen er niet "ik zie u graag". Eerder een vorm van spreektaal waarbij je en jij als wat geforceerd en bekakt aanvoelt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 19:18

‘Houd uw bakkes’ kan ook prima. :j beleeft schelden. :j

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 19:19

Uw moeder is een *** :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 19:22

germie schreef:
poes schreef:

Ik heb geregeld met belgen rond antwerpen te maken en daar is u iets wat altijd gebruikt wordt, ook al ga ik allang over op jij omdat je elkaar al langere tijdkent. Als je dan zegt noem me maar jij, dan nog u, dat hoort zo is dan het antwoord, een beleefdheidsvorm.

Maar inderdaad, in andere streken is het minder.

Omdat het valentijn is kreeg ik deze. Ik moest even nadenken: je hebt een mooi balkon met stevige schokbrekers.

Amai amai

Ga jij nu een Belg vertellen hoe ze met elkaar communiceren? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 20:07

Ayasha schreef:
‘Houd uw bakkes’ kan ook prima. :j beleeft schelden. :j

DIT is de meest prachtige omschrijving ooit van die uitdrukking :')
Ik zie nu een zeer welgemanierd, koket dametje voor me dat zeggen met een pruilmondje.

Made.my.day.