Gestrande bultrug niet te redden...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 19:44

Kuggur schreef:
In deze tijd van het jaar liggen hier de supermarktschappen vól met plakken zure walvisblubber, ik heb het eens geproefd, en kan het eerlijk gezegd niet aanraden....

Mag dat verkocht worden dan? Ik dacht dat ze beschermd waren..

Kuggur

Re: Gestrande bultrug niet te redden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 20:21

IJslanders jagen sinds een paar jaar een aantal soorten, hrefna, engelse naam minke whale, en langreyður, een andere vinvissoort. Dit voor menselijke consumptie. Ook vinden veel ijslanders dat walvissen "hun" kabeljauw en schelvis eten.
De publieke opinie over walvissen wijkt aanzienlijk af van de in Nederland gangbare.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 21:25

Kuggur schreef:
IJslanders jagen sinds een paar jaar een aantal soorten, hrefna, engelse naam minke whale, en langreyður, een andere vinvissoort. Dit voor menselijke consumptie. Ook vinden veel ijslanders dat walvissen "hun" kabeljauw en schelvis eten.
De publieke opinie over walvissen wijkt aanzienlijk af van de in Nederland gangbare.

Ok, die 2 soorten dan dus niet beschermd? Of zijn de andere soorten ook niet beschermd in IJsland?
Opzich is het wel logisch dat de dieren daar anders gezien worden dan hier, hier heeft het geen grote gevolgen voor de andere vissen als er eens 1 rondzwemt.. (praat het niet goed dat er op ze gejaagd word)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 21:29

Op een aantal soorten mag niet gejaagd worden, op een aantal beperkt en op een aantal vrij als ik het goed heb

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 21:40

De jacht is hier (gaat dus over ijslandse wetgeving)voor geen enkele soort vrij, er wordt een jaar quota vastgesteld van een bepaald aantal individuen per toegestane soort, zo´n honderd a tweehonderd dieren per soort. Dit quotum is tot nu toe niet volledig gebruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:15

Ok, weer wat geleerd!

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:46

Die blubber is niet te eten.......maar een lekker stoofpotje van walvisvlees,is echt niet te versmaden....

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 01:05

Daar ben ik het mee eens Papagroom, maar serieus heb jij ook deze beide gerechten geprobeerd (en zo ja waar, IJsland of ergens anders in Scandinavie?)
Ik wel, heb hrefna (is de nederlandse naam niet dwergvinvis?) gegeten, en bultrug. Een keer bruinvis. Ook jonge zeehond (in een net geraakt), stinkt nogal als het wordt bereid, maar smaakt prima.
Maar "súr hval", brrr, niet aan te raden. Het is geloof ik niet de blubber die gegeten wordt, maar het direct onderhuidse spek (maar ben niet zeker of daar een verschil in zit moet ik toegeven)..

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 01:23

Ik he veel gevaren rond scadinavie,en op de Baltic....vandaar dat ik regelmatig dat soort gerechten voorgeschoteld kreeg....en ik moet zeggen dat het meeste goed te pruimen was.......heb ook eens een vette derrie gehad,die zurig rook,en je op je brood moest smeren....dat was echt niet om in te nemen,en ik denk dat je dat met die blubber bedoeld......ijsland,ben ik nooit verder geweest als de haven......er in,laden,en weer weg....helaas.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 15:52

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 16:18

Ik lees eerlijk gezegd alleen maar: bla-bla-bla-bla.

Het hele verhaal riekt nog steeds aan alle kanten naar het totaal geen interesse (meer) hebben gehad in het redden van het dier destijds, of er achter willen komen waardoor het is gestrand.

Alle handelingen lijken duidelijk gericht te zijn geweest op het in handen krijgen van het skelet en de rest was daar allemaal ondergeschikt aan.

Dier heeft daar dagenlang gelegen, als ze het hadden gewild dan hadden ze toch op zijn minst de èchte doodsoorzaak (dus de oorzaak van de stranding) moeten kunnen vaststellen maar nee dat ging niet want ze begonnen te laat met het ontleden.

De rest is allemaal bla-bla en eigenlijk niet interessant... het dier is gestorven omdat het zo lang op het zand lag, dat is nu niet bepaald een enorme ontdekking zeg :roll:

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 20:38

En nu gaan de botten in de opslag want er een skelet van maken is heel heel veel werk ....

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 20:48

ik kan van dat stuk eerlijk gezegd ook niks concreets uitmaken
al ben ik er wel van overtuigt geweest dat hij niet meer te redden was omdat door zijn gewicht al te veel schade was toegebracht
en hij strand niet voor niks

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 20:53

pmarena schreef:
Ik lees eerlijk gezegd alleen maar: bla-bla-bla-bla.

Het hele verhaal riekt nog steeds aan alle kanten naar het totaal geen interesse (meer) hebben gehad in het redden van het dier destijds, of er achter willen komen waardoor het is gestrand.

Alle handelingen lijken duidelijk gericht te zijn geweest op het in handen krijgen van het skelet en de rest was daar allemaal ondergeschikt aan.

Dier heeft daar dagenlang gelegen, als ze het hadden gewild dan hadden ze toch op zijn minst de èchte doodsoorzaak (dus de oorzaak van de stranding) moeten kunnen vaststellen maar nee dat ging niet want ze begonnen te laat met het ontleden.

De rest is allemaal bla-bla en eigenlijk niet interessant... het dier is gestorven omdat het zo lang op het zand lag, dat is nu niet bepaald een enorme ontdekking zeg :roll:

Ach, men wil gewoon altijd heel erg graag een zondebok hebben, en nu is naturalis de sjaak....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 10:27

Voor mij hoeft Naturalis niet per-sé de zondebok te zijn hoor.

Maar het is wel duidelijk dat degenen die daar de touwtjes in handen hadden, zeker niet gehandeld hebben uit dierenliefde of mededogen :n

Het dier heeft daar veels te lang liggen lijden, en bovendien heeft zijn overlijden ook nog eens geen enkel nut gehad voor de rest van de populatie, in de vorm van kennisvergaring over het waarom van het stranden.

Er waren hoogstwaarschijnlijk mogelijkheden om het dier te helpen, maar men wilde alles zelluf doen.

Dan was er nog de mogelijkheid om het dier uit zijn lijden te verlossen, maar dat was zonde van het skelet.

Dan was er nog de mogelijkheid van onderzoek naar de reden van stranden, maar dat was blijkbaar niet interessant genoeg.

Echt super diervriendelijk aangepakt allemaal +:)+

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 10:38

tinkert_tje schreef:
ik kan van dat stuk eerlijk gezegd ook niks concreets uitmaken
al ben ik er wel van overtuigt geweest dat hij niet meer te redden was omdat door zijn gewicht al te veel schade was toegebracht
en hij strand niet voor niks

Tsjah er kunnen zoveel redenen zijn van het 'stranden'.. Dat hoeft niet perse te zijn geweest omdat het dier iets mankeerde wat vaak beweerd wordt (als een dier strand is het ziek en zou het sowieso dood gaan hoor je dan) Wat denk je van onze onderzeeërs overal met hun sonar. Daarvan raken zoveel walvissen en andere dieren in de zee die daarmee leven in de war waardoor het goed mogelijk is
dat ze van hun 'normale' routes kunnen afwijken en hierdoor stranden omdat ze totaal gedesoriënteerd zijn en dmv de stromingen in te ondiep water terecht komen. Dat is al bv. een van de oorzaken wat het geweest kan zijn.

Daarbij ben ik van mening, als ze van begin af aan (want de walvis was al vrij snel gevonden) fatsoenlijk gecommuniceerd hadden en meteen hulp van 'buitenaf' hadden gevraagd dat er echt wel een oplossing was geweest om dit arme dier te redden. Hadden gewoon veel meer contact moeten hebben met het buitenland, daar zitten zoveel meer experts met zoveel meer ervaring dan hier in ons kikkerlandje. En daar is ook niks mis mee, hier in NL komt zoiets normaal gesproken ook niet regelmatig voor en logisch dus dat er weinig tot geen ervaring is met dit soort situaties, maar juist daarom hadden ze veel eerder hulp moeten inschakelen van mensen die er wel genoeg verstand van hebben. Ik kan er in ieder geval nog steeds niet bij dat deze situatie zo heeft moeten verlopen, echt schandalig gewoon...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 13:48

Juangi schreef:
Hier de conclusie van Naturalis na de sectie op de bultrug! Wat ik ook al had voorspelt als 18 jarig meisje...

http://www.naturalis.nl/nl/over-ons/per ... ierschade/

Dier is niet voor niets gestrand, er is wel een oorzaak voor, het zijn geen domme dieren.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 14:04

ik blijf bij mijn standpunt dat hij iets heeft gemankeerd
hij is twee keer gestrand eerste keer hadden ze snel los

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 14:05

Ja ik zeg ook is niet voor niets gestrand, die mankeert wat en ja het is zielig maar niet voor niks.

Al dat kermis eromheen pffff, laat het dier lekker met rust.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 14:08

Helaas zullen we nooit weten waarom het dier gestrand is want die vraag vond men blijkbaar niet belangrijk om te beantwoorden, het ging puur om dat skelet :n

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 14:25

Die vraag is niet te beantwoorden omdat er al teveel schade van het liggen was om de oorzaak van het stranden nog te kunnen achterhalen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 14:27

Ik hoop in ieder geval dat er genoeg geleerd is voor de volgende keer, mocht die komen.
Hopelijk niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 14:30

Ofwel: ze hebben te lang gewacht met onderzoeken, omdat ze het blijkbaar niet belangrijk genoeg vonden om de oorzaak te weten te komen, want dan waren ze wel eerder begonnen.

Het achterhalen van de oorzaak van de stranding was dan ook niet het doel, maar het bemachtigen van het skelet, daar ging het om.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 14:53

Dat is jouw interpretatie, en je staat werkelijk voor niks anders open, dus tja, dan houdt het op...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 15:19

Ik sta best open voor een goede andere verklaring :)

Maar zoveel is er niet voor verschillende uitleg vatbaar. Ze wisten al eerder dat je voor het zoeken naar een oorzaak niet te lang moet wachten, maar dit hebben ze wel gedaan.

Denk jij nou echt dat ze geen mogelijkheid hadden om te controleren of bvb. het gehoororgaan aangetast was door bvb. sonargedoe, zoals zo vaak blijkt bij strandingen?

Als ze dat hadden willen weten, dan hadden ze dat wel uitgezocht hoor :j

Maar nee, een paar dagen na de dood is dat te laat, en dit wisten ze al van te voren.
Ze hebben het dier een paar dagen laten liggen stinken voordat ze eens aan de slag gingen.

En voor het "winnen" van het geraamte maakte dat ook niet veel uit.

Als ze meer hadden willen weten, hadden ze wel eerder begonnen :j