Tsunami treft Japan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Desty

Re: Tsunami treft Japan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 22:05

Het is maar niet hoeveel je je er in interesseert :)
Ga je niet zoeken? Zul je ook nooit iets tegen komen.. Het is eigenlijk te triest voor woorden!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 22:16

Het grote probleem is gewoon dat het in de doofpot stoppen nou eenmaal werkt. Dat is pas erg.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 22:22

Daar kan ik zo boos om worden!
Het gaat hierbij tenslotte over de héle wereld! _-:(

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 10:45

Tja een van de consequenties is dan wel dat ze moeten toegeven dat mensen niet in staat zijn om op een veilige manier gebruik te maken van kernenergie en dat ze eigenlijk alle centrale´s zouden moeten sluiten...

Wat mij betreft doen ze dat en moeten we het allemaal maar met (wat) minder stroom doen :j

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 11:45

Het scheelt al als je zelf als je standby apparaten UIT zet en nog beter stekker er uit.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:16

Babeth schreef:
Het grote probleem is gewoon dat het in de doofpot stoppen nou eenmaal werkt. Dat is pas erg.

De meeste mensen willen graag een aanleiding om zich niet druk te hoeven maken.

Het is geen geheim dat er drie meltthroughs zijn en het VEEL erger is dan Tjernobyl, bovendien veel langer gevaarlijk blijft.
Toch accepteert de massa dat er geen nieuw is.

Zou er terwijl Tjernobyl nog niet onder controle was een sportevenement op 100 km gehouden zijn?
In oktober gaat de MotoGP gewoon door en de coureurs worden onder zware druk gezet om te gaan. De journalisten maken de coureurs die kritisch zijn ronduit belachelijk.
De vrouw van Casey Stoner is zwanger. Hij gaat niet zonder haar. Ze worden nu ´beter voorgelicht´ om toch te gaan...
Totaal 8)7

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:02

De enige reden waarom Chernobyl nog niet als erger wordt gezien, is vanwege de hoeveelheid vrijgekomen radioactiviteit. Althans, volgens de japanse overheid en Tepco. Ze zeggen wel dat de hoeveelheid radioactiviteit in Fukushima maar 1/10 is vergeleken met Chernobyl, maar wat ze vergeten is dat in Fukushima een hele hoop radioactief materiaal in de aarde en zee is geraakt. Dat was bij Chernobyl niet van toepassing.
Ben benieuwd hoe het er bij Fukushima uit ziet na 25 jaar. Als je ziet dat ze nu de nieuwe "sarcofaag" bij Chernobyl aan het bouwen zijn en ze nu nog radioactief stoom ontdekken binnenin.
Hoe zal het dan bij Fukushima zijn, met hun 3 reactoren tegen die ene van Chernobyl?
Ik denk dat de kleinkinderen van onze kleinkinderen zelfs nog radioactief materiaal van Fukushima binnen zullen krijgen. En dan heb ik het niet alleen over de kleinkinders van fukushima zelf.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 10:31

Babeth schreef:
De enige reden waarom Chernobyl nog niet als erger wordt gezien, is vanwege de hoeveelheid vrijgekomen radioactiviteit. Althans, volgens de japanse overheid en Tepco. Ze zeggen wel dat de hoeveelheid radioactiviteit in Fukushima maar 1/10 is vergeleken met Chernobyl, maar wat ze vergeten is dat in Fukushima een hele hoop radioactief materiaal in de aarde en zee is geraakt. Dat was bij Chernobyl niet van toepassing.

De hoeveelheid uitstoot wordt ook totaal anders gerapporteerd door onafhankelijke onderzoekers.

Inderdaad is de onderaardse uitstoot gigántisch. Dat is alleen maar nú ´onzichtbaar´ maar op termijn net zo schadelijk als in de lucht of in de ocaan.

Wat volstrekt het hele geval uitbeeld is; ze gaan er een platic tent over zetten = uit het zicht, uit het hart.

De manier waarop met deze ramp wordt omgegaan toont één ding aan; de bestuurders zijn niet in staat om veilig met kernenergie om te gaan; op geen enkel niveau.
De risicos voor de wereldbevolking zijn te hoog.
Dit is niet de tweede grote nucleaire ramp, maar de vierde en het is ook niet de laatste.
Doorgaan met kernenergie = de wereld steeds een beetje radio-actiever maken.
De huidge ´natuurijke´ achtergrond straling wás al niet meer alleen écht natuurlijk en er ís geen ´veilige´
grenswaarde. Alle verhoging is schadelijk.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 12:03

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 15:21

countrygirl schreef:
Plaats hem nog maar 'n keer.... maar vrolijk worden we er niet van!

http://enenews.com/

Bedankt.
Het is allemaal berichtgeving die logisch is in het perspectief van drie uit de hand gelopen nucleaire centrales die nu al weer vier en een halve maand op hol zijn.
Dit in tegenstelling tot de officiële versies.
Ik bedoel; ontploft materiaal van een kern ligt op tientallen kilometers en er zijn drie meltthroughs zonder enige vorm van deksel.

Er is rundvlees in Tokyo te koop gevonden met meer Cesium activiteit dan een als te schadelijk aangemerkt horloge met radium verf; lees vooral opgegeten.
Even over denken. Die hebben dat uit gras opgenomen. Jep, dat is uit de lucht komen vallen.
De overheid geeft dan uiteraard de boeren die de koeien gefokt/verkocht hebben de schuld. Of het voor die mensen begrijpelijk is dat ze wel kunnen blijven wonen waar ze wonen en uit de moestuin kunnen eten, maar hun koe gevaarlijk is???
De werkelijkheid is dat de overheid de omvang het probleem in de doofpot wil houden in het economisch belang van Nippon N.V.

De massa wíl dit echter helemaal niet weten.
Het is veel rustgevender om je in slaap te laten sussen.
Je ziet het niet, dus is het er niet.

Wat ik totaal niet kan begrijpen dat met name zwangere vrouwen niet willen weten dat hun rose wolk een smerig randje heeft wat ze er zélf af moeten houden.

...en ondertussen wordt Casey Stoner onder druk gezet om met zijn zwangere vrouw in oktober op 100 km. van de centrales te gaan racen of er niets aan de hand is.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 17:24

Huertecilla schreef:
...en ondertussen wordt Casey Stoner onder druk gezet om met zijn zwangere vrouw in oktober op 100 km. van de centrales te gaan racen of er niets aan de hand is.

Wil die dat risico zelf nemen dan, die vrouw? Ik zou gewoon nee zeggen.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 17:35

Bandida, ze worden onder druk gezet om te gaan...

Dit is simpelweg het zoveelste bewijs dat vooruitgang niet altijd vooruit gaat. Mensen roepen allemaal dat kernenergie milieuvriendelijk is. Weet je wat milieuvriendelijk is? Naar bed gaan en slapen als het donker is. Zo min mogelijk energie gebruiken.
Dat dit weer de doofpot in gaat is schrijnend! Je hoort er in de journaals niets meer over idd.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 17:40

Ze hadden beiden al ´nee´ gezegd doch de druk is héél groot en het zijn jonge mensen met erg weinig levenservaring die door ´personen waar ze vertrouwen in hebben´ voorgelicht worden.

Als ze niet gaat, dan is dat een drama voor de japanse overheid want die laat mensen daar, zwanger of niet, gewoon leven.
De politiek correcte uitweg is dat zijn ´wegens een lichte ongesteldheid´ in het ziekenhuis wordt opgenomen.
Ik denk echter dat die oplossing hen niet aangeboden zal worden.

Onder de streep gaat een weldenkend mens, of het op het circuit nu wel of niet veel of weinig besmet is, niet een week op 100 km. van drie op hol geslagen kerncentrales zitten.
Voor een weldenkend zwanger mens is dat uit verantwoordelijkheid voor het enorm kwetsbare ongeboren kind nog veel belangrijker om niet te doen.

Het lot van dat ongeboren kind van Casey en Adriana is de corporate bazen en dus de politici echter totaal een wórst. Ze laten tientallen miljoenen mensen daar gewoon léven. Omdát ze die daar laten leven is het in hun belang dat Stoner en zijn vrouw gaan.

Ook hier in Europa is het :?
De normen zijn opgetrokken, risicovolle producten worden helemaal niet gecontroleerd en de gezond verstand aanbevelingen voor zwanger vrouwen en zuigelingen door de franse overheid in april zijn verdwenen...
Kijk in je omgeving; wie van de zwangeren in je wijde kring doet ook maar íets aan zelf maar de meest eenvoudig te realiseren risicobeperking?

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 20:36

Sterker nog, mijn vrouw komt van de week uit haar werk. Tijdens de lunch kwam de vakantie ter sprake. Een collega ging naar Japan, niet binnen 100km van Fukushima, maar wel ergens rond Tokyo. Mijn vrouw zij tussen neus en lippen door dat het misschien niet de beste vakantiebestemming was, met wat er allemaal gebeurd is en wat er nu nog allemaal vanuit Fukusihima over Japan uitgespreid wordt. Het antwoord; ach, je kunt ook onder een bus lopen, dood gaan we toch wel :?

Dus zoals Huertecilla al menigmaal gezegd heeft, de meeste mensen willen het allemaal niet weten. |o

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 20:59

Ik vraag me dan toch af hè; de bazen van de grote bedrijven, hoge politici en andere invloedrijke mensen (mensen die bijvb aan Bilderbergconferenties meedoen) Waar hebben die hun gezonde verstand zitten? Ze leven gewoon op dezelfde wereld, kunnen zich wel wat extra veiligheidsmaatregelen permiteren, maar uitindelijk komt vervuiling overal....?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 08:48

laura1986 schreef:
Ik vraag me dan toch af hè; de bazen van de grote bedrijven, hoge politici en andere invloedrijke mensen (mensen die bijvb aan Bilderbergconferenties meedoen) Waar hebben die hun gezonde verstand zitten? Ze leven gewoon op dezelfde wereld, kunnen zich wel wat extra veiligheidsmaatregelen permiteren, maar uitindelijk komt vervuiling overal....?

Inderdaad. Globale radio-actieve besmetting treft ook hún nageslacht.
Wel later, want door niet voor te lichten zijn de middelen die de gevolgen voorkomen/beperken voor hén beschikbaar :)*
Waneer heel Japan, Korea en Canada jodium tabletten e.d. gingen eisen kan er gelijk al maar in een fractie van de vraag voldaan worden.
Zo kan je in Japan wel vergeten dat je een geigerteller kan vinden en die heb je als je rond Tokyo zit gewoon nódig. Gevaarlijk besmet rundvlees of - schelpdier kan zómaar op je bord komen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 15:28

Babeth schreef:
Ben benieuwd hoe het er bij Fukushima uit ziet na 25 jaar. Als je ziet dat ze nu de nieuwe "sarcofaag" bij Chernobyl aan het bouwen zijn en ze nu nog radioactief stoom ontdekken binnenin.
Hoe zal het dan bij Fukushima zijn, met hun 3 reactoren tegen die ene van Chernobyl?
Ik denk dat de kleinkinderen van onze kleinkinderen zelfs nog radioactief materiaal van Fukushima binnen zullen krijgen. En dan heb ik het niet alleen over de kleinkinders van fukushima zelf.

Verschil aan radioactiviteit tussen die 2 is enorm groot, veel groterr dan 1/10. Daarbij zijn er de eerste maanden na/tijdens chernobyl bijna 50 mensen aan stralingsziekte omgekomen, direct dus. De reden dat chernobyl erger is/was is omdat deze reactor, inclusief splijtstof ontploft is en in de wijde omgeving (500km ) terecht is gkomen. De reactor had geen stalen omhulsel en geen omkasting. De mensen in Pripad zijn pas na 4 dagen ontruimd en hebben daarna pas jodiumpillen gekregen. In reactor 1,2 en 3 (4 is ontploft) werken overigens nog steeds mensen, een kleine 200 zelfs, daarnaast zijn er nog schoonmakers bezig die voor vol weekloon 20minuten per dag werken.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 01:37

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 14:19

Babeth schreef:

Schokkend.
Ondertussen gaat bv. de MotoGP in oktober gewoon door en doen wereldwijd zwangere vrouw NIETS aan risicobeperking.

Voor perspectief; General Electrics is degenen die de centrales en wereldwijd velen meer geconstrueerd heeft. GE is ook eigenaar van CBS-news.
Dit is slechst één voorbeeld van de amerkaanse corporate betrokkenheid en aangezien corporate US de US regeing in eigendom heeft is deze uitvoerder van corporate beleid.
We hebben hoop ik geen illusies over de onafhankelikheid van europese regeringen en de pers hier.

Slaap kindje slaap...

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 15:43

Mist schreef:
Babeth schreef:

Verschil aan radioactiviteit tussen die 2 is enorm groot, veel groterr dan 1/10. Daarbij zijn er de eerste maanden na/tijdens chernobyl bijna 50 mensen aan stralingsziekte omgekomen, direct dus. De reden dat chernobyl erger is/was is omdat deze reactor, inclusief splijtstof ontploft is en in de wijde omgeving (500km ) terecht is gkomen. De reactor had geen stalen omhulsel en geen omkasting. De mensen in Pripad zijn pas na 4 dagen ontruimd en hebben daarna pas jodiumpillen gekregen. In reactor 1,2 en 3 (4 is ontploft) werken overigens nog steeds mensen, een kleine 200 zelfs, daarnaast zijn er nog schoonmakers bezig die voor vol weekloon 20minuten per dag werken.

Op korte termijn ja. Fukushima is zeker wel een stuk erger dan chernobyl. En dan vooral op langer termijn. Lees mijn link maar even.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 17:41

Mist schreef:
De mensen in Pripad zijn pas na 4 dagen ontruimd en hebben daarna pas jodiumpillen gekregen.

Rond Fukushima de grenswaarde voor ontruiming bij Tjernobyl als norm aanhouden geeft tienduizenden die na meer dan 4 máánden niet ontruimd zijn en geen jodiumpillen krijgen als ´bewijs´ van niet erg.
Het werkt blijkbaar.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:23

Misschien moeten we hier eens een lijstje opstellen van praktische zaken die je dagdagelijks kan doen om Fukushima uit je lijf te houden.
Ik zal beginnen:

1. Geen vis en schaaldieren uit de Stille Oceaan (Pacific Ocean) die via de VS of Canada komt, omdat de impact momenteel volledig onbekend is. Dit wegens de huidige weigering van de VS en de Canadese overheid om te testen op radioactieve stoffen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:42

Bandida schreef:
Misschien moeten we hier eens een lijstje opstellen van praktische zaken die je dagdagelijks kan doen om Fukushima uit je lijf te houden.
Ik zal beginnen:

1. Geen vis en schaaldieren uit de Stille Oceaan (Pacific Ocean) die via de VS of Canada komt, omdat de impact momenteel volledig onbekend is. Dit wegens de huidige weigering van de VS en de Canadese overheid om te testen op radioactieve stoffen.

Goed idee, doch dat is sterk afhankelijk van de persoonlijke situatie (zwanger of niet bv) en leefomstandigheden.
Je kan zelfs niet stellen dat alle oppervlakte water besmet is bijvoorbeeld maar voor zwangere vrouwen/kleine kinderen is het risico te groot en is dan flessenwater geboden.

Het is verder vrijwel nooit vermeld waar een vis gevangen is.
Onze pogingen om dat van een blik tonijn te achterhalen tonen aan dat zelfs de fabrikant dat niet weet of niet wil zeggen.
Je kan verder niet op ´goedgekeurd voor consumptie´ vertrouwen omdat de overheid belang heeft bij zo min mogelijk steekproeven en een zo hoog mogelijke norm. Zie de wijgering van de VS en Canada om te controleren.

Wij hebben na het bericht over de scheuren en stoom; het China Syndrome, toch maar zelf een Geiger-teller aangeschaft.
Totáál van de zotte maar we zien geen alternatief.
De info van de overheid is onbetrouwbaar en je weet lang niet altijd het hoe/wat van een specifiek stuk voedsel.
Ook kan sla/spinazie e.d. uit onze moestuin door een regenbui besmet zijn.

Kijk eens naar;
http://www.youtube.com/watch?v=Itg7Hf3kOZo&NR=1
Dit is buiten de evacuatiezône. Volgens de japanse overheid veilig.
1,20 was de oude norm voor onmiddelijke evacuatie.
Daar, in díe omgeving worden bijvoorbeeld autos gemaakt die naar de rest van de wereld gaan. Wil jij daar vijf jaar een paar uur per dag in zitten?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:48

Huertecilla schreef:
Bandida schreef:
Ik zal beginnen:

Goed idee, doch dat is sterk afhankelijk van de persoonlijke situatie (zwanger of niet bv) en leefomstandigheden.
Je kan zelfs niet stellen dat alle oppervlakte water besmet is bijvoorbeeld maar voor zwangere vrouwen/kleine kinderen is het risico te groot en is dan flessenwater geboden.

Jep, maar je moet ergens beginnen.. stel ik ben 25 en zwanger.. wat te doen? Dat is worst case, en de rest is 'beter af'.

Update, Canada is gisteren begonnen met vis te testen. Ik zoek even een link naar een enigzins betrouwbaar artikel.

2. Geen spullen uit Japan zonder dat je er zeker van kan zijn dat het geen besmet item is.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:59

Persbericht:
http://www.montrealgazette.com/news/CFI ... story.html

Zalm is helaas niet de enige migrerende vis, en het is ook niet de enige die zich met andere levende organismen voedt. Zo lang niet duidelijk is hoe dit gaat evolueren zijn die vissen een afrader vind ik.