Grote brand in Moerdijk (GRIP 4) bij chemicaliënbedrijf.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fnanne

Re: Grote brand in Moerdijk (GRIP 4) bij chemicaliënbedrijf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 19:27

Moderatoropmerking:
Bij deze het verzoek de discussie ontopic te houden :)
Tevens even ter herinnering; het is niet de bedoeling persoonlijk te worden, ookal is het gesprek pittig van aard.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 19:29

Paardjes staan hier nu even niet meer in de wei, al heb ik nog een as deeltje gezien. Maar mijn dorp valt wel in het adviesgebied om niet te laten grazen.
Ook heb ik het opgevangen hemelwater weg laten lopen. Na het weekend maar weer eens kijken hoe men dan weer adviseert.
Eerlijk gezegd weet je nu gewoon niet war je goed aan doet.

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 22:21

Ppfff wat een gezever, iemand die €70 extra al te veel vindt om zijn paard in een op dat moment gezondere omgeving voor tijdelijke periode te zetten. Eerlijk gezegd moet je dan niet aan paarden beginnen, tenslotte de gevolgen die het kan hebben zullen schadelijker zijn voor paard en je knip gezien de veeartsen niet voor niks komen.

Ik heb mijn paarden altijd, 24/7 buiten staan en ze kunnen stalin en uit lopen, vindt het verschikkelijk dat ik ze nu moet opsluiten, maar dat liever dan de gezondheid van m'n paarden in gevaar brengen. Ze vinden het niet leuk maar wie paarden heeft moet er aandacht aan besteden, en om ze toch wat te kunnen laten lopen paar keer op de dag in je eigen bijzijn losgooien en je moet er wat voor over hebben, van een paar daagjes op stal gaan zelfs weide paarden niet dood, van giftige stoffen opnemen wel!
m'n prio is m'n dochter maar maak daarbij me net zoveel druk om m'n paarden, m'n dochter hou ik wel binnen maar als m'n paarden niet die optie zouden hebben zou ik lichtelijk gek worden.

Ik heb begrepen dat iedereen die het gebied wilt betreden gecontroleerd wordt door de politie of ze toegang krijgen om te passeren om ramptoerisme te voorkomen. Tevens gaat het heeel lang duren voordat men de grond gereinigd heeft evenals de vervuilde wateren in de omgeving. Ze zien de noodzaak in dat dit zo snel mogelijk dient te gebeuren om te voorkomen dat hetverder in de grond komt.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 22:40

Het gaat mij echt niet om die vervuiling op het industrieterrein zelf. Waar ik me dan wel weer over verbaas is dat de mensen in de omliggende panden gewoon weer aan het werk gaan. Dat lijkt me toch ook niet zo gezond.

Ik ga morgen maar eens met de crisis telefoon bellen om te vragen voor welke gebeiden ze nu exact het advies om de beesten niet te laten grazen hebben afgegeven. Ik zie hier nl. echt geen enkele vervuiling.

[edit]
Laatst bijgewerkt door Fnanne op 08-01-11 09:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Link naar advertentie verwijderd.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 01:01

Oj, dat slootwater ziet er echt ranzig uit zeg, zitten zwaar kankerverwekkende stoffen in. Ik hoop dat het weggepompt kan worden, zou er niet graag in de omgeving zijn daar. Lijkt mij idd ook dat het gevaarlijk is in de omgeving daar, als je die mannen in die pakken ziet rondlopen daar bij dat bedrijf. Als ze daar in van die pakken moeten rondlopen dan zal het er omheen ook niet echt veilig zijn lijkt me.

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 01:06

Het leuke is dat ze wel de sloot richting het hollandsch diep hebben afgesloten door middel van zand, maar de sloot richting hier zijn vergeten oid... er ligt hier achter ons huis dus ook een laag bruine troep op het water :(

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 08:19

dat is niet zo mooi Elise. Heb je ze daar al over gebeld?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 10:09

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:34

Heel erg triest wat hier is gebeurd. Naar mijn mening klopt de berichtgeving ook niet. Het is hier in dit topic eigenlijk allemaal al gebeurd.

Hoe gaan jullie het eigenlijk doen als de paarden wel weer naar buiten mogen? Extra maatregelen?
Het zou mooi zijn als ze test resultaten van het gebied erom heen naar buiten zouden brengen zodat je precies weet waar je aan toe bent.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:40

x_Elise schreef:
Het leuke is dat ze wel de sloot richting het hollandsch diep hebben afgesloten door middel van zand, maar de sloot richting hier zijn vergeten oid... er ligt hier achter ons huis dus ook een laag bruine troep op het water :(

Elise, dat lijkt me echt heel erg sterk. Ik denk eerder dat dat een andere soort vervuiling is op jullie sloot. In de rest van de Klundert is niks te zien. Wij zitten een stuk dichterbij en ook hier is niks te zien. Er word door de brandweer sterk gecontroleerd en écht alle sloten zijn aan beide kanten afgedamt. Het zijn geen stelletje pipo's daar die paar scheppen zand in de sloot hebben geschept hoor in de hoop dat het niet wegstroomt :Z

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:41

Ik heb net crisis.nl aan de lijn gehad en die raden nog steeds aan huisdieren niet landurig buiten te laten en niet te grazen.
maar wanneer ze dan wel iets weten, dat weten ze niet.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:50

@jury; en in welk gebied is dat? :)
Want dat kan ik eigenlijk nergens echt vinden?

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 12:00

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 12:29

hmm
brandweerspotters.nl heeft dit staan
Citaat:
Binnenbrand (Zeer grote brand) Wvd010 chemie pack vlasweg te MoerdijkZaterdag 8 Januari 2011 - MOERDIJK - Om 10:46 werd de WvD Made gealarmeerd voor een prio 2 melding.

Ze moesten rijden naar het adres 'Wvd010 chemie pack vlasweg' in Moerdijk. Het zou gaan om een binnenbrand op dit adres. Het betrof een industrieel pand. Het sein zeer grote brand was gegeven.
De bevelvoerder moest zich inmelden in incidentgroep 04.

:?

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 12:56

Alane schreef:
Hulpverleners brand Moerdijk ziek
http://www.nu.nl

Ik hoop dat het allemaal meevalt voor de mensen daarzo, ik kan me niet voorstellen dat met die rook niets mis was....

@x_Elise: Je hebt hierover toch wel gebeld?

Bij dit soort berichten vraag ik me toch serieus af wàt de overheid nog meer voor het volk verborgen houd....immers, men hield in ede eerste instantie toch bij hoog en laag vol dat er geen giftige stoffen waren vrijgekomen?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 12:58

in dat artikel hebben ze het ook over ''gifwolk''
terwijl ze inderdaad beweerden dat die wolk niet giftig was..
alleen het bluswater en de asdeeltjes hebben ze het over gehad...

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 13:43

Naaltje schreef:
@jury; en in welk gebied is dat? :)
Want dat kan ik eigenlijk nergens echt vinden?

www.crisis.nl , veelgestelde vragen
In afwachting van definitieve meetgegevens wordt aan alle inwoners van de zuidpunt van het Eiland van Dordrecht (ten westen van de A16 en ten zuiden van de Amstelwijckweg) en het oostelijk deel van de Hoeksche Waard (de gemeenten Strijen en Binnenmaas) uit voorzorg geadviseerd huisdieren niet langdurig buiten te laten. Inwoners buiten dit gebied kunnen hun huisdieren weer naar buiten laten.

www.binnenmaas.nl
naar beneden scrollen "Resultaten eerste metingen"
Wat bekent dit voor de inwoners van het gebied?
In afwachting van definitieve meetgegevens wordt aan alle inwoners van de zuidpunt van het Eiland van Dordrecht (ten westen van de A16 en ten zuiden van de Amstelwijckweg) en het oostelijk deel van de Hoeksche Waard (de gemeenten Strijen en Binnenmaas) uit voorzorg geadviseerd voorlopig niet onnodig naar buiten te gaan. Men kan wel gewoon naar school en het werk. Het advies is om voorlopig geen intensief contact met de grond te hebben, niet in de speeltuin te spelen, geen producten uit de moestuin te eten, het vee niet te laten grazen en de rampenzender RTV Rijnmond te volgen. Ook wordt de inwoners geadviseerd huisdieren niet langdurig buiten te laten.

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 13:45

Tja wel of niet giftig, zal ik het zo zeggen dat ze daar bepaalde stoffen hadden die zelfs atm niet mocht verwerken. En alles zo door elkaar zal tot een hoog toxic gehalte komen, gezond is het niet.

En de overheid, die verzwijgt wel meer dingen dus waarom dit niet, leuk onderwerp voor wikileaks ;)

Hier blijven de paarden voorlopig binnen, dagelijks de sloten controleren, ze hebben het bluswater voornamelijk proberen tegen te houden maar zijn pas later begonnen met afdammen van de sloten (tenslotte was dat niet prio 1 om af te handelen, dat was de brand) dus er kunnen her en der toch stoffen in het water/grondwater zitten. Ik heb gelukkig leiding water, maar wil er zeker van zijn dat het niet in de grond van de weides terecht komt.

Vandaag is er dan wederom een brandmelding geweest? Is daar iets meer van bekend??? Gezien hierzo dat ook op vrijdag was gemeld maar toen niks meer vernam ervan.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 13:50

op de nieuwssites zie ik helemaal niets van dat de brand weer aan is.
ook op 112meldingen.nl geen meldingen

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 13:52

Ik ken ook helemaal niks vinden hoor :?

Edit ja op brandweer spotters maar staat geen inhoudelijke info bij of dat ze zijn uitgerukt met spuitwagen oid.

Vermoed dat het om verwisseling gaat van de groep, gezien men nog wel bezig is alles nauwlettend in de gaten te houden.

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 17:20

Maandag om half 5 is er op tv rijnmond een info bijeenkomst van nationaal landschap en boeren enz.
daar horen we dan meer over wat het betekend voor bewoners en natuur.

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 17:46

RhealLover schreef:
Ik ken ook helemaal niks vinden hoor :?

Edit ja op brandweer spotters maar staat geen inhoudelijke info bij of dat ze zijn uitgerukt met spuitwagen oid.

Vermoed dat het om verwisseling gaat van de groep, gezien men nog wel bezig is alles nauwlettend in de gaten te houden.

Zou je nog wel eens gelijk in kunnen hebben. Al zou het me ook weinig verbazen als twee stofjes bij elkaar weer voor een vonk zorgen en het weer gaat branden.. Zal wel meevallen, anders was het nu wel bekend geweest. ;)

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 18:10

Citaat:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/8683 ... html?p=6,1
Gezondheidsonderzoek hulpverleners Moerdijk MOERDIJK - Er komt een gezondheidsonderzoek onder de hulpveleners die betrokken waren bij de brand in Moerdijk donderdag. Dat zei Peter van der Velden, burgemeester van Breda en voorzitter van het Regionaal beleidsteam Midden-en West-Brabant, zaterdag tijdens een persconferentie.

In totaal meldden zich twaalf politiemensen en tien werknemers van de brandweer zich met onder meer irritaties aan de ogen en luchtwegen. Die konden later weer naar huis.

Van der Velden heeft minister Edith Schippers van Volksgezondheid gevraagd om een gezondheidsonderzoek onder omwonenden.

Ook kondigde hij aan dat er een onderzoek komt naar de informatieverstrekking en communicatie tijdens de brand. Wie dat onderzoek gaat doen, is nog niet bekend.

Ik kan je nu al wel vertellen dat zij er hun leven lang last van blijven houden.
Dit was hetzelfde geval ca 10 jaar geleden in Drachten.
Daar ging ook een chemicalieen bedrijf in vlammen op.
Mensen die destijds last hadden, hebben nu nog steeds last.
Oa zware astma etc etc.

Je weet toch als die middelen normaal al slecht zijn voor de gezondheid, en de medewerkers daar al met speciale mondkappen lopen, er met een brand ook met bescherming moet worden gelopen.

Laat dit een les zijn, om maar voldoende bescherming voor de hulpverleners in huis te halen.
Dit is de 2e keer, hopelijk gebeurt het niet weer.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 19:31

Het actiecentrum in Dordrecht draait nog steeds volop ivm de onderzoeken.
Veel medewerkers en hulpverleners kampen momenteel met gezondheidsklachten.

Ik heb nog even geinformeerd naar de paarden.
Niet laten grazen in het gebied en geen grond- en/of regenwater laten drinken, alleen leidingwater.
Jim kon wel weer naar buiten in de paddock en bak. Op zand. Eten in stal, water uit de kraan.
Maar hij staat wel aan de kant van Strijen waar de wolk niet direct boven is geweest.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 19:47

Zo doe ik het ook Amanda. Maar ik had het idee dat ze het bij het crisiscentrum ook niet echt wisten.
Zeker toen ik vroeg hoe de "gevarengrens" nu precies ligt. Mede omdat ik bij mij 200 m verderop niet meer tot de gemeente behoort en daar dus alles vrij gegeven is.