Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Een vrouw die helemaal niet wil werken is egoistisch

Eens
195 (25%)
Oneens
453 (59%)
Anders
110 (14%)

Totaal aantal stemmen: 758

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 23:24

Floortje2002 schreef:
We moeten allemaal iets doen voor ons eten toch?

Dát is niet ter discussie meen ik.
De hamvraag is wát en sex mag het niet zijn wat dat is denegrerend.

Je geeft trouwens perfect aan waarom wij voor deze stek en dit leven gekozen hebben toen we besloten samen kinderen te gaan proberen te maken. Het is er één geworden. Gelukkig. We hadden er graag meer maar één hoofdprijs is niks te zeuren hebben want gewoon een hoofdprijs *\o/*
We hebben veel niet en veel anders wel.
Ons jong echter heeft héél veel wel en eigenlijk niets niet. Zijn grootouders zijn nu op vakantie aan de kust. Gaat hij dit weekeinde weer logeren.
Familie komt hier op vakantie dus dat is voor hem ook altijd alleen maar feest en nooit familiedrama.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 23:29

Floortje2002 schreef:
Als ik er op terugkijk vindt ik dat scenario onbetaalbaar.

En dáár hebben we nu beiden een heel goed salaris voor ingeleverd.
Voor een kind wat daar zo op kan terugkijken :)*

Je moet dan vervolgens het geluk hebben en je er bij poep onderweg onderweg naar aanpassen dat het inderdaad zo uitpakt, maar het was wel een bewuste keuze.
Ik vind het daarom ERG fijn om deze opmerking van jou te lezen.
Bedankt Floortje.

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 23:47

maikeltje schreef:
En welke keuze maak jij wanneer je partner meer verdient dan jij en iemand moet voor het kind en huis zorgen?
Want je kunt wel leuk theoretisch reageren maar ik wil nog weleens zien wat jij zou doen in de situatie van Mindim.

Mijn voorkeur zou naar gedeeld ouderschap uitgaan. Allebei 70 of 80% werken. Dan is er altijd iemand om voor het kind of huis te zorgen en het financiele gemis wordt op die manier ook binnen de perken gehouden.

Mindim's man is langdurig van huis toch? Dan zal de keuze voor gedeeld ouderschap in haar geval heel moeilijk, zoniet onmogelijk zijn. En zo zullen er meerdere vrouwen zijn; vrouwen die gewoon niet in staat zijn om die keuze te maken.
Voor veel vrouwen is die keuze echter wel mogelijk.
Maar veel vrouwen kiezen bewust niet voor gedeeld ouderschap, omdat 'het zo hoort', omdat 'het nu eenmaal zo is', omdat ze denken dat 'alleen een moeder goed voor haar kind kan zorgen' of misschien wel gewoon omdat ze thuis blijven prettiger vinden dan werken, omdat ze véél liever bij hun kind blijven dan te werken?
En die vrouwen vind ik dan wel egoïstisch. Ze houden een eeuwenoud rollenpatroon overeind.
Misschien vindt een man het zorgen voor huis en kind ook wel héél erg de moeite waard als hij de kans maar krijgt om dit te ondervinden en als hij geen 'watje' gevonden wordt door de maatschappij als hij dit openlijk toegeeft.
Ten tweede onthouden ze vrouwen die wél voor een gedeeld ouderschap willen kiezen van hun kans hun keuze ook daadwerkelijk uit te kunnen voeren. Hoeveel mannen worden in staat gesteld parttime te gaan werken? En waarom is dat? Omdat het 'niet zo hoort'. Vanwege het eeuwenoude idee over het rollenpatroon.

De emancipatie staat stil, vanwege de vrouwen die zo denken en het eigenlijk wel lekker vinden zo.
Ach, misschien vindt de man het ook wel lekker zo. Z'n vrouw is toch maar mooi afhankelijk van hem vanwege de centjes. Ze zal zich drie keer bedenken voordat ze bij hem weggaat. Of misschien gaat ze gewoon wel helemaal niet bij hem weg (wat hij ook doet ;) )'voor de kinderen'.....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 23:53

insum schreef:
Maar veel vrouwen kiezen bewust niet voor gedeeld ouderschap, omdat 'het zo hoort', omdat 'het nu eenmaal zo is', omdat ze denken dat 'alleen een moeder goed voor haar kind kan zorgen' of misschien wel gewoon omdat ze thuis blijven prettiger vinden dan werken, omdat ze véél liever bij hun kind blijven dan te werken?
En die vrouwen vind ik dan wel egoïstisch. Ze houden een eeuwenoud rollenpatroon overeind.

precies om die reden vroeg ik een paar pagina's geleden dit:

Sizzle schreef:
Ik vraag me soms af of dit (als we het toch over oerdriften en aan de haren de grot in sleuren hebben) ook echt goed haalbaar is (uitzonderingen daargelaten). Kijkend vanuit een evolutionair oogpunt waarbij de man zich als krijger en de vrouw zich als duizendpoot ontwikkeld zou hebben, in hoeverre kun je die evolutie dwingen tot het omgekeerde?
Puur theoretisch hoor! Ik weet het namelijk niet. Ik ken echter geen mannen die de voltijd zorg hebben, hooguit 50/50.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 00:03

Huertecilla schreef:
insun schreef:
Ja, en hoe komt dat denk jij?
Zolang vrouwen zich schikken in een eeuwenoud rollenpatroon (vrouw thuis voor het huishouden en kind en man werken voor de centjes) blijft de emancipatie van de vrouw stilstaan.

:)*

Is het ook niet emancipatie, dat ik dan zelf mag kiezen wat ik wil doen? Werken of thuis voor de kinderen zorgen? Wordt het een niet verwacht door de man, dan het andere wel door de vrouw.

kynshiri

Re: Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 00:05

ja, maar dan moet de man dat ook kunnen kiezen. emancipatie wilde toch gelijke mogelijkheden voor man en vrouw toch?

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 00:12

Sizzle schreef:
Ik vraag me soms af of dit (als we het toch over oerdriften en aan de haren de grot in sleuren hebben) ook echt goed haalbaar is (uitzonderingen daargelaten). Kijkend vanuit een evolutionair oogpunt waarbij de man zich als krijger en de vrouw zich als duizendpoot ontwikkeld zou hebben, in hoeverre kun je die evolutie dwingen tot het omgekeerde?
Puur theoretisch hoor! Ik weet het namelijk niet. Ik ken echter geen mannen die de voltijd zorg hebben, hooguit 50/50.

Ik ken twee stellen waarvan de man huisvader is en de vrouw kostwinnaar. :j
Je zou de reacties van mensen over deze stellen eens moeten horen! :x Je zou spontaan weer teruggaan naar het traditionele, alom gerespecteerde rollenpatroon.

Mindim, iedereen mag zelf z'n keuze maken in dit land. Goddank!!!!!
En niemand, nee ik, zal iemand over z'n keuze be/veroordelen. Maar bijdragen aan de emancipatie is het niet.
Laatst bijgewerkt door insun op 11-11-10 00:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 00:14

@Insun, ik snap wel wat je bedoelt hoor. Maar ik vraag me af hoeveel mannen daadwerkelijk naar hun baas stappen en aangeven part-time te willen werken. Ik vraag me ook best af hoeveel mannen dat zouden willen eigenlijk. De man moet natuurlijk ook mee werken in het hele verhaal. En er zijn ook nog een hoop mannen die dat 'vrouwenwerk' vinden. In dat opzicht zijn velen nog traditioneel misschien.
Ik zal je zeggen dat ik eigenlijk geen enkele man ken die thuis is gebleven om part-time voor de kinderen te zorgen.

Mag ik vragen wat jij emancipatie vind voor vrouwen?

@Kynshiri
De man moet ook kunnen kiezen idd, maar ik denk dat er ook een hele hoop mannen zijn, die liever buitenshuis werken dan huisman te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 00:17

Ik zal eens wat kleding uit de droger halen, man gaat morgen weer naar zee :D

kynshiri

Re: Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 00:21

sja dan heeft het merendeel van de mannen het 'geluk' dat ze inderdaad buitenshuis werken, net zoals veel vrouwen het prima vinden dat ze dat niet moeten. en tegelijk is er toch van beide geslachten een groep die het wel anders zou willen en dus toch telkens tegen die clichés op botst

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 00:32

kynshiri schreef:
sja dan heeft het merendeel van de mannen het 'geluk' dat ze inderdaad buitenshuis werken, net zoals veel vrouwen het prima vinden dat ze dat niet moeten. en tegelijk is er toch van beide geslachten een groep die het wel anders zou willen en dus toch telkens tegen die clichés op botst

Daar heb je idd gelijk in.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 00:37

kynshiri schreef:
ja, maar dan moet de man dat ook kunnen kiezen. emancipatie wilde toch gelijke mogelijkheden voor man en vrouw toch?

Ja, dat zal best. Dat is hier ook gebeurd. Maar als je heel veel mensen (niet alleen in dit topic, maar ook daarbuiten) hoort, dan valt er niets te kiezen; dan moeten man en vrouw allebei werken, het liefst evenveel. Dat vind ik doorschieten in de emancipatie; dat anderen jouw keus bepalen, omdat je anders niet geemancipeerd genoeg bent. Want dat bepaal je in een relatie nog altijd met zijn tweeen en niet met de buurvrouw die erbij zit om haar mening te verkondigen over jullie keuze.

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 01:32

Mindim schreef:
@Insun, ik snap wel wat je bedoelt hoor. Maar ik vraag me af hoeveel mannen daadwerkelijk naar hun baas stappen en aangeven part-time te willen werken. Ik vraag me ook best af hoeveel mannen dat zouden willen eigenlijk. De man moet natuurlijk ook mee werken in het hele verhaal. En er zijn ook nog een hoop mannen die dat 'vrouwenwerk' vinden. In dat opzicht zijn velen nog traditioneel misschien.
Ik zal je zeggen dat ik eigenlijk geen enkele man ken die thuis is gebleven om part-time voor de kinderen te zorgen.

Ja, dat is juist het punt. Traditioneel bijt zich vaak met emancipatie.
Stel dat morgen 90% van de mannen besluit om niet meer traditioneel te denken, om huishouden en kinderen verzorgen geen vrouwenwerk meer te vinden en besluit om te kiezen voor gedeeld ouderschap.
Die 90% stappen naar hun baas. Waarschijnlijk verklaart die baas hun voor een beetje kierewiet. Dan worden vakbonden en weet ik veel wat ingeschakeld en zie daar..... over een jaar (hypothetisch he, zo snel werkt het niet) is het heel normaal dat de man ook parttime gaat werken als er een kind geboren wordt. Rollenpatroon doorbroken. Er wordt al verwacht dat de man parttime gaat werken als z'n vrouw zwanger is en iedereen incl. de man vindt het heel normaal.

Mindim schreef:
Mag ik vragen wat jij emancipatie vind voor vrouwen?

Dit vind ik heel moeilijk om zowel beknopt als duidelijk te omschrijven.
Misschien omschrijf ik het het best als: gelijkwaardigheid en vanuit die gelijkwaardigheid een vrije keuze kunnen en mogen maken voor élke vrouw en man in dit land.

Blue_eyes, misschien is er dan gewoon een miscommunicatie? Misschien ben je heel erg geëmancipeerd ( gelijkwaardig) in je relatie, maar niet geëmancipeerd in maatschappelijke zin.
Je kunt in een relatie helemaal gelijkwaardig zijn en vanuit die emancipatie in je relatie een vrije keuze maken. (Vrije keuze vind ik dan een heel ruim begrip, wat is een vrije keuze??)
Maar doordat massa's vrouwen in een geëmancipeerde relatie kiezen voor de traditionele rolverdeling houden ze de emancipatie van de vrouw maatschappelijk gezien tegen.
En ik persoonlijk denk dat maatschappelijke emancipatie van de vrouw enkel afgedwongen kan worden.
Afgedwongen door de meerderheid van vrouwen die weigeren zich te schikken in een traditionele rolverdeling, vrouwen die vechten tegen het maatschappelijk idee van die rolverdeling, vrouwen die (ondanks het feit dat ze dit patroon misschien zelf wel prettig vinden) aan de zijde staan van die vrouwen die hun eigen keuze niet kunnen volgen, juist vanwege het traditionele idee van rolverdeling binnen de maatschappij.
Pas als het maatschappelijk geaccepteerd wordt dat zowel man als vrouw voor huis en kinderen kunnen en mogen zorgen, pas als geaccepteerd wordt dat ook een vrouw blijft doorwerken, kostwinnaar is en carriëre mag maken, pas als de vrouw maatschappelijk gezien gelijkwaardig is aan de man en zij ook als zodanig 'beloond' wordt, dan pas kan elke vrouw (en man trouwens) een eigen keuze maken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 09:03

Alet74 schreef:
Lezen is en blijft een kunst. Ik zeg nergens dat ik liever werk dan bij mijn kind ben, ik zeg dat ik graag werk. Wees niet te voorbarig met het trekken van conclusies over mensen die je niet persoonlijk kent (en zelfs dan kun en mag je niet over een ander oordelen).

Dan mag je zelf wel eens beetje beter gaan lezen voor je commentaar hebt Alet. Ik schrijf nl. ook dat ik niet geloof dat jij daadwerkelijk liever gaat werken dan bij je kind te zijn. Maar daar lees je voor het gemak maar even overheen.
Je schrijft zelf dat je er geen problemen mee zou hebben als jij had moeten blijven werken ipv je vriend.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 09:09

Huertecilla schreef:
Jij ontkracht namelijk haar mythe dat een pa minder goed voor een baby kan zorgen en de hele traditionele rimram meer.
Zij zit toevallig in een zeer traditionele rol en heeft het geluk dat er daarin niets verandert.
Dat is niet representatief en haar ervaringen zijn blijkbaar zeer blikvernauwend als je op haar schrijven zou afgaan.

Alet ontkracht niks, want haar kind kan best al een jeugdtrauma hebben tot en met, hoe moet ik dat weten langs de andere kant van een scherm? Ik zeg niet dat het zo is he, maar ik zou niet weten hoe de woorden van Alet het zouden moeten ontkrachten.

Mijn ervaringen zijn vermoedelijk veelzijdiger dan die van de meesten hier, ik heb een kind opgevoed wat ik weinig zag omdat ik aan het werk was plus studeerde, ik heb parttime gewerkt bij datzelfde kind en ik ben voor het andere kind vanaf het begin al thuis. Ik heb gezien wat de overgang van fulltime werk, naar parttime werk, naar thuisblijven met mijn oudste heeft gedaan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 09:14

Schafstall schreef:
Da's nogal niet een boute stelling. Ik hou veel van mijn kleine baby, maar ik vind 't ook altijd weer erg fijn om te gaan werken en daarna weer des te leuker om haar op te halen van het KDV. Maar om daarmee te suggereren dat iemand niet de juiste persoon is om moeder te worden :roll: :7 Ik zie hoeveel plezier zij op het KDV heeft, ze is gek op alle kinderen om haar heen en kruipt rits rats tussen alle kinderen door. Ze leert daar weer andere dingen dan thuis (delen en spelen met andere kinderen). Dat geeft mij de boost om met een gerust hart te gaan werken. Ik werk graag en onze dochter vindt het geweldig op het KDV. Bij ons thuis vind ze 't ook leuk, maar de levendigheid om haar heen op het KDV doet haar ook goed. Dus....mooie verdeling dus van thuis en KDV.

Uit jouw omschrijving van je situatie blijkt niet dat jij liever werkt dan bij je kind te zijn. Maar even stel dat: Als jij liever werkt dan bij je kind te zijn dan staat jouw kind dus niet voorop in je belangen. En dan ben je imo idd niet geschikt om moeder te zijn. Als moeder zet je je kind voorop.
Overigens kun je de zgn. voordelen van het KDV thuis net zo goed hebben, er bestaan ook buurkindjes die gewoon thuis zijn waarmee ze kunnen gaan spelen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 09:24

insun schreef:
Misschien vindt een man het zorgen voor huis en kind ook wel héél erg de moeite waard als hij de kans maar krijgt om dit te ondervinden en als hij geen 'watje' gevonden wordt door de maatschappij als hij dit openlijk toegeeft.

Zoals ik al schreef vind deze héél macho man dat nu al.

Maarreh, de succesvolheid van een man is hét aantrekkelijke voor de vrouw. Dat bots frontaal met huisman.
Vrouwen ontselecteren op huisman. Zelfs als ze er al voor zouden kiezen er mee te willen huwen, dan nog is de voorkeur om te bevallen van de succesvolle. Op die manier selecteert em MAAKT ze de volgende generatie succesvolle carriére-man.
Wat dan weer maakt dat de rest niet kan kiezen.
Kunnen vrouwen weer klagen over wat ze zelf willen.
Iedereen blij.

Emáncipatie is wat mist.
Kijk maar eens in het boekje van de Gemeente onder ´man´....
Positieve discriminatie is een gotspe. Ten eerst kan het niet, is het een interne tegenstelling en ten tweede is het een belediging.

Echte gelijkwaardigheid, tussen geslachten en partners is alleen mogelijk bij openheid en eerlijkheid.
Geen verborgen agenda :)*
Daar ligt een uitdaging dames ;)
Volgens mij moet het kerkelijk huwelijk eerst afgeschaft en het wettelijk huwelijk veranderd worden voor die verborgen agenda in relaties weg kan.
´Ja maar de zekerheid voor de vrouw dan?´ Inderdaad :)*

Ondertussen hier indaad 1,5 graad en half wit land door vorst aan de grond. Wordt voor vandaag maximum temp, van 20 graden voorzien en dat is bij ons dan wat meer net als s´nacht wat minder.
Mijn lief is sinds 05.00 uur al druk met het broodbakken, dus ik breng de kleine naar de bus en verzorg de beesten als zij naar de verkoop gaat.
Zoonlief is vrolijk, want zo fris = stoer bomberjack aan *\o/* Had pa voor hem uitgezocht in de uitverkoop.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 09:34

insun schreef:
Mijn voorkeur zou naar gedeeld ouderschap uitgaan. Allebei 70 of 80% werken. Dan is er altijd iemand om voor het kind of huis te zorgen en het financiele gemis wordt op die manier ook binnen de perken gehouden.

Mindim's man is langdurig van huis toch? Dan zal de keuze voor gedeeld ouderschap in haar geval heel moeilijk, zoniet onmogelijk zijn. En zo zullen er meerdere vrouwen zijn; vrouwen die gewoon niet in staat zijn om die keuze te maken.
Voor veel vrouwen is die keuze echter wel mogelijk.
Ten tweede onthouden ze vrouwen die wél voor een gedeeld ouderschap willen kiezen van hun kans hun keuze ook daadwerkelijk uit te kunnen voeren. Hoeveel mannen worden in staat gesteld parttime te gaan werken? En waarom is dat? Omdat het 'niet zo hoort'. Vanwege het eeuwenoude idee over het rollenpatroon.

De emancipatie staat stil, vanwege de vrouwen die zo denken en het eigenlijk wel lekker vinden zo.
Ach, misschien vindt de man het ook wel lekker zo. Z'n vrouw is toch maar mooi afhankelijk van hem vanwege de centjes. Ze zal zich drie keer bedenken voordat ze bij hem weggaat. Of misschien gaat ze gewoon wel helemaal niet bij hem weg (wat hij ook doet ;) )'voor de kinderen'.....

Insun, als je allebei 4/5 werkt, heb je allebei 1 dag in de week dat je thuis bent. Wie is er de andere drie dagen van de week dan? Je zult dus allebei al 50% moeten werken. Dat 50% werken is in de hogere (beter betaalde) functies zelden mogelijk. Vaak moet je daarin ook flexibel kunnen zijn (kan niet met kinderen als je partner ook nog moet gaan werken) en wordt er verwacht dat je reist (en dan moet de partner dus aangeven dat hij/zij deze week niet kan gaan werken omdat de ander die week weg is voor de zaak)

Ik kom er ronduit voor uit dat ik liever bij mijn kinderen ben dan dat ik ga werken. Is dat zo erg, dat ik mijn kind liever zie dan klanten of collega's :? Voor mijn vriend ligt het anders, die is gepassioneerd wetenschapper, gedoctoreerd daarin, zit net in een nieuwe functie maar had de leiding over een laboratorium. Zijn werk is zijn hobby. Zelfs 's avonds zit hij nog te prutsen met stofjes en formules, artikels te lezen over formulaties en produkten van concurrenten te testen. Hij komt regelmatig pas om 20.30 uur thuis terwijl hij om 8 uur op zijn werk zat, want hij vindt zijn werk leuk. In het weekend is hij ongedurig en in vakanties gaat hij tussendoor naar zijn werk, want hij houdt het thuis niet vol zonder zijn formulaties en gels en cremes.

Je tweede ding vind ik volkomen onzin. Het is meer standaard om met zijn tweeen te werken dan dat er een persoon thuisblijft. Als je stelling gaat over thuiswerkende mannen vind ik het logischer.
Los daarvan: mijn kinderen gaan me toch echt voor 'de maatschappij'. Als je dat egoïstisch vindt: dat mag :) Het gaat nl. niet om mij maar om het belang van mijn kinderen. En daar ben ik graag 'egoïstisch' voor.

"Ach, misschien vindt de man het ook wel lekker zo. Z'n vrouw is toch maar mooi afhankelijk van hem vanwege de centjes. Ze zal zich drie keer bedenken voordat ze bij hem weggaat. Of misschien gaat ze gewoon wel helemaal niet bij hem weg (wat hij ook doet ;) )'voor de kinderen'...." slaat natuurlijk nergens op. Ik zou er vermoedelijk meer moeite mee hebben als de relatie verbroken werd dan mijn vriend. De meeste mannen doen het uitstekend als vrijgezel en vrouwen hebben vaak hun leven meer op hun man gericht dan andersom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 09:42

Urielle schreef:
Schafstall schreef:
Da's nogal niet een boute stelling. Ik hou veel van mijn kleine baby, maar ik vind 't ook altijd weer erg fijn om te gaan werken en daarna weer des te leuker om haar op te halen van het KDV. Maar om daarmee te suggereren dat iemand niet de juiste persoon is om moeder te worden :roll: :7 Ik zie hoeveel plezier zij op het KDV heeft, ze is gek op alle kinderen om haar heen en kruipt rits rats tussen alle kinderen door. Ze leert daar weer andere dingen dan thuis (delen en spelen met andere kinderen). Dat geeft mij de boost om met een gerust hart te gaan werken. Ik werk graag en onze dochter vindt het geweldig op het KDV. Bij ons thuis vind ze 't ook leuk, maar de levendigheid om haar heen op het KDV doet haar ook goed. Dus....mooie verdeling dus van thuis en KDV.

Uit jouw omschrijving van je situatie blijkt niet dat jij liever werkt dan bij je kind te zijn. Maar even stel dat: Als jij liever werkt dan bij je kind te zijn dan staat jouw kind dus niet voorop in je belangen. En dan ben je imo idd niet geschikt om moeder te zijn. Als moeder zet je je kind voorop.
Overigens kun je de zgn. voordelen van het KDV thuis net zo goed hebben, er bestaan ook buurkindjes die gewoon thuis zijn waarmee ze kunnen gaan spelen.

Ik vind het wel erg kort door de bocht om te zeggen dat wanneer je graag werkt, je dan niet geschikt bent om moeder te zijn en je kind niet voorop stelt. Dat vind ik echt een onzinverhaal om eerlijk te zijn. Veel vrouwen worden echt niet gelukkig van de hele dag thuis te zijn. Alhoewel ik een volledige werkweek als moeder zijnde weer het andere uiterste vind.
Ik kan me prima voorstellen dat vrouwen willen werken, even iets anders dan moeder of partner, maar iets voor jezelf, zeg maar. Mijn wereld als thuismoeder is wel kleiner dan bijvoorbeeld een vriendin die regelmatig met collega's in contact komt. Ik kan me voorstellen wanneer je jaren ergens voor hebt gestudeerd, je hier in de praktijk wat mee wilt doen. De wereld is groter dan moeder zijn.
Ik persoonlijk heb daar niet voor gekozen, maar dat maakt me geen betere moeder hoor en iemand die wel voor een baan kiest, is niet perse een slechtere moeder.

Je zegt eigenlijk, wanneer je werkt, vind je je kinderen niet belangrijk genoeg. Dat vind ik een hele zware beschuldiging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 09:46

Huertecilla schreef:
insun schreef:

Zoals ik al schreef vind deze héél macho man dat nu al.

Maarreh, de succesvolheid van een man is hét aantrekkelijke voor de vrouw. Dat bots frontaal met huisman.
Vrouwen ontselecteren op huisman. Zelfs als ze er al voor zouden kiezen er mee te willen huwen, dan nog is de voorkeur om te bevallen van de succesvolle. Op die manier selecteert em MAAKT ze de volgende generatie succesvolle carriére-man.
Wat dan weer maakt dat de rest niet kan kiezen.
Kunnen vrouwen weer klagen over wat ze zelf willen.
Iedereen blij.

Emáncipatie is wat mist.
Kijk maar eens in het boekje van de Gemeente onder ´man´....
Positieve discriminatie is een gotspe. Ten eerst kan het niet, is het een interne tegenstelling en ten tweede is het een belediging.

Echte gelijkwaardigheid, tussen geslachten en partners is alleen mogelijk bij openheid en eerlijkheid.
Geen verborgen agenda :)*
Daar ligt een uitdaging dames ;)
Volgens mij moet het kerkelijk huwelijk eerst afgeschaft en het wettelijk huwelijk veranderd worden voor die verborgen agenda in relaties weg kan.
´Ja maar de zekerheid voor de vrouw dan?´ Inderdaad :)*

Ondertussen hier indaad 1,5 graad en half wit land door vorst aan de grond. Wordt voor vandaag maximum temp, van 20 graden voorzien en dat is bij ons dan wat meer net als s´nacht wat minder.
Mijn lief is sinds 05.00 uur al druk met het broodbakken, dus ik breng de kleine naar de bus en verzorg de beesten als zij naar de verkoop gaat.
Zoonlief is vrolijk, want zo fris = stoer bomberjack aan *\o/* Had pa voor hem uitgezocht in de uitverkoop.

Wat klagen vrouwen toch een hoop he HC en wat een verborgen agenda's en verhulde motieven. Tjonge jonge, geniepige wezens zijn het hoor. Torn eerst maar eens wat aan de man, zolang hij niet mee gaat in de emancipatie met zijn vaak grote ego, komen we geen stap vooruit.

Zo, hier is het koud, zoon is naar school gebracht en man is uitgezwaaid, die is weer een tijd van huis. Zo meteen de beesten verzorgen, klaag klaag, wat heb ik het toch zwaar :\ .

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 10:06

Mijn partner zou, als de situatie zich voordeed dat ik meer salaris zou hebben, graag thuisblijven voor de kinderen. Feit is alleen dat hij het nut niet inziet van huishoudelijke klussen zoals stofzuigen, badkamer schoonhouden, tuin bijhouden etc. Hij zou het absoluut goed doen met de kinderen maar ik zou, naast een fulltime betaalde werkweek ook nog eens alle bijkomende huishoudelijke klussen en alles wat rondom het huis moet gebeuren op mijn nek moeten nemen want hij ziet niet dat er buiten koken en kleding wassen nog meer moet gebeuren. Hij weet het wel maar hij doet het niet. Hij heeft eens een tijdje thuis gezeten vanwege een omscholing waar hij mee bezig was. Een ramp voor mij en niet goed voor onze relatie. Want als ik 's avonds thuis kwam van mijn werk, kon ik thuis nog aan de bak.

En daar is uiteraard vele malen over gesproken maar hij vertikt het gewoon. Hij kan niet plannen en denkt nog tijd genoeg te hebben wanneer hij 's morgens opstaat. Maar voor ie het weet is het 's avonds en dan is de dag voorbij (voor hem maar niet voor mij!)

Nu werkt ie zo'n 60 a 70 uur in zijn eigen eenmanszaakje en dat doet ie wel met veel verve want dan is het voor hem duidelijk: niet werken =geen geld. Dus hij zijn ding, ik parttime aan de slag zodat ik alles in en om huis bij kan houden en er ben wanneer de kinderen me nodig hebben. Voor de kinderen is hij geweldig, heeft nooit moeilijk gedaan over nachtvoedingen of luiers of in bad doen. Wat de kinderen betreft doet hij het misschien wel beter dan ik, maar voor de rest is hij een rampzalige huisman :+ Vandaar dat wij het nu doen zoals we het doen en dat bevalt goed. Ieder moet doen waar ie goed in is en als je op die manier de taken goed kan verdelen wordt je daar veel gelukkiger van.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 10:08

Urielle schreef:
De meeste mannen doen het uitstekend als vrijgezel en vrouwen hebben vaak hun leven meer op hun man gericht dan andersom.

Mannen hebben ook aanmérkelijk minder moeite weer een relatie aan te gaan dan vrouwen.

Het is dus onzin dat de vrouw nog steeds als uitgangspunt de kinderen krijgt toegewezen.

1. de man redt zichzelf minstens zo goed

2. de man is zeker geen slechter éénouder

3. de man herbouwt vaker een nieuw ´compleet´ gezin

Het argument dat de man vaak het meeste verdiend is kip-en-ei wat door emancipatie, het afschaffen van de ´zekerheid´ (want afhankelijkheid, bewust of onbewust) door het huwelijk.

Protectionisme en ´positieve´ discriminatie zijn dodelijk voor gelijkwaardigheid.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 10:11

Mindim, je moet het niet uit zijn context trekken. Het ging erover dat mannen thuis moeten blijven voor de kinderen en dat vrouwen dan fulltime gaan werken. Ik geloof er gewoon niks van dat een rechtgeaarde moeder daarin meegaat omdat ze liever werkt dan bij de kinderen is. Iedere vrouw vind het k*t als zij voor de eerste keer haar kind achter moet laten, of dat nu bij familie is, bij het KDV of op school. Dat je op je werk weer meegezogen wordt in een andere wereld en er daardoor minder mee zit daar kan ik nog inkomen. Dat je het lekker vindt om er ook eens even tussenuit te zijn bi een parttime baantje, dat heeft denk ik ook bijna iedereen wel.
Dat je de keuze maakt op basis van inkomen of andere praktische redenen daar kan ik me wat bij voorstellen, maar niet omdat een moeder het wel prima vindt om haar kind nauwelijks te zien.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 10:16

maikeltje schreef:
Mijn partner zou, als de situatie zich voordeed dat ik meer salaris zou hebben, graag thuisblijven voor de kinderen. Feit is alleen dat hij het nut niet inziet van huishoudelijke klussen zoals stofzuigen, badkamer schoonhouden, tuin bijhouden etc. Hij zou het absoluut goed doen met de kinderen maar ik zou, naast een fulltime betaalde werkweek ook nog eens alle bijkomende huishoudelijke klussen en alles wat rondom het huis moet gebeuren op mijn nek moeten nemen want hij ziet niet dat er buiten koken en kleding wassen nog meer moet gebeuren. Hij weet het wel maar hij doet het niet. Hij heeft eens een tijdje thuis gezeten vanwege een omscholing waar hij mee bezig was. Een ramp voor mij en niet goed voor onze relatie. Want als ik 's avonds thuis kwam van mijn werk, kon ik thuis nog aan de bak.

En daar is uiteraard vele malen over gesproken maar hij vertikt het gewoon. Hij kan niet plannen en denkt nog tijd genoeg te hebben wanneer hij 's morgens opstaat. Maar voor ie het weet is het 's avonds en dan is de dag voorbij (voor hem maar niet voor mij!)

Nu werkt ie zo'n 60 a 70 uur in zijn eigen eenmanszaakje en dat doet ie wel met veel verve want dan is het voor hem duidelijk: niet werken =geen geld. Dus hij zijn ding, ik parttime aan de slag zodat ik alles in en om huis bij kan houden en er ben wanneer de kinderen me nodig hebben. Voor de kinderen is hij geweldig, heeft nooit moeilijk gedaan over nachtvoedingen of luiers of in bad doen. Wat de kinderen betreft doet hij het misschien wel beter dan ik, maar voor de rest is hij een rampzalige huisman :+ Vandaar dat wij het nu doen zoals we het doen en dat bevalt goed. Ieder moet doen waar ie goed in is en als je op die manier de taken goed kan verdelen wordt je daar veel gelukkiger van.

Helder.
Stel dat jullie uit elkaar gaan.
Dan gaat hij minder werken. Jij gaat meer werken.
Beiden delen de kosten van onderhoud van de kinderen.
Hij huurt een schooonmaakster voor zijn minder sterke punt. De tijd dat jij schoonmaakt is ook niet voor de kinderen.
Wat de kinderen betreft doet hij het misschien beter dan jij dus misschien moet híj wel de kids en jíj bezoekregeling.

Dit niet persoonlijk uiteraard, maar als illustratie van wat eigenlijk nooit gebeurt. In een situatie als de jouwe is zelfs gedeeld ouderschap, beiden 50/50 werken etc. een HOGE uitzondering want hij verdient meer. Zo wordt pa gestrafd voor succes. Hij heeft doorgaans helemaal geen keuze voor monder werken terwijl menig vader een zeker zo goed ouder zou zijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 10:17

de man is zeker geen slechter éénouder

Dan is de mijne een uitzondering :D Als ik nu een dag weg ben (jongste gaat nog mee ivm BV) brengt hij de oudste snel naar zijn moeder en gaat zelf naar de zaak. Daarnaast kan hij geen grenzen stellen en is het voor hem moeilijker om regels op te stellen die de gezondheid van de kinderen ten goede komt (rust, reinheid en regelmaat). Hij heeft ook meer moeite om de situatie in te schatten: wanneer reageer je boos, wanneer begripvol, wanneer blijf je ijskoud herhalen wat je van haar verlangt. Verder is het een hele leuke papa, die leuker kan spelen met de kindjes dan ik, maar voor de verantwoordelijke taken als ouder ben ik echt wel nodig. Ik moet vaak zeggen: jij bent haar vriendje niet, je bent haar vader! En ik hoor vaak: 'Maar naar mij luistert ze niet.' Nee, als ze weet dat bij de derde keer zeuren nee een ja wordt, zal ze ook niet gaan luisteren ook :+