Waarom voelen PVV stemmers zich zo aangevallen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vind je dat Wilders zich schuldig maakt aan racisme?

Ja
247 (42%)
Nee
335 (57%)

Totaal aantal stemmen: 582

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 20:38

Voor de geinteresseerden: NRC next (de krant zelf) heeft vandaag en morgen een interessant item over 'de andere kant van Schiphol: door de ogen van de asielzoeker bekeken'.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 20:40

En nog steeds krijg ik meer en meer de bevestiging dat mijn stem op de PVV een stem tegen discriminatie, intolerantie en haat is. Er is nog niemand geweest die me voorbeelden kon geven van het tegendeel. Slechte, tsja, daar kan men een straat mee plaveien. Ik wil zo ontzettend graag ongelijk hebben.

janesmithJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 20:40

Nicolletje schreef:
Tja, even hard gezegd, ze zijn klaar met de intolerantie van de (bepaalde?) moslims en zitten er niet op te wachten dat Nederland net zo wordt.
Hoor ik net, dit zijn niet mijn eigen woorden.

Dat klinkt heel logisch. In Engeland wordt het protest onder Moslims tegen de Sharia rechtbanken ook steeds groter. Die zeggen dat ze juist hun eigen land ontvlucht zijn vanwege de Sharia om er in Engeland nu weer mee geconfronteerd te worden. Ook daar kan ik me wat bij voorstellen.

Kanniet schreef:
kanniet schreef:
En nog steeds krijg ik meer en meer de bevestiging dat mijn stem op de PVV een stem tegen discriminatie, intolerantie en haat is. Er is nog niemand geweest die me voorbeelden kon geven van het tegendeel. Slechte, tsja, daar kan men een straat mee plaveien. Ik wil zo ontzettend graag ongelijk hebben.

Dat is ook zo, maar het duurt lang voordat men dat inziet net als wij. Zie ons maar als zieners die het eerder zagen als de meesten. Maar ook zie ik dat het goed gaat komen. Steeds meer mensen zullen zien dat het geen discriminatie is om tegen een intolerante filosofie te zijn.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 20:48

janesmith schreef:
Zie ons maar als zieners die het eerder zagen als de meesten.

Ik signaleer (mode) trends ook altijd al eerste :7 :')

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 20:52

janesmith schreef:
Steeds meer mensen zullen zien dat het geen discriminatie is om tegen een intolerante filosofie te zijn.

Maar dat is het natuurlijk wel, als je alleen maar heel selectief tegen bepaalde intolerante filosofieen bent, en andere, net zo intolerenate, accepteert.

Waarom bijvoorbeeld accepteert Geert Wilders andere bijzondere scholen nog wel?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 20:55

kanniet schreef:

Bedoel je hiermee dat je wil weten of je vóór discriminatie hebt gestemd/ dus een discrimineerder bent?

Ik weet het niet, ik vind het moeilijk, maar de weg waar onze huidige regering naartoe gaat/ aan het gaan is, lijkt mij ook niet de juiste nee.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 20:57

Shadow0 schreef:
janesmith schreef:
Steeds meer mensen zullen zien dat het geen discriminatie is om tegen een intolerante filosofie te zijn.

Maar dat is het natuurlijk wel, als je alleen maar heel selectief tegen bepaalde intolerante filosofieen bent, en andere, net zo intolerenate, accepteert.

Waarom bijvoorbeeld accepteert Geert Wilders andere bijzondere scholen nog wel?

Dat is vast omdat deze scholen wel de kwaliteit kunnen bieden die de nederlandse samenleving eist aan onderwijs. Heeft niets met wel of niet moslim te maken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 21:00

kanniet schreef:
Dat is vast omdat deze scholen wel de kwaliteit kunnen bieden die de nederlandse samenleving eist aan onderwijs. Heeft niets met wel of niet moslim te maken.

Nee. Maar tegelijkertijd accepteren we dus dat er scholen zijn die de evolutieleer niet willen doceren, die homoseksuelen discrimineren, onderscheid maken op grond van geslacht, en zelfs maar morrend het vrouwenkiesrecht tolereren.
Allemaal argumenten die Wilders gebruikt om aan te tonen waarom islamscholen niet goed zijn - waarom deze dan wel?

En als het puur om kwaliteit gaat, waarom neem je dan niet gewoon de kwaliteitseisen als uitgangspunt?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 21:07

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 21:08

janesmith schreef:
Het leek er wel op want dat is een van de meest gehoorde leuzen over de PVV. Dat krijg je als je je niet duidelijker uitdrukt.

Dan zal ik me nu heel duidelijk uitdrukken: waarom gaat de vrijheid van meningsuiting van de PVV verder dan de mijne?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 21:17

Nicolletje schreef:
Ik moet helaas zo weg, maar misschien helpt dit het vraagstuk?

Bedankt voor de links, maar toch helpen ze niet echt. Ten eerste gaat het over koranscholen, dat zijn net als zondagscholen niet de scholen waar de regering ook maar iets over te zeggen heeft. Mishandeling is overigens via de huidige wetgeving in principe aan te pakken. Dat het niet (voldoende) gebeurt is niet op te lossen door de wet te veranderen, maar alleen door de aanpak te veranderen. (Iets wat al verboden is, kun je niet 'nog meer' verbieden. Maar als die regels niet gehandhaafd worden...)

Maar bovendien gaat het alleen maar in waarom die scholen niet mogen, terwijl ik juist benieuwd ben waarom andere scholen wel mogen. Scholen die, nogmaals, bijvoorbeeld ook mogen discrimineren op homoseksualiteit (in elk geval bij de docenten), of vrouwen mogen verplichten een rok te dragen. Mij lijkt dat de argumenten die tegen de ene soort school gelden, ook doorgetrokken moeten worden naar de andere scholen met dezelfde problemen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 21:23

Ik ben niet voor moslim-scholen, maar ook niet voor de andere bijzondere scholen. Ik heb vlak bij mijn huis het reformatorisch onderwijs, word ik ook niet vrolijk van.
Ik ben voor openbaar onderwijs en dan één of twee keer per week een uurtje godsdienstonderwijs waarin alle geloven besproken worden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 21:26

SaskiaStar schreef:
Het afhakken van de handen bij dieven en zulk soort straffen evenals de doodstraf voor bepaalde misdrijven zou van mij weer als straf ingevoerd mogen worden bij een recidivist.

Alleen voor moslims, of ook voor andere recidivisten?
En maak je dan nog onderscheid tussen stelen van een pakje kauwgum of het stelen van een brommer?

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 21:52

Electra63 schreef:
Ik ben niet voor moslim-scholen, maar ook niet voor de andere bijzondere scholen. Ik heb vlak bij mijn huis het reformatorisch onderwijs, word ik ook niet vrolijk van.
Ik ben voor openbaar onderwijs en dan één of twee keer per week een uurtje godsdienstonderwijs waarin alle geloven besproken worden.

Zou het niet beter zijn om geen enkele vorm van religie op scholen toe te staan? Wat is de toegevoegde waarde? Als leerlingen interesse hebben in religieuze lessen dan kunnen zie die toch beter buiten schooltijd volgen.

Electra63

Re: Waarom voelen PVV stemmers zich zo aangevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 21:58

Ik vind het geloof wel een onderdeel van de maatschappij.
Of als onderdeel van maatschappijles.
Al vind ik het ook prima als het helemaal wordt afgeschaft. Ikzelf heb helemaal niets met het geloof, maar ik kan me voorstellen dat anderen daar anders over denken.
Ik kreeg vroeger op de openbare basisschool één uurtje godsdienstles en daar hoor je dan toch dingen die je anders als niet-gelovige niet zou weten. Kerst, Pasen e.d.

janesmithJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 22:36

Heino schreef:
janesmith schreef:
Het leek er wel op want dat is een van de meest gehoorde leuzen over de PVV. Dat krijg je als je je niet duidelijker uitdrukt.

Dan zal ik me nu heel duidelijk uitdrukken: waarom gaat de vrijheid van meningsuiting van de PVV verder dan de mijne?

Omdat de PVV een politieke partij is en het is nu eenmaal in de wet vastgelegd dat een politicus uit hoofde van zijn functie meer mag zeggen dan een burger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 23:00

Electra63 schreef:
SaskiaStar schreef:
Het afhakken van de handen bij dieven en zulk soort straffen evenals de doodstraf voor bepaalde misdrijven zou van mij weer als straf ingevoerd mogen worden bij een recidivist.

En maak je dan nog onderscheid tussen stelen van een pakje kauwgum of het stelen van een brommer?

Waarom alleen voor moslims? Ik ben niet tegen moslims, ik ben tegen iedere extreme groepering die zich niet aan wil passen aan de normen en waarden van het land waarin ze wonen.
Voor iedere recividist geld dit, stelen mag niet en dat weet of hoort iedere volwassene te weten.

Een pakje kauwgom gestolen door een 12-jarige valt daar niet onder maar jongeren moeten wel leren dat stelen slecht is dus als die keer op keer het toch doen tja dan is er toch iets mis met de opvoeding en zullen er andere maatregelen genomen moeten worden.

Over 2,5 jaar loopt Volkert vd G weer vrij rond in onze maatschappij, Pim Fortuijn komt nooit meer terug omdat Volkert zijn leven stal.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 23:05

janesmith"
[quote="Heino schreef:
janesmith schreef:

Omdat de PVV een politieke partij is en het is nu eenmaal in de wet vastgelegd dat een politicus uit hoofde van zijn functie meer mag zeggen dan een burger.[/quote]

Maar discriminatie en fascisme bijvoorbeeld blijft en wordt niet anders.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 23:08

Electra63 schreef:

Ben ik met je eens!
Maar kwa godsdiensten uurtje zou ik dan wel zelf willen kiezen of ik wel of niet naar die les ga want sommige interreseert het echt niets...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 23:11

Nou, ik vind afhakken van handen toch wel een beetje middeleeuws.
Doodstraf, weet ik niet.
Ik kan begrijpen dat je in bepaalde gevallen voor de doodstraf bent, alleen blijkt nog te vaak dat er fouten worden gemaakt.
En als je de verkeerde hebt gedood, kan je die fout niet meer goedmaken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 23:13

shilady schreef:
Electra63 schreef:

Ben ik met je eens!
Maar kwa godsdiensten uurtje zou ik dan wel zelf willen kiezen of ik wel of niet naar die les ga want sommige interreseert het echt niets...

Ik wilde ook nooit, maar het was gewoon verplcht op de basisschool.
Nu denk ik, je wordt er niet slechter van. Het geloof heeft zo veel invloed op een hoop mensen, dus als je er wat basiskennis over hebt, dan draagt dat bij aan je algemene ontwikkeling.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 23:17

Dan moet artikel 23 uit de grondwet, als je het onderwijs wilt veranderen. Vroeger was de PvdA hier groot voorstander van, maar dat openlijk toegeven was zoiets als het H-woord. Er viel gewoon niet meer te regeren als men daaraan vasthield want het CDA had dan altijd een meerderheid met de christelijke partijen en alle mensen uit andere partijen die ook vast wilden houden aan artikel 23. Bij mijn weten vinden alle liberalen dat artikel 23 uit de grondwet moet. Ik ben zelf ook voorstander van openbaar onderwijs. Godsdienst eventueel als "vak" waarin gewoon de wereldreligies worden uitgelegd. Nog beter godsdienst vervangen door opvoedkunde. ;)

Maar er is natuurlijk meer onderwijsvrijheid in Nederland dan alleen maar op godsdienstige grondslag. Zo heb je ook nog Montessori onderwijs, Jenaplan, vrije school, enz. Bij vrije scholen waren er een aantal jaren geleden ook veel scholen waar kinderen nauwelijks iets leerden (behalve zeer dubieuze denkbeelden over het Arische ras). Die scholen zijn in de gaten gehouden door de onderwijsinspectie en het onderwijs is er verbeterd. Als een school heel erg slecht is gaat hij vanzelf wel dicht tegenwoordig en bovendien willen de meeste ouders vooral een goede school voor hun kinderen. Probleem is dat openbare scholen het gemiddeld slechter doen dan de rest van de scholen dus daarom alleen al zijn veel kamerleden tegen een verandering.

Zolang iedereen in Nederland zijn kinderen naar een school mag sturen waar de levens- of onderwijsovertuiging van de ouders wordt uitgedragen, kun je islamitische scholen simpelweg niet tegenhouden. Maar ook die scholen moeten zich aan de wet houden.

Ik vind het persoonlijk ook niet kunnen dat het bijzonder onderwijs dan ook nog eens de vrijheid heeft om leerlingen te weigeren omdat hun ouders niet katholiek, islamitisch of antroposofisch genoeg zijn.

Bisschop Gijsen (kent iemand hem nog) wilde trouwens alle katholieke scholen weer echt katholiek maken. Niet katholieke leerkrachten, ongehuwd samenwonende leerkrachten en natuurlijke homoseksuele leerkrachten moesten ontslagen worden volgens hem. Ik herinner me die beweging nog goed. Toendertijd had je heel veel katholieke propaganda voor de ideeën van Monseigneur Gijsen. De grote tegenstander die dat tegenhield was toendertijd volgens Gijsenaanhangers "links Nederland". :D

janesmithJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 23:17

SaskiaStar schreef:

SaskiaStar schreef:
Electra63 schreef:

Waarom alleen voor moslims? Ik ben niet tegen moslims, ik ben tegen iedere extreme groepering die zich niet aan wil passen aan de normen en waarden van het land waarin ze wonen.
Voor iedere recividist geld dit, stelen mag niet en dat weet of hoort iedere volwassene te weten.
Een pakje kauwgom gestolen door een 12-jarige valt daar niet onder maar jongeren moeten wel leren dat stelen slecht is dus als die keer op keer het toch doen tja dan is er toch iets mis met de opvoeding en zullen er andere maatregelen genomen moeten worden.
Over 2,5 jaar loopt Volkert vd G weer vrij rond in onze maatschappij, Pim Fortuijn komt nooit meer terug omdat Volkert zijn leven stal.

Bij kaugom stelen mag toch wel een kootje afgehakt worden, of gaat dat ook te ver?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 23:18

Electra63 schreef:

Dat zou waarschijnlijk het beste zijn in een multi-culturele samenleving, zo komt er misschien meer begrip voor elkaars geloof.

Hoewel ik moet zeggen dat ik vroeger geen verschil zag in het onderwijs van Rk-school of een christelijke school, het grootste verschil bestond volgens mij uit dat de christelijke school iedere ochtend met een gebed begon.

Mijn scholing op een RK-school heeft in ieder geval nooit invloed gehad op mijn gedragingen in de maatschappij.

Ik proef trouwens in de topics hier op bokt heel veel pro en contra en volgens mij ligt het probleem niet in specifiek moslims maar ligt het probleem bij iedere extreemist welk geloof die ook heeft.
Is er trouwens een ander geloof die gelooft in oorlog?

Voor mij is in ieder geval duidelijk dat als er niets gedaan wordt er net zulke toestanden gaan ontstaan als vroeger in Ierland, voormalig Joegoslavie en noem ze maar op, hoeveel leed is daar niet veroorzaakt om het verschil in geloven.

Niet 1 geloof is het ware geloof, geloof in jezelf is het enige goede geloof en probeer anderen niet jouw geloof op te dringen.

janesmithJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 23:20

Electra63 schreef:
shilady schreef:

Ben ik met je eens!

Ik wilde ook nooit, maar het was gewoon verplcht op de basisschool.
Nu denk ik, je wordt er niet slechter van. Het geloof heeft zo veel invloed op een hoop mensen, dus als je er wat basiskennis over hebt, dan draagt dat bij aan je algemene ontwikkeling.

Als je bedenkt dat er al zoveel leerlingen de scholen verlaten die nog niet fatsoenlijk kunnen rekenen en/of schrijven, dan lijkt het mij dat je al die uren die aan godsdienst besteed worden veel beter aan regulier onderwijs kunt spenderen. Of zie ik dat verkeerd?