Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mag een leraar een hoofddoekje/keppeltje/etcetera voor de klas dragen?

Ja
274 (40%)
Nee
396 (59%)

Totaal aantal stemmen: 670

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:27

Kiwiko, klopt dat je dan minder geaccepteerd wordt, net als dat je in een bibliotheek herrie gaat maken, of met sportschoenen een discotheek binnen komt, dat heeft te maken met regels overtreden.. Dragen van een hoofddoek is niet het overtreden van een regel.. appels / peren :)

Snoevie

Re: Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:28

nogmaals,ik VIND het geen appels/peren vergelijken.
jij vindt het wel,prima

en is het tegenwoordig een regel dat je niet met sportschoenen een discotheek inmag?ik loop achter..........

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:30

Nicole3939, als die regel er zou komen zou ik dat moeten accepteren, ik zou het echter wel heel erg vinden als het zo ver moet komen dat mensen worden beperkt in hun vrijheid, daar staat Nederland niet voor, en hopelijk blijft dat zo ;) Ik sta meer voor een SAMENleving, waarbij mensen elkaar vrij laten en respecteren en misschien zelfs de moeite nemen om eens een kijkje te nemen in de wereld van een ander, dat kan je namelijk erg verrijken als persoon is mijn beleving :)

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:31

Shadow ik heb er ook geen problemen mee dat er hier hoofddoekjes gedragen worden, wat bij mij het hele punt is waar ik mij aan erg is dat er zo tegen Nederland aangeschopt wordt.

Als wij als westerlingen naar een islamitisch land gaan, gedraag ik mij ook zoals zij van mij verwachten. Waarom wordt dat normaal gevonden en in Nederland niet dat zit mij dwars.

In het andere topic (anoniem solliciteren) heb ik ook al aangegeven dat ik chronische zieken, oudere mensen in dienst heb, ik ben niet snel iemand die een bepaalde groep buitensluit.

Alleen waarom (en dat is mijn gevoel) alles zo star in Nederland?

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:31

Snoevie, in veel discotheken is dit inderdaad verboden :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:32

CtjeLief schreef:
Kiwiko, klopt dat je dan minder geaccepteerd wordt, net als dat je in een bibliotheek herrie gaat maken, of met sportschoenen een discotheek binnen komt, dat heeft te maken met regels overtreden.. Dragen van een hoofddoek is niet het overtreden van een regel.. appels / peren :)

joh ik wist niet dat het wettelijk bepaald was dat je in een bieb geen herrie mag maken, of met sportschoenen een discotheek ingaat........

regels............ ????????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:33

Ja, daar zeg je wat, gewoon fatsoen is er niet meer, alles moet regels zijn. Aanpassen is iets wat alleen middels regels kan, kennelijk.

jameyskatje

KiWiKo schreef:
dat zei ik......... advocaat van de duivel :)

zie je de contradicties?

Ik wil mijn schoenen niet uit doen, maar ik wil wel naar de moskee :)

ik wil mijn hoofddoek niet afdoen, maar ik wil wel 100% geaccepteerd worden........

nee eigenlijk zie ik het niet..

want het niet geaccepteerd worden vanwege je hoofddoek is geen nederlandse regel. terwijl het schoenen uitdoen in de moskee wel een regelement kan zijn van de organisatie. zoals alle organisaties wel huisregels hebben. dat recht hebben organisaties.

wanneer je niet voor 100% geaccepteerd wordt vanwege het dragen van een hoofddoek.. (overigens, ben jij zonder hoofddoek wel 100% geaccepteerd? naar mijn mening is niemand ooit 100% geaccepteerd, want voor een ander doe je het toch nooit goed, mensen hebben altijd wel iets aan te merken).. tja 90% is ook een mooi getal. dan valt er in ieder geval nog 90% acceptatie te beleven.

terwijl je een organisatie met regelement/huisregels gewoon niet binnen kan stappen of uitgezet kan worden. dan is het alles of niets. aanpassen aan de regels van de organisatie of niet (de regels die zwart op wit staan en dus controleerbaar zijn)

inderdaad een beetje appels met peren vergelijken in mijn ogen.

en ook een beetje zout op slakken gooiien. want eerst was het dat je niet zonder hoofddoek de moskee in mocht, dat schijnt wel te mogen. dus nu zijn het de schoenen.. wat wordt het zometeen? (dan kan ik me vast voorbereiden :+ )

NicoleWHS

CtjeLief schreef:
Nicole3939, als die regel er zou komen zou ik dat moeten accepteren, ik zou het echter wel heel erg vinden als het zo ver moet komen dat mensen worden beperkt in hun vrijheid, daar staat Nederland niet voor, en hopelijk blijft dat zo ;) Ik sta meer voor een SAMENleving, waarbij mensen elkaar vrij laten en respecteren en misschien zelfs de moeite nemen om eens een kijkje te nemen in de wereld van een ander, dat kan je namelijk erg verrijken als persoon is mijn beleving :)

Dat bedoel ik waarom wel in Nederland, en zal dit nooit in een islamitisch land gebeuren SAMENLEVING EN VRIJHEID

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:34

nou ja van die bieb kwam ff in me op haha weet niet of dat een echte regel is ;) (lijkt me haast wel) dat van die discotheek in ieder geval wel.. En als je een regel overtreed, je daar niet aan wil houden dan is het in mijn ogen logisch dat je dan minder geaccepteer word ja..

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:34

Snoevie schreef:
ik weet niet of dat zo appels met peren vergelijken is.

want nog steeds draagt het grootste deel van de nederlanders geen hoofddoek.
dus ondanks dat het wel steeds meer voorkomt,val je toch op

maar omdat de meerderheid zelf geen hoofddoek draagt, betekent toch niet dat de meerderheid die hoofddoek niet accepteerd?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:35

nou precies :) :) en wat is het verschil tussen een hoofddoek in de maatschappij en sportschoenen in een discotheek?

Anoniem

Maar als er scholen zijn die regels maken dat de hoofddoeken af moeten, komt er wel gezeik. Net zoals scholen regels hebben van niet spijbelen, niet roken in het lokaal, geen jassen aan en zo nog meer. Dat er dan ineens een invasie van hoofddoeken komt en de school daar regels voor maakt omdat ze vinden dat het niet binnen hun beleid past, is er gezeik, tot kamer vragen aan toe....

Shadow0

nicole3939 schreef:
Shadow ik heb er ook geen problemen mee dat er hier hoofddoekjes gedragen worden, wat bij mij het hele punt is waar ik mij aan erg is dat er zo tegen Nederland aangeschopt wordt.

Ik weet niet precies waar en door wie er tegen Nederland aangeschopt wordt, maar als het ging om mijn opmerkingen, ik ben Nederlander, dus ik heb het recht om tegen Nederland aan te schoppen. Het is ook mijn samenleving, mijn maatschappij. En ik heb blijkbaar hele andere ideeen over wat de normen zijn in Nederland, dus ik ben erg benieuwd welke normen het zijn, die we moeten accepteren en wie ze mag bepalen.

En eh, waarom nam je aan dat die school waar ik het over had buiten Nederland stond?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:36

en van de gymschoenen in de discotheek is ook geen vaststaande regel hoor :D :D

CtjeLief

hoofddoek dragen in de maatschappij is een RECHT, geen sportschoenen mogen dragen in disco's is een REGEL...

Anoniem

En als je wordt tegen gehouden bij de deur, heb je het maar te accepteren..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:37

ctjelief,het afzetten of opdoen van een hooffdoek is natuurlijk geen regel in nederland in het algemeen,feit blijft wel dat je opvalt in de massa,en daardoor door mensen anders bekeken wordt en misschien dus ook minder geaccepteerd.

geldt hetzelfde voor andere opvallende verschijningen

jameyskatje:
nee ik zeg ook niet dat de meerderheid die de hoofddoek niet draagt die ook niet accepteerd.

zoals ik al zei; als je opvallend bent tov. de 'massa' zegmaar,bekijkt men je gewoon anders,en de kans is dan ook groter om niet geaccepteerd te worden,snap je

CtjeLief

in de meeste discotheken wel.. (of in ieder geval een heeeele hoop) en in die discotheken kom je er niet in met sportschoenen.. :) zuig ik niet uit mn duim hoor

KiWiKo

jameyskatje schreef:
KiWiKo schreef:
dat zei ik......... advocaat van de duivel :)

zie je de contradicties?

Ik wil mijn schoenen niet uit doen, maar ik wil wel naar de moskee :)

ik wil mijn hoofddoek niet afdoen, maar ik wil wel 100% geaccepteerd worden........

nee eigenlijk zie ik het niet..

want het niet geaccepteerd worden vanwege je hoofddoek is geen nederlandse regel. terwijl het schoenen uitdoen in de moskee wel een regelement kan zijn van de organisatie. zoals alle organisaties wel huisregels hebben. dat recht hebben organisaties.

wanneer je niet voor 100% geaccepteerd wordt vanwege het dragen van een hoofddoek.. (overigens, ben jij zonder hoofddoek wel 100% geaccepteerd? naar mijn mening is niemand ooit 100% geaccepteerd, want voor een ander doe je het toch nooit goed, mensen hebben altijd wel iets aan te merken).. tja 90% is ook een mooi getal. dan valt er in ieder geval nog 90% acceptatie te beleven.

terwijl je een organisatie met regelement/huisregels gewoon niet binnen kan stappen of uitgezet kan worden. dan is het alles of niets. aanpassen aan de regels van de organisatie of niet (de regels die zwart op wit staan en dus controleerbaar zijn)

inderdaad een beetje appels met peren vergelijken in mijn ogen.

en ook een beetje zout op slakken gooiien. want eerst was het dat je niet zonder hoofddoek de moskee in mocht, dat schijnt wel te mogen. dus nu zijn het de schoenen.. wat wordt het zometeen? (dan kan ik me vast voorbereiden :+ )

dus als ik in mijn huisregelement heb staan dat er niet met hoofddoeken naar clienten mag worden gegaan, dan doe jij deze braaf af als je bij mij werkt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:38

CtjeLief schreef:
hoofddoek dragen in de maatschappij is een RECHT, geen sportschoenen mogen dragen in disco's is een REGEL...

Welk recht? Is dat er niet gewoon van gemaakt? Zoals ik al pagina's eerder aanhaalde. Moslima's zwaar opgemaakt, maar wel hoofddoek, heeft het niets meer te maken met je niet aantrekkelijk maken voor een man. In tegendeel.

KiWiKo

CtjeLief schreef:
in de meeste discotheken wel.. (of in ieder geval een heeeele hoop) en in die discotheken kom je er niet in met sportschoenen.. :) zuig ik niet uit mn duim hoor

ik heb 10 jaar in een discotheek gewerkt :)

Snoevie

Re: Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

dan ben ik vast blond,maar wat is het probleem met sportschoenen?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:39

CtjeLief schreef:

sportschoenen dragen waar je wil is een recht :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:39

russel schreef:
Maar als er scholen zijn die regels maken dat de hoofddoeken af moeten, komt er wel gezeik.

Dat hangt er erg van af. Er zijn heel wat scholen die dat wel hebben, met name bijzondere scholen. Met een beroep op grondslag van de school kun je ook nog steeds homoseksuelen uit je docentenkorps houden, rokken verplichten en leerlingen van school sturen die thuis tv kijken.

Citaat:
Net zoals scholen regels hebben van niet spijbelen, niet roken in het lokaal, geen jassen aan en zo nog meer. Dat er dan ineens een invasie van hoofddoeken komt en de school daar regels voor maakt omdat ze vinden dat het niet binnen hun beleid past, is er gezeik, tot kamer vragen aan toe....

Niet spijbelen en niet roken zijn wettelijk, geen schoolregels.

Maar verder ben ik het op zich wel met je eens: een school moet die ruimte hebben om schoolregels op te stellen. En de regels waar Ctjelief het over heeft zijn ook 'huisregels' en per situatie geregeld. (Ik heb er dan ook niet zo'n moeite mee als een school dat doet, alleen heb je als openbare school meer argumenten nodig, en vind ik niet dat het vanuit de overheid geregeld moet worden maar per school.)