Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
49 (6%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
137 (16%)
ChristenUnie
7 (0%)
SP
21 (2%)
PvdD
30 (3%)
Volt
31 (3%)
D66
167 (20%)
CDA
65 (8%)
NSC
6 (0%)
BBB
56 (6%)
PVV
111 (13%)
SGP
6 (0%)
JA21
40 (4%)
FvD
32 (3%)
50Plus
8 (0%)
Andere partij
5 (0%)
Blanco
13 (1%)
Ik stem niet
21 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
6 (0%)

Totaal aantal stemmen: 812

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 22:57

De kloof tussen CDA en GLPVDA is groter hoor

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 23:02

F_Orumster schreef:
Ik vind het afzwaaien van Timmermans wel een beetje als een klein kind die niet tegen zijn (bescheiden) verlies kan. Zo groot is het verlies in zetels niet, en nog steeds 4e grootste partij, met een overzienbare afstand tot de andere partijen. Door zo te reageren laat je ook zien niet te vertrouwen dat je uitgenodigd kan worden voor een coalitie en daarmee wel een beetje een nekslag.

Niet mee eens, hij is met een opdracht uit Brussel gekomen en dat is hem niet gelukt, tevens maakt hij zo de weg vrij voor de partij om wel in een coalitie te stappen .

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 23:03

c_alsemgeest schreef:
De kloof tussen CDA en GLPVDA is groter hoor

Absoluut oneens. CDA en GL hebben overlap, beide geloven in een sterke verzorgingsstaat en publieke sector. Op armoedebestrijding, onderwijs en gezondheid kunnen ze elkaar ook redelijk vinden. De tegenstellingen liggen voornamelijk bij klimaat (momenteel geen hot item) en economie.

D66 en JA21 hebben daarentegen volgens mij geen enkele overlap. Maar de verschillen op thema’s als migratie, EU en sociaal vlak zijn gigantisch.

D66 en JA21 verschillen op wereldbeeldniveau. CDA en GLPVDA voornamelijk ‘slechts’ op beleidaniveau.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 23:04

Gruis schreef:
F_Orumster schreef:
Ik vind het afzwaaien van Timmermans wel een beetje als een klein kind die niet tegen zijn (bescheiden) verlies kan. Zo groot is het verlies in zetels niet, en nog steeds 4e grootste partij, met een overzienbare afstand tot de andere partijen. Door zo te reageren laat je ook zien niet te vertrouwen dat je uitgenodigd kan worden voor een coalitie en daarmee wel een beetje een nekslag.

Dan vatten wij dit denk ik heel anders op. Het is met Timmermans als lijsttrekker tot 2 keer toe niet gelukt om het gewenste resultaat te halen. Is aftreden dan de reactie van een klein kind, of het nemen van verantwoordelijkheid als volwassene?
Eens. Ik ben het niet altijd met hem eens (geweest), maar ik kan anderen benoemen die zijn voorbeeld (imo) zouden kunnen/moeten volgen.

Respect.

Exitium

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 23:05

F_Orumster schreef:

20% verlies en 7 zetels (>25%) achterstand op de winnaar aldus de exitpoll, terwijl je tot de dag ervoor nog als mogelijke winnaar uit de bus zou rollen. An sich vrij logisch dat 'ie opstapt.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 23:08

Ik denk dat het erop aan zal komen welke kloof groter is: die tussen VVD en GL of die tussen D66 en Ja21.

Ik zie zelf VVD niet in een kabinet stappen met GL en zonder VVD redden ze het niet met GL. Maar we zullen zien.

purny

F_Orumster schreef:

Vrijwel iedereen in mijn omgeving zag Timmermans niet zitten als premier. Ik weet zeker dat er veel strategische stemmen zijn geweest om de pvda te laten verliezen.
Timmermans neemt wel zijn verantwoordelijkheid om op te stappen.

Zal Klaver nu voorzitter worden?

Al zie ik liever Bontenbal als premier dan Jetten

Ailill

Elisa2 schreef:
Nou ik vond het echt niet meevallen, en vrees echt voor herhaling.

Wilders heeft niets waargemaakt maar van der Plas wel in mijn ogen. (wolven, verbetering leefomstandigheden dieren in dierenhouderij convenant, en nog wel wat zaken)
Ben ook benieuwd hoe de politiek nu om denkt te gaan met het nieuwe stikstof rapport.

Maar goed, eerst maar wachten op de definitieve uitslag en formatie.
Dan verschillen we daarin van mening.

Precies wat je zegt, voor een select groepje heeft ze het, in jouw optiek, goed gedaan. Maar zoals ik al zei is dat groepje te klein (gebleken), dat zie je nu ook duidelijk terug in de uitslag.

En ik denk dat NL wel grotere problemen heeft dan voornamelijk zorgen voor de boeren.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 23:09

Los van alle drama, of je partij nú gewonnen of verloren heeft, Nederland heeft gewonnen met deze uitslag, de democratie.
En daar mogen we links, midden, rechts heel blij mee zijn.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 23:10

BigOne schreef:
Los van alle drama, of je partij nú gewonnen of verloren heeft, Nederland heeft gewonnen met deze uitslag, de democratie.

Mooi gesproken *\o/*

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 23:11

BigOne schreef:

Hear hear *\o/*.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 23:11

Hoezo zou dat drama zijn?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 23:12

_San87_ schreef:
BigOne schreef:

Hear hear *\o/*.

Jaaa *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 23:20

Ailill schreef:

Bij elke verkiezing is er drama, nooit anders geweest in al jaren dat ik meeloop.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 23:22

Ailill schreef:

“Los van alle drama” is een gezegde. Net zoiets als “alles in ogenschouw nemende”

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 23:27

Goedemorgen, het is al laat :')

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 23:36

_San87_ schreef:
BigOne schreef:

Hear hear *\o/*.

Ik verwacht dat de meeste mensen inderdaad best kunnen leven met deze uitslag. :)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 23:47

BigOne schreef:

Precies! Nog wel even de definitieve uitslag afwachten.
En natuurlijk zijn de zorgen over de toekomst van de democratische rechtsstaat niet helemaal weg.
Laatst bijgewerkt door senna21 op 29-10-25 23:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 23:48

De stembiljetten waren wel enorm groot dit jaar. Echt bijna niet te hanteren. _O-

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 23:48

Gruis schreef:
F_Orumster schreef:

Dan vatten wij dit denk ik heel anders op. Het is met Timmermans als lijsttrekker tot 2 keer toe niet gelukt om het gewenste resultaat te halen. Is aftreden dan de reactie van een klein kind, of het nemen van verantwoordelijkheid als volwassene?

Dit. Hij zegt de verantwoordelijkheid te nemen omdat het hem niet gelukt is en hij graag plaats wil maken voor de nieuwe generatie. En als mensen hem persoonlijk niet zien zitten en een mogelijke vervanger wel, maakt hij de weg vrij voor meer winst de volgende keer (en met genoeg tijd voor een nieuwe lijsttrekker om zich te bewijzen).

Vind het best sympathiek eigenlijk.

Had wel op GLPVDA gestemd maar twijfelde heel erg over D66 (heeft m’n vriend wel op gestemd) dus verder wel tevreden over de uitslag. Hoop dat ze samen in het kabinet komen.

@bigone: zeker!!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 00:00

Ok heldere inzichten :) Ik vind het, ook bij sport, altijd zo zonde of jammer wanneer er gesproken wordt van een nederlaag, ipv te richten op wat wel is gelukt. Je kan ook afzwaaien met een meer hoopvolle tekst.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 00:20

En hey, als ze nu alsnog in het kabinet komen is dat ook winst. Minder zetels of niet.
En begreep al dat D66 dat wel zag zitten.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 00:43

IMANDRA schreef:
En hey, als ze nu alsnog in het kabinet komen is dat ook winst. Minder zetels of niet.
En begreep al dat D66 dat wel zag zitten.

Als de heer Timmermans per direct op stapt, wie zou er dan voor gl/PvdA aan de onderhandelingstafel moeten aanschuiven?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 00:48

Ik vind het behoorlijk kinderachtig om binnen een uur na de exitpoll al op te stappen. Je kan er op zijn minst één nachtje over slapen. :D Komt erg over als niet tegen je verlies kunnen.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 01:00

Denk je niet dat hij vooraf al over dit soort scenario's nagedacht heeft?