Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 13:52

Femke_Tweety schreef:
Alle en geen

De hele situatie wolf in Nederlandse is een probleem.

Alle 140-160 wolven in Nederland linn in theorie dit gedrag ontwikkelen.

Mensen moeten gaan doorkrijgen dat het geen uitzonderingen zijn, maar de standaard voor de iets brutalere wolven.

Pas dàn kunnen mensen begrijpen hoe groot het probleem is.

Het verschil tussen natuurlijk en maatschappelijk aanvaartbaar/verantwoord gedrag.
Het kan een heel natuurlijke reactie en aanpassing in het gedrag van de wolf zijn in een volledig onnatuurlijke omgeving waardoor er een onverantwoorde situatie ontstaat. Denk dat het hier wel met elkaar eens zijn dat dit in Nederland het geval is.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-25 13:54

DubbelFun schreef:
Is er door de wetenschap al eens een verklaring gegeven waarom vossen -zelfs in de stad- wél schuw blijven en wolven in de open natuur niet ??
Sansevieria schreef:
DNA wolf bij een hond kun je al haast vergeten, het labo wat dit test voor Bij12 test dat niet, ze zeggen dan is geen duidelijke uitkomst mogelijk, en een ander labo wat dit wel kan willen ze niet mee samenwerken.
Eigen dierenarts mag ook niet, sta je daar met je half opgevreten pony die wellicht nog leeft (hypothetisch dan).

Het staat iedereen vrij om na een aanval zelf DNA te halen uit een wond en op te sturen naar het Duitse Labo. (wattenstaafje langs de wondrand halen, in een papieren envelopje doen en het ongebruikte tipje afknippen om contaminatie te voorkomen)

Omdat een vos van nature in de gaten heeft dat hij zelf een prooidier is. En dat de vos beheerd wordt.

Hoewel ik soms beelden voorbij zie komen van stadsvossen, hoe schattig in de tuin. En dan wordt het helemaal gaaf gevonden als vos jongen krijgt bij mensen in de tuin.

Ik woon in landelijke gebied, groot bos achter ons.
Jaren geleden zag ik overdag wel eens een vos in de wei naast ons.
‘‘s nachts hadden we de hele familie op het erf, niet eens kippen.
Maar wel vogelvoer voor de tuinvogels.
Dat lust een vos ook wel.
De laatste jaren maar 1x vos overdag gezien.
Verder alleen maar in het donker als je met de auto laat thuis komt.

Dassen zien we ook wel eens overdag, maar meestal ‘s avonds en ‘‘s nachts.
Terwijl de dassen ook door de tuin en over het erf lopen, dat is te zien aan de graaf plekken in de wei.
Die dieren durven ook heel dicht langs woningen te komen waar menselijke geuren hangen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 13:57

charrr91 schreef:
Wij weten voor 99% zeker dat deze wolf ook een reu is. De vraag is of hij bij de andere roedels hoort. Wij hebben een vermoeden van niet

Als hij daar niet bij hoort, is hem in dat gebied geen lang leven beschoren want dan is hij een indringer in het territorium.

Ik kan me trouwens niet voorstellen dat er daadwerkelijk zes roedels op een kluitje leven.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 14:03

tienus63 schreef:
Ik hoop dat de inhoud van filmpje voor iedereen te zien is.

Citaat:
Even een verhaaltje van mijn wolvenvriend Marc Stijven uit België.❌

Bron Annemieke van straaten.

Filmpje via bron
https://www.facebook.com/share/v/1CZb2X ... tid=wwXIfr

Ik als FB-loze kon hem zien. En het klinkt oprecht (niet) vreemd wat hij vertelt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 14:05

tienus63 schreef:
Ik hoop dat de inhoud van filmpje voor iedereen te zien is.

Citaat:
Even een verhaaltje van mijn wolvenvriend Marc Stijven uit België.❌

Bron Annemieke van straaten.

Filmpje via bron
https://www.facebook.com/share/v/1CZb2X ... tid=wwXIfr

Dat is toch waar die schapen ineens neer zijn gezet?
Of haal ik nu gebieden door elkaar.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 14:08

MarlindeRooz schreef:
Waarom is dit belangrijk? Het was iemand die wat te zeggen heeft.

Ben wel benieuwd of die persoon namens de gemeente sprak of haar eigen opvattingen uitte.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-25 14:09

Ik weet het niet, eerlijk gezegd.
Vrees van wel, of anderszins bijgevoerd.

Vlaamse bokkers weten hier misschien het antwoord op.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 14:11

Kinke schreef:
MarlindeRooz schreef:
Waarom is dit belangrijk? Het was iemand die wat te zeggen heeft.

Ben wel benieuwd of die persoon namens de gemeente sprak of haar eigen opvattingen uitte.

Het was iemand die daar in functie sprak. Ze sprak uit hoe de gemeente en de overheid op dit incident gingen acteren.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 14:13

Crisiscommunicatiedeskundige, woordvoerder namens gemeenten, neem ik aan.

MarlindeRooz

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 14:19

Nee.

Ik ga mij ook niet branden aan namen of rugnummers. Als je wil weten waarom niet wil ik dat best via PB vertellen. Ik hoef geen problemen met instanties die ik mogelijk ooit nog nodig heb.

Niks heel boeiends maar ik woon in deze regio en zie niet de toegevoegde waarde van het delen op Bokt. Daar wordt niks mee gewonnen. De mensen die het moeten weten die heb ik dit verteld. ;)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 14:22

Verstandig. Al weet ik zo'n beetje naar wie men zijn oor laat hangen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 14:26

MarlindeRooz schreef:
Nee.

Ik ga mij ook niet branden aan namen of rugnummers. Als je wil weten waarom niet wil ik dat best via PB vertellen. Ik hoef geen problemen met instanties die ik mogelijk ooit nog nodig heb.

Niks heel boeiends maar ik woon in deze regio en zie niet de toegevoegde waarde van het delen op Bokt. Daar wordt niks mee gewonnen. De mensen die het moeten weten die heb ik dit verteld. ;)

Je hoeft het niet uit te leggen, dus ik zal geen pb sturen.
Maar is het niet zo dat de gemeente nu gewoon de regels van de provincie volgt? Kan me zo voorstellen dat ze dan eerst een aanlijnplicht instellen en ook een verzoek tot afschieten indienen. Dus wachtende op die vergunning een soort poging tot het voorkomen van meer ellende doen (ja, dat gaat ook niet helpen, maar je moet toch iets)?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 14:30

Ja, zou goed protocol kunnen zijn. Hier werd een week geleden door wolvendeskundige ook al met gemeente overlegd over aanlijnverbod n.a.v. twee incidenten.

Edit: al vind ik het niet handig dat ze wel advies inwinnen maar dat vervolgens niet laten communiceren door een communicatie-expert.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 14:37

Kinke schreef:
MarlindeRooz schreef:
Nee.

Je hoeft het niet uit te leggen, dus ik zal geen pb sturen.
Maar is het niet zo dat de gemeente nu gewoon de regels van de provincie volgt? Kan me zo voorstellen dat ze dan eerst een aanlijnplicht instellen en ook een verzoek tot afschieten indienen. Dus wachtende op die vergunning een soort poging tot het voorkomen van meer ellende doen (ja, dat gaat ook niet helpen, maar je moet toch iets)?

De tendens die ik meekreeg is dat het gedrag van de wolf normaal gevonden werd door haar. En dat het gedrag van de honden / bezoekers en schapen aangepast moet worden.

Maar goed er is niemand in Nederland die alles zelf kan bepalen. Dat moet door het trage, logge en bureaucratische systeem heen. :P

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 14:44

Citaat:
Na het eerste incident op de Renderklippen waarschuwde wolfexpert Glenn Lelieveld hondenbaasjes om in de zomermaanden de hond niet mee de hei op te nemen.

En in de winter geen probleem? Los eerst geen probleem in losloop gebieden want daar komen ze niet. Oh toch wel. Nou dan maar aanlijnen. Oh toch aangevallen. Dan maar niet in de heide op. Ik durf er bijna op te wedden dat dit naar 'oh in de winter ook een aanval, doe dan in de winter ook maar niet'. Keer op keer wordt bevestigd dat de wolven geen 'normaal gedrag' vertonen, en hun grenzen constant verleggen en eerdere beweringen van de deskundigen aan hun laars (poot) lappen. Het gaat maar verder en verder...

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 14:44

Ik vraag me af of er 150 jaar geleden niet gewoon door mensen een wolf geschoten mocht worden zonder alle restricties en regels etc.

Edit:

ChatGPT:

Nee, 150 jaar geleden (dus rond 1875) was het in Nederland juist níet moeilijk om een wolf af te schieten.

Historische context:

In de 19e eeuw werd de wolf gezien als een gevaarlijk roofdier en een directe bedreiging voor vee en soms ook mensen.

De overheid en lokale besturen stimuleerden juist actief het doden van wolven. Er bestonden premies (een geldbeloning) voor het afschieten of vangen van een wolf.

Zo werden wolven opzettelijk bejaagd, met vallen, klemmen en jacht, totdat ze in 1897 officieel als uitgestorven werden beschouwd in Nederland.

Verschil met nu:

Tegenwoordig is de wolf een strikt beschermde diersoort onder Europese regels (Habitatrichtlijn en de Wet natuurbescherming).

Dat betekent dat een wolf alleen in zeer uitzonderlijke gevallen en met vergunning mag worden afgeschoten, bijvoorbeeld bij bewezen gevaar of herhaaldelijke aanvallen ondanks preventiemaatregelen.

Kortom: 150 jaar geleden werd het juist aangemoedigd om wolven te doden, terwijl het nu juridisch bijna onmogelijk is.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 14:50

Ja maar in die tijd (19e eeuw) werd er als een gek gejaagd door de rijke mensen. Arme mensen waren hier de dupe van en vele wilde dieren liepen terug in hun populatie. De rijke mensen denderden zonder pardon over de grond van de arme boeren heen. En vernielden hun oogst voor hun eigen plezier. Want daar hadden ze recht op...
Bron: https://www.nederlandsjachtmuseum.nl/ (zelf op bordjes gelezen twee weken terug haha)

Dus er zitten ook nadelen aan "veel mag". Rijke mensen bepalen dan alles en de arme mensen zijn de dupe.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-25 14:52

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 15:03

Nou de eerste mensen die roepen dat deze schaapsherder zelf schuld heeft omdat hij geen kudde beschermingshonden heeft zijn ook al gespot. Vreselijk sommige reacties. Het is al erg genoeg wat er gebeurt waarom steeds die trap na. Ik denk omdat mensen niet durven toe te geven dat er echt een groot probleem is. Want dat is toegeven dat ook jij, jouw huisdier of naasten gevaar kunnen lopen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-25 15:04

mysa schreef:
charrr91 schreef:
Wij weten voor 99% zeker dat deze wolf ook een reu is. De vraag is of hij bij de andere roedels hoort. Wij hebben een vermoeden van niet

Als hij daar niet bij hoort, is hem in dat gebied geen lang leven beschoren want dan is hij een indringer in het territorium.

Ik kan me trouwens niet voorstellen dat er daadwerkelijk zes roedels op een kluitje leven.

Verspreidingskaart wolven in Nederland tussen oktober 2024 en eind februari 2025
https://www.bij12.nl/onderwerp/wolf/ver ... dingskaart

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 15:04

SusanH schreef:
Nou de eerste mensen die roepen dat deze schaapsherder zelf schuld heeft omdat hij geen kudde beschermingshonden heeft zijn ook al gespot. Vreselijk sommige reacties. Het is al erg genoeg wat er gebeurt waarom steeds die trap na. Ik denk omdat mensen niet durven toe te geven dat er echt een groot probleem is. Want dat is toegeven dat ook jij, jouw huisdier of naasten gevaar kunnen lopen.

Ja agressieve kuddebeschermhonden midden in een toeristisch / losloopgebied. Daar komen geen problemen van. _O-

tienus63

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-25 15:09

C_PMB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 15:11

We kunnen namen gaan noemen, naar mensen gaan wijzen, we krijgen Daisy er niet mee terug. Deze wolf of een probleem en zolang niemand dit inziet, blijven de incidenten zich opstapelen. De lijnplicht is kansloos. Zo lang de wolf daar loopt, verdwijnen de problemen niet.

Ik ben op werk maar kan me niet concentreren. Ik kan alleen maar denken aan Daisy, waar ze nou toch is. Ze moét ergens zijn. Momenteel vinden we haar liever dood terug dan helemaal niet meer. Dan is er een stukje afsluiting. Ik ga vanavond terug. Kan niet op de bank zitten en niks doen. Al weten we dan haar kansen praktisch nihil zijn.. Mooi klein meisje met haar mooie koppie.. ;( Wat missen we je toch..

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door C_PMB op 04-09-25 15:18, in het totaal 2 keer bewerkt

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 15:12

mysa schreef:
Ja, zou goed protocol kunnen zijn. Hier werd een week geleden door wolvendeskundige ook al met gemeente overlegd over aanlijnverbod n.a.v. twee incidenten.

Edit: al vind ik het niet handig dat ze wel advies inwinnen maar dat vervolgens niet laten communiceren door een communicatie-expert.

Mag ik vragen welke gemeente dat is, en welke incidenten?

(Ik probeer wat overzicht te krijgen, te maken en inzichtelijk te maken, dus die info is erg welkom)

C_PMB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 15:13

SusanH schreef:

Deze reacties kom ik steeds tegen. Hij was ermee bezig maar dat heeft heel wat voeten in de aarde