Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 21:06

Ik vond Verdonk zojuist bij Eva echt vals en onder de gordel!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 21:25

Omdat het hier ook vaak over veeteelt gaat: dit artikel van Aliëtte Jonkers kwam ik net tegen op bluesky en ik vind het, hoewel het niet heel baanbrekend is, toch interessant. Heeft eerder in de Volkskrant gestaan.

https://www.aliettejonkers.nl/2025/01/2 ... enwelzijn/

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 21:27

Benzz schreef:

Gewoon zoals ze altijd is toch? :D

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 21:28

Electra63 schreef:
Benzz schreef:

Had haar allang niet meer gezien :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 21:31

Ik wist niet eens dat ze nog actief is :=.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 21:51

Ze wilde wethouder worden in Den Haag als comeback maar dat ging -gelukkig- niet door.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 22:00

Electra63 schreef:
Maar het zijn commerciële zenders, die zenden uit wat het publiek wil horen en zien.

Wat het publiek zou willen horen en zien, maar ook wat makkelijk is om te maken, en ook wat bovendien meestal niet tot al te veel maatschappelijke kritiek leidt.

(Er zijn bv best wat shows geweest over armoede, of over mensen met een beperking, maar het raakt nooit de systemen die wij als maatschappij opzetten die blootleggen wie dat creeert en waarom. Bij RTL krijg je een individuele coach, maar ze gaan niet de schuldenindustrie ter discussie stellen, en dat is al een behoorlijke bias in de weergave.)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 22:06

Shadow0 schreef:
(Er zijn bv best wat shows geweest over armoede, of over mensen met een beperking, maar het raakt nooit de systemen die wij als maatschappij opzetten die blootleggen wie dat creeert en waarom. Bij RTL krijg je een individuele coach, maar ze gaan niet de schuldenindustrie ter discussie stellen, en dat is al een behoorlijke bias in de weergave.)

En dan ook nog altijd een beetje met een sensationele ondertoon waarbij de kijker zichzelf verheven voelt bij degene waar het over gaat. Over het algemeen vind ik het gewoon misselijkmakende en onnozele televisie. Eigenlijk kijk ik nog maar zelden naar de comerciele zenders.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 22:34

Op met name NP02 heb je echt mooie en interessante documentaires, vaak over maatschappelijke vraagstukken.
Ik volg nu Een valse start... zo indrukwekkend.
Maar de populistische partijen willen vooral de publieke omroepen opheffen of in ieder geval inkrimpen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 22:38

Electra63 schreef:
Op met name NP02 heb je echt mooie en interessante documentaires, vaak over maatschappelijke vraagstukken.
Maar de populistische partijen willen vooral de publieke omroepen opheffen of in ieder geval inkrimpen.

Die heb ik al af. Zeer indrukwekkend!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 23:21

Electra63 schreef:

Tuurlijk willen ze dat want dat is te kritisch, te wetenschappelijk, te veel op feiten gebaseerd. Dat maakt de mensen slim en kritisch iets dat lastig is als je vanuit emoties handelt en onderbuikgevoelens.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 23:35

ruitje schreef:
Misschien is dat dan mijn bubbel, maar vinden we echt dat links onderbelicht is in de media? Ik zie ook veel links aan tafel zitten naar mijn idee?

Of de boodschap overkomt is een tweede natuurlijk...

Ik denk dat links minder schreeuwt. Fatsoenlijker is, beschaafder. Niet buiten de lijntjes kleurt. Niet bereid is zo grootschalig te liegen (denk de eigen risico in de zorg uitspraak van PVV). En véél minder goed is in social media, mediaandacht en controverse en de oneliners. De algoritmes pakken de meest controversiele dingen als eerste, en links heeft van die zemelrationele onderbouwde stukken.

Imandra, klopt denk ik wel. Ik zou als links inzetten op bestaanzekerheid. Geld in de portemonnee van jóu, niet van de grote bedrijven. Betaalbaar wonen voor iedereen. Met duurzaamheid, klimaat en inclusiviteit als secundaire thema’s.

Het blijft mij verbazen dat immigratie zo belangrijk thema is. Dat we anderen zo ontzettend geluk misgunnen. Die eigen volk eerst gedachte. Mijn waarden eerst. Ik ben meer waard dan jij. Stuit me zo enorm tegen de borst. Zo haatdragend.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 23:41

pien_2010 schreef:
Electra63 schreef:

Tuurlijk willen ze dat want dat is te kritisch, te wetenschappelijk, te veel op feiten gebaseerd. Dat maakt de mensen slim en kritisch iets dat lastig is als je vanuit emoties handelt en onderbuikgevoelens.

Helemaal eens. Onafhankelijke journalistiek slopen. Weten we nog die journalisten die bedreigd werden? NOS die logos van hun auto’s moesten halen? Inhoud en rationale zijn steeds onbelangrijker lijkt…

@Electra inderdaad! Denk keuringsdienst van waarde alleen al… Zembla, 2doc… hele mooie, soms bijzondere documentaires.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 00:05

Even inhaken op het thema van betaalbaar wonen voor iedereen: dat is ook een kreet geworden die links en rechts gebezigd wordt en inmiddels een soort holle frase is geworden omdat je er niet tegen kan zijn. Maar over de realiseerbaarheid kan je heel lang discussiëren en de oplossing is niet eenvoudig te realiseren. Het klinkt heel lelijk, maar zolang de grijze groepen er nog zijn, is een oplossing niet in zicht. Het is slechts een van de vele factoren, maar niet onaanzienlijk.

Bontebal zit vanavond bij Renze en deed daar een hele goede uitspraak over hoe onze democratie werkt, ik hoop maar dat het meer mensen is opgevallen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 00:14

1736,- is de gemiddelde huurprijs voor een woning....je mag het mij uitleggen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 00:14

Renze moet ik nog ff kijken.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 00:27

Benzz schreef:

Dat kan ik wel, maar wil je optie A zonder nuance, dus meer de onderbuikuitleg. Of liever optie B, met onderbouwing?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 00:34

Veronica2 schreef:
Benzz schreef:

Dat kan ik wel, maar wil je optie A zonder nuance, dus meer de onderbuikuitleg. Of liever optie B, met onderbouwing?

Meer: hoe betaal je dat?

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 09:11

Ik vind het een spannende dag vandaag. Rond 10:00 doet de rechtbank uitspraak in de zaak die Greenpeace heeft aangespannen tegen de staat over stikstof. Mocht de rechter Greenpeace gelijk geven, dat de regering te weinig doet om de natuur te beschermen,heeft dat grote invloed op toekomstig beleid.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 09:12

Benzz schreef:

Zoveel??? Hoe kan je dat betalen ooit?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 09:48

Benzz schreef:

echt?? hoe dan? is dat in Amsterdam langs de grachten?

Ik neem haast aan dat er zoveel sociale huurwoningen zijn die rond de 700/800 kosten, het gemiddelde kennelijk dus omlaag halen. Hoe hoog zijn dan de hoogste huren? en wat heb je daarvoor?

maar aan de andere kant zijn er ook zat mensen die zonder blikken of blozen 600 per maand neer kunnen leggen voor een paardenbox van 4 x 4.... dan denk ik ook wel eens, hoe dan?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 09:52

Libra76 schreef:
Ik vind het een spannende dag vandaag. Rond 10:00 doet de rechtbank uitspraak in de zaak die Greenpeace heeft aangespannen tegen de staat over stikstof. Mocht de rechter Greenpeace gelijk geven, dat de regering te weinig doet om de natuur te beschermen,heeft dat grote invloed op toekomstig beleid.

Hier het artikel van de NOS waar het recies over gaat. Het is namelijk een stikstof geschiedenis waarin het nemen van maatregelen elke keer naar voren wordt geschoven.

https://nos.nl/artikel/2552756-uitspraa ... te-grijpen

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 09:58

Electra63 schreef:
Benzz schreef:

ik heb het ook gezien. Ze is groot fan van Trump en dat laat ze goed merken. Onder de gordel vals vond ik niet echt. Ik vond het milieu-activistische meisje als echte tegenpool ook niet goed uit de verf komen, die was bijna aan het huilen leek het.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 10:03

Hier ook een huur van dik 1500 hoor, is in deze wijk helaas heel normaal.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 10:17

Benzz schreef:

Hier in de omgeving betaal je particulier al tussen de 1500 en 2000 per maand. En ik woon niet in de randstad. Waar de prijzen, denk ik, nog hoger liggen. Net als de huurprijzen rondom een ASML, oid.

Dus ik denk dat het gemiddelde wel klopt en het is om te janken.