Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 17:50

Wintu schreef:
Ik kom dit artikel tegen. Velen zeggen dat we naar het buitenland moeten kijken, want daar gaan ze zogenaamd beter met wolven om. Maar schijnbaar zegt men dat ik elk land. Hier een artikel over de Fransen, die zitten in hetzelfde parket. Men vertrouwd de wolven telling niet en ook de kloof die er tussen stad en platteland die steeds groter wordt.

https://worldcrunch.com/culture-society ... nt-farming

https://www.facebook.com/share/p/12ofja5U3hAdkzKp/
Bericht van 3 honden gedood door wolf - italie . Ik heb juist het idee dat het op dit moment overal escaleert, zelfs in grotere landen met uitgestrekte natuur ook een stijging van wolf aanvallen

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 17:53

knollentuin schreef:
Wintu schreef:
Ik kom dit artikel tegen. Velen zeggen dat we naar het buitenland moeten kijken, want daar gaan ze zogenaamd beter met wolven om. Maar schijnbaar zegt men dat ik elk land. Hier een artikel over de Fransen, die zitten in hetzelfde parket. Men vertrouwd de wolven telling niet en ook de kloof die er tussen stad en platteland die steeds groter wordt.

Bericht van 3 honden gedood door wolf - italie . Ik heb juist het idee dat het op dit moment overal escaleert, zelfs in grotere landen met uitgestrekte natuur ook een stijging van wolf aanvallen

Het ging me er om dat in elk land hetzelfde riedeltje wordt verteld. Hier in Nederland moeten we naar Vlaanderen kijken en in Frankrijk vinden ze dat je naar Italië of Oostenrijk moet kijken. Zodat je maar afgeleid wordt hoe bagger men het zelf doet.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 17:55

knollentuin schreef:

Mensen zijn ook veel meer op zoek naar dit nieuws nu de wolf in NL is, daarvoor boeide het ook weinig mensen.

Tenminste dat idee heb ik.

tienus63

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-24 18:10

Ik meld nieuws behoudens paarden, mensen en bijzondere zaken zoals aanvallen in steden, buiten Nederland, België en Duitsland hier niet omdat dat volgens topic titel niet van toepassing is.

Maar om op de hoogte gehouden te worden van wat er in Europa gaande is, volg dan de Facebookpagina geen wolf in cultuurlandschap.

Maar meldt het vooral denk ik bij mezelf.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 18:38

Jessix schreef:
Femke_Tweety schreef:
Dat continue alert zijn herken ik, en ervaar ik als erg onprettig maar noodzakelijk.

In andere gebieden in Europa heb ik dat veel minder, ook als daar bijvoorbeeld wel wolven voorkomen, gek genoeg.

Ik heb het ook pas vanaf de zomer hoor. Ook niet voor mezelf maar ik loop met mijn hond en mijn zorgen zijn om haar. Ik wil die Bram niet tegen het lijf lopen. En een roedel natuurlijk ook niet.

Toen er nog niet zoveel incidenten waren met honden maakte ik me minder druk. Er is gewoon best veel gebeurd sinds de zomer en niemand weet hoe dit zich verder ontwikkelt en wat je kan doen om een beetje veilig te blijven met je dieren.

Voelt inderdaad niet fijn. Vanmorgen wandelde ik een vol bos maar eigenlijk vind ik daar niets aan. Woon m’n hele leven al op de heuvelrug en houd er van om uren in m’n eentje door de bossen te dwalen.

En fietsen?
Vind je fietsen niet fijn?
Ik fiets op de electrische fiets, dus kan lekker hard als dat moet :P nog vanaf hier ( woudenberg) richting Leusden, door De Treek of ik steek de A12 over en ga via de camping het Leersumse Veld op door de bossen richting Leersum, Doorn. Of het Jan de Slichter pad...Heerlijk. Kom dan ook zat andere mensen tegen. Voel me niet onveilig zo

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 18:48

Ik vind fietsen heerlijk! Maar ik voel mezelf ook niet onveilig tijdens mijn wandelingen. Mijn zorg zit bij mij dieren. Ik loop met mijn hond en dat vind ik niet meer zo zorgeloos sinds alle incidenten tussen honden en wolven.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 19:04

Same, met daarbij dat fietsen voor mij persoonlijk helaas fysiek onmogelijk is.

Maar zelfs als ik het kon zou het mijn zorg om mijn hond niet wegnemen (behalve als hij in een fietsmand zou zitten, maar dat gaat voorbij aan het doel om hem fysiek beweging te geven)

Fietsen of ook wandelen, nu op dit moment de contacten nog vooral met individuele wolven zijn, is ook niet meteen de ergste angst, hoewel wel nu al beperkend.

Maar het moment dat er confrontaties gaan komen tussen mensen met roedels wolven, wordt het wel nog enger.
(Stap 7 escalatieladder, we zitten in Nederland nu afhankelijk van locatie tussen 0 en 6. (Noord Holland, vs de Utrechtse en Veluwse roedels)
En met 6 komt het wel in die richting van 7 natuurlijk. Of dat deze maand is, Januari, volgende zomer of pas over twee jaar, daar durf ik niets zinnigs over te zeggen.
Maar dat we volgens die escalatieladder die richting in gaan, en dat dat nog altijd progressief is, is wel iets dat me serieus zorgen baart.

Dus er is het nú, met mijn hond en het minder ontspannen lopen,
En er zijn de zorgen over de ontwikkelingen die ik zie, die 'keurig' precies de stappen volgen van die escalatieladder, en waar dat uiteindelijk gaat eindigen.

Dus de zorgen in het nu zijn voor mij niet exact dezelfde als de zorgen voor de toekomst, vam zeg de komende 5 jaar.

Let de Stigtepad is mij zéér zéér bekend, ik heb zeven jaar direct aan dat pad gewoond en er vele, vele kilometers gewandeld.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 19:17

Wat mij ook zorgen baard nu is meer zichtmeldingen van 2 of meer wolven, tot voor kort was het eigenlijk altijd maar 1 wolf.
Klopt dat ook met wat mensen hier weten van lokale meldingen die niet in de app gemeld worden en in het topic staan?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 19:22

Ja die meerdere wolven vind ik ook een groter risico. Maar dan nog red ik mezelf wel. Maar met een labrador in een boom klimmen is weer een grotere uitdaging. :D

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 19:24

Femke_Tweety schreef:

Maar zelfs als ik het kon zou het mijn zorg om mijn hond niet wegnemen (behalve als hij in een fietsmand zou zitten, maar dat gaat voorbij aan het doel om hem fysiek beweging te geven)

Fietsen of ook wandelen, nu op dit moment de contacten nog vooral met individuele wolven zijn, is ook niet meteen de ergste angst, hoewel wel nu al beperkend.

Maar het moment dat er confrontaties gaan komen tussen mensen met roedels wolven, wordt het wel nog enger.
(Stap 7 escalatieladder, we zitten in Nederland nu afhankelijk van locatie tussen 0 en 6. (Noord Holland, vs de Utrechtse en Veluwse roedels)
En met 6 komt het wel in die richting van 7 natuurlijk. Of dat deze maand is, Januari, volgende zomer of pas over twee jaar, daar durf ik niets zinnigs over te zeggen.
Maar dat we volgens die escalatieladder die richting in gaan, en dat dat nog altijd progressief is, is wel iets dat me serieus zorgen baart.

En er zijn de zorgen over de ontwikkelingen die ik zie, die 'keurig' precies de stappen volgen van die escalatieladder, en waar dat uiteindelijk gaat eindigen.

Dus de zorgen in het nu zijn voor mij niet exact dezelfde als de zorgen voor de toekomst, vam zeg de komende 5 jaar.

Let de Stigtepad is mij zéér zéér bekend, ik heb zeven jaar direct aan dat pad gewoond en er vele, vele kilometers gewandeld.

Let de sligtepad is het ja. Ik onthoud dat nooit.

Voor mij was wandelen met de hondjes nooit te doen. Die russels gingen overal achteraan. Dat deed ik toch al nooit.
Kan me voorstellen dat dat nu niet meer ontspannen is.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 19:25

Normaal fietsen wij hele stukken met de honden los waar dat kan
Bospaden, zandpaden enz
Nu zij we echt alerter en durven we ze niet meer mee te laten rennen in gebieden rondom ons heen
Ook losloopgebieden beginnen eng te worden
Vandaag stukje gereden en ze bij de wythmen plas losgelaten

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 19:48

Wintu schreef:

kijk een bij wolf incidenten zweden, wordt je ook niet blij van, daar komen de wolven bijna je kinderwagen leeg roven als je niet uitkijkt

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 19:53

tamary schreef:
Wat mij ook zorgen baard nu is meer zichtmeldingen van 2 of meer wolven, tot voor kort was het eigenlijk altijd maar 1 wolf.
Klopt dat ook met wat mensen hier weten van lokale meldingen die niet in de app gemeld worden en in het topic staan?

Het jongt heel hard aan en ze gaan vrijwel alleen maar dood als ze onder een auto lopen. Dus ja dat zullen steeds grotere roedels worden. Vwb het buitenland en het er beter mee omgaan. Dat klopt in zoverre,omdat ze op veel plekken afgeschoten worden maar dat is dan net wat de wolvenlovers niet bedoelen. De wolvenlovers denken dat de gemiddelde Nederlander niet verder kijkt dan zijn neus lang is en dan geloofd wat zij daarover zeggen. Veelal is dat ook het geval.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 19:54

speurneusc schreef:
Wintu schreef:

kijk een bij wolf incidenten zweden, wordt je ook niet blij van, daar komen de wolven bijna je kinderwagen leeg roven als je niet uitkijkt

Daar schieten ze af. Hebben ze ook veel minder wolven dan wat wij hier hebben ( in verhouding)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 20:05

speurneusc schreef:
Wintu schreef:

Hoe kom je daar nu bij? Hier zijn ook problemen maar wel een stuk minder als een Nederland met landbouw huisdieren.
Verschil is wel dat hier een wolf na een aanval een beschermingsjacht opgelegd krijgt waardoor ze die Wolf tracken met honden en afschieten. Dat wordt soms bezwaar tegen aangetekend door de groene Lovers.
Maar als hier een wolf in je weiland je schapen of je paarden aan zou vallen dan hebben we hier artikel 28, wat inhoudt dat je die Wolf gewoon dood kan schieten op je eigen terrein. Ja officieel moet je een keer in de lucht schieten en de tweede keer kan je de Wolf doden.
In de praktijk betekent dat dat als er wolven in de buurt van een weiland worden gezien (ze komen namelijk altijd eerst op verkenning) dan ligt je de plaatselijke jagers in en die komen dan wel posten.
Sinds februari van dit jaar hoef je ook niet meer de politie in te liggen als je een wolf doodt. Je hoeft alleen het ministerie van Landbouw in te lichten.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 20:06

Benzz schreef:
knollentuin schreef:

Mensen zijn ook veel meer op zoek naar dit nieuws nu de wolf in NL is, daarvoor boeide het ook weinig mensen.

Tenminste dat idee heb ik.

Najaar denk ik. Op de noordelijke Veluwe is het rond deze periode altijd raak met veel meer zichtmeldingen en aanvallen. Welpen krijgen jaagles en zwerven ook zelfstandig rond.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 20:29

knollentuin schreef:
Wintu schreef:

Die berichten waren er altijd al, en gebeurde ook door heel Europa, maar werden in Nederland zoveel mogelijk stil gehouden en als iemand het durfde te delen dook de hele goegemeente er boven op om het te ontkennen en de helft van de mensen interesseerde het daarnaast nog niet want het was de ver van mijn bod show. Nu hier in Nederland ook steeds meer gebeurt en boven water komt begint men pas wat interesse te krijgen. Het komt wat nader.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 20:30

Mist ,waar is hier. Noord Brabant?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 20:44

Rizette schreef:

Ik woon in Zweden.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-24 20:47

De zichtmeldingen zullen toenemen in Nederland. De mais gaat eraf.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 20:52

Echwel schreef:
Normaal fietsen wij hele stukken met de honden los waar dat kan
Bospaden, zandpaden enz
Nu zij we echt alerter en durven we ze niet meer mee te laten rennen in gebieden rondom ons heen
Ook losloopgebieden beginnen eng te worden
Vandaag stukje gereden en ze bij de wythmen plas losgelaten

Test

Jessix schreef:
Ja die meerdere wolven vind ik ook een groter risico. Maar dan nog red ik mezelf wel. Maar met een labrador in een boom klimmen is weer een grotere uitdaging. :D

Test

tamary schreef:

Test

Femke_Tweety schreef:

Test

Rizette schreef:

Test

Om er nog één keer op terug te komen.
Zie hierboven 5 quotes. Het zijn allemaal originele berichten die verder geen quote van iemand anders bevatten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 21:00

Mist schreef:
Rizette schreef:

Ik woon in Zweden.

In je profiel staat nog Noord Brabant.
:)

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 21:08

En nu in Duitsland een jonge hengst van 160 !! Geen kleine pony maar een paard..

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 21:09

Hier in het mooie Brabant mogen we ze ook niet afknallen hoor, was het maar zo mooi :+

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-24 21:18

Aanval Maarsbergen afgelopen nacht.
Citaat:
Maarsbergen Utrecht
06-10-2024
Afgelopen nacht 1 fokram verscheurd

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/XQATrG ... tid=K35XfP