Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 17:26

@ Five Sports: ik voel bij jou een tegenstelling mbt Nelson Mandela die ik niet thuis kan brengen.

Ik weet niet precies waar zijn lovende woorden tav Yasser Arafat op gebaseerd zijn, dus dat citaat hou ik een beetje (excusez le mot) apart.

Maar alle overige door jou genoemde citaten kan ik volledig thuisbrengen als behorend tot het gedachtegoed van 'Madiba'.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 17:42

@janneke, ik volg je denk ik niet helemaal...
Wat bedoel je? :)

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 17:44

Heeft iemand een idee van hoeveel Hamas militairen er so far omgebracht zijn sinds de aanval van Israël?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 17:58

Hamas wil dat Israel oorlog blijft voeren was vanmorgen op het NOS journaal.
Ze willen dat Israel van de kaart geveegd gaat worden..zoiets.
(Andersom lijkt mij net zo maar goed!?) gaat nog een lange oorlog worden dan.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 18:21

Ja natuurlijk wil Hamas dat. En aan de Palestijnse bevolking wordt niets gevraagd.

Zag vandaag een filmpje waarop gevluchte Palestijnen hun verhaal deden. Die zeggen ook gewoon: Hamas is terreur. De leiding leeft in weelde, de top zelfs in Qatar, zijn miljardairs. En als je normaal wilt leven, moet je je bij hen aansluiten. Dan krijg je een huis, auto, goed eten. Wie dat niet wil, zoekt het maar uit.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 20:06

Interessant weetje :)

Wisten jullie dat Israël Hamas ooit juist geholpen heeft?
Citaat:
This isn’t a conspiracy theory. Listen to former Israeli officials such as Brig. Gen. Yitzhak Segev, who was the Israeli military governor in Gaza in the early 1980s. Segev later told a New York Times reporter that he had helped finance the Palestinian Islamist movement as a “counterweight” to the secularists and leftists of the Palestine Liberation Organization and the Fatah party, led by Yasser Arafat (who himself referred to Hamas as “a creature of Israel.”)

https://theintercept.com/2018/02/19/ham ... -conflict/

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 20:39

Ja, is hier al voorbij gekomen, dacht ik.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 21:04

FiveSports schreef:
@rennie89

Bijvoorbeeld dit, in het stukje staat:
Citaat:
But as I grew up and read more widely, I began to admire peaceful humanists such as Martin Luther King Jr., Gandhi, and Nelson Mandela. They showed me that compassion and humanity can lead to freedom.

Ik denk dat bijna iedereen die zich een beetje verdiept in de situatie weet dat hij hier de plank compleet mis slaat met betrekking tot Nelson Mandela.

Je citeert iemand die naar mijn idee Nelson Mandela, aka Madiba goed begrepen heeft.
Maar je bent het er niet mee eens.
Dat kan.
Maar mijn vraag was 'hoezo dat dan?'

Zelf licht je dit als volgt toe
Citaat:
Enkele quotes van Nelson Mandela
Citaat:
We know too well that our freedom is incomplete without the freedom of the Palestinians.

Nelson Mandela over Arafat:
Citaat:
He was an icon in the proper sense of the word. He was not only concerned with the liberation of the Arab people but of all the oppressed people throughout the world - Arabs and non-Arabs - and to lose a man of that stature and thinking is a great blow to all those who are fighting against oppression.

Ik geef toe dat ik dit citaat over Arafat niet exact kan plaatsen. (Wel weet ik dat de PLO steun gaf aan 'de speerpunt van de natie' umkhonto we sizwe.)
Citaat:
And last but not least, Nelson Mandela over Israël:
Citaat:
If one has to refer to any of the parties as a terrorist state, one might refer to the Israeli government, because they are the people who are slaughtering defenseless and innocent Arabs in the occupied [Palestinian] territories, and we don’t regard that as acceptable.

En dan sluit je af met
Citaat:
Wat is voor jou een logische reden dat de schrijver van dat stuk Nelson Mandela aanhaalt als voorbeeld?

Ik zelf denk dat Madiba een aantal spijkers op de kop heeft geslagen.
En dat Mandela noemen als iemand die een voorbeeld is van compassie en menselijkheid niet bepaald de plank misslaat.
(En ja, ik weet dat hij een electriciteitscentrale heeft opgeblazen.)

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 23:08

@Janneke
Citaat:
En dat Mandela noemen als iemand die een voorbeeld is van compassie en menselijkheid niet bepaald de plank misslaat.

Op wie doel je hier nu met "Madiba"?

En wat zijn de key points die jij uit het stuk haalt van John Aziz, misschien lees ik het anders dan dat jij dat doet.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 23:23

4 minuut 20…..

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 23:41

Leuke video @cowboy, vind Trevor echt een toffe gast.

Ik snap alleen @Janneke's stukje nog steeds niet, ik heb absoluut niets op te merken op de quotes van Mandela... Hij slaat zeker meerdere spijkers op de kop.
Of is het een bevestiging en geen vraag/meningsverschil met mij? :D

Citaat:

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 00:09

FiveSports schreef:
Leuke video @cowboy, vind Trevor echt een toffe gast.

Ik snap alleen @Janneke's stukje nog steeds niet, ik heb absoluut niets op te merken op de quotes van Mandela... Hij slaat zeker meerdere spijkers op de kop.
Of is het een bevestiging en geen vraag/meningsverschil met mij? :D

Citaat:

Ik help je slechts met de uitleg m.b.t. wie Madiba was.

Voor het overige blijf ik van mening dat het luidkeels verkondigen van meningen over een conflict dat ginds woedt sinds 1948 (sommigen zullen zeggen: sinds de val van het Ottomaanse Rijk in 1919) vanuit Nederland, Europa, de VS, China of Rusland niet alleen gene ene flying f*ck bijdraagt aan de oplossing maar slechts 1 van beide partijen voedt met meningen die voor de eigen propaganda ingezet worden.

Dus ben ik van mening dat ZIJ (de direct betrokken partijen) die shyte in dat gebied onderling moeten zien op te lossen en het aan ons is om geen propaganda-info te voeden aan welke partij dan ook omdat dit de ellende slechts verlengt terwijl wij veilig achter toetsenbordjes zitten de wereld te be- en veroordelen.

En dat, gok ik zo, is de reden dat een handvol mensen zich uit deze discussie terug getrokken hebben vanwege de meningen die hier verkondigd worden: tegen een bakoven kun je niet gapen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 00:15

FiveSports schreef:
Nikass schreef:
FS allereerst: dank je voor de quotes van Nelson Mandela. Komt het uit een interview? Kan ik het hele stuk lezen?

Sommige quotes kun je terug vinden in deze video:
https://www.youtube.com/watch?v=i5TiUhhm7cQ&t=235s
Maar als je zelf googelt naar de relatie tussen Nelson Mandela en de Palestijnse situatie vind je genoeg.

Citaat:
En verder: mijn Engels is niet zo top, dus misschien heb ik het niet zo goed gelezen, maar ik dacht dat die persoon alleen maar schrijft dat geweld geen oplossing is?

Ik begrijp geweld vanuit de onderdrukte (maar geen idiote wreedheden!), maar het blijkt niet tot een oplossing te leiden?

Stel ik kom je huis binnen, vermoord iedereen die erin zit, behalve jou.
Ik sluit je op in een klein kamertje en geef je net genoeg eten om te overleven.

Op een dag breek je uit die kamer en gebruik je geweld tegen mij en mijn gezin, die inmiddels een leven opgebouwd hebben in jouw huis. Je gebruikt ook geweld tegen mijn broers en zussen die op bezoek zijn.

Is het dan nou echt eerlijk om in te zoomen op jouw geweld tegen mijn broers en zussen die jou niets misdaan hebben, en niets of bijna niets te zeggen over mijn acties? (mijn acties = het overnemen van jouw huis en het uitroeien van je gezin)
En om te zeggen dat zolang jij niet stopt met je geweld tegen onschuldige kolinisten in jouw huis, dat je niet opzoek bent naar vrede?

Dit is naar mijn mening wat die persoon schrijft en dan leef je naar mijn mening echt in een wereld ver buiten de realiteit.

Aha, zo had ik het niet gelezen.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 12:12

Cowboy55 schreef:
Ik help je slechts met de uitleg m.b.t. wie Madiba was.

Voor het overige blijf ik van mening dat het luidkeels verkondigen van meningen over een conflict dat ginds woedt sinds 1948 (sommigen zullen zeggen: sinds de val van het Ottomaanse Rijk in 1919) vanuit Nederland, Europa, de VS, China of Rusland niet alleen gene ene flying f*ck bijdraagt aan de oplossing maar slechts 1 van beide partijen voedt met meningen die voor de eigen propaganda ingezet worden.

Dus ben ik van mening dat ZIJ (de direct betrokken partijen) die shyte in dat gebied onderling moeten zien op te lossen en het aan ons is om geen propaganda-info te voeden aan welke partij dan ook omdat dit de ellende slechts verlengt terwijl wij veilig achter toetsenbordjes zitten de wereld te be- en veroordelen.

En dat, gok ik zo, is de reden dat een handvol mensen zich uit deze discussie terug getrokken hebben vanwege de meningen die hier verkondigd worden: tegen een bakoven kun je niet gapen.

De oplossing gaan wij hier niet bedenken, maar ik neem aan dat het veroordelen van oorlogsmisdaden en het schenden van mensrenrechten toch wel iets is waar we wat van kunnen zeggen?

Er zijn internationale afspraken, ook over het voeren van een oorlog/het gebruik maken van geweld. Zoals je in sommige landen ziet dat vakbonden ervoor zorgen dat er geen wapens getransporteerd worden naar een agressor is voor mij een heel duidelijk feit dat het wel zin heeft om je mond open te trekken en dat de publieke opinie wel uitmaakt en invloed heeft op wat er in landen ver van ons gebeurt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 12:13

FiveSports schreef:
@Janneke
Citaat:

Op wie doel je hier nu met "Madiba"?

En wat zijn de key points die jij uit het stuk haalt van John Aziz, misschien lees ik het anders dan dat jij dat doet.

Mandela heeft meerdere bijnamen. Nelson is er één van, Madiba een andere.

Ik heb het stuk van John Aziz gelezen als een verzuchting 'dit gaat het probleem ook al weer niet oplossen'. (En dat zou wel eens zo kunnen zijn.)

En ik las ergens een zin 'dat het onterecht zou zijn om Mandela erbij te halen'.
Ik zou niet weten waarom, dus dat was mijn vraag.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 19:42

@Janneke, in de context van een volk waar genocide op gepleegd wordt, dat leeft in een apartheid staat, waar Nelson Mandela heel duidelijk over geweest is.
Vind ik het heel ongepast om het op te nemen voor de onderdrukker, bijna alle vingers naar de onderdrukte te wijzen en dan zijn naam erbij te halen.

Lees zijn eigen tweets voor meer context.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 12:17

FiveSports schreef:
@Janneke, in de context van een volk waar genocide op gepleegd wordt, dat leeft in een apartheid staat, waar Nelson Mandela heel duidelijk over geweest is.
Vind ik het heel ongepast om het op te nemen voor de onderdrukker, bijna alle vingers naar de onderdrukte te wijzen en dan zijn naam erbij te halen.

Ik word een beetje duizelig van je posting, en ik vermoed dat we langs elkaar heen praten.
Ik heb géén idee (afdeling duidelijkheid) WELKE tweets van wie ik zou moeten lezen.

Ik ben sympathidant van het initiatief 'Geen genocide in Gaza',
ik weet van de situatie in Gaza vóór de staatsgreep van Hamas,
ik weet iets over de toestanden op de West oever van de Jordaan -
en het woord apartheid is inderdaad van toepassing.

Dus ik kan je enalaatste zin (over 'ongepast') alleen plaatsen als 'ik vind dat dat de weg niet is',
(wat ik met je eens ben)
en ik vind niet dat die woorden aan mijn adres gericht hoeven worden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 14:22

Grootste ziekenhuis Gaza meldt stroomuitval, 'baby's in gevaar' - https://nos.nl/l/249744

Waarom grijpt er niemand in.. ik denk dat Israël niet meer reëel kan nadenken, wie kan Israël een half toeroepen?

Dit vind ik dan weer mooi en hoopvol:

https://nos.nl/l/2497414

En bij de volgende link: ik vind het helemaal prima wat deze voetballer zegt en doet. Maar ik vraag me wel af: waarom wordt hij niet op zijn vingers getikt en El Ghazi en Mazraoui wel? Deze Israëlische voetballer noemt ook niet het leed van de Palestijnen, en hij loopt met Israëlische leuzen. Waarom mag dat wel?

https://nos.nl/l/2497203

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 20:26

Janneke2 schreef:
FiveSports schreef:

Ik word een beetje duizelig van je posting, en ik vermoed dat we langs elkaar heen praten.
Ik heb géén idee (afdeling duidelijkheid) WELKE tweets van wie ik zou moeten lezen.

Ik ben sympathidant van het initiatief 'Geen genocide in Gaza',
ik weet van de situatie in Gaza vóór de staatsgreep van Hamas,
ik weet iets over de toestanden op de West oever van de Jordaan -
en het woord apartheid is inderdaad van toepassing.

Dus ik kan je enalaatste zin (over 'ongepast') alleen plaatsen als 'ik vind dat dat de weg niet is',
(wat ik met je eens ben)
en ik vind niet dat die woorden aan mijn adres gericht hoeven worden.

Ik denk inderdaad dat we langs elkaar heen praten :D was ook niet persoonlijk bedoeld oid. Ik laat het ermaar bij haha, peace :D

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 20:29

Nikass schreef:
Grootste ziekenhuis Gaza meldt stroomuitval, 'baby's in gevaar' - https://nos.nl/l/249744

Waarom grijpt er niemand in.. ik denk dat Israël niet meer reëel kan nadenken, wie kan Israël een half toeroepen?

Waarom grijpt er niemand in is inderdaad een goede vraag.
Een nog pijnlijkere vraag is waarom wij "het westen" ze steunen?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 20:33

Ik denk dat ik het inmiddels begrijp, maar duurde ook even :D

Volgens mij bedoelt FS dat de persoon in dat artikel weliswaar aangeeft dat geweld geen oplossing is en dat er humanere oplossingen zouden moeten komen, maar tussen de regels door lees je wel dat Hamas de grote gewelddadige is, en Israël vooral het slachtoffer.
Het pleidooi voor vrede is natuurlijk prima, maar toch voelt het dan niet helemaal eerlijk.

Zoiets FS?

Dat wij het Westen Israël steunen, en dus allesbehalve ingrijpen vind ik heel moeilijk te verdragen. Het geeft mij het gevoel een soort medeplichtig te worden gemaakt, en ik begrijp heel goed dat mensen dan de straat op gaan met een Palestijnse vlag, om op zijn minst te kunnen laten zien "ik hoor daar niet bij"

Ik denk dat als ik de huidige kennis had gehad toen ik achttien was en nog de barricades opging, dat ik zeker een pro Palestina statement had gedragen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 22:00

Heb even niet meer bijgelezen, ik erger me teveel, en ben niet van plan om terug te lezen, maar ik was vandaag toch eventjes heel trots dat ik Belg ben.

Vandaag de trein genomen vanuit Kortrijk naar Brussel voor een vredesbetoging. Vanaf Gent zat de trein afgeladen vol, ik kreeg er bijna tranen van in de ogen. Heel veel Palestijnse sjaals en vlaggen, en een indrukwekkende massa, ik betwijfel zelfs of er voor Irak ooit zoveel mensen op de been geweest zijn. Terwijl het in Kortrijk eindelijk een dag droog bleef, regende het in Brussel, dus heb de hele middag verkleumd rondgelopen, maar de volgende betoging ga ik waarschijnlijk terug, hoewel ik mijn paarden deze week ook al nauwelijks gezien heb door drukte op het werk. Het machteloos gevoel wordt iets minder erdoor, al had ik liever gezien dat we meer konden doen.

Ook een vredelievende betoging, alleen de typisch Amerikaans /Israëlische symbolen zoals de ketens KFC en Starbucks kregen een fluitconcert te horen (er werd ook opgeroepen tot een boycot van Israël), en er werden paar rookbommetjes gelanceerd, maar verder verliep het goed.

Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar hier hebben toch al enkele politici een oproep gedaan om te onderzoeken of Israëlische producten (vooral die uit illegale nederzettingen) uit de winkels gebannen kunnen worden. Al zou een volledige Israëlische boycot bij hun buitensporig geweld zeker niet overdreven zijn.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 22:58

NL durft niet.
Onze minister gaat liever op de thee bij netanjahu.

Ze hebben Israel vanaf 7 okt steun betuigd.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 23:50

Waarom erger je je HWN?

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 03:46

Pfoe, ik heb een paar dagen niet meegelezen maar heb toch wel sterke meningen over sommige dingen. Dus content warning: lang verhaal. Lekker niet lezen als je daar geen zin in hebt. Heb ook ADHD, dwaal veel af als ik ergens passie voor voel, dus… you’ve been warned.

Dat fake news een groot puntje is vandaag de dag zal niemand betwisten, denk ik. Het staat iedereen ook vrij om te ontstippen voor welke reden dan ook. Je zou ook kunnen stellen, inderdaad, dat er partijen zijn die sterk aan één kant staan en dat die wellicht ook meer (neppe) propaganda tegen komen. Maar even als tegengeluid: ik vind ook dat er vaak wel fake nieuws wordt geroepen zonder enige onderbouwing verder. De screen op de vorige pagina bijvoorbeeld, wat ook in de mainstream media is bevestigd.

Ik geef gewoon direct toe dat ik aan één kant sta. Betekent niet dat ik iedere Israëli een rotbok vind ofzo. Zeker niet. Nogmaals, alhoewel ik niet denk dat dit überhaupt relevant is, ik heb contacten in zowel Israël, Gaza alsmede West Bank. Het gaat mij om de overheid vooral. Laat ik dat dus alvast even op tafel leggen, in het geval dat iemand wilt roepen dat ik eenzijdig ben. En ja, iedereen op Bokt mag er wat mij betreft het zijne van vinden. Mijn persoonlijke perspectief is dat je niet neutraal kunt zijn bij genocide. Of Hamas nu een terreurorganisatie is of niet. De brutaliteit is er al langer dan dat Hamas bestaat. Zelfs in de West Bank, waar Fatah als het ware Israel al de macht heeft gegeven, waar er geen grote bevrijdigingsbewegingen zijn, gaat het er niet aan toe zonder brutaliteit. Als je Palestina (lees: Palestina, niet Hamas) niet steunt, gaat die stem imo automatisch naar de apartheid. Maar hee, dat is míjn mening.

Gaan we iets oplossen in dit topic, nee. Maar dat vind ik een drogreden persoonlijk, of hoe je het ook noemt, mijn Nederlands is niet zo goed meer. Want ik denk niet dat er ook maar 1 persoon hier is, pro-Palestina, pro-Israël of neutraal, die dergelijke verwachtingen erbij heeft. Dit is een discussieforum, dat hoort er dus gewoon bij. Er loopt ook al heel lang een topic over Oekraïne. Zouden alle mensen daar verwachten dat ze met een oplossing komen vanuit het veilige Nederland? Tuurlijk niet! Sinds wanneer is dat ook het punt van dergelijke topics? Daarbij, ja het is een oude en complexe situatie; maar dat neemt niet weg dat de situatie ook al lang en breed is behandeld. Het is echt niet onmogelijk om je daarin gewoon goed in te lezen en de situatie te begrijpen. Er zijn heel veel bronnen over dit hele gebeuren vanuit zowel partijdige als onpartijdige partijen.

Je kunt een oog uithouden voor fake nieuws, prima. Maar soms vind ik dat er eigenlijk vooral kritisch naar Palestijnse berichtgeving wordt gekeken. Althans, dat is hoe ik het beleef. Om maar even een voorbeeld te noemen, en dit is echt niet persoonlijk bedoelt: wanneer men het heeft over een toename in antisemitisme wordt daar eigenlijk niet dubbel over nagedacht. Dat iemand dan aangeeft dat ook moslims zich meer zorgen zouden maken (weet je wat erg is… het zou maar zo kunnen dat ik dat zelf was, maar dat weet ik echt niet meer) wordt echter dan weer skeptisch ontvangen. Dat schoot eerlijk ook wel in het verkeerde keelgat bij mij, omdat het mij heel dichtbij staat, en ik het regelmatig persoonlijk meemaak hoe Arabieren en moslims worden behandeld. Met of zonder genocide op het nieuws. (En even over social media: hoewel het wel makkelijk is om fake news te verspreiden, vind ik het toch ook wel belangrijk om het in het oog te houden, omdat je hier juist ook eerstehands ervaringen van mensen die er middenin zitten te zien krijgt. Dat gaat de mainstream media niet allemaal uitzenden. Dit geldt ook voor beide kanten.)

Maar zulke frustraties lijken mij wederzijds. Anderen mogen dat anders beleven dan ik. Kun je denk ik niet vermijden bij een onderwerp wat gewoon zoveel emoties oproept. Inderdaad, in Europa heerst er nog veel schuld en schaamte omtrent wat er met Joden is gebeurd. En terecht. Ik heb zelf het gevoel dat dat ook opinie kleurt, dat veel mensen toch al gauw terughoudend zijn om bijvoorbeeld Israël als staat/overheid te bekritiseren, omdat het wereldwijd altijd maar een dun lijntje lijkt te zijn tussen antisemitisme en antizionisme. (Again: dat is mijn beleving.) Ook vanuit die kant is er echter veel fake nieuws. En eerlijk, ik vind het vooral ook vreselijk voor de algemene Joodse populatie. Want juist doordat dit lijntje zo dun is geworden en veel mensen het verschil niet meer zien tussen zionisme en jodendom, wordt er alleen maar meer op geloof gepolariseerd, imo.

Maar… hier blijft het toch een discussieforum voor. Ik zie ook wel eens opmerkingen die ik zelf niet zou maken, hoe pro-Palestina ik ook ben. Maar om nu te suggereren dat het topic dan misschien wel op slot zou moeten vind ik wel een beetje ver gaan. Je kunt dergelijke personen ook gewoon op de foei lijst zetten, als het je zo dwars zit, toch? Of, als het echt fake news is, temmen? Of het weerleggen? Neemt niet weg dat iedereen gewoon lekker moet ontstippen als dat het beste voor hunzelf is. Maar het topic gesloten willen hebben lijkt me precies niet de juiste weg, het is en blijft een belangrijk onderwerp imo die relevant moet blijven, ook voor ons veilige Europeanen die lekker vanuit een stabiel land met een kop warme thee het nieuws volgen.

Overigens vind ik het ook niet iemands schuld dat het topic eenzijdig slash partijdig lijkt te zijn. Als dat tegengeluid er niet is, wat moeten we dan? Maar niets delen? Staat iedereen toch vrij om tegengeluid te plaatsen?

TLDR: beide kanten vind ik niet bepaald correct, maar gezien er al veel kritiek is geweest op de andere kant, here you go, mijn eigen frustraties. :P

Om dan ook maar even een linkje te plaatsen: dit is een column geschreven door een Gazaanse journalist die voor CNN werkt en is geëvacueerd. Met zijn gezin is hij inmiddels in Caïro. Het gezin heeft hun kat, duiven en familieleden achter moeten laten, zijn meermaals verplaatst en hebben wekenlang in onzekerheid geleefd totdat de columnist geëvacueerd kon worden door middel van zijn baan voor een Amerikaans bedrijf. Echter, is het nog maar de vraag hoe de toekomst gaat lopen. Hun familie is nog in Gaza. Maar ook was de man de enige met een paspoort. Ik vraag mij dus af of ze ooit nog terug zouden kunnen.

https://edition.cnn.com/2023/11/10/middleeast/ibrahim-dahman-cnn-producer-escape-from-gaza-mime-intl/index.html

Ook blijft het volgens mijn vrienden in Tel Aviv zelfs daar soms nog tricky. School is meermaals online of zelfs uitgevallen. Hun families zijn nog bang.

En vrienden uit Nazareth geven ook aan dat de situatie daar allesbehalve ideaal is. Ondanks dat Nazareth onder Palestijnse macht is, blijft het onrustig. Nabijgelegen dorpen ervaren ook veel geweld. Er zijn volgens rapporten sinds 7 oktober al minstens 1,000 Palestijnen uit hun huizen verdreven door extremisten. School is voor zijn broertjes en zusjes voornamelijk online nu. Veel ouders voelen zich er niet goed bij om de kinderen op straat te laten gaan.

Ook is er een Islamic-Arabic Summit geweest. En ja, er is wel een tweestrijd tussen Shia en Sunni moslims, maar toch is er sinds erg lange tijd voor het eerst weer een bijeenkomst geweest waar óók Iran zich aansloot. Iran en Saoedi lagen tot eerder dit jaar nog zelf indirect in oorlog via de proxy oorlog in Jemen. Het is dus best bijzonder dat ze nu toch allen samengekomen zijn.