Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 17:38

Sansevieria schreef:
MyWishMax schreef:

Het ligt eraan of ze in die laagste groep valt. Maar hier is het bijvoorbeeld niet via de echte gemeente, maar via de overkoepelende organisatie die de bijstand regelt. Bij mijn eigen gemeente kan het ook niet, ik moet weer naar aparte site gaan daarvoor. Daar kan je het aanvragen als je in die groep valt, maar dat kan nu nog niet want het is nog niet bekend hoe ze het moeten doen. Zou 1e kwartaal al uitbetaald worden, maar het is dus nog niet rond. Dus misschien even zoeken naar bijstandsuitkering op de site van haar gemeente? Maar grote kans dat het nog niet aangevraagd kan worden

Dat laatste dus, ik had al eens geinformeerd voor mijn neef.
Tip was voor nu even de website van de gemeente in de gaten te houden.

Ambtenaar vertelde er ook meteen bij dat de mensen met een bijstands uitkering automatisch bericht zouden krijgen, en dat die mogelijke 120 procent ook gerekend werd vanaf het bijstandsbedrag per maand (dus voor werkenden niet gerekend vanaf het minimunloon).
Maar dat zou per gemeente nog verschillend kunnen zijn, ze hadden ook nog geen concrete info. Hoop ik voor de werkende minima nu niet dat het gehanteerde percentage nu echt gaat afhangen ervan hoe "armlastig" een gemeente is. Daar klonk het wel een beetje naar...

Ik dacht dat het sowieso tot 120% van bijstandsuitkering was? Of iig rond bijstandsniveau, want dat ligt natuurlijk nog flink onder minimunloon. Niet dat ik het daar perse mee eens ben op deze manier.

Citaat:
Verhoging eenmalige energietoeslag lage inkomens

Eind 2021 maakte het vorige kabinet bekend 3,2 miljard euro te steken in een verlaging van de energiebelasting. Ook werd een eenmalige energietoeslag van ongeveer 200 euro per huishouden aangekondigd om de gevolgen voor mensen met een inkomen rond bijstandsniveau te verzachten. Dat geldt ook voor ouderen met lage inkomens. Deze eenmalige regeling wordt nu verhoogd naar 800 euro per huishouden. Het kabinet en gemeenten streven ernaar om de toeslag zo spoedig mogelijk aan huishoudens uit te keren.

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... verzachten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 17:42

Vorig jaar mei een airco voor mijn dochter besteld, werd binnen 1 week geleverd en geplaatst, wel bij een speciaalzaak.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 17:43

Het jaar daarvoor was het toch zo'n gekkenhuis met airco's? Vanwege die hittegolven? Toen hoorde ik wel veel mensen die lang moesten wachten. En kennis die ze levert en installeert had echt 0 tijd meer toen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 18:18

enzino schreef:
_San87_ schreef:
Vrienden van ons hebben een airco die met gemak een gemiddelde woonkamer met keuken verwarmt.

Maar die zal in de woonkamer geinstalleerd zijn met genoeg capaciteit om die hele kamer te verwarmen/koelen. In een kleine slaapkamer zit meestal een kleinere AC en die zal niet ver komen om het hele huis te verwarmen.

Ja, die is inderdaad in de woonkamer geïnstalleerd. Lijkt mij persoonlijk een betere optie dan andere soorten kachels en/of ventilatoren.

Sansevieria

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 18:26

Wij hebben er een in de leefkeuken, omdat we daar meestal zitten, maar de woonkamer en gang worden wel mee warm (en koud).
De airco boven is er idd een die minder zwaar is, maar ook die verwarmt en koelt de hele bovenetage.

Hebben daar wel 5 maanden op moeten wachten indertijd, waren die vreselijk hete zomers, toen wilde natuurlijk iedereen tegelijk er eentje.
Icm zonnepanelen heel fijn in elk geval.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 18:40

MyWishMax schreef:
Ik dacht dat het sowieso tot 120% van bijstandsuitkering was? Of iig rond bijstandsniveau, want dat ligt natuurlijk nog flink onder minimunloon. Niet dat ik het daar perse mee eens ben op deze manier.

Die ambtenaar had het er aan de telefoon over dat het ook zomaar zou kunnen dat er gemeentes met 150 procent gingen rekenen, maar dat hing er vanaf hoe krap de aanvragers echt zaten en hoeveel ze echt moesten betalen. Dat werd dan individueel bekeken. Hoe dan dacht ik nog >;)

Klonk dus alsof sommige gemeenten rekening moesten houden met hun begroting, en wat er in kas zat. Hij noemde een voorbeeld gemeente die veel mensen in de bijstand had, en weinig in kas, hij zei letterlijk, hoe moet zo een gemeente dat gaan ophoesten?

Leek erop dat als je in een gemeente zit die wat minder ruim in de financien zit, en waar veel bijstandsgerechtigden wonen, je wel eens sneller pech kunt hebben als "arme werkende".

Werd ik niet heel blij van moet ik zeggen, ambtenaar wilde gewoon nog geen duidelijke uitspraak doen.
Wilde me in het gesprek zelfs al wijsmaken dat dit enkel voor bijstandsgerechtigden was, pas na flink doorvragen kwam hij met bovenstaande.
Dan krijg ik toch het vermoeden dat ze gaan proberen zoveel mogelijk mensen af te schepen :(

Maargoed, laten we hopen dat daar snel meer duidelijkheid over is, en dat ik er naast zit hierin.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 18:44

Ze kunnen beter de accijns zodanig verlagen dat de energierekening niet absurd veel duurder wordt. Beetje raar om dit bij de gemeentes weg te leggen. Trek dat klimaatbudget van Kaag terug om deze crisis te financieren.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 18:48

Sansevieria schreef:
MyWishMax schreef:

Die ambtenaar had het er aan de telefoon over dat het ook zomaar zou kunnen dat er gemeentes met 150 procent gingen rekenen, maar dat hing er vanaf hoe krap de aanvragers echt zaten en hoeveel ze echt moesten betalen. Dat werd dan individueel bekeken. Hoe dan dacht ik nog >;)

Klonk dus alsof sommige gemeenten rekening moesten houden met hun begroting, en wat er in kas zat. Hij noemde een voorbeeld gemeente die veel mensen in de bijstand had, en weinig in kas, hij zei letterlijk, hoe moet zo een gemeente dat gaan ophoesten?

Leek erop dat als je in een gemeente zit die wat minder ruim in de financien zit, en waar veel bijstandsgerechtigden wonen, je wel eens sneller pech kunt hebben als "arme werkende".

Werd ik niet heel blij van moet ik zeggen, ambtenaar wilde gewoon nog geen duidelijke uitspraak doen.
Wilde me in het gesprek zelfs al wijsmaken dat dit enkel voor bijstandsgerechtigden was, pas na flink doorvragen kwam hij met bovenstaande.
Dan krijg ik toch het vermoeden dat ze gaan proberen zoveel mogelijk mensen af te schepen :(

Maargoed, laten we hopen dat daar snel meer duidelijkheid over is, en dat ik er naast zit hierin.

Pff, dat klinkt niet goed nee. Ik vond het nieuwsbericht van mijn gemeente al zo raar. Dat ze nog moesten bespreken wat het precieze bedrag wordt? Ik dacht juist dat de overheid er geld voor vrijmaakt en de gemeente alleen ervoor moest zorgen dat het bij de juiste personen terecht kwam. Als gemeentes zelf weer voorwaarden mogen bedenken krijg je weer zoveel verschil. Dat is nu al zo in bijstand bijvoorbeeld. Bij de ene gemeente mag je elke maand 100 euro cadeau krijgen zonder gevolgen, bij andere gemeenten mag dat niet en word je gekort op uitkering dan.

Als er met deze toeslag ook zoveel verschillen komen gaat toch eigenlijk het idee van de regering om die hele groep te helpen verloren??? Dan ben je idd weer overgeleverd aan waar je woont en dus in mijn ogen geen eerlijke gelijke behandeling

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 18:52

Zou het kunnen zijn dat de gemeente het (deels) voor moet schieten?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 18:57

MyWishMax, helemaal met je eens.
Ik hoop oprecht dat het anders gaat zijn als er meer duidelijkheid is, en dat gemeenten gewoon opgelegd krijgen wat ze moeten betalen.
Die willekeur voor de "niet bijstands gerechtigden" voelt zo oneerlijk (en dan betreft het niet eens mijzelf).

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 20:02

IMANDRA schreef:
_San87_ schreef:
Ik heb het huren van een huis echt nooit gezien als weggooien van geld. Ik vind dat er behoorlijk veel voordelen aan zitten :).

Wij huren en we bouwen ook nog eens wat op omdat we beleggen.

"Weggooien" is natuurlijk erg gechargeerd, maar financieel gezien is het soort-van wel. Je betaalt eigenlijk een 'hypotheek' maar investeert daarmee niet in een huis waar je met verkoop winst op kan maken. Anders gezegd, je krijgt niet (een deel) van je investering terug op een later moment.

Er zullen best voordelen aanzitten, maar een groot voordeel aan een koopwoning is dus dat je (algemeen genomen) over je leven daar wel vermogen mee opbouwt wat je op je oude dag ook kan aanspreken. (huizen worden in de regel namelijk wel meer waard; dat is de trend van de afgelopen 30+ jaar, muv (relatief aan het geheel) korte periode's waarin de markt flink inkakte).

Het is dan ook best zonde dat veel jongeren nu geen eigen huis kunnen betalen.
nou als ik mijn moeder kijk die op haar 76e nog steeds een paar hypotheken af lost ( 2x nieuwe keuken..serre laten bouwen...onderhoud) van het huis waar ze al 45 jaar in woont dan denk ik, wat heeft die nu voor profijt dat ze op deze leeftijd met winst zou kunnen verkopen!? Een huurhuis krijgt ze niet. Moet voor veel meer geld iets terug kopen wat nog kleiner is dan ook.

Dus nee, huren is wat mij betreft zo slecht nog niet.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 21:40

Ik zie net dat vanavond bij Radar ook gesproken gaat worden over de energierekening, belasting daarop, het nibud komt daar ook aan het woord.

https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... aart-2022/

Het is net begonnen op NPO1 misschien dat meer mensen dat interessant vinden :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 19:08

De kaas die wij altijd kopen voor op de pannenkoeken is bijna 3 euro duurder sinds de laatste keer dat ik 'm kocht :').

Het is zo'n voordeel blok jong belegen van de Jumbo, 10 euro inmiddels.

Ik begin het steeds duidelijker te merken dat eten duurder wordt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 20:05

Ik ook, een kilo m&ms is 9-10€ :+
Niet dat het een eerste levensbehoefte is maar toch.

Mijn brood is ook 15ct duurder per stuk.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 20:21

Wij kopen gelukkig bij een Turkse winkel of een boerderij met streek producten. Die zijn nog niet heel erg gestegen. Brandstof daalt ook lekker gelukkig

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 20:21

verootjoo schreef:

Ik vond M&M's altijd al duur, maar nu al helemaal :=.

Brood zal nog wel wat duurder worden, ben ik bang... Groente lijkt tot nu toe nog mee te vallen, gelukkig.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 20:27

Ik heb weer 15 kilo bloem op voorraad en de benodigde gist, ik kan voorlopig vooruit met brood en pasta. Maar ik kreeg een foto van een simpel brood in de supermarkt. 2,55 -O-

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 21:18

verootjoo schreef:

Soms voelt het wel als 1e levensbehoefte :=

Maar de boodschappen werden de laatste 2 jaar sowieso al duurder, nu alleen flink sneller. Best veel producten waar er zo minstens 15 cent bovenop gekomen is in de laatste weken.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 21:19

Ben verzot op paaseitjes, maar ga ze toch echt pas na pasen kopen. Kans dat ik wat mis pech gehad niet belangrijk.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 06:19

Nou vanaf dit weekend kunnen wij weer in België gaan tanken. Met maar liefst 60 cent verschil in liter ptijs wordt er gezegd. Dat is echt bizar!! De grootste auto mee om vol te tanken en jerryvcan voor de andere. Dan halen wel veel winst. Toch bizar want het is toch een totaal kleine 80 kilometer rijden. Maar wel uiteraard te combineren met diverse andere dingen (winkels) op de route dus niet volledig toe te rekenen aan tanken die afstand

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 07:03

60 cent? Ik had gelezen dat ze in België de prijs met 17 cent zouden verlagen, toch? En hij staat normaal zo’n 20 tot 25 ct lager. Dus dat zou 37 tot 42 ct verschil zijn. Nog steeds genoeg om een stuk voor te rijden natuurlijk.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 09:00

8nnemiek schreef:
60 cent? Ik had gelezen dat ze in België de prijs met 17 cent zouden verlagen, toch? En hij staat normaal zo’n 20 tot 25 ct lager. Dus dat zou 37 tot 42 ct verschil zijn. Nog steeds genoeg om een stuk voor te rijden natuurlijk.

Ik las het in BN de Stem. Idd al zou het rond de 40 cent zitten dan nog heel veel voordeel. De accijns wordt met 17,5 cent verlaagd. Daar gaat natuurlijk ook BTW over dus maakt nog iets groter verschil.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 09:43

dierenfan schreef:
Nou vanaf dit weekend kunnen wij weer in België gaan tanken. Met maar liefst 60 cent verschil in liter ptijs wordt er gezegd. Dat is echt bizar!! De grootste auto mee om vol te tanken en jerryvcan voor de andere. Dan halen wel veel winst. Toch bizar want het is toch een totaal kleine 80 kilometer rijden. Maar wel uiteraard te combineren met diverse andere dingen (winkels) op de route dus niet volledig toe te rekenen aan tanken die afstand

Op welke dag en tijdstip gaat dat in? Ik heb nog voor 95km in m'n tank zitten maar moet vrijdag nog naar ziekenhuis.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 11:46

Ik hoor ook graag wanneer en waar dit ingaat. Is wel een ritje België waard als we wat jerrycans aanschaffen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 12:26

En die volle jerrycan bewaren jullie thuis...

Dat is toch heel gevaarlijk is een paar euro goedkoper dat waard