Sansevieria schreef:MyWishMax schreef:
Het ligt eraan of ze in die laagste groep valt. Maar hier is het bijvoorbeeld niet via de echte gemeente, maar via de overkoepelende organisatie die de bijstand regelt. Bij mijn eigen gemeente kan het ook niet, ik moet weer naar aparte site gaan daarvoor. Daar kan je het aanvragen als je in die groep valt, maar dat kan nu nog niet want het is nog niet bekend hoe ze het moeten doen. Zou 1e kwartaal al uitbetaald worden, maar het is dus nog niet rond. Dus misschien even zoeken naar bijstandsuitkering op de site van haar gemeente? Maar grote kans dat het nog niet aangevraagd kan worden
Dat laatste dus, ik had al eens geinformeerd voor mijn neef.
Tip was voor nu even de website van de gemeente in de gaten te houden.
Ambtenaar vertelde er ook meteen bij dat de mensen met een bijstands uitkering automatisch bericht zouden krijgen, en dat die mogelijke 120 procent ook gerekend werd vanaf het bijstandsbedrag per maand (dus voor werkenden niet gerekend vanaf het minimunloon).
Maar dat zou per gemeente nog verschillend kunnen zijn, ze hadden ook nog geen concrete info. Hoop ik voor de werkende minima nu niet dat het gehanteerde percentage nu echt gaat afhangen ervan hoe "armlastig" een gemeente is. Daar klonk het wel een beetje naar...
Ik dacht dat het sowieso tot 120% van bijstandsuitkering was? Of iig rond bijstandsniveau, want dat ligt natuurlijk nog flink onder minimunloon. Niet dat ik het daar perse mee eens ben op deze manier.
Citaat:Verhoging eenmalige energietoeslag lage inkomens
Eind 2021 maakte het vorige kabinet bekend 3,2 miljard euro te steken in een verlaging van de energiebelasting. Ook werd een eenmalige energietoeslag van ongeveer 200 euro per huishouden aangekondigd om de gevolgen voor mensen met een inkomen rond bijstandsniveau te verzachten. Dat geldt ook voor ouderen met lage inkomens. Deze eenmalige regeling wordt nu verhoogd naar 800 euro per huishouden. Het kabinet en gemeenten streven ernaar om de toeslag zo spoedig mogelijk aan huishoudens uit te keren.
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... verzachten