Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 00:08

Daks schreef:
Het feit dat zij al met een pathologische leugenaar wilt regeren is al schrikbarend. Want rutte is niet meer dan dat.

Ik wist niet dat ik dat wist.
Of ik herriner mij dat niet.

Vanmiddag gooide ze hem nog voor de bus.

Zal een mooie interne strijd worden als die twee gaan regeren. Jammer dat we dat dan weer njet kunnen zien. Nou ja, de brokstukken komen vanzelf een keer tevoorschijn.

Jessix

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 00:13

Ben benieuwd hoe lang het debat nog gaat duren.. De nieuwe verkenners komen ook nog aan het woord.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 00:14

Loretta schreef:
Daks schreef:
Het feit dat zij al met een pathologische leugenaar wilt regeren is al schrikbarend. Want rutte is niet meer dan dat.

Vanmiddag gooide ze hem nog voor de bus.

Zal een mooie interne strijd worden als die twee gaan regeren. Jammer dat we dat dan weer njet kunnen zien. Nou ja, de brokstukken komen vanzelf een keer tevoorschijn.

Ja vanmiddag inderdaad wel maar je ziet en hoort haar al weer omdraaien.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 00:14

Daks schreef:

De VVD is de grootste partij en zal moeten regeren. Alleen in de jaren 70 is ooit de grote winnaar PvdA buitenspel gezet. Maar nu is dat amper mogelijk, omdat PVV niet met D66 en links kan.

Dus als partij zal je daar rekening mee moeten houden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 00:20

Loretta schreef:
Electra63 schreef:
Het is duidelijk dat sommige bokkers een hekel aan Kaag/D66 hebben en haar ook geen kans geven en niet objectief kijken of luisteren.

Tja, mensenkennis en gedrag speelt ook mee. Daarin laat Kaag duidelijk zien wat voor een persoon ze is. Vanmiddag gooide ze doodleuk Rutte voor de bus. Vanavond liep ze met lood in de schoenen naar de interuptie microfoon en vroeg aan de kamervoorzitter of er nog meer vragen aan de verkenners gesteld gingen worden. Als ervaren politicus had ze kunnen weten dat mevrouw Arib dat ook niet wist. Dan is het inderdaad geen 100% onomstotelijk bewezen feit. Maar desondanks wel duidelijk zichtbaar dat er iets speelt.

Dan iets wat wel zwart op wit na te trekken is. Dat document van de vorige verkenners die vanmorgen naar buiten is gebracht. Daarin kon je duidelijk onder het gedeelte van D66 lezen dat ze uit waren op een kil neo liberaal beleid. Staat gewoon te lezen. Heb je geen mensenkennis bij nodig.

Wat er deze week is gebeurt, is nog nooit eerder in de politiek gebeurt, dus zo gek is dat niet.
Daarbij zijn er nu zoveel fracties aan het woord, het is amper bij te houden, wie wat wil vragen aan wie.

Wat mensenkennis betreft, ook dat is gekleurd door je eigen ervaringen en vooroordelen en voorkeuren.

Ik ben dan wel benieuwd welke partijen jij dan zou willen zien regeren en wie dan als MP.
Ervan uitgaand dat het werkbaar (min. 76 zetels) moet zijn en realistisch. Van der Plas als MP met 1 zetel en geen ervaring bijvoorbeeld, lijkt me niet haalbaar.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 00:26

Vvd heeft met deze kwestie echt alles verspeeld imo.
Volgens poedersuiker staat de gehele Vvd achter hetgeen hij zich dan wel dan niet kan herinneren.
Buiten dat is het zeker mogelijk Vvd buiten spel te zetten. Niet makkelijk maar zeker niet onmogelijk.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 00:28

Eigenlijk vind ik die nieuwe eenmansfracties best verfrissend.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 00:30

Electra63 schreef:
Wat er deze week is gebeurt, is nog nooit eerder in de politiek gebeurt, dus zo gek is dat niet.
Daarbij zijn er nu zoveel fracties aan het woord, het is amper bij te houden, wie wat wil vragen aan wie.

Wat mensenkennis betreft, ook dat is gekleurd door je eigen ervaringen en vooroordelen en voorkeuren.

Ik ben dan wel benieuwd welke partijen jij dan zou willen zien regeren en wie dan als MP.
Ervan uitgaand dat het werkbaar (min. 76 zetels) moet zijn en realistisch. Van der Plas als MP met 1 zetel en geen ervaring bijvoorbeeld, lijkt me niet haalbaar.

Ik heb dus niet op Van Der Plas gestemd.

En je hebt gelijk dat we het helaas moeten doen met deze mensen die van hun eerste leugen nog niet gebarsten zijn. Ik vraag me dan wel af of Rutte zijn komende kabinet nog wel net zo stabiel kan maken als zijn voorgaande kabinetten. De gebeurtenissen van de afgelopen week zullen blijven drukken op een nieuw kabinet met Rutte. Daarnaast lijkt Kaag me wel iemand die op kansen blijft loeren. Na vanmiddag zal ze haar knopen wel geteld hebben en ingezien hebben dat het nog te vroeg is om Rutte nu al uit het torentje te flikken. Maar ze laat toch al aardig haar gezicht zien.

Het gaat nog spannend worden. House of cards in real life.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 00:40

Van der Plas was een voorbeeld.
Stel dat VVD buitenspel wordt gezet, dan mag D66 de MP leveren.
Een kleine partij die dan mee zal regeren als PvdA, GL of Ja21 of Volt zal nooit de MP kunnen leveren.
Het wordt dus Rutte of een ander van de VVD of Kaag. Ik zie geen andere opties, die realistisch zijn.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 00:44

Electra63 schreef:
Het wordt dus Rutte of een ander van de VVD of Kaag. Ik zie geen andere opties, die realistisch zijn.

Dat is waar. Dat wordt dan nog een hele ingewikkelde formatie vooral na dit.

Wordt nog spannend. Een zeer langdurige formatie zoals in Belgie het geval was. Of op korte termijn nieuwe verkiezingen.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 00:53

Ik volg dit heel de dag al een beetje, wat een soap... Het lijkt wel Wie is de Mol...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 00:58

Loretta schreef:
Electra63 schreef:

Wordt nog spannend. Een zeer langdurige formatie zoals in Belgie het geval was. Of op korte termijn nieuwe verkiezingen.

Ik begreep dat nieuwe verkiezingen niet kan, omdat het kabinet al gevallen is en er al verkiezingen zijn geweest.

Zeker spannend en dat met Corona en straks het zomer-reces.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 01:02

Electra63 schreef:
Loretta schreef:

Ik begreep dat nieuwe verkiezingen niet kan, omdat het kabinet al gevallen is en er al verkiezingen zijn geweest.

Zeker spannend en dat met Corona en straks het zomer-reces.

Of daar (nieuwe verkiezingen) behoefte aan is, is een politiek vraagstuk:
https://www.nu.nl/politiek/6125428/wat- ... nomen.html

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 01:06

Wie denken jullie dat dat "telefoontje" om half 8 sochtends heeft gepleegd?

Ja is gissen en Ja is gokken maar toch.

Ik denk dat het of ollongren is of dat het de zoveelste leugen op rij van rutte is.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 02:00

IMANDRA schreef:
Karl66 schreef:
Nou als Ollongren echt zo'n dom blondje is, dat ze niet eens zelf de agenda van haar verkenningsgesprekken bepaalt, maar dat door ambtenaren laat doen, dan wordt het echt tijd dat ze van het binnenhof verdwijnt. Het kan toch niet zo zijn dat de ambtenaren in Nederland bepalen wat er in verkennende coalitiegesprekken besproken wordt? Het kan zijn dat ze een advies geven voor een onderwerp, maar het horen toch echt de verkenners te zijn, die uiteindelijk bepalen welke punten op de agenda komen en niet de ambtenaren. Deze verdediging is echt een compleet brevet van onvermogen.

Imandra, misschien moet je eens teruglezen hoeveel mitsen, maren, wellichts en misschiens jij hebt gebruikt om te kunnen verklaren hoe het ook zou kunnen zijn gegaan. Maar ook hier geldt Ockhams razor, als je zo vaak als jij "wat als" nodig hebt, dan wordt het tijd om naar de simpelste verklaring te gaan kijken. En de simpelste verklaring is dat Rutte van die vervelende controleur af wilde en dat is een democratische doodzonde.

Geldt net zo goed voor jou. Als puntje bij paaltje komt, weet immers niemand van ons hoe het nu precies zit; we interpreteren allemaal de informatie die we hebben. Alleen dan met een andere zienswijze. Er is namelijk net zo min “bewijs” van dat Rutte zou liegen als van dat hij de waarheid spreekt. Bovendien is mijn uitleg net zo waarschijnlijk als de jouwe. Enige verschil is dat we onszelf beide door andere zaken laten kleuren/framen.

Hou toch op, de kans dat jouw en Rutte zijn uitleg de juiste is, is even groot als de kans dat Rutte na zijn politieke carriere eenhoorns gaat fokken. Rutte wilde van een, in zijn ogen te, kritisch kamerlid af en de rest is blabla om dat te camoufleren. Het grappige is dat er dat topic of FZ is, waarin jij een verklaard tegenstander van fakenews bent en vindt dat Bokt daar veel sterker op moet ingrijpen. Nou moet Rutte zijn positie beschermd worden en nou grijp jij zelf net zo gemakkelijk naar fakenews. Ga nou niet doen alsof die notitie daar stond omdat Rutte het beste met Omzigt voor heeft. Die notitie stond daar omdat Rutte het beste met Rutte voorheeft. En dat betekent voor Rutte een parlement wat geen vervelende vragen stelt en die hem laat wegkomen met al die vergeten herinneringen van hem. En in dat parlement pas een kamerlid als Omzigt niet. Dat was de enige reden en de rest is bullshit, met slechts één doel Rutte in zijn zetel houden.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 03:15

Vandaag heeft de geloofwaardigheid van de politiek wel een echt dieptepunt bereikt.

Ik kan er werkelijk met mijn pet niet bij dat rutte gewoon een foei krijgt. Bah

Zowel kaag als hoekstra als segers hebben kunnen hun woorden van vandaag al in de kliko gooien.

Wat nou nieuw leiderschap?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 03:40

Daks schreef:
Vandaag heeft de geloofwaardigheid van de politiek wel een echt dieptepunt bereikt.

Ik kan er werkelijk met mijn pet niet bij dat rutte gewoon een foei krijgt. Bah

De grote winnaar van deze slag is Kaag. Ik heb met verbazing zitten kijken hoe zij met Hoekstra en nog een paar pas veel later in de kamer op kwam draven en vervolgens deze motie van afkeuring indiende. Uiteraard begeleid met een hoop dure woorden met haar bijpassend bekakte accent. Toen werd duidelijk waarom zij met een hoop anderen veel te laat in de kamer arriveerden. Rutte is voor eventjes gered. Maar het belooft nog wat te worden de komende tijd. Nu hebben we twee van die typische machtspolitici.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 03:50

Het verbaasd mij ook niet echt eigenlijk.
Al in januari werk kaag voorgesteld als nieuwe premier.
Ollongren (d66) laat "toevallig" een notitie zien.

Rutte ligt onder vuur. Kaag weigert tijdens het debat te zeggen dat zij zelf op zou stappen maar geeft dat na het debat volmondig toe aan de pers.

Kaag komt samen met hoekstra met een afkeur motie en laat de motie van wantrouwen nou net niet gesteund worden door D66 CDA en CU.

Vvd D66 CDA en CU gaan de coalitie vormen

Wat een toneelspel is dit zeg.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 07:16

Citaat:
Ga nou niet doen alsof die notitie daar stond omdat Rutte het beste met Omzigt voor heeft. Die notitie stond daar omdat Rutte het beste met Rutte voorheeft.

Hoe weet jij dat zo zeker?

Is er trouwens openbaar wat er in alle gesprekken met vorige verkenners (en dus ook de koningin etc) bij vorige formaties stond?

Ik zie hier wel ooit over een paar jaar een goeie film of docu uit ontstaan :')

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 07:49

Loretta schreef:
Je kunt wel doen alsof het zo goed gaat met Nederland. Maar al met al gaat het niet zo goed. Vooral het feit dat een kabinet tijdens economische voorspoed niet in staat is om tenminste een aantal problemen op te lossen geeft mij wel te denken. Hoe slecht moet het dan wel niet gaan tijdens een economische crisis.

Nou, het kabinet heeft er wel een klein beetje voor gezorgd dat Nederland zeer sterk uit de crisis van 2008 is gekomen. Die economische voorspoed hebben we deels te danken aan het gevoerde beleid. Het gaat, gezien de omstandigheden wel degelijk heel erg goed met Nederland. We zitten in de ranglijstjes met de meest gelukkige, langstlevende mensen enzo. Er kunnen absoluut dingen beter maar Nederland is echt wel 1 van de fijnere landen om in te wonen. Waarom wil jij graag doen alsof het superslecht gaat?

Ik vind het erg jammer dat we nu met zn allen extreem veel heisa maken om een notitie waarvan niemand echt weet waarom ie daar staat en wat hij betekent. Maar jezelf heel convenient niet meer herinneren wat je hebt gezegd geloof ik echt geen bal van. Wat mij betreft begint z’n geloofwaardigheid ook af te brokkelen. De toeslagenaffaire glibbert net iets te makkelijk van m af (sorry zeggen terwijl je weet dat er niks verandert) en zo kort erna weer dit. Het zou Rutte sieren als hij openheid van zaken geeft wat er nou eigenlijk besproken is, met de billen bloot gaat, sorry zegt en het dan ook een keertje meent en dat iedereen daarna weer verder gaat met al die andere dingen die heel veel belangrijker zijn dan dit geneuzel. En pandemietje oplossen bijvoorbeeld.

De gretigheid waarmee de rest van de kamer klaarstaat om n ander te fileren vind ik trouwens ook niet helemaal lekker.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 07:56

Ik vind het vooral bijzonder dat iedereen meent te weten wat iemand anders bedoelt en gedaan heeft, terwijl de mensen die erbij waren iets anders beweren. Of iets nu wel of niet zo is, kan niet bepaald worden door gevoelens en gedachten, zo werkt het volgens mij toch echt niet.

Als men zeker wil weten wat er tijdens vertrouwelijke gesprekken besproken wordt, dan moeten die gesprekken openbaar worden in het vervolg.

En daarnaast is voor mij nog niet heel duidelijk of er uberhaupt iets met die zin gedaan had kunnen worden, omdat blijkbaar de MP niet zomaar kan bepalen dat iemand iets anders gaat doen. Dát stuk is mij nog steeds niet helemaal duidelijk... ?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 07:57

Het gaat natuurlijk niet alleen om die notitie maar het gaat om Mark 'Pinokkio' Rutte. Die openlijk blijft liegen. Die heeft het vertrouwen van 't volk verloren. En z'n huichelcoalitie houdt hem op de troon. Hij had beter de eer aan zichzelf gehouden en plaats gemaakt voor 'n andere VVD-er om het premierstokje over te nemen.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 07:58

Loretta schreef:
Kaag is blijkbaar bang dat de nieuwe verkenners teveel informatie gaan geven. Ze wilde perse weten of de nieuwe verkenners 1 of meerdere vragen gaan beantwoorden. Kaag speelt duidelijk smerige spelletjes. Hoe meer ik van Kaag zie hoe meer ik het idee krijg dat ze een tweede Rutte is.

Dit is precies het gevoel wat ik er bij krijg. Haar D66 verkenner kloot de boel op en ze wijst zo hard mogelijk naar VVD/Rutte. Een politiek spel voor haar eigen gewin.

Dit voorval, haar hoogmoedige opmerking dat zo snel mogelijk de avondklok er af moest, en haar verleden maken dat ik weinig vertrouwen in haar heb als MP.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 08:00

Kaag zit daar alleen om nog meer geld naar 't buitenland te kunnen sluizen en de souvereiniteit van Nederland zo snel mogelijk aan Brussel over te dragen. Snap werkelijk waar niet hoe die partij aan zoveel stemmen komt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 08:02

elnienjo schreef:
Het gaat natuurlijk niet alleen om die notitie maar het gaat om Mark 'Pinokkio' Rutte. Die openlijk blijft liegen. Die heeft het vertrouwen van 't volk verloren. En z'n huichelcoalitie houdt hem op de troon. Hij had beter de eer aan zichzelf gehouden en plaats gemaakt voor 'n andere VVD-er om het premierstokje over te nemen.

Nou hij heeft het vertrouwen van de tweede kamer verloren. Het volk heeft hem gekozen en mij is nog niet bekend of dat nu anders zou zijn.

Ik snap best dat mensen zich er niets bij voor kunnen stellen maar Rutte zit er niet omdat hij op zichzelf heeft gestemd. Dat heeft 1 op de 5 Nederlanders gedaan.