Demonstratie op de Dam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 14:08

Ann schreef:
Wat mij betreft wordt er deze zomer al beleid gemaakt dat alle pieten een andere kleur krijgen, dan hoeft er van beide kanten niet gedemonstreerd te worden in de aanloop naar december en kunnen de kinderen genieten van 5 december zonder dat de volwassenen er ruzie over maken.

Dat is een knieval voor die extremisten. Je moet nooit buigen.
Voor mijn part schaffen ze het hele Sinterklaasfeest af, we hebben nu tenslotte kerst met heel politiek correct een blanke man.
Het enige waar Sint en de origine zwarte pieten nog nut hebben zijn juist de ouderen/dementen, die daar herkenning en plezier in vinden. Voor de rest is het een haatfestijn geworden door die relclub met hun gezuig.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 14:14

Ann schreef:
[
Waarom zou dat beleid niet kunnen veranderen?
Mark Rutte heeft toch ook aangegeven dat hij anders is gaan denken over deze kwestie? Waarom kunnen andere beleidsmakers dan ook niet van mening veranderen?

Mark Rutte zei letterlijk dat ZP niet racistisch is, het is een traditie.
Het was een domme uitspraak van hem om daarna te zeggen dat hij snapt dat sommigen er wat anders in zien.

Hij had gewoon standvastig moeten zeggen dat ze nu hard aan 't werk zijn met de pandemie en ze hun keutel moeten intrekken.

Het gaat veel te ver met al die beeldenstormen, bizarre censuur op films en series.

Ik las net 'n mooie quote van John Cleese:
Citaat:
De 80-jarige acteur stelt in gesprek met The Sydney Morning Herald dat „een van de dingen die ik heb geleerd is dat mensen een heel verschillend gevoel voor humor hebben.”

Cleese beklemtoont dat de grappen die nu ter discussie staan, juist de draak steken met het racisme binnen de Britse elite. „De Major was een oud fossiel, een overblijfsel van tientallen jaren eerder”, stelt de komiek. „We steunden zijn overtuigingen niet, we staken er de draak mee. Als mensen te stom zijn om dat te begrijpen, wat kan ik dan nog zeggen?

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 14:16

Dat is jouw mening, elnienjo. Ik denk zelf dat kinderen helemaal geen moeite hebben met pieten in allerlei kleuren. En om hen gaat het bij dit kinderfeest, dus waarom helemaal afschaffen omdat volwassenen ergens moeite mee hebben?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 14:16

MCE schreef:
lijkt me een goed plan een heel ander landelijk kinderfeestje

Zal niet lang meer duren en dan gaan ze janken dat de kerstman blank is. :D

LynnepinnyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 14:17

elnienjo schreef:
Ann schreef:
Wat mij betreft wordt er deze zomer al beleid gemaakt dat alle pieten een andere kleur krijgen, dan hoeft er van beide kanten niet gedemonstreerd te worden in de aanloop naar december en kunnen de kinderen genieten van 5 december zonder dat de volwassenen er ruzie over maken.

Voor mijn part schaffen ze het hele Sinterklaasfeest af, we hebben nu tenslotte kerst met heel politiek correct een blanke man.
Het enige waar Sint en de origine zwarte pieten nog nut hebben zijn juist de ouderen/dementen, die daar herkenning en plezier in vinden. Voor de rest is het een haatfestijn geworden door die relclub met hun gezuig.

Hoe wil je dan ooit verandering scheppen? "Je moet nooit buigen" is de grootste onzin. Je laat het klinken alsof het allemaal maar een machtsspelletje is om de schapen over de dam te krijgen. Kom eens uit die waan :)*

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 14:18

Ann schreef:
Dat is jouw mening, elnienjo. Ik denk zelf dat kinderen helemaal geen moeite hebben met pieten in allerlei kleuren. En om hen gaat het bij dit kinderfeest, dus waarom helemaal afschaffen omdat volwassenen ergens moeite mee hebben?

De traditie is verziekt door die extremistenclub. En traditie is belangrijker voor de oudere generatie dan voor de jongere.
Laat de jonge generatie maar gewoon kerst doen. Hoeven ze tenminste niet een maand lang extra adhd gedrag te vertonen doordat er teveel feesten in een maand gehouden worden.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 14:20

Lynnepinny schreef:
Hoe wil je dan ooit verandering scheppen? "Je moet nooit buigen" is de grootste onzin. Je laat het klinken alsof het allemaal maar een machtsspelletje is om de schapen over de dam te krijgen. Kom eens uit die waan :)*

Verandering moet geleidelijk gaan omdat ergens gewoon geen animo meer voor is, of iets anders aan populariteit wint. Zie halloween wat z'n opmars doet. Prima toch?
Maar dit is gewoon een machtspelletje dat door extremisten is gestart en dat zaait alleen maar meer verdeeldheid tussen de bevolkingsgroepen.

Knudd

Re: Demonstratie op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 14:32

Waarom is het uiterlijk van ZP zó belangrijk dat het niet veranderd kan worden? (naast traditie). Wat veranderd er aan de inhoud van het feest als ZP niet meer zwart is, maar regenboog? Wordt er dan geen snoep meer uitgedeeld? Geen cadeautjes meer gegeven? Geen liedjes meer gezongen? Volgens mij is er alleen een beeld wat veranderd, maar de hele intentie van het feest zelf veranderd niet lijkt mij?

V_Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 14:32

elnienjo schreef:
Het gaat veel te ver met al die beeldenstormen, bizarre censuur op films en series.

Ik las net 'n mooie quote van John Cleese:
Citaat:
De 80-jarige acteur stelt in gesprek met The Sydney Morning Herald dat „een van de dingen die ik heb geleerd is dat mensen een heel verschillend gevoel voor humor hebben.”

Cleese beklemtoont dat de grappen die nu ter discussie staan, juist de draak steken met het racisme binnen de Britse elite. „De Major was een oud fossiel, een overblijfsel van tientallen jaren eerder”, stelt de komiek. „We steunden zijn overtuigingen niet, we staken er de draak mee. Als mensen te stom zijn om dat te begrijpen, wat kan ik dan nog zeggen?

Dit dus. Comedy is comedy, als je dat al niet meer kan onderscheiden stopt het imo ook ja...

En die hele beelden heisa is idd ook echt scheef. Las daarstraks een goeie reactie op een artikel over de bekladde beelden van Belgische koningen :

Een prachtvoorbeeld van te ver doorgedreven politieke correctheid.

Ja er zijn zeker gruwelijke dingen gebeurd onder Leopold II, maar hij is en blijft een deel van onze nationale geschiedenis.

Beter lijkt me om de beelden te laten staan (eventueel op een andere locatie) en er gewoon duiding bij te voorzien.

Als we alle historische figuren gaan evalueren met hedendaagse normen gaan er weinig overblijven vrees ik.

Ook iemand die zei dat als je zo gaat redeneren, je ook maar alle kerken, moskeeën, enz., moet afbreken, want onder 'leiding' van religie zijn de meeste gruweldaden en massa moorden gepleegd...

LynnepinnyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 14:34

@elnienjo, misschien bij jou. Bij mij heeft het juist voor opheldering en nieuwe inzichten gezorgd. Ik dacht nooit na over hoe zwarte piet zou voelen bij veel mensen, totdat er ophef over werd gemaakt. Ik heb er nu juist respect voor en zou ook graag zwarte piet zien verdwijnen.
Daarnaast zitten de extremisten aan beide kanten. Allebei groepen die eigenlijk net te ver gaan. De witte mensen die met kinderen op de schouders openlijk dingen als "zwarte poedersuiker" juichden naar prostesteerders verdienen ook zéker geen schoonheidsprijs. Denk je dat dat geen machtsspelletje is?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 14:34

elnienjo schreef:
Ann schreef:

Dus omdat jij verzuurd bent, is het voor de kinderen geen leuk feest meer? Weet je? Het is een kinderfeest en de kinderen genieten er nog even hard van als vroeger. En weet je? Die kinderen genieten er even hard van als piet gekleurd is of roetvegen heeft. Het interesseert kinderen namelijk geen ene ruk dat zwarte piet niet meer zwart is.

Ik heb ook geen racistisch gevoel bij zwarte piet, voor mij is het ook fijne jeugdherinnering. Maar ik snap ook dat andere mensen dat anders ervaren. En ik realiseer me heel goed dat het geen feest voor Karl of Elnienjo is. Het is een kinderfeest, voor die kinderen, die het geen ene ruk uitmaakt wat voor kleur piet is.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 14:36

Knudd schreef:
Waarom is het uiterlijk van ZP zó belangrijk dat het niet veranderd kan worden? (naast traditie). Wat veranderd er aan de inhoud van het feest als ZP niet meer zwart is, maar regenboog? Wordt er dan geen snoep meer uitgedeeld? Geen cadeautjes meer gegeven? Geen liedjes meer gezongen? Volgens mij is er alleen een beeld wat veranderd, maar de hele intentie van het feest zelf veranderd niet lijkt mij?

Ik ben even nieuwsgierig: is zwarte piet als roetveegpiet (zonder rode lippen en oorbellen natuurlijk) dan ook fout? Móet ZP dan alleen kleuren van de regenboog krijgen?

Knudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 14:40

IMANDRA schreef:
Knudd schreef:

Ik ben even nieuwsgierig: is zwarte piet als roetveegpiet (zonder rode lippen en oorbellen natuurlijk) dan ook fout? Móet ZP dan alleen kleuren van de regenboog krijgen?

Voor mij niet, het was even een kort voorbeeld dat ik regenboog noemde :) Maar voor mij zijn roetvegen ook goed, al heb ik dan de vraag hoe 'geloofwaardig' dat is omdat niet elk huishouden nog een schoorsteen heeft := Want ik vroeg mij vroeger altijd af hoe de pieten door onze kleine buis van de kachel heen wurmde om de pakjes in mijn schoen te leggen :=

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 14:42

Lynnepinny schreef:
@elnienjo, misschien bij jou. Bij mij heeft het juist voor opheldering en nieuwe inzichten gezorgd. Ik dacht nooit na over hoe zwarte piet zou voelen bij veel mensen, totdat er ophef over werd gemaakt. Ik heb er nu juist respect voor en zou ook graag zwarte piet zien verdwijnen.
Daarnaast zitten de extremisten aan beide kanten. Allebei groepen die eigenlijk net te ver gaan. De witte mensen die met kinderen op de schouders openlijk dingen als "zwarte poedersuiker" juichden naar prostesteerders verdienen ook zéker geen schoonheidsprijs. Denk je dat dat geen machtsspelletje is?

Jij bent ook gezwicht voor de 'witte mensen' hype?

Ik snap best dat mensen KOZP gaan uitschelden als ze hun feestje komen verzieken trouwens. Dat roepen ze dan toch echt over zichzelf af. Ze willen immers van geen wijken weten.

Misschien die ZP haters eens een linkje sturen naar het Spaanse feest Semana Santa waar de kleding gelijk is aan die van de KKK. Ook dat is gewoon traditie en heeft niets met slavernij te maken, net zoals onze clownesk geklede ZP. Het is alof je Clown Bassie van zijn rode pruik en rode neus ontdoet.

Aanstelleritus in 't kwadraat wat mij betreft.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 14:43

elnienjo schreef:
De traditie is verziekt door die extremistenclub. En traditie is belangrijker voor de oudere generatie dan voor de jongere.

Wait, nu is het ineens toch niet het belang van de kinderen dat voorop staat?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 14:44

Knudd schreef:
IMANDRA schreef:

Voor mij niet, het was even een kort voorbeeld dat ik regenboog noemde :) Maar voor mij zijn roetvegen ook goed, al heb ik dan de vraag hoe 'geloofwaardig' dat is omdat niet elk huishouden nog een schoorsteen heeft := Want ik vroeg mij vroeger altijd af hoe de pieten door onze kleine buis van de kachel heen wurmde om de pakjes in mijn schoen te leggen :=

Ja ik vroeg het omdat ik het idee heb (maar verbeter me gerust als dat niet zo is) dat de extremere KOZP aanhangers het hele feest weg willen hebben. Dus een compromis als roetveegpiet is ook ‘fout’.

En ik denk niet dat dat een probleem is haha, kinderen geloven het toch wel. Bedoel, een man met pieten die op 1 dag langs alle kinderen in Nederland gaat en op daken loopt? Bij ons werd gewoon gezegd dat Piet normaal inderdaad via schoorstenen ging maar omdat wij er geen hadden had Piet een sleutel gekregen. Dat ging er als een zoete koek pepernoot in!

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 14:44

Shadow0 schreef:
elnienjo schreef:

Wait, nu is het ineens toch niet het belang van de kinderen dat voorop staat?

Voor mij persoonlijk staat belang van kinderen uberhaupt nooit voorop :D

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 14:48

Karl66 schreef:
elnienjo schreef:

Dus omdat jij verzuurd bent, is het voor de kinderen geen leuk feest meer? Weet je? Het is een kinderfeest en de kinderen genieten er nog even hard van als vroeger. En weet je? Die kinderen genieten er even hard van als piet gekleurd is of roetvegen heeft. Het interesseert kinderen namelijk geen ene ruk dat zwarte piet niet meer zwart is.

Ik heb ook geen racistisch gevoel bij zwarte piet, voor mij is het ook fijne jeugdherinnering. Maar ik snap ook dat andere mensen dat anders ervaren. En ik realiseer me heel goed dat het geen feest voor Karl of Elnienjo is. Het is een kinderfeest, voor die kinderen, die het geen ene ruk uitmaakt wat voor kleur piet is.

_/-\o_
Niets meer aan toe te voegen.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 14:50

elnienjo,
Dus voor jou is de pieten discussie gewoon een extra stok om de hond mee te slaan? (Figuurlijk bedoelt.)

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 14:52

Nou iemand verzuurd noemen vind ik een behoorlijke persoonlijke aanval en niet echt _/-\o_
Integendeel.
Alleen maar omdat deze niet met de bokt mening mee gaat.
95% wil nog steeds zwarte piet (2019) dus bokt kun je best vooruitstrevend noemen dat het hier anders lijkt.

https://www.shownieuws.nl/rubrieken/in- ... arte-piet/

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 14:53

Shadow0 schreef:
Dit is erg misleidend. Veel mensen zijn in Nederland omdat ze Nederlander zijn. Niet omdat iemand ooit heeft besloten om naar Nederland te komen, maar omdat Nederland het grondgebied heeft uitgebreid (ongevraagd) en daarbij heel veel mensen eerst tot slaaf maar later ook tot Nederlander heeft gemaakt.

Toch werd in eerste instantie nooit aangemoedigd dat mensen vanuit de koloniën op grote schaal naar Nederland kwamen. Verkeer bestond voornamelijk uit Nederlanders daarheen, en eventueel diezelfde mensen of hun nazaten op een later moment weer terug. De inheemse bevolking (of degenen die wij onvrijwillig naar de kolonie gebracht hadden) werd doorgaans niet hierheen gehaald.
Ook na het kwijtraken van Ind(ones)ië na de Tweede Wereldoorlog, werden voornamelijk inwoners met Europese roots gerepatrieerd, en (op Molukkers na) niet de inheemse bevolking.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 14:54

Ann schreef:
elnienjo,
Dus voor jou is de pieten discussie gewoon een extra stok om de hond mee te slaan? (Figuurlijk bedoelt.)

Het is voor mij een principekwestie.
Geef zo'n extremisenclubje een vinger en ze rukken je hele arm af (zoals je nu dus idd ziet gebeuren met het verwijderen van allerlei films, series en zelfs tekenfilms)
De wereld is gék aan 't worden.

Knudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 14:56

IMANDRA schreef:
Knudd schreef:

Ja ik vroeg het omdat ik het idee heb (maar verbeter me gerust als dat niet zo is) dat de extremere KOZP aanhangers het hele feest weg willen hebben. Dus een compromis als roetveegpiet is ook ‘fout’.

En ik denk niet dat dat een probleem is haha, kinderen geloven het toch wel. Bedoel, een man met pieten die op 1 dag langs alle kinderen in Nederland gaat en op daken loopt? Bij ons werd gewoon gezegd dat Piet normaal inderdaad via schoorstenen ging maar omdat wij er geen hadden had Piet een sleutel gekregen. Dat ging er als een zoete koek pepernoot in!

Misschien is het eerder voor de extreme KOZP's dat zij wel het hele feest liever zien verdwijnen, zodat er geen exclusiviteit in z'n geheel is. Dit is een aanname hoor, ik denk zelf persoonlijk dat het echt alleen om het veranderen van het uiterlijk van piet gaat. Misschien is een compromis van roetveegpiet mét rode lippen/oorbellen/pruik wél fout, maar als deze karakteristieken ook aangepast worden dan niet.

Ik zie zoveel mensen zó hard roepen dat zwarte piet traditie is, maar als ik vraag waarom het dan zo belangrijk is dat dat uiterlijk hetzelfde blijft, komt niemand echt met een antwoord. Het enige wat ik heb gehoord is 'herkenbaarheid', maar de beste man moest daarna een onserieus antwoord geven op mijn vraag welke andere alternatieven voor onherkenbaarheid kunnen zorgen met "bivakmuts, pantykous".

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 15:02

_Penotti schreef:
Nou iemand verzuurd noemen vind ik een behoorlijke persoonlijke aanval en niet echt _/-\o_
Integendeel.
95% wil nog steeds zwarte piet (2019) dus bokt kun je best vooruitstrevend noemen dat het hier anders lijkt.

Het feit dat dit een onderzoek is van Hart van Nederland, ontkracht gelijk het hele onderzoek :+ Natuurlijk stemt hun doelgroep dit :')

LynnepinnyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 15:03

_Penotti schreef:
Integendeel.

Jammer dat er nergens staat hoeveel mensen er hebben meegedaan, uit welke regio deze komen en hoe de mensen van dit onderzoekt zijn gezocht. Dat heeft namelijk héél veel invloed op het percentage ;) Als je alleen in de gemiddelde volksbuurt van een grote stad of ergens op het platteland gaat zoeken dan snap ik de percentages wel, maar ik kan me echt niet voorstellen dat maar 5% van Nederland tegen zwarte piet zou zijn.