Op wie stem jij 20 maart?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shaggy09

Re: Op wie stem jij 20 maart?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 15:37

Jij zegt; voor heel veel functies :P

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 15:53

Er zijn dan ook heel veel functies waarbij het wel kan.

De 6 urige werkdag is onderzocht onder verpleegkundigen. Ja natuurlijk heb je dan wel andere shifts nodig enzo maar uiteindelijk wordt iedereen er beter van.
(Merk op dat die verkorting van de werkdag met behoud van loon was)

In mijn gemeente zijn er 1253 voorkeursstemmen op mij uitgebracht! :oo Best vet. Ik stond niet heel hoog ofzo.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 16:01

Ja en genoeg personeel. Ik kom zoveel vacatures tegen de laatste tijd. Personeelstekort is wel iets wat heerst momenteel.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 16:02

Shaggy09 schreef:
Ja en genoeg personeel. Ik kom zoveel vacatures tegen de laatste tijd. Personeelstekort is wel iets wat heerst momenteel.

Klopt! Maar dat is een ander probleem vrees ik, denk niet dat mensen massaal de verpleging in gaan als de trein gratis is :=

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 16:04

Nee sowieso niet. :P

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 16:12

Als het zo makkelijk was _O-

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 17:29

Karl66 schreef:
Stel dat het milieu echt duizend miljard gaat kosten, zoals Baudet beweert. Dan is het echt niet zo dat het kabinet dat geld allemaal uitprint, op een stapel gooit en in de fik steekt. Los van het feit dat dit juist slecht voor het milieu is, werkt het niet zo. Dat geld wordt geïnvesteerd in het milieu. Daar worden bedrijven voor aan het werk gezet, daar gaan mensen hun loon mee verdienen, daar gaan nieuwe technieken mee ontwikkeld worden. Die duizend miljard verdwijnt niet, die komt in onze economie terecht. En laat het milieu nou net een onderwerp zijn waar wij als Nederland, gezien onze achtergrond, heel goed in kunnen excelleren, waardoor wij niet alleen nieuwe economische activiteiten in Nederland zelf hebben, maar die activiteiten ook nog eens kunnen exporteren naar andere landen en er geld mee kunnen verdienen.
Dat lijkt mij een stuk slimmer dan wachten tot zelfs de grootste scepticus de veranderingen niet meer kan ontkennen, we te laat zijn en we geen enkele keuze hebben dan de milieutechnieken uit het buitenland te moeten importeren en die duizend miljard aan buitenlandse bedrijven te betalen.

Als dit scenario gevoerd zou worden dan zal dat echt geweldig zijn. Helaas zet dit kabinet voornamelijk in op verhogingen van de energietarieven om daarmee energieslurpende tesla's en warmtepompen mee te subsidieren. Nieuwe technieken zijn heel hard nodig en dat kan inderdaad veel banen opleveren. Met het beleid dat nu gevoerd wordt kun je net zo goed geen beleid voeren.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 17:34

Shaggy09 schreef:
Tsja, dat ligt er maar net aan wat voor werk je doet hoor. Alles waarbij je geen functie hebt waarbij je bureauwerk hoeft te doen gaat dat niet op. Ik doe ook geen bureauwerk.

Ik zou mijn werk niet kunnen doen zonder auto.

Met de OV zou veel te veel tijd kosten en ik kan dan ook niet mijn materialen meenemen(en vooral droog meenemen.

Ik hoop wel dat het voor mij snel toegestaan is om een elektrische auto te gaan rijden.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 17:47

Loretta schreef:
Karl66 schreef:
Stel dat het milieu echt duizend miljard gaat kosten, zoals Baudet beweert. Dan is het echt niet zo dat het kabinet dat geld allemaal uitprint, op een stapel gooit en in de fik steekt. Los van het feit dat dit juist slecht voor het milieu is, werkt het niet zo. Dat geld wordt geïnvesteerd in het milieu. Daar worden bedrijven voor aan het werk gezet, daar gaan mensen hun loon mee verdienen, daar gaan nieuwe technieken mee ontwikkeld worden. Die duizend miljard verdwijnt niet, die komt in onze economie terecht. En laat het milieu nou net een onderwerp zijn waar wij als Nederland, gezien onze achtergrond, heel goed in kunnen excelleren, waardoor wij niet alleen nieuwe economische activiteiten in Nederland zelf hebben, maar die activiteiten ook nog eens kunnen exporteren naar andere landen en er geld mee kunnen verdienen.
Dat lijkt mij een stuk slimmer dan wachten tot zelfs de grootste scepticus de veranderingen niet meer kan ontkennen, we te laat zijn en we geen enkele keuze hebben dan de milieutechnieken uit het buitenland te moeten importeren en die duizend miljard aan buitenlandse bedrijven te betalen.

Als dit scenario gevoerd zou worden dan zal dat echt geweldig zijn. Helaas zet dit kabinet voornamelijk in op verhogingen van de energietarieven om daarmee energieslurpende tesla's en warmtepompen mee te subsidieren. Nieuwe technieken zijn heel hard nodig en dat kan inderdaad veel banen opleveren. Met het beleid dat nu gevoerd wordt kun je net zo goed geen beleid voeren.

Energieslurpende tesla's?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 17:48

Ach, dat OV hier; eerst moet ik een half uur naar de bushalte fietsen en vervolgens kan ik met de bus 20/25km naar het zuiden of noorden, alvorens af te kunnen slaan naar het oosten of westen....

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 17:59

Iedereen is altijd zo negatief over het OV, dat ik vind dat de andere kant ook wel eens gedeeld mag worden.

Ik reis voor €335 per maand onbeperkt met de trein. Lijkt veel, maar ik kan er geen auto + benzine kosten voor rijden en heel Nederland onbeperkt voor doorcrossen. Daarnaast is het naar mijn werk met het ov sneller dan met de auto. Dus die gevallen zijn er ook echt wel.

Alles buiten de steden heeft meer aandacht nodig, maar dat vraagt ook een omschakeling in gedrag van mensen. En alle verandering is moeilijk en heeft een begin nodig. Maar blijven investeren in asfalt is gewoon afgelopen zaak

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 18:04

Maar is dat alleen trein? Of ook bus/tram?
Kijk als je niet uit een wat grotere stad komt ben je sowieso altijd afhankelijk van bussen voordat je überhaupt een trein in kan stappen. En in kleinere dorpen zoals waar ik woon gaan de bussen gewoonweg maar 1 x in het uur. Dat is dus gewoon niet te doen. Ook weleens meegemaakt dat tijdens slecht weer de bus zo vol zat dat hij ons liet staan bij de halte. Toen konden we dus mooi een uur wachten, want extra bussen inzetten doen ze dan niet. Wat ik echt niet snap.

Het OV is buiten de grotere steden gewoon moeilijk en duur.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 18:06

IMANDRA schreef:
Energieslurpende tesla's?

De meesten rijden op energie opgewekt door een kolencentrale. De vraag naar stroom gaat erdoor omhoog en met wind en zonne energie kun je lang net aan alle vraag voldoen. De productie van accu's is alles behalve schoon om nog maar te zwijgen over de accu's zelf. Dan is er ook nog het probleem van te weinig grondstoffen voor de accu's op termijn.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 18:09

Oh geloof me, ik weet er alles van, dorp waar ik vandaan kom hadden we tot 2 jaar geleden niet eens een bus. Nu wel, sochtends 3x, smiddags 5x. Dus nog steeds niet aantrekkelijk om met het ov te gaan. Naar mijn ouders is 2 uur met het ov, met de auto 45 minuten. Meer asfalt is imo niet de oplossing, maar het is ook niet zo eenvoudig als, oh we doen even beter ov, want mensen zullen toch de auto blijven pakken, het is echt een gedragsverandering die moet gebeuren. De oplossing ervoor weet ik ook niet.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 18:34

Ik vind het altijd ook wel heel gemakkelijk om vanuit je kantoor in Amsterdam (bij wijze van) te roepen dat mensen meer met het OV moeten gaan.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 18:40

Is ook hoor :) Ik geloof wel dat ze snellere en meer treinen willen, dat zou echt fijn zijn, want het is nu een drama af en toe. Ik vind de lange trajecten ideaal, met intercity's maar het stukje naar mijn ouders zou je met de auto een 45 minuten over doen, ik doe er met OV anderhalf uur over.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 19:02

Als OV goed werkt vind ik het ideaal. Maar als ik eerst een half uur naar de bushalte moet lopen (plaats voor fietsen is er absoluut niet), dan een drie kwartier met de bus en dan pas de trein kan pakken houdt het snel op. De bus rijdt hier al niet eens meer elk uur en dan is hij nog 9 van de 10 keer grotendeels leeg. Lege bussen laten rijden is ook niet heel milieuvriendelijk.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 19:04

Jildau schreef:
Ik vind het altijd ook wel heel gemakkelijk om vanuit je kantoor in Amsterdam (bij wijze van) te roepen dat mensen meer met het OV moeten gaan.

Ik kom uit een klein dorpje in Limburg. Woon nu inderdaad aan de rand van Amsterdam. Maar buiten dat de bus in mijn dorp maar 1x per half uur ging was OV daar ook in de meeste gevallen goed te doen. Maar verbetering van het OV net, zeker in kleine dorpjes, is zeker nodig. Maar voor de vervoerder moeten ook die ritten rendabel blijven dus dat mensen meer met OV moeten reizen en het OV dat verbeterd moet worden gaat hand in hand :).

Loretta schreef:
De meesten rijden op energie opgewekt door een kolencentrale. De vraag naar stroom gaat erdoor omhoog en met wind en zonne energie kun je lang net aan alle vraag voldoen. De productie van accu's is alles behalve schoon om nog maar te zwijgen over de accu's zelf. Dan is er ook nog het probleem van te weinig grondstoffen voor de accu's op termijn.

Maar dat ligt toch niet aan de elektrische auto zelf? Dat ligt aan hoe Nederland het energienet heeft ingedeeld. Een elektrische auto aan de kant schuiven omdat ze niet altijd opgeladen worden met groene energie is echt belachelijk. Volgens mij is tesla trouwens een van de weinige bedrijven die -in ieder geval in Amerika, hier in NL weet ik het niet- zijn laadstations laat runnen op volledig groene energie.

Productie van accu’s is wellicht niet 100% recyclebaar en groen maar er is wel veel aan te innoveren: dat is over benzinemotoren amper te zeggen. Dat accus nu nog niet schoon zijn wil niet zeggen dat die mogelijkheid er in de toekomst niet is. Ze zijn continu aan het kijken naar betere materialen voor accu’s (volgens mij zijn ze atm bezig met een groener en beter alternatief dan de huidige lithium ion batterijen).

Bovendien zijn elektrische auto’s, zelfs met grijze stroom & de huidige accu’s, over hun héle levensduur (productie rijden en destructie) alsnog véél beter voor het milieu in vergelijking met de meest zuinige benzine of diesel auto’s.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 19:09

verootjoo schreef:
Ja dat wel, maar ze doen net alsof je er gelijk gigantisch mee gaat besparen. Besparen doe je de eerste tijd gewoon niet...
wel misleidende reclame vind ik. Het lijkt wel perfect, maar er zitten veel adders. Wij laten ze er gewoon opleggen denk ik. Die dingen kosten niet zoveel meer, dat is voor de meesten prima te sparen denk ik. Zeker als je daarna je vaste lasten kan verlagen. Alleen willen ze misschien ook die salderingsregeling eraf halen en daar snap ik dus geen hout van in het licht van het klimaatakkoord :=

Je kunt het ook zo zien; geld op de bank levert nu nul rente op. Dus kun je je centen beter op het dak leggen (is ook tastbaar en verdwijnt niet zomaar) en in de vorm van minder energielasten heb je direct een goede rente van je geld!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 19:25

Arabesk schreef:
verootjoo schreef:
Ja dat wel, maar ze doen net alsof je er gelijk gigantisch mee gaat besparen. Besparen doe je de eerste tijd gewoon niet...
wel misleidende reclame vind ik. Het lijkt wel perfect, maar er zitten veel adders. Wij laten ze er gewoon opleggen denk ik. Die dingen kosten niet zoveel meer, dat is voor de meesten prima te sparen denk ik. Zeker als je daarna je vaste lasten kan verlagen. Alleen willen ze misschien ook die salderingsregeling eraf halen en daar snap ik dus geen hout van in het licht van het klimaatakkoord :=

Je kunt het ook zo zien; geld op de bank levert nu nul rente op. Dus kun je je centen beter op het dak leggen (is ook tastbaar en verdwijnt niet zomaar) en in de vorm van minder energielasten heb je direct een goede rente van je geld!

Ja maar als die salderingsregeling eraf gaat gaan je energiekosten toch weer omhoog? := of begrijp ik het dan verkeerd?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 20:19

Als dat inderdaad door gaat, wat ik niet hoop, dan krijg je simpelweg een klein bedrag betaald voor de stroom die je terug levert aan het net, en betaal je weer voor de stroom die je verbruikt terwijl het donker is.
Een thuisaccu kan dan wel helpen, maar in de winter zul je dan weer wat meer kwijt zijn aan elektra.
Maar als ze tegen die tijd gewoon een goede prijs betalen voor de stroom die je teruglevert dan is het natuurlijk geen probleem dat ze de regeling afschaffen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 20:24

8nnemiek schreef:
Als dat inderdaad door gaat, wat ik niet hoop, dan krijg je simpelweg een klein bedrag betaald voor de stroom die je terug levert aan het net, en betaal je weer voor de stroom die je verbruikt terwijl het donker is.
Een thuisaccu kan dan wel helpen, maar in de winter zul je dan weer wat meer kwijt zijn aan elektra.
Maar als ze tegen die tijd gewoon een goede prijs betalen voor de stroom die je teruglevert dan is het natuurlijk geen probleem dat ze de regeling afschaffen.

Ik hoop het, maar...
Dan zijn de energiemaatschappijen, Shell, etc. hun melkkoetjes kwijt. Hoewel het lijkt alsof de politiek de baas is, moet je de macht van het bedrijfsleven niet onderschatten.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 20:32

Hoe met al die huizen die niet geschikt zijn? En appartementen en zo?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 20:36

Jildau schreef:

En toch is het Amsterdam waar de ring altijd volledig dichtgeslibt is in de spits :+ Komen die mensen allemaal uit dorpjes waar het busvervoer zo slecht is dat de auto de enige rendabele optie is? Ik betwijfel het als ik eerlijk ben. Overigens is de combinatie auto-OV voor veel mensen erg goed te doen, een station als Sassenheim heeft een joekel van een P&R waar je dan gratis mag staan als je met het OV gaat. Ook Rotterdam heeft dat slim aangepakt, als je op de snelweg de grenzen van Rotterdam in rijdt staan er gelijk borden met hoeveel P&R plekken er zijn op welk metrostation. Die zitten vaak ook nog eens vlakbij de afrit van de snelweg. Auto wegzetten en laatste stuk van je reis per metro vervolgen. Ideaal :j

@Shaggy, ook daar zijn opties voor, bijvoorbeeld een OV fiets abonnement :j Zeker als je in de randstad moet zijn is de kans erg klein dat je zo ver weg van een station zit dat het fietsend ook niet te doen is.

En tja... er zullen altijd mensen blijven voor wie de auto de enige realistische optie is. Maar ik geloof echt voor geen moment dat dat geldt voor het gros van de mensen die elke ochtend richting Zuidas tuft :=

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 20:47

Met het afschaffen van de salderingsregeling wordt het voor particulieren zeer oninteressant om nog zonnepanelen aan te schaffen. Dus zullen er niet veel zonnepanelen meer bij komen.