Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tiggs

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 21:27

Ik vind de Nederlandse paardwereld ook niet zo, ben er inmiddels mee gestopt en moet zeggen dat de roeiwereld veel vriendelijker is!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 22:35

Varekaj schreef:
Ik spreek alleen over de HROV eh Ayasha, de KR heb ik geen ervaring mee.
Al merken we wel dat binnen de LRV de betere ruiters, toch dressuur, allemaal van de kanten van A'pen komen. Wij blij als we provinciaal meedoen, bungelt ovl helemaal vanonder op het nationaal :') Samen met wvl. A'pen en Limburg hebben alle talent haha.

Op het Vlaams kampioenschap van de vlp gaat het eigenlijk ook altijd tussen KR en VOR. Voor die 1e en 2e plek.
Ik merk weinig van die vijandigheid maar ik stel mij ook wel altijd zo neutraal mogelijk op. Als ik kan helpen zal ik helpen. Verder moei ik me niet in onderling gekibbel. Ik wil gewoon wedstrijd rijden en kunnen lachen met de miserie als de knol nee zegt, Dat maakt dat je mensen rond je verzameld die gelijkgestemd zijn. Er zijn er die geen goeiendag zeggen, prima, ook goed. Als het niet met volle goesting is dan ook liever niet eigenlijk. Afgelopen IPK haalde de VOR erg gemeen uit naar de andere provinciales. Daar hebben ze zich niet populair mee gemaakt vrees ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 23:14

Lol met je knol mag meer terugkomen in de wedstrijden :j

Nog een verschil: in NL tellen je beide proeven voor punten. In België maar 1. Dus je 2e proef verkloten is kak :')

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 23:26

In nl rij je ook twee proeven van t zelfde niveau.

Maar toen in Be reed had ik geen last van vijandigheid. Al was dat ook wvur.

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 01:11

Quebelle schreef:
Als ik het zo zie ben ik blij dat ik uit het paardenwereldje ben _O-

Je kan ook in het paardenwereldje zitten maar met die dingen niets hebben hoor, ik komt nooit in aanraking met dingen zoals LRV en die toestanden. Da's wat je zelf kiest hé :D

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 09:02

Ilsey schreef:
Quebelle schreef:
Als ik het zo zie ben ik blij dat ik uit het paardenwereldje ben _O-

Je kan ook in het paardenwereldje zitten maar met die dingen niets hebben hoor, ik komt nooit in aanraking met dingen zoals LRV en die toestanden. Da's wat je zelf kiest hé :D

Dat klopt! Ben uit LRV hgvbb en dergelijke gestapt en amuseer mij nu meer met de paarden.

Lekker met de pony en het koetsje rijden en thuis met mijn paard nog dressuren. Zalig. Geen stress alleen maar fun.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 01:09

Ik kwam vandaag weer een Belgische verrassing tegen. :)
Toen wij in België kwamen wonen hebben wij de meest uitgebreide ziektekostenverzekering genomen die er was.
Bij mijn zoontje is pas autisme vastgesteld en hij krijgt nu daarvoor begeleiding van een psycholoog waar hij echt heel veel baat bij heeft.
Kwam ik er vandaag achter dat onze verzekering hiervan maar 12 behandelingen vergoedt.
Niet per kalenderjaar of per 'geval'.... maar per leven! Wut...
Hij mag dus de rest van zijn leven volle mep premie betalen maar kan nooit meer een behandeling van een psycholoog vergoed krijgen.

Nu snap ik de lagere verzekeringspremie wel.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 01:15

Die verzekering is inderdaad gewoon belachelijk. Je kan eventueel wel naar het GGZ gaan, dat is goedkoper (denk 5-7euro per sessie). Maar het blijft natuurlijk wel spijtig dat hij dan van therapeut moet wisselen...

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 08:28

Kanzi schreef:
Ik kwam vandaag weer een Belgische verrassing tegen. :)
Toen wij in België kwamen wonen hebben wij de meest uitgebreide ziektekostenverzekering genomen die er was.
Bij mijn zoontje is pas autisme vastgesteld en hij krijgt nu daarvoor begeleiding van een psycholoog waar hij echt heel veel baat bij heeft.
Kwam ik er vandaag achter dat onze verzekering hiervan maar 12 behandelingen vergoedt.
Niet per kalenderjaar of per 'geval'.... maar per leven! Wut...
Hij mag dus de rest van zijn leven volle mep premie betalen maar kan nooit meer een behandeling van een psycholoog vergoed krijgen.

Nu snap ik de lagere verzekeringspremie wel.

Dan mag je blij zijn dat je al een terugbetaling krijgt, veel verzekeringen betalen niets terug voor psychologen...
In België is het voor psychische problemen enorm slecht qua verzekeringen... Fysiek een probleem? Dan krijg je netjes alles terugbetaald wat er te verzinnen is, maar psychisch lopen ze hier ver achter...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 09:31

Ook fysiek krijg je echt niet alles terug betaald. :) Dan heb je gewoon "geluk" dat je nog niet de problemen tegen gekomen bent die ze niet terug betalen maar er is zat. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 09:33

Hangt ook af per verzekering. Alles vergelijken en afwegen is echt wel nuttig.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 09:39

Ik heb niks meer te vergelijken. Als ik nu nog wil wisselen dan is het "met uitsluiting van" en dan kan ik net zo goed alvast zelf een eind er aan maken. :) Is een minder lange lijdensweg dan sterven aan de ziektes. :+
En het probleem is dat je veelal pas er achter komt dat dingen niet of slecht terug betaald zijn zodra je ze hebt en dan is het bij andere verzekeringen ook met uitsluiting van.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 10:06

Mijn zoontje heeft diagnose ass met taalspraakveetraging en moet logo volgen.
Echter omdat hij diagnose als heeft krijgt hij geen terugbetaling van riziv want hij moet naar ambulant revalidatiecentrum. Echter is ercdaareen jaar wachttijd, moet hij echt nog achterstand lopen omdat hij een jaar moet wachten? Echt Kafka

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 12:13

Ja, idd. 't Is soms echt om te lachen hier de geestelijke gezondheidszorg :+
Vind het altijd heel bijzonder dat er dan zaken als '' rode neuzen '' weken georganiseerd worden enzo. :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 14:06

Waarom is dat bijzonder? Het is beter dan niks IMO.
Ik denk persoonlijk wél dat rode neuzen een positief effect heeft al vond ik de eerdere acties (waarbij er met scholen gewerkt werd en leerlingen inzicht kregen in hoe hun mede-leerlingen zich voelden op de school.) wel beter dan de laatste show eigenlijk. :)

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 14:12

Sowieso als grensarbeider is het niet handig.
We moeten in zowel België als Nederland verzekerd zijn, dus we betalen dubbel premie.
Op advies van de Belgische kinderarts sport ons zoontje in groepsverband onder begeleiding van een fysiotherapeut/kinesist.
In België wordt dat niet georganiseerd, net over de grens in Nederland wel; Fitkids.
Het sluit perfect bij hem aan.
Maar: Belgische verzekering vergoedt het niet want de zorg wordt geleverd in Nederland.
Nederlandse verzekering vergoedt het niet want het is verwezen door een Belgische kinderarts.
En wij maar premie dokken. Fijn hè, één Europa.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 14:13

Beter als niks is het idd. En het is helemaal prima dat dit telkens weer onder de aandacht gebracht wordt.
Alleen laat de hulpverlening op dat vlak heel erg te wensen over.
Ofwel heb je maanden tot een jaar wachttijd. Ofwel is het bijna niet vergoed en moet je alles uit eigen zak betalen.
En dan nog maar te zwijgen over het aantal beunhazen die in dit vakgebied werkzaam zijn :x
Iedereen kan zich therapeut noemen namelijk.

Zo missen die campagnes toch wel hun doel vind ik. Als je naar aanleiding van die acties hulp gaat zoeken, loop je heel vaak met je hoofd tegen de muur of je wordt van hot naar her gestuurd.
Terwijl het net voor psychisch kwetsbare mensen al een hele grote stap is om hulp te gaan vragen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 14:20

Dat is niet helemaal waar:
https://www.bfp-fbp.be/over-psychologen
Aan de "patiënt" dus om kieskeurig te zijn en jezelf te informeren zodat je eentje hebt die geregistreerd is. Veel beunhazen omzeilen dit regeltje door zich "levenscoach" te noemen of een andere debiele titel. :) Maar verschillende titels binnen de psychologie zijn wel degelijk beschermd. Klinische psychologen, gezondheidspsychologen en neuropsychologen zijn hoe dan ook beschermde titels. :) Dat zijn ook gewoon universitaire opleidingen trouwens. :) Neuropsycholoog is een universitaire master zelfs.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 14:34

Ja weet ik. Maar de psychotherapeuten rijzen als paddestoelen uit de grond en dat is vaak waar het schoentje knelt.
Want velen van deze groep zijn niet voldoende geschoold. Komen vaak uit heel andere settings en doen dan soort van avondopleidingen waardoor ze zichzelf psychotherapeut mogen noemen.
En hier loopt het vaak fout omdat mensen denken dat elke psychotherapeut een gedegen psychologische opleiding heeft genoten.
Je moet als patient dus idd heel kritisch zijn en eerst een zoektocht ondernemen naar de gevolgde opleidingen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 14:39

Ook daar gaat verandering in komen gelukkig. Die wet is er door. Maar zoals alles in elk land duurt het omzetten in praktijk lang. Mede omdat de opleiding die ze moeten hebben minstens 4 jaar is. Dus 2016 + 4 zou betekenen dat de eerste er pas in 2020 aan kunnen voldoen om te registreren als alles goed is. :)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 17:42

Ayasha schreef:
Ook daar gaat verandering in komen gelukkig. Die wet is er door. Maar zoals alles in elk land duurt het omzetten in praktijk lang. Mede omdat de opleiding die ze moeten hebben minstens 4 jaar is. Dus 2016 + 4 zou betekenen dat de eerste er pas in 2020 aan kunnen voldoen om te registreren als alles goed is. :)

Dit heb ik ook gehoord idd. En die 4-jarige opleiding zou enkel kunnen na een universitair diploma psychologie dacht ik.

Vraag mij af wat ze met al die " zelfverklaarde " therapeuten die er nu zijn dan gaan doen :+

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 18:02

Ayasha schreef:
Aan de "patiënt" dus om kieskeurig te zijn en jezelf te informeren zodat je eentje hebt die geregistreerd is. Veel beunhazen omzeilen dit regeltje door zich "levenscoach" te noemen of een andere debiele titel. :) Maar verschillende titels binnen de psychologie zijn wel degelijk beschermd. Klinische psychologen, gezondheidspsychologen en neuropsychologen zijn hoe dan ook beschermde titels. :) Dat zijn ook gewoon universitaire opleidingen trouwens. :) Neuropsycholoog is een universitaire master zelfs.

Klinisch en arbeids psychologen zijn ook masters :j

Edit: ik word ook erg moe van alle coaches en consultants ...

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 19:23

Die noemen zich levenschoach, doen mee aan blind getrouwd en ... ik laat jullie aanvullen.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 21:03

Optiwolk schreef:
Die noemen zich levenschoach, doen mee aan blind getrouwd en ... ik laat jullie aanvullen.

Ik dàcht het te zeggen maar dacht dan, laat maar, teveel offtopic _O- _O-

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 21:58

poes schreef:
Ayasha schreef:

Klinisch en arbeids psychologen zijn ook masters :j

Edit: ik word ook erg moe van alle coaches en consultants ...

Voor zover ik weet heeft mijn bachelor gezondheidspsychologie, klinische, arbeids en levensloop... Dat heet dan idd ‘master’ maar dat is eerder een afstudeer-richting. De ‘echte’ master is nog eens een Jaar of zelfs twee naast de drie voor de bachelor. (Fulltime is het drie)