Bokt peilingen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op wie stem jij?

Poll eindigt op

VVD
233 (13%)
PvdA
52 (3%)
PVV
156 (9%)
SP
155 (8%)
CDA
118 (6%)
D66
285 (16%)
ChristenUnie
45 (2%)
GroenLinks
333 (19%)
SGP
19 (1%)
Partij voor de Dieren
131 (7%)
50PLUS
18 (1%)
Ondernemerspartij
6 (0%)
VNL
14 (0%)
DENK
Geen stemmen
Nieuwe Wegen
4 (0%)
Forum voor Democratie
51 (2%)
BurgerBeweging
2 (0%)
Vrijzinnige Partij
4 (0%)
Piratenpartij
17 (0%)
Artikel 1
3 (0%)
Libertarische Partij
3 (0%)
GeenPeil
1 (0%)
Ik stem niet
73 (4%)

Totaal aantal stemmen: 1723

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 16:30

doe ik weer even advocaat van de duivel:

Citaat:
Dus: ik ben een crimineel met Nederlands paspoort. Ik wordt veroordeeld en mag blijven.
Ja want we zitten nu eenmaal met jou in onze maag en we hebben nog geen eiland ingericht als gevangenis.. Vind Texel vast ook niet leuk :)

Citaat:
Een ander is een crimineel met een Nederlands en Marokkaans paspoort en die wordt gedenaturaliseerd en uitgezet naar Marokko.

Ja, omdat het kan...

Net zoals Canada laatst een Nederlander uitzette omdat ie crimineel was... kon ook :j
kunnen ze met Canadezen ook niet..

Citaat:
'Stel dat Sarah op het verkeerde pad terechtkomt, dan zou het dus zomaar kunnen gebeuren dat ze haar Nederlandse paspoort kwijtraakt en alleen nog maar Marokkaanse is. Hoe klein deze kans ook is, wij willen dit koste wat het kost voorkomen. Onze dochter verdient dezelfde rechtsbescherming als alle andere Nederlanders.'

Kan je dan echt niet kiezen om je Marokkaanse paspoort te laten vervallen en alleen de Nederlandse te houden? Ik heb geen idee hoor, ik vraag het gewoon :j

Cowboy55

Re: Bokt peilingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 16:33

Anoniem

Re: Bokt peilingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 16:35

Volgens mij hebben Marokkanen niet eens een keus Cer... die komen er niet vanaf, zelfs al willen ze.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 16:35

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 16:36

bruintje123 schreef:
phormicola schreef:
Maar komt dat door hun afkomst of zijn er diepere problemen?
En dat hoor ik nou nooit iemand vragen.

Er zijn problemen omdat ze zichzelf in een slecht daglicht blijven plaatsen.
En willen ze daar van af komen zullen ze dat toch echt zelf moeten gaan doen.
Dus ouders, scholen, Moskeeën en andere plaatsen waar ze samen komen zullen daar de aandacht op moeten vestigen.
Iedere Nederlander mag hier naar de school waar hij wil. Dus kan dat doen als hij wil.
Is dat altijd gemakkelijk, nee. Maar dat is voor Nederlanders waar de ouders niet bij kunnen dragen ook niet. Om zo de kansen op de arbeidsmarkt te vergroten.

En anders? Als 'ze' dat niet doen en 'ze' allemaal in het criminele circuit raken, wat dan? Collectief opsluiten in de gevangenis is ook een duur grapje hoor. ;)

Zo lang men gewoon een NL paspoort heeft is uitzetten ook geen optie.

bruintje123 schreef:
Als er dan met een kort lontje op hulpverleners wordt gevlogen is dat toch echt een mentaliteitsprobleem wat ze zichzelf hebben eigen gemaakt.
Terwijl mensen die dat werk doen niet kijken welke kleur iemand heeft.
En spreken ze Nederlands kan het ook overboord dat er communicatie problemen zijn.

Als het allemaal een mentaliteitsprobleem is en 'ze' pakken het zelf niet aan, dan is afwachten en alleen maar benoemen toch ook niet de oplossing?
bruintje123 schreef:
Picasso schreef:
Inderdaad: wat voegt het toe om specifiek te benoemen wat voor afkomst iemand heeft. Iemand die rotzooi trapt moet aangepakt worden en bestraft, ongeacht de afkomst.

Uiteraard moet iedereen aangepakt worden.
Maar er is nu eenmaal een probleem dat bepaalde groepen meer negatief aanwezig zijn in de samenleving.

Omdat je dan specifiek mensen aan kunt gaan spreken via bijvoorbeeld de moskee.
Omdat er duidelijk gemaakt mag worden dat bepaalde gewoontes hier zo zijn en niet wat hun graag willen omdat dat in het land van opa en oma ook zo is.

Aha, dus toch een soort van preventie.

Nies_ schreef:
Precies. Je kunt het gerichter aanpakken en hopelijk daardoor nog beter: voorkomen. Daarnaast zullen veel mensen zich beter begrepen voelen en dat zal niet goed zijn voor de peilingen van de PVV. Want Wilders is volgens velen die enige die het probleem wel erkent. Dat hij het allemaal wat aandikt wordt dan even vergeten.

Klinkt goed, maar heb nog nooit concrete plannen gehoord over een zeer effectieve preventieve aanpak. Hoe zou dat er in de praktijk uitzien? (evt. link of bron)

De aanpak van criminaliteit is echt zo simpel niet hoor.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 16:39

Cer schreef:
doe ik weer even advocaat van de duivel:

Citaat:
Een ander is een crimineel met een Nederlands en Marokkaans paspoort en die wordt gedenaturaliseerd en uitgezet naar Marokko.

Ja, omdat het kan...

Net zoals Canada laatst een Nederlander uitzette omdat ie crimineel was... kon ook :j
kunnen ze met Canadezen ook niet..

Ja, die is nog een niveau absurder: het gezin komt het land binnen in een tijd (jaren 50) dat Canada zit te schreeuwen om mensen. Zijn ouders vergeten hem te naturaliseren omdat ze stomweg niet weten dat het moet en 60 jaar later wordt deze ontspoorde, mentaal niet bijster stabiele man op basis van een technicality bij zijn zorgbehoeftige moeder weggehaald en verplaatst naar een land waar hij niemand kent en waarvan hij de taak niet eens spreekt. Gewoon omdat het technisch gesproken kan.
Nou, bravo hoor! Score voor de Befehl ist Befehl mentaliteit!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 16:40

Picasso schreef:
Volgens mij hebben Marokkanen niet eens een keus Cer... die komen er niet vanaf, zelfs al willen ze.

Een kennis had zn Marokkaanse paspoort laten verlopen, gewoon niet verlengd want hij wilde het niet meer.. wilde alleen zn Nederlandse paspoort.. zou daar dan nog een consequentie tegenover staan? Een boete ofzo?

Citaat:

-O- ik geef nog zo aan dat ik advocaat van de duivel speel in deze... maar bedankt voor deze sneer...
Dat het krom is, is zeker waar ... maar het gebeurt meer. Waarbij deze zaak echt schrijnend was. Wat had hij ookalweer gedaan? Het was iig al lang geleden dacht ik gehoord te hebben..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 16:41

Nee aanpak van criminaliteit is niet simpel. Maar niks doen zeker niet de oplossing.
En het niet benoemen waar de angel zit maakt het alleen maar groter.
Door het benoemen kan er gericht gewerkt worden. nee bij alleen benoemen moet het niet blijven, maar dat snapte jij ook nog wel. Anders had ik je toch aardig overschat :D

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 16:42

Cer schreef:
Picasso schreef:

Een kennis had zn Marokkaanse paspoort laten verlopen, gewoon niet verlengd want hij wilde het niet meer.. wilde alleen zn Nederlandse paspoort.. zou daar dan nog een consequentie tegenover staan? Een boete ofzo?

Citaat:

-O- ik geef nog zo aan dat ik advocaat van de duivel speel in deze... maar bedankt voor deze sneer...
Dat het krom is, is zeker waar ... maar het gebeurt meer. Waarbij deze zaak echt schrijnend was. Wat had hij ookalweer gedaan? Het was iig al lang geleden dacht ik gehoord te hebben..

Hoho. dat was geen sneer naar jou. Ik had gezien dat je advocaat van de duivel speelde.

Dit was een sneer naar de idioot in Canada die deze regel met Teutoonse preciezie toepast and damn the consequences.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 16:44

Cer schreef:
Picasso schreef:

je paspoort laten verlopen helpt niet. Dan heb je alleen een ongeldig paspoort. Ik kan mijn paspoort nu in de fik steken. Blijf ik toch geregistreerd als NL-er. Geldt voor die kennis met Marokkaans paspoort net zo hard.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 16:46

Cer schreef:
Vervangen als in autochtonen trekken weg en allochtonen trekken erin... Want in stadscentra is toch echt weinig mogelijkheid tot uitbreiden en als ik bijvoorbeeld Den Haag bekijk, is de bevolkingssamenstelling daar gewijzigd. Autochtonen zijn naar de rand gegaan bijvoorbeeld..

Dat is wat te simpel hoor. Ja, in de arme wijken is de samenstelling veranderd - omdat het altijd al buurten zijn waar veel mensen uit wegtrekken, terwijl anderen er juist terechtkomen.

Maar het is niet wat er gebeurt in veel andere wijken. Daar wordt het gewoon vanzelf wat diverser, zonder dat dat veel gevolgen heeft.

Citaat:
Maar wat ik me dan wederom weer hardop afvraag is waarom dit wél een waarheid mag zijn, maar iemand die niet op zn gemak door een allochtonen wijk loopt, zich aanstelt. Dat is dan ineens géén waarheid..
Als je dat soort dingen gaat stellen, en gaat onderkennen dat het op een aantal vlakken niet werkt, dan veeg je de dialoog toch van tafel?

Huh? Iemand vraagt of het kan, een gemengde wijk waar mensen samenwonen, of dat afkomst altijd een bezwaar is. Nee, afkomst is niet altijd een bezwaar, er zijn genoeg wijken waar niet zo gek veel aan de hand is, ook al zijn ze divers.

Citaat:
En nogmaals, dit is niet wat ik vind maar wat ik me zo kan voorstellen dat er gedacht wordt (ik blijf het maar benadrukken ;-) )

In dat geval sla ik het hele 'jamaar dan doe je het toch zelf ook' even over want ik vind er niks aan als mensen andermans discussie gaan voeren. Ik vind 'ik kan me zo voorstellen' zo ontzettend irritant - het is net niks. Je kunt je dat vast voorstellen - wij mensen beschikken over een zeer ruim voorstellingsvermogen. Verder zegt het niks.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 16:47

bruintje123 schreef:
Nee aanpak van criminaliteit is niet simpel. Maar niks doen zeker niet de oplossing.
Door het benoemen kan er gericht gewerkt worden. nee bij alleen benoemen moet het niet blijven, maar dat snapte jij ook nog wel. Anders had ik je toch aardig overschat :D

Maar waar zijn die plannen voor die gerichte aanpak dan? Zijn er moties/amendementen ingediend?

Ik zou graag een bron zien.

En de afgelopen 15 jaar wordt er al volop 'benoemd'. :') Tijd voor actie.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 16:48

bruintje123 schreef:

Hoe wil je dit benoemen dan?
Citaat:
Neem die eerste stelling: ‘Etniciteit speelt geen rol bij criminaliteit.’ In 2014 verscheen het eerste langlopende onderzoek naar het verband tussen etniciteit en jeugdcriminaliteit. De Rotterdamse politie had het onderzoek tien jaar eerder aangevraagd, toen het taboe op de oververtegenwoordiging van etnische groepen in de criminaliteit was verdwenen.

En nu was de conclusie er: afkomst en criminaliteit hebben niets met elkaar te maken. Niks, nada, noppes. De jeugdcriminaliteit, zo schreven de onderzoekers, moet juist verklaard worden door te kijken naar de buurt waarin jongeren wonen en de vrienden die ze maken. In achterstandswijken zijn autochtone jongeren even vaak crimineel als allochtone.

https://decorrespondent.nl/3892/hier-ee ... 8-02fede6d

Ga jij maar eens lekker benoemen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 16:48

Cowboy55 schreef:
Ja, die is nog een niveau absurder: het gezin komt het land binnen in een tijd (jaren 50) dat Canada zit te schreeuwen om mensen. Zijn ouders vergeten hem te naturaliseren omdat ze stomweg niet weten dat het moet en 60 jaar later wordt deze ontspoorde, mentaal niet bijster stabiele man op basis van een technicality bij zijn zorgbehoeftige moeder weggehaald en verplaatst naar een land waar hij niemand kent en waarvan hij de taak niet eens spreekt. Gewoon omdat het technisch gesproken kan.

Canada is nu stukken veiliger. ;)

Ik ken meer van dit soort verhalen. Het is triest.

Mijn man is in Nederland geboren, heeft Nederlands paspoort, maar is, volgens de wet allochtoon.
Die statistieken over percentages allochtonen vertegenwoordigd in wat dan ook, zijn daarom naar mijn mening niet juist. Mijn man is gewoon Nederlander, naar onze mening, maar telt in de statistieken mee in het rijtje van allochtonen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 16:49

Kahawa schreef:
bruintje123 schreef:

Maar waar zijn die plannen voor die gerichte aanpak dan? Zijn er moties/amendementen ingediend?

Ik zou graag een bron zien.

En de afgelopen 15 jaar wordt er al volop 'benoemd'. :') Tijd voor actie.

Dat zeg ik nou net, er zijn geen plannen, alleen maar thee drinken.
En nee de er is steeds alles onder het tapijt geveegd, want zou gauw er maar 1 iemand zegt pak nu die criminele buitenlanders eens aan roepen er 10 dat het discriminatie is of dat de cijfers niet kloppen.
Dat ze er niks aan kunnen doen enz enz.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 16:51

Cer schreef:

Nog niet vanuit Nederland, maar het betekent waarschijnlijk dat hij nooit meer naar Marokko kan.

En... ik denk dat als er een politicus werkelijk zo weinig respect voor de rechtstaat heeft en werk gaat maken van dubbele paspoorten, dat die zich ook niet door dit soort details tegen laat houden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 16:53

Cer schreef:

Klein misverstand/ begripsverwarring.

Een paspoort is op gegeven moment "gewoon een soort officieel boekje", met een beperkte geldigheidsduur.
In die zin kan een marrokaans paspoort uitstekend verlopen.

Dat wil niet zeggen dat iemand maar meteen de marrokaanse nationaliteit kwijt zou zijn.
Want dat kan niet, volgens de marrokaanse wet.

Als ik mijn paspoort laat verlopen houd ik ook niet op Nederlandse te zijn.
(Nederlanders in het buitenland met een 2e nationaliteit moeten er wel op toezien dat ze hun paspoort verlengen volgens de regels der kunst, anders verlies je naar de Nederlandse wet je Nederlanderschap. Daar zit dus een duidelijk verschil.)

En natuurlijk zouden we kunnen zeggen dat het enige wat telt is, dat iemand nederlands leert, onderwijs volgt, meedoet in de maatschappij (en verder niet zeuren over waar iemand is geboren en wat de wetten van land x allemaal stellen).
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 21-03-17 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 16:54

mixje, net zoveel onderzoeken die het tegendeel bewijzen. En dat weet jij ook.
honderd keer meer bewijzen met cijfers dat er meer criminaliteit is in bepaalde groepen.
En dat is rot, maar het is niet anders.
Dat is wat ik bedoel met onder het tapijt vegen.
Dat moet klaar zijn. Gericht actie om het tegen te gaan.
Ook, of vooral voor de leefbaarheid van al die mensen die wel zo goed hun best doen maar ten onrechte aangekeken worden.
Daar vind ik het echt oprecht rot voor.
Puur omdat we het beestje niet bij de naam noemen en aanpakken. Worden zij de dupe.
IK begrijp niet dat er ook maar 1 iemand is die dat kan verdedigen dan. Ongelooflijk.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 16:55

bruintje123 schreef:
mixje, net zoveel onderzoeken die het tegendeel bewijzen. En dat weet jij ook.
honderd keer meer bewijzen met cijfers dat er meer criminaliteit is in bepaalde groepen.
En dat is rot, maar het is niet anders.
Dat is wat ik bedoel met onder het tapijt vegen.
Dat moet klaar zijn. Gericht actie om het tegen te gaan.
Ook, of vooral voor de leefbaarheid van al die mensen die wel zo goed hun best doen maar ten onrechte aangekeken worden.
Daar vind ik het echt oprecht rot voor.
Puur omdat we het beestje niet bij de naam noemen en aanpakken. Worden zij de dupe.
IK begrijp niet dat er ook maar 1 iemand is die dat kan verdedigen dan. Ongelooflijk.

Kan je niet een onderzoek delen dan?
Want, nee, dat weet ik niet.

Edit: Aan je antwoord gezien heb je het stukje niet eens gelezen, neem eens voor de grap de moeite om dat te doen ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 16:57

bruintje123 schreef:
En nee de er is steeds alles onder het tapijt geveegd, want zou gauw er maar 1 iemand zegt pak nu die criminele buitenlanders eens aan roepen er 10 dat het discriminatie is of dat de cijfers niet kloppen.

Ik denk persoonlijk dat het twee kanten uit werkt.
Wanneer je criminaliteit serieus gaat aanpakken (dat doen we in mijn ogen niet echt in Nederland) ongeacht afkomst (want wat is de meerwaarde van dit gegeven?), zullen er minder mensen roepen: "Die buitenlanders weer." En komt er meer aandacht voor de aanpak dan voor de dader, waardoor afkomst niet meer hoofdzaak is, en wordt er ook minder geschreeuwd dat er sprake is van discriminatie.

Het enige dat belangrijk zou moeten zijn is:
- Welke criminaliteit is er begaan?
- Wat is de straf die de dader krijgt?

De rest is voor de statistieken waar criminologen zich mee bezig kunnen houden, in plaats van de media.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 16:58

bruintje123 schreef:

Het is echt een obsessie, die thee. Zou dit gesponsord worden door de koffielobby?

Maar goed, er zijn natuurlijk wel een paar dingen op te merken:
1. theedrinken is al stukken concreter dan Wilders in de afgelopen 13 jaar gepresteerd heeft
2. het is ook nog eens aantoonbaar effectiever en goedkoper dan KeiHard Aannpakken. Die focus op geweld en wraak en dominantie lijkt vooral eigen behoeften te bevredigen van de voorstanders, want het werkt niet om criminaliteit of overlast te verminderen, kost klauwen met geld, en maakt de problemen vaak alleen maar groter.

Beter dan dat werkt een samenhangende aanpak - goed onderwijs, voldoende werk, en snelle aanpak, pakkans, en daarbij moet je soms wel degelijk straffen. Maar dan nog moet het doel zijn dat de straf zo effectief mogelijk is, geen harder-harder-harder, meer-meer-meer doel op zich. Want dat werkt gewoon niet en we schieten er niets mee op.

Je zou toch verwachten dat mensen die zich zo enorm druk maken over de criminaliteit zouden willen dat die vermindert. Waarom dan dat verzet tegen oplossingen die wel degelijke bewezen een positieve invloed hebben en criminaliteit en overlast verminderen?

Citaat:
En nee de er is steeds alles onder het tapijt geveegd,

Huh ja. Ik heb er echt niemand over gehoord de afgelopen 13 jaar.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 16:58

bruintje123 schreef:

Wat een onzin, geef eens een bron voor dat niet willen aanpakken? Alle partijen willen criminaliteit gewoon aanpakken hoor.

En 2002 belde, ze willen hun clichés terug. Dat er een taboe op rust is nu echt niet meer van toepassing hoor. :')

Lekker roepen en niet werken aan een constructief wetsvoorstel/ander beleid gaat ons ook niet verder helpen. Er zijn geen plannen en er wordt alleen maar geroepen. Een thee drinken al helemaal niet. :+

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 16:59

Laten we het benoemen :
Afbeelding

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 17:01

Dat heb ik wel gelezen.
Nee dat wil ik niet delen. Dat heb ik in het verleden al veel gedaan in dit soort topics. En dan wordt er toch overheen gewalst.
Aangezien ze zo te vinden zijn mag jij ze zoeken en dan in gedachte er overheen walsen.

En ja ik blijf daarom en ook door eigen ervaring dat ik het erg rot vind voor onze niet criminele medemens die aangekeken wordt op dingen waar hij niets aan kan doen.
Maar de lui in de regering die het wel zouden kunnen proberen het ook vertikken.
Dat maakt mij verdrietig ja. Maar ook boos.
een kleine groep die teveel kapot maakt. En Den Haag, die zit erbij en keek er naar.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 17:04

Janine1990 schreef:
Ik denk persoonlijk dat het twee kanten uit werkt.
Wanneer je criminaliteit serieus gaat aanpakken (dat doen we in mijn ogen niet echt in Nederland) ongeacht afkomst (want wat is de meerwaarde van dit gegeven?), zullen er minder mensen roepen: "Die buitenlanders weer." En komt er meer aandacht voor de aanpak dan voor de dader, waardoor afkomst niet meer hoofdzaak is, en wordt er ook minder geschreeuwd dat er sprake is van discriminatie.

Het enige dat belangrijk zou moeten zijn is:
- Welke criminaliteit is er begaan?
- Wat is de straf die de dader krijgt?

De rest is voor de statistieken waar criminologen zich mee bezig kunnen houden, in plaats van de media.

Dat denk ik dus ook dat het twee kanten op werkt.
En ja natuurlijk moet elke crimineel aangepakt worden zonder twijfel.

Wel denk ik dat als je dat doet met de cijfers die voorhanden zijn je dat meer gericht kunt doen. En zo Meer mensen bereiken. Dat is de meerwaarde.