Is er geen middenweg voor vluchtelingen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:35

Blue_Eyes schreef:
Die kunnen lang niet altijd terug naar huis, want dan worden ze opgepakt, vastgezet, gemarteld en vermoord zo gauw als ze het vliegtuig uit stappen. Die hebben al hun spaargeld opgemaakt aan de reis hierheen of hebben het achtergelaten bij hun familieleden om die ook nog een kans te geven. Ik denk niet dat jouw beeld heel eerlijk is.

Dus daarom laat het merendeel vrouw en kinderen achter... 8)7

Teddy321 wat jij zegt klopt ook niet want anders zouden er helemaal geen expats meer in Nederland wonen. En laat ik nou toevallig in 'de' expatstad van Nederland wonen. Hier wonen ruim voldoende niet-europeanen met een koopwoning, met een baan en alles erop en eraan. Dus dat voorbeeld van jou klopt niet en zal ook een andere kant hebben. Ik weet niet of je het verhaal uit 1e hand hebt maar klinkt mij in de oren als een broodje aap verhaal.

Ik ken genoeg voorbeelden waarbij men bij een internationaal bedrijf werkt en overgeplaatst wordt, Nederland in of uit, dat maakt verder niet zoveel uit, waarbij je prima als niet-europeaan hier in Nederland kan settelen. Geen probleem. Dus dat de overheid dit niet kent en dat het niet standaard is, is onzin!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:38

Teddy321 schreef:
Maar we hebben t hier toch over de politieke vluchteling? Volgens mij was iedereen hier t er al overeens dat gelukszoekers linea recta terug mogen (Kosovaren, Albanezen).

Misschien heb ik het verkeerd begrepen, maar volgens mij werd er gezegd dat ze beter maar niet binnen gelaten konden worden want ze gaan uitkeringstrekkers worden (en onder Syriers kunnen ook gelukszoekers zitten). Met die stelling vang je toch twee vliegen in één klap? Elke vluchteling/migrant/gelukszoeker gewoon niet meer welkom, tenzij je werk hebt en je vist gelijk de maar-ik-kom-hier-om-een-nieuw-leven-op-te-bouwen alsook ik-wil-gewoon-graag-werken er ook tussenuit als je zo’n systeem zou hanteren. Mensen die weg willen uit eigen land vanwege politieke troubels worden zo ook getriggerd eerst werk te zoeken. Je bent dus gewoon welkom, maar wel eerst werk hebben!

Het is een stelling, hé. Het is aan jullie om daar te voor- en nadelen te overwegen. Want die zijn er ook gewoon :D

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:41

Cer schreef:
@Cowboy: wat is het verschil met hoe het nu al gaat..? qua tijdelijke contracten enzo... want dat mag gewoon :j

Het verschil is dat als wij iemands contract nu niet verlengen (ik werk in HR, vandaar: wij) die persoon bij mijn weten niet na 2 a 3 maanden werkloosheid het land uitgezet wordt. Dat is mijn punt: ik vind het onjuist om deporatie als dwangmiddel toe te kunnen passen bij iets (relatief) triviaals als het verlengen van een arbeidsovereenkomst.

EDIT: en ik weet dat het zo werkt in de VAE, Qatar, etc, maar ook Australie, de VS en Zwitserland (denk ik)......maar dan vind ik het nog steeds onjuist.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:44

Maar in andere landen hebben ze daar toch minder medelijden mee om mensen zonder werk geen uitkering te geven als ze niet oorspronkelijk bewoner zijn.
En die krijgen dan ook geen verblijfsvergunning.

bruintje123

Re: Is er geen middenweg voor vluchtelingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:45

Je hebt nu een edit.

Ik ben dus iemand die dat wel goed vind.
Mensen die willen bijdragen aan een land. Fijn. Graag.
Andere een dikke nee.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:48

Ik vind het onjuist om heel veel dingen als dwangmiddel te gebruiken.. in verschillende situaties.. dus sja..
Overigens zijn werkgevers ook niet heel zacht als bij ontslag of geen verlenging iemands huis te koop moet oid.. dus laten we daar niet te week in worden..
En op zich is het toch niet heel erg om terug te moeten naar je eigen land, in het geval van een puur economische vluchteling? Misschien heeft een ander land wel werk, als je perse wilt verhuizen?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:49

bruintje123 schreef:
Maar in andere landen hebben ze daar toch minder medelijden mee om mensen zonder werk geen uitkering te geven als ze niet oorspronkelijk bewoner zijn.
En die krijgen dan ook geen verblijfsvergunning.

Dan komen ze er dus gewoon niet in/moeten ze er weer uit. Daar kan ik me dan nog iets bij voorstellen. Dat is ook duidelijk. Een variant hierop gold/geldt(?) vroeger zelfs in ons Koninkrijk: je kon op St. Maarten alleen aan de slag als jouw werk niet door een local gedaan kon worden. Kon dan wel, dan kreeg je geen werkvergunning.

Maar iemand in je land aan het werk zetten en hem/haar als werkgever vervolgens (permanent) een zwaard van Damocles boven zijn hoofd houden: als jij niet doet wat ik zeg en wil dan ga ik ervoor zorgen dat jouw kans op deportatie drastisch toeneemt.......nee.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:51

Ik denk dat ik even blond ben en je verschil niet begrijp.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:52

_Nelleke_ schreef:
Blue_Eyes schreef:
Die kunnen lang niet altijd terug naar huis, want dan worden ze opgepakt, vastgezet, gemarteld en vermoord zo gauw als ze het vliegtuig uit stappen. Die hebben al hun spaargeld opgemaakt aan de reis hierheen of hebben het achtergelaten bij hun familieleden om die ook nog een kans te geven. Ik denk niet dat jouw beeld heel eerlijk is.

Dus daarom laat het merendeel vrouw en kinderen achter... 8)7

Doe effe normaal zeg. Waarom was die smiley nodig? Het gaat de overheid vaak om henzelf. Vrouwen en kinderen worden gedoogd of zitten ondergedoken. Achterlaten is een risico, meenemen ook.
Ik ken de verhalen van deze mensen. Ik spreek ze bijna dagelijks. Ik zie dat ze de waarheid spreken. Ik weet ook dat niet iedereen die binnenkomt is zoals zij. Maar ik vind het pijnlijk en schrijnend dat ook zij (en het zijn er toch echt meer dan je denkt!) wordt weggezet als een lamme klaploper die alleen maar hier komt omdat je hier lui op je reet kunt zitten en gratis geld krijgt, want juist deze mensen werken er harder aan om vooruit te komen dan ooit een Nederlander heeft gehoeven. En dan noemen wij hen luie profiteurs? Lamenielachen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:54

Cer schreef:
Ik vind het onjuist om heel veel dingen als dwangmiddel te gebruiken.. in verschillende situaties.. dus sja..
Overigens zijn werkgevers ook niet heel zacht als bij ontslag of geen verlenging iemands huis te koop moet oid.. dus laten we daar niet te week in worden..

Je huis moeten verkopen a.g.v. van een niet verlengd contract is dramatisch....maar voor mij is het (met je gezin) gedeporteerd worden naar je land van herkomst a.g.v. ontslag toch een paar stappen verder dan dat.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:55

BE

Jij spreekt de mensen op school. Die willen leren.
Ja die groep zal vast anders zijn dan de groep die ik sprak als beveiliger.
Die een vriendin van me sprak die haar baan opgegeven heeft bij de gemeente na de zoveelste bedreiging van een niet Nederlander die vond dat hij te weinig kreeg.

bruintje123

Re: Is er geen middenweg voor vluchtelingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:56

Gedeporteerd is gewoon verhuizen naar thuis land.
Zoals mensen die in Canada geen werk meer hebben ook moeten.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:59

Het klopt wel Nelleke. Expats zijn uitgezonden door een bedrijf die verder alles regelt. De huizen waar ze wonen zijn vaak ook aangekocht via het bedrijf. Niet altijd, maar vaak wel. Deze expats zijn dus legaal in Nederland ZOLANG ze voor dit bedrijf werken. Zodra het werk ophoudt en ze zouden al in Nederland willen blijven zullen ze gewoon een verblijfsvergunning moeten aanvragen. Echter, is het huis waarin ze wonen van henzelf, dan mogen ze daar blijven zolang ze t zelf bekostigen. En dat valt niet mee, aangezien je hier niet mag werken zolang je niet legaal bent.
Heb zelf 7 jaar in Italie en Duitsland als expat voor een Nederlandse luchtvaartmaatschappij gewoond dus tell me

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 15:00

Ja hoezo is "maar voor mij is het (met je gezin) gedeporteerd worden naar je land van herkomst " zoveel erger dan? Je hebt het ergens geprobeerd en het is niet gelukt.. can happen toch? Je gezin laat je eerst even thuis, totdat je het voor elkaar hebt. Zoals anderen dat ook doen. Of je gaat als je jonger bent, voordat je je gezin hebt...hoef je alleen zelf maar heen en weer te verhuizen...

Je doet nu wel heel dramatisch hoor.. :?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 15:02

bruintje123 schreef:
Ik denk dat ik even blond ben en je verschil niet begrijp.

Dat leg ik het niet goed uit......maar ik heb even writer's block hoe ik het wel moet uitleggen......ik ga diep nadenken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 15:05

Ik denk dat ik het net zo begrijp als Cer.
Gedeporteerd vind ik mensen die hun baan kwijt raken en daardoor niet mogen blijven in dat land niet.

En dat heeft dus niets met kom af te maken.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 15:08

Cer schreef:
Ja hoezo is "maar voor mij is het (met je gezin) gedeporteerd worden naar je land van herkomst " zoveel erger dan? Je hebt het ergens geprobeerd en het is niet gelukt.. can happen toch? Je gezin laat je eerst even thuis, totdat je het voor elkaar hebt. Zoals anderen dat ook doen. Of je gaat als je jonger bent, voordat je je gezin hebt...hoef je alleen zelf maar heen en weer te verhuizen...

Hoor je zelf wel wat je zegt? Je bent politiek vluchteling en als je je werk niet houdt wordt je gedeporteerd? Trouwens, als je land wel veilig zou zijn, zelfs dan! Je bouwt hier een leven op, en grote werkgevers lachen zich rot. Ze buiten je jaren uit en daarna flikkeren ze je op straat (doen ze met Nederlanders ook) en na jaren belasting betasld te hebben wordt je ook nog even gedeporteerd??? Ben ik nou gek.... %)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 15:09

Cer schreef:

Die laatste zin had er wat mij betreft niet bij gehoeven >;) , maar het is wel duidelijk dat jij een stuk makkelijker tegen deportatie aan kijkt dan ik ja......

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 15:10

bruintje123 schreef:
BE

Jij spreekt de mensen op school. Die willen leren.
Ja die groep zal vast anders zijn dan de groep die ik sprak als beveiliger.
Die een vriendin van me sprak die haar baan opgegeven heeft bij de gemeente na de zoveelste bedreiging van een niet Nederlander die vond dat hij te weinig kreeg.

Niet goed gelezen. Ik spreek ze niet alleen op school, ik doe ook vrijwilligerswerk in een AZC. En ja, voor ik dat ging doen, heb ik ook op de afdeling SoZa van een gemeente gewerkt, en op de front office van het UWV. Ik weet echt wel waar ik het over heb.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 15:11

ZE worden niet gedeporteerd.
Ze kunnen ander werk zoeken en blijven.
Vinden ze geen ander werk is verhuizen naar thuis zo raar niet.
Doen ze elders ook en kan me prima in dat beleid vinden.
Daar kun je ook niet zomaar de hand ophouden en andere werken maar voor jou.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 15:13

Cowboy55 schreef:
Die laatste zin had er wat mij betreft niet bij gehoeven >;) , maar het is wel duidelijk dat jij een stuk makkelijker tegen deportatie aan kijkt dan ik ja......

Nou die laatste zin geeft aan wat ik denk, nl 'doe niet zo dramatisch'..
Ja ik denk makkelijker over teruggaan naar je thuisland, als je het in een ander land niet voor elkaar krijgt. Blijf het vooral deportatie noemen :j het is niets anders als terugverhuizen.

Waarom is dat nou zo erg? Kun je dat uitleggen (normale vraag?)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 15:14

Be.

En ik weet ook waar ik het over heb.
Die vriendin van me ook.

Toch zien we het compleet anders.

Nadeel ik als tegenstander moet toch dokken aan die stroom vluchtelingen.
Jij als voorstander krijgt wat je Wilt.

Ja weer even heel zwart wit. :)

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 15:16

bruintje123 schreef:

Het elders waar jij t over hebt, kent hele andere regels. Ik zal die van bijvoorbeeld Zwitserland uitleggen.
De gastarbeiders in Zwitserland worden door hen zelf binnengehaald, met ticket op een vliegtuig vol andere gastarbeiders. Ze worden gehuisvest en na 9 maanden worden ze terug gevlogen omdat ze voor 3 maanden het land uitmoeten!

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 15:16

bruintje123 schreef:

Deportatie betekent 'gedwongen verplaatsing'. Ik snap dat de term beladen is maar dat is precies wat je beschrijft. Het is geen kwestie van 'verhuizen naar thuis': de overheid zet hen het land uit, of ze willen of niet.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 15:18

Als ze weer werk vinden mogen ze blijven.
Dus die term gaat niet op; of ze willen of niet.

Daarom noem ik het verhuizen.