De heer Wilders en zijn uitspraken...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 12:19

@ Ceriadwan en Russel,

Mijn schoonvader is na zijn pensionering terug gegaan naar zijn land van herkomst, zonder oprotpremie want hij is Nederlander, maar met AOW en pensioen. De reden was omdat hij als weduwnaar hertrouwde met iemand uit zijn geboorteland (zijn jeugdliefde :D ) en zij hier niet wilde wonen. Hij heeft daar nog 17 jaar gewoond met heimwee naar zijn kinderen en kleinkinderen. En inderdaad is het dagelijkse leven in zijn geboorteland verder fijner dan hier, in zijn geval (ik kan mij voorstellen dat dit niet altijd het geval is, dat ligt aan het land, lijkt mij). De laatste levensjaren was hij echter niet meer in staat om zelf te reizen, dus wacht je het hele jaar totdat je kinderen en kleinkinderen je komen bezoeken voor een paar weken. Kan je verder niet meer praten in de taal die je de laatste 40 jaar gesproken hebt en mis je vrienden en bekenden. Die komen namelijk niet (meer) langs. Daarbij is de medische zorg over het algemeen toch niet te vergelijken met Nederland. Medische voorzieningen die je juist nodig hebt, als je ouder wordt.
Mijn schoonvader had nooit terug gegaan als hij niet een nieuwe partner had gehad.

Het is gewoon dom gelul, om te zeggen dat iemand maar weer terug moet gaan naar zijn geboorteland als hij hier al 30-40 jaar heeft gewoond. Dat is kortzichtig en je hebt dan geen empathisch vermogen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 12:25

Of terug naar zijn geboorteland als hij de derde of vierde generatie hier is. :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 12:29

Ceriadwen schreef:
Ze hebben daar echt wel ziekenhuizen, en kinderen en kleinkinderen, het is 3 a 4 uur vliegen?

Lees het nog eens goed..het is 3 a 4 uur vliegen. Zou jij dat meerdere keren per maand doen voor een kopje thee te drinken?

Veel mensen hebben het al te druk om bij hun moeder die op een uur rijden met een auto langs te gaan. Daarbij denk eens aan de kosten.

Ziekenhuizen zijn er overal maar denk eens verder op het gebied van zorg.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 12:46

fransje23 schreef:
Ceriadwen schreef:
Ze hebben daar echt wel ziekenhuizen, en kinderen en kleinkinderen, het is 3 a 4 uur vliegen?

Lees het nog eens goed..het is 3 a 4 uur vliegen. Zou jij dat meerdere keren per maand doen voor een kopje thee te drinken?

Veel mensen hebben het al te druk om bij hun moeder die op een uur rijden met een auto langs te gaan. Daarbij denk eens aan de kosten.

Ziekenhuizen zijn er overal maar denk eens verder op het gebied van zorg.

hoezo? gaan mensen met kinderen in groningen terwijl ze zelf in Limburg wonen ook meerdere keren per maand op de koffie dan?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 13:09

Welk Groot Gelijk wil je nou weer krijgen met die vraag Ceriadwen?

Maar gaat deze discussie nou écht over het uit dit land werken van bejaarde mensen?

Ben ik even Trots Op Nederland. :)F :)F :)F :)F :)F

En :evaw:

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 13:52

Electra63 schreef:
@ Ceriadwan en Russel,

Mijn schoonvader is na zijn pensionering terug gegaan naar zijn land van herkomst, zonder oprotpremie want hij is Nederlander, maar met AOW en pensioen. De reden was omdat hij als weduwnaar hertrouwde met iemand uit zijn geboorteland (zijn jeugdliefde :D ) en zij hier niet wilde wonen. Hij heeft daar nog 17 jaar gewoond met heimwee naar zijn kinderen en kleinkinderen. En inderdaad is het dagelijkse leven in zijn geboorteland verder fijner dan hier, in zijn geval (ik kan mij voorstellen dat dit niet altijd het geval is, dat ligt aan het land, lijkt mij). De laatste levensjaren was hij echter niet meer in staat om zelf te reizen, dus wacht je het hele jaar totdat je kinderen en kleinkinderen je komen bezoeken voor een paar weken. Kan je verder niet meer praten in de taal die je de laatste 40 jaar gesproken hebt en mis je vrienden en bekenden. Die komen namelijk niet (meer) langs. Daarbij is de medische zorg over het algemeen toch niet te vergelijken met Nederland. Medische voorzieningen die je juist nodig hebt, als je ouder wordt.
Mijn schoonvader had nooit terug gegaan als hij niet een nieuwe partner had gehad.

Het is gewoon dom gelul, om te zeggen dat iemand maar weer terug moet gaan naar zijn geboorteland als hij hier al 30-40 jaar heeft gewoond. Dat is kortzichtig en je hebt dan geen empathisch vermogen.

maar misschien willen ze graag terug?Als je oud word ben je wat klimaat betreft beter af in Marokko...in plaats van dat vochtige Nederland.
En als je op het platte land woont,je eigen groenten enzo verbouwd,dat is een veel gezonder leven dan in N.l op drie hoog achter te zitten.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 13:53

Ik wil helemaal geen gelijk krijgen, er is volgens mij in deze kwestie geen gelijk of ongelijk.

Wel zou ik het prettig vinden als mensen, als ik een stelling omdraai, weerleg of een andere zienswijze inbreng, daar in iedergeval over nadenken.

Je kan ook in plaats van kinderachtig reageren zeggen: "tja, joe haf a point"

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 14:01

Ceriadwen schreef:
hoezo? gaan mensen met kinderen in groningen terwijl ze zelf in Limburg wonen ook meerdere keren per maand op de koffie dan?

Nee, maar er bestaan mensen die het fijn vinden om elkaar vaak te zien en dicht bij elkaar in de buurt te wonen. Dat kan dus een goede reden zijn om niet op 3-4 uur vliegen van elkaar te gaan wonen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 14:04

geerke schreef:
maar misschien willen ze graag terug?Als je oud word ben je wat klimaat betreft beter af in Marokko...in plaats van dat vochtige Nederland.
En als je op het platte land woont,je eigen groenten enzo verbouwd,dat is een veel gezonder leven dan in N.l op drie hoog achter te zitten.

Als ze graag terug willen is er die re-emigratieregeling.

geerke

Re: De heer Wilders en zijn uitspraken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 14:11

die gaat versobert worden,vandaar dat daar nu een run op is....en gelijk hebben ze.Wij zijn gewoon gek.
Maar goed het schijnt dus een goedkopere oplossing te zijn dan de bijstandtrekkers hier te houden.Degene die in de bijstand zitten.Ik heb het niet over alle marokkanen.
Het grootste gedeelte werkt gewoon....toch?

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 14:16

fransje23 schreef:
Ceriadwen schreef:

Nee, maar er bestaan mensen die het fijn vinden om elkaar vaak te zien en dicht bij elkaar in de buurt te wonen. Dat kan dus een goede reden zijn om niet op 3-4 uur vliegen van elkaar te gaan wonen.

Dat snap ik, maar is het niet zo dat de mensen waar we het nu over hebben 40 jaar geleden ook de keuze hebben gemaakt om heel ver van hun familie te gaan wonen, en 40 jaar geleden pakte je niet een vliegtuig alsof het een tram is.
Blijkbaar vonden ze het toen niet erg?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 14:22

geerke schreef:

Zolang wij niet de keuze maken is het prima. Maar als we mensen gaan pushen om weg te gaan omdat wij ze niet willen hebben moeten we ons kapot gaan schamen.

Ceriadwen: vast. Maar mensen veranderen (zo is het bv heel anders om een bestaan op te bouwen als je jong bent), en het is niet aan ons om dat voor anderen te beslissen.

Van de andere kant: joe haf e point. Die bejaarden die hangen maar een beetje rond te hangen. Ik heb zelfs begrepen dat het kabinet de bejaarden die we al goed uit het zicht hadden opgeborgen weer de maatschappij in wil laten keren! Alsof de overlast al niet groot genoeg is. Goed dat Geert daar wat aan gaat doen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 14:24

ben ik met je eens,wel uit vrije wil.
Ik ben ook uit vrije wil gegaan.....alleen moest mijn verhuizing zelf regelen en mijn oprotpremie heb ik nooit gekregen.Tja,ik heb een verkeerde nationaliteit ben ik bang.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 14:27

geerke schreef:
die gaat versobert worden,vandaar dat daar nu een run op is....en gelijk hebben ze.Wij zijn gewoon gek.
Maar goed het schijnt dus een goedkopere oplossing te zijn dan de bijstandtrekkers hier te houden.Degene die in de bijstand zitten.Ik heb het niet over alle marokkanen.

http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/35EB07BB ... 042art.pdf

Ja, Geerke, de meesten werken gewoon. De tweede generatie meer dan de eerste, maar dat is logisch als je dat goed uitspit: van de eerste generatie hebben er veel mannen van 55-64 jaar een uitkering wegens arbeidsongeschiktheid. (Jammer genoeg vond ik in het stuk zo vlug geen correctie van die specifieke groep, vergelijken met even laagopgeleide Nederlandse mannen in dezelfde leeftijdscategorie.)
De tweede generatie is jonger. En waarschijnlijk al een stuk beter opgeleid dan de eerste, dus ook waarschijnlijk minder snel 'stuk'.

En die mannen, die gewoon hun werk doen, gaan we dan even een soort levenslange uitkering in Marokko verstrekken, terwijl we ze eerst van belastinggeld een opleiding hebben gegeven, en zij gewoon kunnen werken en dus bijdragen aan ons land?

Overigens vertonen Marokkanen vooral criminaliteit in hun tienerjaren. Na hun twintigste zakt het aantal van hen in de statistieken razendsnel. Aangezien maar een paar procent werkeloos is, lijkt het erop, dat ze dan gewoon de kost verdienen.

Dat wil niet zeggen dat de overlast niet bestaat, wel dat deze zich relatief snel oplost en met een ander beleid, waar dus ook ouders en scholen bij worden betrokken een heel stuk minder kan worden. De oorzaak wordt in culturele dissonantie gezocht.

Vermoed wordt, dat de tweede generatie alweer een stuk minder probleemjongeren zal gaan voortbrengen, omdat zij in Nederland zijn opgegroeid en de weg beter weten.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 15:02

Ik vind dat de senioren het verdient hebben om van een (voor daar althans) riant inkomen op hun lauweren te rusten in land van herkomst. De eerste generatie Marrokkanen hebben zich helemaal 40 slagen in de rondte gewerkt op echt klote banen en hebben zich voor het grootste deel arbeidsongeschikt gewerkt. Ik zeg "een dik verdient pensioen" en die mogen ze van mij waar ze dan ook willen opsouperen of dat nou in Nederland of Marokko is, dat interesseert me echt geen biet. Ik vind ook dat als ze terug willen naar Marokko dat wij dat (deels) moeten kunnen faciliteren door inderdaad een toelage in de verhuiskosten als een soort van bedankje voor al het werk dat ze verzet hebben toen der tijd. Dat hun kinderen en kleinkinderen er een tyfusbende van maken, kan je hun niet aanrekenen behalve als het op het bijbrengen van normen en waarden komt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 15:07

Ceriadwen schreef:
Ik vind dat de senioren het verdient hebben om van een (voor daar althans) riant inkomen op hun lauweren te rusten in land van herkomst. De eerste generatie Marrokkanen hebben zich helemaal 40 slagen in de rondte gewerkt op echt klote banen en hebben zich voor het grootste deel arbeidsongeschikt gewerkt. Ik zeg "een dik verdient pensioen" en die mogen ze van mij waar ze dan ook willen opsouperen of dat nou in Nederland of Marokko is, dat interesseert me echt geen biet. Ik vind ook dat als ze terug willen naar Marokko dat wij dat (deels) moeten kunnen faciliteren door inderdaad een toelage in de verhuiskosten als een soort van bedankje voor al het werk dat ze verzet hebben toen der tijd. Dat hun kinderen en kleinkinderen er een tyfusbende van maken, kan je hun niet aanrekenen behalve als het op het bijbrengen van normen en waarden komt.

Is een beetje sigaar uit eigen doos.
Die bejaarde Marokkaan heeft gewoon recht op AOW en eventueel een pensioenuitkering, daar heeft hij zelf voor betaald. Of je nu in Marokko of in Nederland woont, AOW en pensioen behoud je altijd!

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 15:08

Zeg ik dat anders dan?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 15:20

geerke schreef:

Gek?
Hoezo, gek?
Citaat:
Maar goed het schijnt dus een goedkopere oplossing te zijn dan de bijstandtrekkers hier te houden.

.....de eeuwige Hollandse handelsgeest, op zich lijkt me dat niet gek (al zit er zo wel een vieze smaak aan.)

Citaat:
heb het niet over alle marokkanen.
....en dan weer lekker even het vooroordeel onder de aandacht brengen. Je zegt zelf "niets", je 'vraagt alleen', maar ondertussen trek je het ook gewoon in twijfel: "Een Marokkaan aan het werk? Kan dat dan?"

DE manier om je "handen schoon te houden", maar ondertussen wel degelijk te discrimineren.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 15:31

Even iets anders, maar wel on topic.
Ik heb gisteren niet naar het jeugdjournaal gekeken, maar wel om acht uur.

Ik vond het verhaal/pleidooi van Rutte indrukwekkend.
Waar hij begon als een premier die er (tegen een oude traditie in) niet was voor alle Nederlanders
(dat kan niet met een kabinet zoals zijn eerste)
heeft hij zich - zo zou je het toch bijna zeggen- bekeerd.

Hij heeft expliciet gezegd dat mensen niet bang moeten zijn: onze overheid beschermt haar eigen burgers. En dat dat onverkort geldt voor mensen met een Marokkaanse achtergrond. Dat we een rechtsstaat zijn en dat discriminatie niet getolereerd wordt.

Ik ben het met grote regelmaat hartgrondig met hem oneens, maar momenteel vind ik dat hij bloemen en hulde verdient.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 15:44

Citaat:
Dat hun kinderen en kleinkinderen er een tyfusbende van maken, kan je hun niet aanrekenen behalve als het op het bijbrengen van normen en waarden komt.

Zoals ik hierboven schreef, is er bij de tweede generatie vaak een piek in criminaliteit rond de puberjaren. Vervelend, moet aangepakt worden. Maar deze jongeren herpakken zichzelf snel, na hun twintigste daalt hun aandeel in de criminaliteit snel en de werkloosheid is maar iets hoger dan die van hun blanke leeftijdsgenoten.

Dat ze na de pubertijd weer netjes aan het werk gaan en geen misdrijven meer plegen, zegt mij dat er wel ergens een probleem zit, maar dat het met de normen en waarden wel goed zal zitten. Anders bleven ze veel langer in de criminaliteit hangen.

Jongeren hebben die neiging te rebelleren en dingen uit te proberen die niet mogen. Marokkaanse jongeren van de 2e generatie vormen een slag apart. Goed daar actie op te ondernemen. Maar belangrijk de onderliggende oorzaak goed te benoemen.

En dan zal je toch echt met die ouders moeten gaan praten, om te achterhalen of en welke normen en waarden ze hun kinderen bijgebracht hebben.

Er zijn namelijk meerdere oorzaken waardoor jongeren ontsporen, het zijn niet altijd alleen maar de ouders weet je. Kinderen hebben nou eenmaal die neiging te rebelleren en de grenzen op te zoeken. Misschien zijn de normen voor Marokkaanse jongens thuis wel zo duidelijk, dat ze die niet goed herkennen in het democratische Nederland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 15:52

Randalinpony, wat is je bron voor deze stelling? Ik heb nl andere veel verontrustende berichtgevingen vanuit justitiele bronnen vernomen.

We hebben het niet over de groep kruimeldiefjes zoals snoep stelen uit de winkel, of spiegeltjes trappen van geparkeerd staande auto's, want dan heb je echt wel gelijk. Die groep groeit daar over heen.

De groeiende groep die als kruimeldief op zeer jonge leeftijd uitgroeit tot keiharde crimineel, is de groep die in de politiek opspraak geeft en die groeit er helaas ook niet overheen als ze al meerderjarig zijn, dan begint pas de echte ellende....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 15:54

Janneke2 schreef:
Even iets anders, maar wel on topic.
Ik heb gisteren niet naar het jeugdjournaal gekeken, maar wel om acht uur.

Ik vond het verhaal/pleidooi van Rutte indrukwekkend.
Waar hij begon als een premier die er (tegen een oude traditie in) niet was voor alle Nederlanders
(dat kan niet met een kabinet zoals zijn eerste)
heeft hij zich - zo zou je het toch bijna zeggen- bekeerd.

Hij heeft expliciet gezegd dat mensen niet bang moeten zijn: onze overheid beschermt haar eigen burgers. En dat dat onverkort geldt voor mensen met een Marokkaanse achtergrond. Dat we een rechtsstaat zijn en dat discriminatie niet getolereerd wordt.

Ik ben het met grote regelmaat hartgrondig met hem oneens, maar momenteel vind ik dat hij bloemen en hulde verdient.

Had je wat anders verwacht dan? DAT is politiek bedrijven, hij kan toch niet anders?????

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 15:58

Citaat:
Dat hun kinderen en kleinkinderen er een tyfusbende van maken, kan je hun niet aanrekenen behalve als het op het bijbrengen van normen en waarden komt.

Het gif zit m in alle implicaties van het woordje "behalve".
Waarmee fijntjes gesteld wordt, dat dat er "natuurlijk" aan alle kanten aan ontbrak.

Verder vind ik het ook nog eens seksistisch: Marokkaanse meisjes en vrouwen: dat is een regelrecht succesverhaal.
(...gosh, wat betekent dat voor die waarden en normen? )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 16:03

Electra63 schreef:
@ Ceriadwan en Russel,

Jouw schoonvader zal het hier wel naar zijn zin hebben gehad en zich anders hebben gedragen dan de groep waar wij last van hebben, dat neem ik maar even zo aan...

Het Leuke van bokt is nl altijd weer dat er steeds weer groepen mensen berichte zeven om ze zo vele mogelijk persoonlijk op zichzelf te spiegelen en een hele discussie dat blijven doen.

De groep die altijd maar weer kankert op Nederland en Nederlanders en alleen maar hun hand op willen houden en die groep is groot hoor...als je met criminelen gewerkt hebt, of werkt dat weet je hoe groot die groep is waar je dagelijks mee te maken krijgt, maar ook de ouders ervan, die hebben ook geen goed woord over voor alles hier. Laat zij lekker terug gaan en die oprotpremie bestond vast nog niet toen jouw schoonvader terug ging.

En toch bleek zij geboorteland trekken, toch niet echt verhollands denk ik dan weer...oeps dat zal wel weer persoonlijk getroffen worden....

Ik hoor louter geklaag en gezeur van buitenlandse herkomst of hier naar toe gekomen mensen in mijn niet criminele omgeving.... Zo blij om hier te wonen en te leven zijn ze niet, in hun hart nog geen 1 % Nederlander.....

Maar dat moet kunnen toch? Nederland als je achtertuin zien om er beter van te worden.....zo jammer dat er Nederlanders wonen, denk ik dan maar weer, want gediscrimineerd word ik dan als blanke ook wel degelijk, smakelijk in hun eigen taal uitgelachen en beroddeld.... :D

Maar van de naiviteit van velen in dit topic, ben ik ook zeer charmeert hoor....

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 16:09

russel schreef:
Had je wat anders verwacht dan?

Eh - ik was aangenaam verrast. Al die jaren heeft hij de gelegenheid die hij heeft als premier om verbindend op te treden laten liggen - tot mijn verdriet.
Maar gisteren vond hij kennelijk dat de maat vol was en heeft hij zelf een initiatief genomen, dat zeer te prijzen is.

russel schreef:
DAT is politiek bedrijven, hij kan toch niet anders?????

1) Het hangt natuurlijk af, van wat je onder "politiek" verstaat. Sommigen in deze discussie hebben daar een uiterst teleurgesteld, cynisch idee over. Anderen (ook buiten dit topic) vinden ''dat alles politiek is''.
Merk bijvoorbeel op, dat hij dit zegt op een moment, dat er geen verkiezingen in het zicht zijn. (Okee - 22 mei, europees parlement, maar die relatie ontgaat me.)

2) Of je het bedoelt of niet, weet ik niet - maar ik hoor de echo van de teleurgestelde, stampvoetende reactie van Wilders: "..over de rug van kinderen politiek bedrijven! Walgelijk!" (Ik citeer uit mijn hoofd, ik draai de volgorde geloof ik om.)
(Alsof cynicus Wilders niet zelf verantwoordelijk is voor deze slapeloze nachten van deze kinderen - alsof dat niet walgelijk zu zijn...)

3) En als gezegd: hij kan wel degelijk anders, tot gisteren was hij dus niet de premier van alle nederlanders - we praten hier dus over een daadwerkelijke keuze.