Grote brand in Moerdijk (GRIP 4) bij chemicaliënbedrijf.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

VDB

Re: Grote brand in Moerdijk (GRIP 4) bij chemicaliënbedrijf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 14:34

De meeste stallen hebben gewoon een automatische waterpomp die grondwater naar de waterbakjes van de stallen trekt.
Of krijgen jullie paarden leidingwater van het leidingnetwerk?

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 14:39

Er waar moet je heen? In noord-holland loop je gevaar bij hoogovens, Zuid-holland met de moerdijk en de botlek, Zeeland zit dicht bij industrie Antwerpen, Groningen en Drenthe lopen gevaar met de gasunie. En overal heb je op industrie bedrijven zitten waar gevaarlijke stoffen vrijkomen bij brand. En elke dag staat er wel iets ergens in de brand. Kijk eens bij boerenbedrijven wat daar de lucht in kan ontploffen bij brand. Dan staat je paard ook echt niet in een gezonde lucht hoor. Ben je hier dus bang voor dan kun je beter een glazen kooi voor je dieren maken en in zetten.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 14:40

VDB schreef:
De meeste stallen hebben gewoon een automatische waterpomp die grondwater naar de waterbakjes van de stallen trekt.
Of krijgen jullie paarden leidingwater van het leidingnetwerk?

Uiteraard. Wij zijn van na de oorlog }>

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 14:46

nobbygaard schreef:
Er waar moet je heen? In noord-holland loop je gevaar bij hoogovens, Zuid-holland met de moerdijk en de botlek, Zeeland zit dicht bij industrie Antwerpen, Groningen en Drenthe lopen gevaar met de gasunie. En overal heb je op industrie bedrijven zitten waar gevaarlijke stoffen vrijkomen bij brand. En elke dag staat er wel iets ergens in de brand. Kijk eens bij boerenbedrijven wat daar de lucht in kan ontploffen bij brand. Dan staat je paard ook echt niet in een gezonde lucht hoor. Ben je hier dus bang voor dan kun je beter een glazen kooi voor je dieren maken en in zetten.

Het gaat om het moment, niet om wat er kan gebeuren. Ik snap sowieso niet dat er mensen zijn die hand en tand blijven verdedigen, wat is nou belangrijker? Gezondheid van je paard, of centen?

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 14:51

Vienna2007 schreef:
nobbygaard schreef:

Het gaat om het moment, niet om wat er kan gebeuren. Ik snap sowieso niet dat er mensen zijn die hand en tand blijven verdedigen, wat is nou belangrijker? Gezondheid van je paard, of centen?

Ik hoef niets te verdedigen. Mijn paarden staan absoluut niet in de buurt van het getroffen gebied. Maar begrijp wel heel goed dat je niet zo maar je paard gaat of kan verplaatsen. Denk dat jij gewoon eens in zo'n situatie terecht moet komen en dan er anders over na kan gaan denken.
Ten slotte gaat bij mij nog altijd de gezondheid van de mensen voorop en niet van de paarden. Al eens nagedacht over hoeveel mensen er dan nu zitten en die in angst leven dat hun, hun kinderen en/of familie er iets van kunnen krijgen? Dat vind ik erger en belangrijker dan de dieren die er staan, hoe groot mijn dierenliefde dan ook is. Bied jij hun een slaapplek en/of onderdak aan?

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 14:53

Ik heb geen kinderen, dus denk eerst aan mijn dieren. Wij zitten zelf vlak bij de Moerdijk, maar het geluk dat de wind de andere kant op stond.. Maar mocht het zo geweest zijn, zouden alle buitenluiken dicht gegaan zijn, loodsdeuren dicht, en naar een oplossing zoeken.

Je hoeft niet in de situatie van een ander te zitten om zelf een keuze maken wat je zou doen.

Trudy_dJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 14:54

Wat een discussie.
Mensen hier hebben makkelijk praten, omdat ze niet in de situatie hebben gezeten. Je wordt opeens geconfronteerd met het alarm en dan moet je naar binnen, ramen en deuren gesloten. Als je dan zo'n grote wolk over je heen ziet komen, weet je dat je meot handelen.
Mocht je ruimte hebben om je dieren naar binnen te halen, moet je dat direct doen inderdaad. Maar wat voor de mensen die daar geen plek voor hebben. Er zijn genoeg mensen die geen plek hebben, vol staan of zelfs geen trailer hebben of auto die de trailer kan trekken.

Jij geeft aan te willen gaan rijden met je paard en via Marktplaats een plek te zoeken. Wat denk je, dat je uren de tijd hebt om dit uit te gaan zoeken??
Erg makkelijk gedacht, lijkt me zo...

@ Vienna: Ik vind centen toch wel erg belangrijk. Zonder centen geen paard......

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 14:56

nobbygaard schreef:
Ik hoef niets te verdedigen. Mijn paarden staan absoluut niet in de buurt van het getroffen gebied. Maar begrijp wel heel goed dat je niet zo maar je paard gaat of kan verplaatsen. Denk dat jij gewoon eens in zo'n situatie terecht moet komen en dan er anders over na kan gaan denken.
Ten slotte gaat bij mij nog altijd de gezondheid van de mensen voorop en niet van de paarden. Al eens nagedacht over hoeveel mensen er dan nu zitten en die in angst leven dat hun, hun kinderen en/of familie er iets van kunnen krijgen? Dat vind ik erger en belangrijker dan de dieren die er staan, hoe groot mijn dierenliefde dan ook is. Bied jij hun een slaapplek en/of onderdak aan?

Eens!

Voor zover ik begrepen heb is er nog steeds geen uitslag van de asdeeltjes.
De asdeeltjes zijn over een heel groot deel van NL uitgewaaierd en neergekomen.
In omgeving Dordrecht wat meer, maar ook in het gebied van Den Haag tot en met Deventer zijn ze aangetroffen. Dus waar moet je dan nog heen?

Zuid-Limburg zou een optie zijn, maar daar gaat de maas weer buiten de oevers treden :P

Als ik in de omgeving van Moerdijk had gezeten met mijn paarden dan had ik ze zeker weten verhuisd. Bijvoorbeeld naar de omgeving waar ik nu sta.

Alles wat in de buurt zit bij Moerdijk heeft te maken met de stoffen die direct daar de bodem in gegaan zijn en via de sloten alle kanten op gebracht worden. Er wordt gesproken over "we moeten eerst onderzoeken wat het is want je wilt wel je laarzen aanhouden als je er doorheen loopt en niet opeens op blote voeten staan"

Dan zou ik het wel weten ja, wind de goede kant op of niet. Deze besmetting is vele malen heftiger dan de asdeeltjes die her en der verspreid zijn!

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 14:57

Dat paard heb je al, dus wil je die behouden door een gezonde omgeving in orde te maken (zoals je wel bij jezelf doet) of ben je bang dat je dan een keertje brood moet eten?

Ik vind het allemaal prima, maar dan lees je een paar maanden ineens een huilverhaal van "had ik maar".

Safety for all. Niet makkelijk denken, praktisch en realistisch blijven.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 14:57

Vienna2007 schreef:
Ik heb geen kinderen, dus denk eerst aan mijn dieren. Wij zitten zelf vlak bij de Moerdijk, maar het geluk dat de wind de andere kant op stond.. Maar mocht het zo geweest zijn, zouden alle buitenluiken dicht gegaan zijn, loodsdeuren dicht, en naar een oplossing zoeken.

Je hoeft niet in de situatie van een ander te zitten om zelf een keuze maken wat je zou doen.

Ik zou me dan ERNSTIG zorgen maken over het water en de grondvervuiling door het grondwater!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 14:57

Vienna2007 schreef:
Dat paard heb je al, dus wil je die behouden door een gezonde omgeving in orde te maken (zoals je wel bij jezelf doet) of ben je bang dat je dan een keertje brood moet eten?

Ik vind het allemaal prima, maar dan lees je een paar maanden ineens een huilverhaal van "had ik maar".

Safety for all. Niet makkelijk denken, praktisch en realistisch blijven.

Waar ga je heen :Y) }>

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 14:59

Zooist schreef:
Dan zou ik het wel weten ja, wind de goede kant op of niet. Deze besmetting is vele malen heftiger dan de asdeeltjes die her en der verspreid zijn!

Citaat:
Cocktail aan gevaarlijke stoffen
In de enorme zwarte rookwolken die vrijkwamen tijdens de brand bij het verpakkingsbedrijf voor chemicaliën Chemie-Pack in Moerdijk, zat dan toch een 'hele cocktail' aan gevaarlijke stoffen. Ook in het op flinke schaal neergeslagen roet zitten mogelijk gevaarlijke bestanddelen.

Dat stellen experts op het gebied van (petrochemische) industriebranden. Uit de officiële luchtmetingen van de RIVM blijkt dat er benzeen, tolueen en koolwaterstoffen in de rookwolken zat, maar dat er geen verontrustende concentraties giftige stoffen zijn verspreid. Toch kregen heel veel mensen in een groot deel van Zuid-Holland last van branderige ogen en een droge keel. Enkelen waren zelfs misselijk. Dat meldt De Telegraaf vandaag.

Bron: www.ad.nl

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 14:59

Zooist schreef:

Waar ga je zelf heen! ;)

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 15:00

Vienna2007 schreef:
Als je al geen geld hebt voor benzine, moet je sowieso geen paard hebben. Maar dat is mijn mening natuurlijk. Google, bel wat af, et voila. We leven niet meer in de middeleeuwen. Marktplaats staat vol met stalling.

Met stalling idd.. ;)
Maar goed... jammer dat er zo gereageerd wordt. Ik kan nme namelijk wél goed indenken dat mensen daar in de omgeving flink de balen hebben als ze hun paard 24-7 buiten hebben...

Maar goed, het is idd makkelijk denken, reageren en oplossingen zoeken als je niet zelf in de situatie zit.. :Y)
Ieder weet het beter, tot je er zelf voorstaat... En dan is er ook vast goede, praktische denkers een huilverhaal...

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 15:04

Vienna2007 schreef:
Zooist schreef:

Waar ga je zelf heen! ;)

Ik sta veilig hoor! No problemo!

Slechts wat asdeeltjes hier en daar.
Paarden staan niet op het land want dat is er niet en ik tuf lekker binnen.

Het stonk wel van de week en volgens een mafkees op rijnmond stonk zijn kat naar brand.
Maar ik denk beter dat tie die kat zijn lucifers af kan pakken :P

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 15:05

Mijn paard staat gewoon weer 24/7 buiten. In Strijen.
Niet op de wei, maar op de paddock en in de bak. Ze krijgen eten in stal en drinken gewoon leidingwater.
Ik heb geen last gehad van branderige ogen en ademhaling (en heb behoorlijk astma en al last van parfum of deo) en heb ook niets aan mijn paard gemerkt.
Hij heeft last van zijn luchtwegen en diverse allergiën, dus had het wel gemerkt als er iets in de lucht had gezeten.
Hij kan niet grazen, geen vervuild water drinken.
Dus imo gewoon naar buiten.
Hij stond overigens wel aan de goede kant van Strijen.

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 15:14

Vienna2007 schreef:

Je maakt je wel druk om andermans paarden maar niet om andermans gezondheid. Wie denkt er nu dan egoïstisch?

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 15:50

Ik maak me alleen druk om mijn eigen paard en de mensen in mijn omgeving als je het niet erg vind.

Dat is niet egoistisch, maar priotiteit stellen aan je naaste bestaanden.

Maar ik zie aan de discussie die jij wilt opstarten niet als toevoeging aan dit topic, zeker niet omdat het een persoonlijke aanval is, en dat hoort zoals ik begreep niet thuis op dit forum.

We kunnen ons beter druk maken over het feit en de testen of de wolk giftig was, waarvan al aangetoond was dat dit was, zie mijn bericht hierboven.

Trudy_dJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 16:19

Misschien dat je je eigen stukje iets beter moet lezen Vienna, van het www.ad.nl

Ik weet niet in welke sector jij werkt?
Maar lees je ook wel eens iets terug in de krant over je eigen werkgebied?
HOeveel % van dat stukje is dan waar??

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 17:19

je paard 24/7 buiten houden betekend voor mij reserves in bouwen. Afsluitbare schuilstal, afspraak met een stal in de buurt etc.
Er zijn legio andere voorbeelden buiten deze ramp waardoor een paard een nacht of langer op stal zal moeten. Kan je van te voren bedenken, én regelen :j

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 17:38

ik heb mijn paarden ook op een zandpaddock en ze krijgen lijdingwater.
verder regend en regend het hier dus er zal niet veel gevaar meer zijn.
de honden laat ik ook uit maar was wel hun poten als ze weer naar binnen gaan om dat een hond zich zelf droog likt.
mijn paarden krijgen altijd hun hooi binnen in de stal waar ze in en uit kunnen lopen.

mookhoek/s-gravendeel

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 18:16

stef schreef:
je paard 24/7 buiten houden betekend voor mij reserves in bouwen. Afsluitbare schuilstal, afspraak met een stal in de buurt etc.
Er zijn legio andere voorbeelden buiten deze ramp waardoor een paard een nacht of langer op stal zal moeten. Kan je van te voren bedenken, én regelen :j

waar vind jij een stal die een box gaan vrijhouden voor je?? :+ dat kan, weet ik ook, maar dan moet je 'm ook gewoon betalen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 18:18

genoeg stallen die gewoon behulpzaam zijn en tijdelijke noodstallen kunnen maken mits er geen boxen vrij zijn. Wij hebben jaren achter elkaar met oud en nieuw 2 paarden te logeren gehad. Als er geen plaats was werd er gezorgt dat er plaats was. Nood breekt wet.
En nogmaals, er hoeft zich geen ramp te voltrekken, paard kan ook gewond raken, ziek worden etc. En dan???

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 18:19

op mijn stal is dat geregeld :)
maar niet als de complete kudde in een keer naar binnen moet. Eentje of 2 kan :)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 18:21

Wij hebben voor zieke/ gewonde paarden of paarden die om een andere reden niet in de kudde kunnen ook reservestallen. Maar niet voor 65 paarden natuurlijk, dat zou een onbetaalbare stalling opleveren..