Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Een vrouw die helemaal niet wil werken is egoistisch

Eens
195 (25%)
Oneens
453 (59%)
Anders
110 (14%)

Totaal aantal stemmen: 758

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:36

Bij jullie was het noodzakelijk Alet. Dan is het niet anders.

Alet74

Re: Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:39

Maar als het had gekund (financieel) en mijn man had gezegd dat hij wel thuispapa had willen worden, had ik er net zo min moeite mee gehad denk ik. Ik werk heel graag en als je weet dat je kind in goede handen is, waarom niet? Toen ze anderhalf was, ging ze naar de creche (drie dagen), ik heb me er echt nooit schuldig om gevoeld; ik zag en voelde dat ze het naar haar zin had, dat is toch voldoende.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:43

Alet74 schreef:
Mijn man heeft het, ondanks dat de aanleiding natuurlijk niet leuk was, als een hele dierbare periode ervaren om die maanden van haar leven fulltime voor haar te zorgen. Ik denk ook niet dat ik dat beter had gekund. Ik zie ook niet waarom moeders dat beter kunnen dan vaders. En er moest natuurlijk wel brood op de plank komen.

Dat brood kan vrouwlief ook op de plank brengen.
Een slime meid is op haar toekomst voorbereid en de vrouw is niet meer slechter opgeleid dan de man. Ook poept ze haar hersens niet uit met de bevalling. Ook al zou je dat door het infantiele gedoe vaak wel denken _O-
Mijn lief kon gelukkig nog normaal praten toen de urk er was. Hoefde ik dus niets van te zeggen.

Pech dat het met de moedermelk door een ongelukkige samenloop van omstandigheden niet lukte dus ik gaf hem vanaf bet begin bijna altijd de fles. Ma was al druk met afkolven.
Wennen aan pa? Nâh. Hij vond de mallote spelletjes van pa al héél snel veel leuker dan efficiente ma *D

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:47

Mijn dochter verheugt zich nog steeds (ze is bijna 7) op elke maandag, papadag ;) En de fles deed het hier ook prima. Dus nee, van mij zul je geen pleidooi horen dat de moeder het beste voor haar kind kan zorgen, dat kunnen beide ouders (meestal) even goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:48

Is het nog niet steeds een issue dat een vrouw voor hetzelfde werk minder verdiend dan de man?
Kun je wel dezelfde stel hersens en opleiding hebben, helaas erkent de maatschappij je nog niet zo volwaardig als ze een man dat doen.

Mijn man kan prima voor onze zoon zorgen, no worries, hij verdiend alleen veeeel meer dan ik ooit zal doen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:49

Huertecilla schreef:
Volgens onderzoeken kan hij dat zéker zo goed.

In zorgtaken misschien. Een luier verschonen kan iedereen wel leren. Maar een band tussen een baby en de moeder is toch echt anders dan een baby en de vader. Zeker met mijn prematuurtje kan ik dat goed merken: papa kan soms spelen en knuffelen wat hij wil maar ze wordt rustig van geur en hartslag van mama. Op latere leeftijd zal dat evenwicht gelijker worden natuurlijk. Peuters krijgen van die periodes dat de ene week papa de grote held is en de andere week mama de grote vriendin.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:50

Mindim schreef:
Is het nog niet steeds een issue dat een vrouw voor hetzelfde werk minder verdiend dan de man?

Is ook weer kip en ei.
De vroeger werkomgeving van mijn vrouw bevat exact hetzelfde verdienende carriérevrouwen als mannen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:52

Huertecilla schreef:
De vroeger werkomgeving van mijn vrouw bevat exact hetzelfde verdienende carriérevrouwen als mannen.

In mijn bedrijf verdienen de vrouwen meer als de mannen :P (omdat ze of baas of ouder zijn, beetje toeval dus wel ;) )

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:53

Urielle, mijn zoontje van 3 maand wordt rustiger van zijn vader dan van zijn moeder. Als ie bij mij ligt, denkt ie alleen, drinken!!!!!!!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:54

Alet74 schreef:
Maar als het had gekund (financieel) en mijn man had gezegd dat hij wel thuispapa had willen worden, had ik er net zo min moeite mee gehad denk ik. Ik werk heel graag en als je weet dat je kind in goede handen is, waarom niet? Toen ze anderhalf was, ging ze naar de creche (drie dagen), ik heb me er echt nooit schuldig om gevoeld; ik zag en voelde dat ze het naar haar zin had, dat is toch voldoende.

Als jij daadwerkelijk liever werkt dan bij je kleine baby te zijn, dan vind ik inderdaad dat je niet de juiste persoon bent om moeder te worden. Ik geloof er ook eerlijk gezegd geen hout van dat een moeder die van haar kinderen houdt de eerste dag opgelucht op haar werk zit. Jij ook niet. Dat je met de situatie leert omgaan, je eigen gevoel kunt reguleren, geen schuldgevoel krijgt, tja..je moet wel, kunt moeilijk blijven zitten simmen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:56

Neff schreef:
Urielle, mijn zoontje van 3 maand wordt rustiger van zijn vader dan van zijn moeder. Als ie bij mij ligt, denkt ie alleen, drinken!!!!!!!

Drinken is ook een vorm van troost en veiligheid.
Mijn dochter wil soms alleen maar de borst om een beetje te sabbelen en eraan te snuiven. Echt drinken doet ze dan niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:12

Urielle schreef:
Maar een band tussen een baby en de moeder is toch echt anders dan een baby en de vader.

...en maar klagen over vooroordelen.

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:14

Mindim schreef:
Kun je wel dezelfde stel hersens en opleiding hebben, helaas erkent de maatschappij je nog niet zo volwaardig als ze een man dat doen.

Mijn man kan prima voor onze zoon zorgen, no worries, hij verdiend alleen veeeel meer dan ik ooit zal doen.

Ja, en hoe komt dat denk jij?
Zolang vrouwen zich schikken in een eeuwenoud rollenpatroon (vrouw thuis voor het huishouden en kind en man werken voor de centjes) blijft de emancipatie van de vrouw stilstaan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:20

Bandida schreef:
Huertecilla schreef:

In mijn bedrijf verdienen de vrouwen meer als de mannen :P (omdat ze of baas of ouder zijn, beetje toeval dus wel ;) )

Bijvoorbeeld.
Maak van dat toeval gewoon een stelregel. Urielle doet dat op basis van haar eigen waarneming met één man en hun grut ook.

In de filmindustrie kom je meer managende vrouwen tegen dan mannen. Voorbeeld van gelijkwaardig, niet gelijk. Stressbestendig mulit-tasking sociaal oog voor detail strekt daar tot voordeel.

Veel van die klassieke dooddoeners zijn niet fundamenteel correct en vaak kip-en-ei.
Zoals je op dit topic kan lezen houden vrouwen veel mythes graag in stand.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:21

insun schreef:
Zolang vrouwen zich schikken in een eeuwenoud rollenpatroon (vrouw thuis voor het huishouden en kind en man werken voor de centjes) blijft de emancipatie van de vrouw stilstaan.

:)*

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:22

Urielle schreef:
Alet74 schreef:

Als jij daadwerkelijk liever werkt dan bij je kleine baby te zijn, dan vind ik inderdaad dat je niet de juiste persoon bent om moeder te worden. Ik geloof er ook eerlijk gezegd geen hout van dat een moeder die van haar kinderen houdt de eerste dag opgelucht op haar werk zit. Jij ook niet. Dat je met de situatie leert omgaan, je eigen gevoel kunt reguleren, geen schuldgevoel krijgt, tja..je moet wel, kunt moeilijk blijven zitten simmen.

Lezen is en blijft een kunst. Ik zeg nergens dat ik liever werk dan bij mijn kind ben, ik zeg dat ik graag werk. Wees niet te voorbarig met het trekken van conclusies over mensen die je niet persoonlijk kent (en zelfs dan kun en mag je niet over een ander oordelen).

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:27

Alet, wilde er ook al wat over zeggen, maar prima dat je dat zelf al hebt gedaan!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:40

Alet74 schreef:
Lezen is en blijft een kunst. Ik zeg nergens dat ik liever werk dan bij mijn kind ben, ik zeg dat ik graag werk. Wees niet te voorbarig met het trekken van conclusies over mensen die je niet persoonlijk kent (en zelfs dan kun en mag je niet over een ander oordelen).

Trouwens wel erg grappig dat degen die claimt dat moeder en kind zo speciaal is jou vervolgens verkettert.
Jij ontkracht namelijk haar mythe dat een pa minder goed voor een baby kan zorgen en de hele traditionele rimram meer.
Zij zit toevallig in een zeer traditionele rol en heeft het geluk dat er daarin niets verandert.
Dat is niet representatief en haar ervaringen zijn blijkbaar zeer blikvernauwend als je op haar schrijven zou afgaan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:47

Zo, de oven aangestoken zodat die kan opwarmen.
Nu zoonlief met een knuffel en wat dampo op zijn borst instoppen.
Als Madam de la Huerta uit bad komt is alles klaar voor een broodbaksessie.
Ik blijf de hele nacht op met een glas (en nog een...) en een goed boek. Heeft ze niets aan maar het is ook niet alleen :+:

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:53

insun schreef:
Mindim schreef:

En welke keuze maak jij wanneer je partner meer verdient dan jij en iemand moet voor het kind en huis zorgen?
Want je kunt wel leuk theoretisch reageren maar ik wil nog weleens zien wat jij zou doen in de situatie van Mindim.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:54

Vienna2007 schreef:
Bloodymary schreef:
Ik denk sowieso dat de meeste relaties niet gelijkwaardig zijn. Natuurlijk roept iedereen van wel zolang het goed gaat, maar komt pas de aap uit de mouw op het moment dat het mis gaat.

En dan bedoel ik niet perse op financieel niveau, maar bijvoorbeeld ook op intellectueel en emotioneel niveau.

En als beide partners daar gelukkig mee zijn, is dat ook prima natuurlijk.

Eens. Vooral de laatste zin is belangrijk. Maar ik zou nooit huisvrouw kunnen worden. Ik zou me echt minderwaardig voelen. Maar aan de andere kant wil ik ook nooit van mijn leven financieel afhankelijk zijn mijn partner. Vreselijk, geld moeten vragen om iets te kunnen kopen.

Het is zo ouderwets, en ook helemaal niet meer van deze tijd.

Er was hier iemand op Bokt (ik noem geen namen) die ook verkondigde het perfecte leven te hebben. Leuke vent, leuk paard, leuk kind, en lekker thuis blijven voor het kind. Vent is er vandoor, en moet nu bij wijze van spreke de eindjes bij elkaar knopen, en opofferingen maken.
Zo'n leven heb je toch niet voor ogen?

Ik snap dat minderwaardig voelen nooit. En vragen of ik iets mag kopen :? Waarom moet ik dat vragen?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:56

HC, dank voor het kijkje in je leven. Vind ik altijd leuk om te lezen.
Wat voor weer is het gemiddeld genomen bij jullie? Gemiddelde temperatuur?

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 23:00

Urielle schreef:
Alet74 schreef:

Da's nogal niet een boute stelling. Ik hou veel van mijn kleine baby, maar ik vind 't ook altijd weer erg fijn om te gaan werken en daarna weer des te leuker om haar op te halen van het KDV. Maar om daarmee te suggereren dat iemand niet de juiste persoon is om moeder te worden :roll: :7 Ik zie hoeveel plezier zij op het KDV heeft, ze is gek op alle kinderen om haar heen en kruipt rits rats tussen alle kinderen door. Ze leert daar weer andere dingen dan thuis (delen en spelen met andere kinderen). Dat geeft mij de boost om met een gerust hart te gaan werken. Ik werk graag en onze dochter vindt het geweldig op het KDV. Bij ons thuis vind ze 't ook leuk, maar de levendigheid om haar heen op het KDV doet haar ook goed. Dus....mooie verdeling dus van thuis en KDV.

Floortje2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 23:06

Tja. Ik denk dat het ook is wat je gewend bent. Mijn ouders hebben een landbouwbedrijf. Ook al toen ik geboren werd. Hierdoor wasvmijn moeder ook altijd thuis. Mijn vader was altijd wel in de buurt en anders kon ik hem wel ergens rijden op een trekker waar ik altijd wel n rondje mee mee kon rijden.

Als ik er op terugkijk vindt ik dat scenario onbetaalbaar. Tuurlijk waren er tijden dat het heel druk was en dat er even iets minder tijd was, maar mijn moeder was wel.altijd thuis en dat heb ik als kind wel echt als heelijk ervaren.

Ik heb geen idee hoe het geweest was als mijn vader en moeder geen landbouwbedrijf hadden gehad en een andere baan had gehad.......

Ik vind zorgen voor de kinderen ook wel een heel positief iets. Waar ik niet mee kan dealen zijn van die vrouwen die te lui zijn om te werken..... We moeten allemaal iets doen voor ons eten toch?

Gr leonie

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 23:16

maikeltje schreef:
HC, dank voor het kijkje in je leven. Vind ik altijd leuk om te lezen.
Wat voor weer is het gemiddeld genomen bij jullie? Gemiddelde temperatuur?

Dat zou nietszeggend zijn. We zitten in de bergen. Groot verschil dag en nacht, zomen en winter.
s´Winters kan het ñs morgens -15 zijn en ´s zomers 45-48 overdag in de schaduw.
Het is nú 5 graden.
Morgenochtend waarschijnlijk nét boevn nul met rijp hier en daar op de grond. Overdag dan zomaar 20 graden.

Oh, en mijn lief verdiende in NL bijna de helft meer dan ik in NL verdiende.
Als we daar gebleven zouden zijn en ons daar ook een kind gegund zou zijn, dan was ik zéker de huisman geweest.
Het is dat ik geen zeepaardje ben want anders had ik het ei ook gráág uitgebroed :D