zijn dit de gevolgen? laten we ons opstoken en uitspelen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Re: zijn dit de gevolgen? laten we ons opstoken en uitspelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 22:18

Ben het met jane haar vraag eens, vind het een hele rare stelling

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 22:32

sarabande schreef:
Ben het met jane haar vraag eens, vind het een hele rare stelling

Buiten dat denk ik dat het nog eens heel moeilijk is om uit te voeren. Je moet zowat een genie zijn om precies genoeg fouten te maken om je cijfer te laten zakken en toch hoog genoeg te laten zijn om te slagen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 10:32

Verdiep je eens in het verschijnsel onderpresteren bij intelligente meisjes. Het meeste onderzoek daarover is in het Engels te vinden.

Wat is er moeilijk aan wat bewuste fouten maken in een test waarvan je alle antwoorden weet? Of aan iets minder hard je best doen?
Sociale onderpresteerders komen al op de basisschool voor, het zijn de meisjes waarvan de leerkracht dingen roept als 'braaf meisje, kan goed meekomen maar is geen hoogvlieger, de mavo lijkt me de beste plaats voor haar,' en die vervolgens de hoogste score halen op de citotoets.

En daarvan ken ik er in mijn eigen omgeving alleen al 3.

Op de middelbare school komen er voor zulke meisjes nog enkele problemen bij, namelijk de waardering van de andere sexe en beantwoorden aan rolpatronen.
Voor welke groep meisjes dit patroon het meest opgaat weet ik niet, ik kan me voorstellen dat meisjes uit milieus waar kennis en presteren belangrijk gevonden worden en er dus stimulans is, hier minder last van hebben. En hoogopgeleide moeders spelen vast ook een rol, maar peers doen dat ook.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 11:06

Ik heb het nog nooit meegemaakt dat vriendinnen of klasgenotes expres lagere cijfers haalden. Zou ook stom zijn om vanwege het in de gratie vallen bij jongens je toekomst op het spel te zetten.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 11:21

dat heb ik ook nog nooit meegemaakt, dat ze lagere cijfers expres halen. maar wel dat vrouwen zich 'dommer' opstellen in het bijzijn van een man. dom lijkt meer aantrekkelijk dan slim. kijk maar naar de tvpresentatrices en de bn-ers. dat sommige vrouwen zich opzettelijk als een domblondje gaan opstellen terwijl ze eigenlijk best wel slim zijn... hun domme gedrag is hun succes.
een feit is dat mannen zich geintimideerd voelen door slimmere vrouwen die meer succes hebben dan zij. dat is biologisch onderzocht en bewezen. andersom is het voor een vrouw ook moeilijker om een man die 'dommer en minder succelvol' is dan zij aantrekkelijk te blijven vinden. onderzoek heeft laten blijken dat vrouwen materiele en geldzaken erg belangrijk vinden. ook dit komt voor uit de oorspronkelijke rolverdeling van man-vrouw. welke tegenwoordig op grote schaal hervormd wordt en waardoor mannen en vrouwen in verwarring zjin geraakt.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 11:26

@Randalinpony

Even een paar linkjes:

http://www.trajectum.hu.nl/nieuws/10578
http://www.nrc.nl/opinie/article1856743 ... gens_kwijt

Hierover is heel veel te vinden op het internet en er wordt veel over geschreven, maar een goede raad negeer alles dat meer dan een paar jaar oud is. De percentages die genoemd worden over het onderwijs zijn nog veranderlijker dan het kiesgedrag. :+

Het effect wat jij noemde en de verklaring hiervoor nl. dat meisjes zich bewust dommer voordoen is verleden tijd. Vroeger was wat jij zegt waar, meisjes deden het eerst beter en werden dan ingehaald. Verklaringen waren toendertijd meisjes lopen voor maar jongens zijn uiteindelijk slimmer, meisjes krijgen minder aandacht van docenten op de middelbare school en inderdaad het door jou genoemde effect. Soms zou je denken dat het nog steeds bestaat dat meisjes zich expres dom voordoen, bijvoorbeeld als je naar het programma "Lekker slim"' kijkt. ;) Maar op school gebeurt dit echt weinig tegenwoordig.

Dit is allemaal heel erg achterhaald aangezien meisjes het overal ter wereld beter doen dan jongens als ze gelijke kansen krijgen. Wat dat betreft liep Nederland achter (zelfs op veel islamitische landen) maar hier hebben de meisjes nu ook de jongens ingehaald. Ook is er een ongekende groei van meisjes bij de exacte vakken, deze ontwikkeling is heel recent in Nederland (ook hierin lopen de cijfers erg uiteen van land tot land). Ik was laatst op een examenfeestje van een gymnasiumklas waarin overwegend mensen zaten die natuur en techniek als profiel hadden en er zat maar 1 jongen in die klas. Veel scholen zetten alle vwo-jongens bij elkaar in de klas omdat anders iedere klas maar een paar jongens heeft. Dan kiest de school liever voor een echt gemengde klas en 1 of meer klassen met alleen meisjes.

Over het waarom van dit alles worden boeken vol geschreven. Wat wel overduidelijk is dat er enorm veel "peer pressure" is op jongens. Zodra van iets gezegd wordt dat het "voor meisjes" is houden jongens er acuut mee op. Verder is het vooral voor jongens helemaal fout om een stuudje of een nerd te zijn. Laatst weer gehoord dat zoon van vrienden van schaken (waar hij heel goed in is) af ging omdat het volgens zijn vrienden voor nerds was.

Wat betreft de taligheid van het onderwijs is ook niet alles duidelijk. In Engeland scoren meisjes nu bij alle vwo-vakken beter dan jongens met uitzondering van de moderne vreemde talen waar de jongens het iets beter doen, dat lijkt die theorie weer tegen te spreken.

Waar iedereen het wel over eens is, is dat jongens meer moeite hebben met zelfstandig werken. Als niemand zegt dat ze huiswerk moeten maken doen ze het echt niet of zoals mijn jongste dochter het zo mooi omschrijft, ik heb regelmatig iets beters te doen dan huiswerk maar jongens hebben altijd iets beters te doen dan huiswerk.

Die uitdaging/competitie die jij noemt daar geloof ik ook in. Op de beste universiteiten in Amerika, Engeland, Australië en het verre oosten is alles enorm competitief, daar doen mannen het prima. Heel veel van onze beroemde wetenschappers hebben op school gezeten bij Jezuïeten, daar heerste een klimaat van intellectuele uitdaging en een soort gezonde concurrentiestrijd.

Wat ook een rol speelt is dat jongens/mannen hun best niet hoeven te doen hier. Zoals een jongen het zo mooi omschreef laatst: het maakt toch niet uit of ik goeie cijfers haal, als je later gaat werken tellen namelijk heel andere dingen. Inderdaad een slimme jongen, dan is het namelijk belangrijk dat je een penis hebt.
Wat betreft het door Jane genoemde incalculeren hoe je net genoeg moet doen om niet te zakken kan ik je verzekeren dat heel veel scholieren ware grootmeesters zijn in rekenen met gemiddelden van tussen de 5,4 en 5,6 tot op twee decimalen achter de komma. :+

Er is trouwens hoop: de nerd schijnt aan een opmars bezig te zijn. Als het straks weer cool is om een nerd te zijn dan komt het vast helemaal goed met onze jongens.

Ik zelf ben trouwens geen wiskunde gaan studeren maar een taal, dat heb ik later veel spijt van gehad. Het zou best kunnen zijn dat opmerkingen die je toendertijd veelvuldig hoorde zoals "mannen vinden een goed verzorgd uiterlijk veel belangrijker voor een vrouw dan een 10 voor wiskunde" daarin onderbewust een rol hebben gespeeld. Ik heb inderdaad aangenomen dat het niet erg vrouwelijk was om in zo'n vak uit te blinken en dat mannen niet zaten te wachten op slimme vrouwen in het algemeen. Volgens mij zijn die meiden van tegenwoordig in dat opzicht veel slimmer dan ik toen was. ;)

@Jameskatje
Het is een feit dat mannen er moeite meehebben als een vrouw iets beter doet dan zij dat doen. Er zijn nu nog mannen kwaad op me omdat ik 20 jaar geleden meer verdiende dan zij. :D
Laatst bijgewerkt door Hermelientje op 18-07-10 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 11:30

Pvv veroorzaakt niet de verdeling tussen mensen, dat doen al die geloven en relegieen.
De ene relegie kan niet samen met de andere en de ene maakt de andere kapot en waarom omdat de bijbel of koran dat zegt.
Dat is toch van de zotte.
De discussie over moslim of niet ga ik niet aan beginnen en in alle volken zitten idd rotte appels, maar er is duidelijk een verschil en dat begint al met respect.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 11:33

religies kunnen prima samen. als je de geschiedenis van deze religies bestudeerd zal je bv zien dat er ontzettend veel samenwerking was tussen christenen en moslims. en ook dat beide religies respect hebben voor de andere religie.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 11:34

Dan snap ik niet waardoor die verdeeldheid vandaan komt.
Of eigenlijk wel, omdat de meeste doen alsof ze gelovig zijn maar doen waar ze zin in hebben.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 11:36

verdeeldheid ---> macht.
want al was er een 1heid, viel er weinig te regeren

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 11:42

Wat de reden ook is en hoe groot de afkeer van links tegen de PVV, het stoort de partij niet in de groei. Misschien zelfs wel in tegendeel. Des te meer links tegen de PVV schopt en er op afgeeft des te meer zullen de rechtse kiezers voor de PVV kiezen. Onder het mom van 'als links er zo fel tegen is, dan zal het echt wel rechts zijn'.

Vandaag heeft de PVV in de peiling van Maurice de hond weer een zetel gewonnen en komen op 35 zetels. De VVD en PVDA leveren wederom zetels in. Hoe zou dat nou komen? Ze hebben nog niet eens overeenstemming over een kabinet. het antwoord kan niet anders zijn dat zelfs de achterban het praten erover al afkeurt en overloopt naar de PVV.
Volgens mij is een paars+ het beste dat de PVV overkomen kan. Straks in maart 2011 zullen de zetels verdeelt gaan worden voor de Eerste Kamer. Des te langer het duurt alvorens er een kabinet is, des te beter voor de PVV, aangezien een nieuw kabinet dan bijna geen tijd heeft om eventueel te laten zien dat ze goede dingen doen. The Rolling Stones wisten het al,Time is on our side

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 11:44

jameyskatje schreef:
religies kunnen prima samen. als je de geschiedenis van deze religies bestudeerd zal je bv zien dat er ontzettend veel samenwerking was tussen christenen en moslims. en ook dat beide religies respect hebben voor de andere religie.

Noem mij maar één land waar de Islam vreedzaam samenleeft met een andere religie.
Ik ben echt benieuwd, want die landen zijn er niet, kan ik je nu al vertellen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 11:44

janesmith schreef:
Is het niet opvallend dat altijd rechts de aanvallen en aanslagen te verduren krijgt, en links nooit? Geeft stof tot denken, nietwaar? Wie is er nou eigenlijk het gewelddadigst?

Janmaat
Fortuyn
Van Gogh
Hirsi Ali
Wilders

FaberSmid schreef:
Uitspraken kunnen ook bedreigend en daardoor gewelddadig worden. Wat heeft een extreem milieuactivist met uw vergelijk te maken?
Is het deelnemen aan een n bijeenkomst en optocht, met n tekens en leuzen niet gewelddadig?

janesmith schreef:
De lering is dat links vaak de problemen met geweld oplost en rechts met het woord.
Wat is het ontbrekende huiswerk dat ik zou moeten doen m.b.t. Janmaat?

FaberSmid schreef:
Tegendeel heeft de geschiedenis keer op keer bewezen, bent u dat gemakshalve maar vergeten?

Hermelientje schreef:
Nou mischien dat hij zo goed voorzien was van SS en neo-nazi vriendjes, of keur je dat ook allemaal goed. Ik heb je tot nu toe alleen maar over moslims gehoord maar misschien geldt alles wat jij zegt ook voor joden, ik weet het nu niet meer? :?

janesmith schreef:
Nee, dat hij foute vriendjes had, keur ik zeker niet goed. Maar vergeet niet dat hij die vriendjes ook nodig had, want Janmaat werd zeker zo zwaar bedreigd als Wlders vandaag de dag, alleen was er niemand die hem bescherming bood. Die kon hij alleen krijgen van dat soort figuren. De politiek heeft hem in handen gedreven van dat soort types, door hem aan de wolven over te leveren. Als Wilders nu zonder bescherming gezet werd, zou hij ook z'n bescherming uit die hoek krijgen.

FaberSmid schreef:
Uw verklaring en goedschrijven is wonderbaarlijk, vraag me oprecht af wie dit niet met verbazing en afschuw kan lezen?
Zou er niet aan moeten denken dat natives bescherming van dat soort groeperingen tegen american gebruiken, omdat de natives de reinrassigen zijn en de american niet? Ziet u zelf nu niet in hoe onnozel onzinnig dat wel niet is?

Hermelientje schreef:
Ik neem aan dat jij Wilders beter kent dan ik maar ik kon me niet voorstellen dat Wilders omringt zou willen zijn met mensen die joden willen vergassen. My mistake.

janesmith schreef:
Als hij geen andere keus heeft en zijn leven er vanaf hangt? Wat denk je zelf? Dat was namelijk bij Janmaat het geval.

FaberSmid schreef:
Dat was in de oorlog veel erger dan wat u beschrijft, godzijdank waren er ook mensen met karakter die hun leven riskeerde door het goede te verrichten. En juist niet te doen wat u schrijft, zonder die mensen was men geheel verloren en waren wij alle nog steeds in die onderdrukking op zijn zachts omschreven.
Uw schrijven is voor mensen die het tegenovergestelde geloven, denken en doen als u ongelooflijk en afgrijselijk. Dat u alles goed doet keuren en schrijven op deze wijze, dat men dan maar magen moet gebruik maken van dat soort groeperingen. Dat is nu juist waar die groeperingen op teren, heeft u niks geleerd van de geschiedenis?
En dat voor iemand met joods bloed en afkomst?

Jan(e) reageer oprecht en vraag oprecht naar uw reactie, dan kunt u toch gerust reageren? U kunt toch anderen ook beantwoorden en op hun schrijven reageren, al zijt het selectief?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 11:46

janesmith schreef:
jameyskatje schreef:

Noem mij maar één land waar de Islam vreedzaam samenleeft met een andere religie.
Ik ben echt benieuwd, want die landen zijn er niet, kan ik je nu al vertellen.

Dat bedoel ik.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 11:52

hoeveel landen heb je bezocht janesmith? dan pas kunnen we verder praten. want tegen de telegraaf ga ik het niet eens opnemen ;)

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 11:55

jameyskatje schreef:
hoeveel landen heb je bezocht janesmith? dan pas kunnen we verder praten. want tegen de telegraaf ga ik het niet eens opnemen ;)

Tientallen. Waarom?
Noem eens één land dan waar er geen problemen zijn tussen de Moslims en andere religie. Als het zo'n succes is als jij zegt, kan het niet moeilijk zijn om één land te noemen waar de Islam vreedzaam samenleeft naast een andere religie.
Laatst bijgewerkt door janesmith op 18-07-10 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 11:55

randalinpony schreef:
Verdiep je eens in het verschijnsel onderpresteren bij intelligente meisjes. Het meeste onderzoek daarover is in het Engels te vinden.

Uit eigen waarneming: mijn oudste dochter haalde op de lagere school na iedere 9 of 10 voor rekenen een 2 of een 3, gemiddeld zat ze altijd op voldoende. Eerst dachten we dat ze extra haar best deed als ze een keer een slecht cijfer had gehaald, maar het bleek dus andersom te zijn.

Maar op dit moment is onderpresteren bij intelligente jongens dus een groter probleem dan bij meisjes. Er zijn hele klassen waar de jongens met zo min mogelijk inspanning een klein zesje willen halen, en dat gaat dan wel eens mis. Ik was nog vergeten de rol van de school te noemen. Als de leraren ook zo'n lauwe houding hebben dat het allemaal niet uitmaakt en de leraren er zelf niet flink aan trekken worden vooral de jongens de dupe. Op scholen waar ze minder mee zijn gegaan met dat "nieuwe leren" is alles beter voor jongens.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 11:57

tietallen.. zoals?
waarom? moet je dat nog vragen haha.

noem mij eens 1 land waar MENSEN vreedzaam samen leven naar 'andere mensen'?

dat is de vraag die ik je terug zou stellen.

ik heb ook voldoende landen bezocht. van europees tot aziatisch. en ik kan je zeggen.. de verbroedering en barmhartigheid onder die mensen.. daar zijn geen woorden voor!! wat je religie ook is. men is daar 1 grote familie.

wat zou ik jou die ervaring graag gunnen ;)

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 12:01

I rest my case. Duidelijker dan dit antwoord kun je niet zijn. De Islam kan niet met andere religies in vrede functioneren. Dat bewijzen alle gewelddadigheden wereldwijd. Niet één land uitgezonderd. Niet één land.
Die conflicten vind je bijna nergens tussen Joden en Christenen, bijvoorbeeld. Of tussen Katholieken en Christenen of Joden. Zodra komt de Islam erbij dan begint het geweld. Ik verzin het niet, dit zijn feiten.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 12:10

FaberSmid schreef:
janesmith schreef:
Is het niet opvallend dat altijd rechts de aanvallen en aanslagen te verduren krijgt, en links nooit? Geeft stof tot denken, nietwaar? Wie is er nou eigenlijk het gewelddadigst?

Janmaat
Fortuyn
Van Gogh
Hirsi Ali
Wilders

FaberSmid schreef:
Uitspraken kunnen ook bedreigend en daardoor gewelddadig worden. Wat heeft een extreem milieuactivist met uw vergelijk te maken?
Is het deelnemen aan een n bijeenkomst en optocht, met n tekens en leuzen niet gewelddadig?

janesmith schreef:
De lering is dat links vaak de problemen met geweld oplost en rechts met het woord.
Wat is het ontbrekende huiswerk dat ik zou moeten doen m.b.t. Janmaat?

FaberSmid schreef:
Tegendeel heeft de geschiedenis keer op keer bewezen, bent u dat gemakshalve maar vergeten?

Hermelientje schreef:
Nou mischien dat hij zo goed voorzien was van SS en neo-nazi vriendjes, of keur je dat ook allemaal goed. Ik heb je tot nu toe alleen maar over moslims gehoord maar misschien geldt alles wat jij zegt ook voor joden, ik weet het nu niet meer? :?

janesmith schreef:
Nee, dat hij foute vriendjes had, keur ik zeker niet goed. Maar vergeet niet dat hij die vriendjes ook nodig had, want Janmaat werd zeker zo zwaar bedreigd als Wlders vandaag de dag, alleen was er niemand die hem bescherming bood. Die kon hij alleen krijgen van dat soort figuren. De politiek heeft hem in handen gedreven van dat soort types, door hem aan de wolven over te leveren. Als Wilders nu zonder bescherming gezet werd, zou hij ook z'n bescherming uit die hoek krijgen.

FaberSmid schreef:
Uw verklaring en goedschrijven is wonderbaarlijk, vraag me oprecht af wie dit niet met verbazing en afschuw kan lezen?
Zou er niet aan moeten denken dat natives bescherming van dat soort groeperingen tegen american gebruiken, omdat de natives de reinrassigen zijn en de american niet? Ziet u zelf nu niet in hoe onnozel onzinnig dat wel niet is?

Hermelientje schreef:
Ik neem aan dat jij Wilders beter kent dan ik maar ik kon me niet voorstellen dat Wilders omringt zou willen zijn met mensen die joden willen vergassen. My mistake.

janesmith schreef:
Als hij geen andere keus heeft en zijn leven er vanaf hangt? Wat denk je zelf? Dat was namelijk bij Janmaat het geval.

FaberSmid schreef:
Dat was in de oorlog veel erger dan wat u beschrijft, godzijdank waren er ook mensen met karakter die hun leven riskeerde door het goede te verrichten. En juist niet te doen wat u schrijft, zonder die mensen was men geheel verloren en waren wij alle nog steeds in die onderdrukking op zijn zachts omschreven.
Uw schrijven is voor mensen die het tegenovergestelde geloven, denken en doen als u ongelooflijk en afgrijselijk. Dat u alles goed doet keuren en schrijven op deze wijze, dat men dan maar magen moet gebruik maken van dat soort groeperingen. Dat is nu juist waar die groeperingen op teren, heeft u niks geleerd van de geschiedenis?
En dat voor iemand met joods bloed en afkomst?

Jan(e) reageer oprecht en vraag oprecht naar uw reactie, dan kunt u toch gerust reageren? U kunt toch anderen ook beantwoorden en op hun schrijven reageren, al zijt het selectief?

volgens mij wordt je genegeerd fabersmid. of men heeft geen antwoord. ik moet zeggen dat het ook niet de makkelijkste vragen zijn. ik moet helaas nu weg maar ik ga vanavond wat uitgebreider reageren is mijn plan.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 12:54

jameyskatje schreef:
volgens mij wordt je genegeerd fabersmid. of men heeft geen antwoord. ik moet zeggen dat het ook niet de makkelijkste vragen zijn. ik moet helaas nu weg maar ik ga vanavond wat uitgebreider reageren is mijn plan.

Ben ten zeerste benieuwd naar uw uitgebreide reactie, zou maar zo kunnen dat te moeilijke vragen genegeerd worden lijkt er wel op zo te zien.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 14:01

Wat betreft geloven vreedzaam samenleven in Moslimlanden (op de extreme landen als Saoudi Arabie na, daar mag je nieteens een bijbel mee in het vliegtuig nemen) kan ik je het volgende vertellen:

Het is inderdaad mogelijk dat moslims en anders gelovigen samenleven en dit wordt ook in de koran gepleit. Ze worden ook beschermd en je mag je niet agressief tegen ze gedragen of ze willen uitroeien, zie Marokko en de Joden in de 2e wereldoorlog.

MAAR

Er zijn wel strenge regels waaraan anders gelovigen aan moeten voldoen in een land met Islamitische wetgeving.
Zo mag je geen openlijke bewijzen van je geloof dragen noch prediken en als je kerk stuk gaat mag je geen nieuwe bouwen, dat soort dingen.
Er moet een belasting betaald worden in ruil voor bescherming (de omgekeerde kopvoddentax??) http://nl.wikipedia.org/wiki/Jizya

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 14:04

@Nicolletje

Dat is het theoretische verhaal. Maar waar gebeurt het ook in de praktijk echt zo? Vrije landen, geen dictaturen want daar kun je alles aan het volk opleggen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 14:07

Ja in de praktijk mogen Kopten in Egypten leven en Joden in Marokko, maar om de een of andere reden (ze worden niet echt gestimuleerd om te blijven) is hun aantal zeer snel gedaald na de Islam.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 14:23

Helaas is dat de praktijk in alle landen waar de Islam zijn intrede doet. Dan kunnen ze wel zeggen dat de Islam een vredig geloof is en de koran een vredig boek, maar in de praktijk blijken er dan toch veel molslims te zijn die dat niet begrepen hebben en de wapens ter hand nemen. Ik zeg dit niet omdat ik dat vind, maar omdat je er op het internet hele boekwerken vol over kunt vinden. Het feit dat niemand ook maar één land kan noemen waar de Islam vredig naast een andere religie leeft, zegt al genoeg.