Politiek, hoe nu verder?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Welke coalitiemogelijkheid heeft jou voorkeur?

VVD + PVDA + CDA
19 (3%)
VVD + PVDA + D66 + GroenLinks
169 (31%)
VVD + CDA + SP + D66
14 (2%)
VVD + CDA + SP + GroenLinks
21 (3%)
VVD + PVV + CDA
293 (53%)
VVD + PVDA + SP
29 (5%)

Totaal aantal stemmen: 545

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 16:24

PattyOosten schreef:
Op welke vraag (nr aub) is het dan wel gebaseerd? En zullen we in 1 topic blijven?

Kan zo maar zijn dat hij dat nog niet online gezet heeft en dat dat later volgt.
Zou niet de eerste keer zijn.

RoodZonnetje

Re: Politiek, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 16:31

Dat zal het zijn, ik denk het ook Jane. Alleen zo vreemd dat bepaalde mensen de uitslag dan al lijken te weten, terwijl het nog niet gepubliceerd is.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 16:39

Heino schreef:
Dat zal het zijn, ik denk het ook Jane. Alleen zo vreemd dat bepaalde mensen de uitslag dan al lijken te weten, terwijl het nog niet gepubliceerd is.

Wel eens van persberichten gehoord?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 16:47

Ja, ik denk dat het is. Je plaatst je onderzoeksresultaten op je website, maar stuurs andere onderzoeksresultaten in een persbericht naar de media. Maar dan wel verschillende persberichten naar verschillende media. Het moet wel logisch blijven natuurlijk.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 17:10

Tuurlijk niet. Veel logischer is dat het NOP, NOS en alle andere media het fout hebben en jullie 2 hebben het goed. Zo is het ook, dat ik dat niet eerder inzag. _O-
*eind aan nutteloze discussie*

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 17:14

Ik ben het met je eens toch. NOS zal vast van een andere bron gebruik maken dan het onderzoek dat Maurice de Hond vandaag op zijn website geplaatst heeft. Ik denk dat Maurice de Hond twee onderzoeken gedaan heeft, waarvan van de één de resultaten nu wél op de site staan, en van de ander de resultaten enkel aan de pers gegeven zijn.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 17:17

Maar niet aan de Volkskrant, die zijn te links ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 17:19

Ah, als we deze discussie stoppen, kunnen we vast wel even terugkomen op de vraag van Daphna, want ik ben ook heel benieuwd wat er precies bedoeld werd met onschendbaarheid? Diplomatieke onschendbaarheid was het niet, want da's alleen internationaal, parlementaire onschendbaarheid is het ook niet, want dat gaat over uitspraken die je in de Kamer doet.

Ben ik zeer benieuwd naar welke vorm van onschendbaarheid dan verwezen wordt en waar dat in de wet staat?

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 17:40

Bewijs het tegendeel maar.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 17:42

Tegendeel waarvan?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 17:51

http://www.europarl.europa.eu/news/publ ... ult_nl.htm

Ik kan zo gauw alleen dit vinden, is dat genoeg bewijs?

Citaat:
Zowel in Nederland als in België kunnen de parlementsleden hoe dan ook in geen geval, zelfs na afloop van de zittingsperiode of van hun mandaat, vervolgd worden omwille van een mening of een stem uitgebracht naar aanleiding van hun parlementaire functie.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 17:54

Ik had er geen zin in om het op te zoeken, Nicolletje, want je kunt de klok er op gelijkzetten dat er een ja, maar...blablabla komt.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 17:55

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 17:57

Nicolletje schreef:
http://www.europarl.europa.eu/news/publ ... ult_nl.htm

Ik kan zo gauw alleen dit vinden, is dat genoeg bewijs?

Citaat:
Zowel in Nederland als in België kunnen de parlementsleden hoe dan ook in geen geval, zelfs na afloop van de zittingsperiode of van hun mandaat, vervolgd worden omwille van een mening of een stem uitgebracht naar aanleiding van hun parlementaire functie.

Dat gaat dus specifiek over uitspraken uit hoofde van hun functie. En daar gaat het in deze situatie niet om. Vandaar dat ik een toelichting interessant zou vinden.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 17:58

Google zelf maar wat. Ik ben geen secretaresse.
En als je vindt dat ik daarmee mijn ongelijk bewezen heb, ook goed.
Ik laat me niet uit mijn tent lokken, door niemand!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 18:02

Nicolletje: dat laatste artikel is wel interessant.

Janesmith: als je geen zin hebt in discussie en kritische vragen, wat heeft het dan voor meerwaarde om in dergelijke topics te schrijven? Discussietopics zijn toch juist om argumenten te geven en te onderbouwen?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 18:10

https://openaccess.leidenuniv.nl/bitstr ... 60_337.pdf

Hieruit het volgende:
Citaat:
In Nederland kennen we, sinds de grondwetswijziging van 1887, alleen maar parlementaire
immuniteit, neergelegd in artikel 71 Grondwet. Dat artikel bepaalt dat leden van de Staten-
Generaal, de ministers, de staatssecretarissen en andere personen die deelnemen aan de
beraadslagingen, niet in rechte kunnen worden vervolgd of aangesproken voor hetgeen zij
in de vergadering van de Staten-Generaal of van een commissie daaruit hebben gezegd, of
schriftelijk overgelegd.15 Parlementaire immuniteit in Nederland heeft dus een louter plaatselijke
en geen personele strekking.16 Nederland kent de parlementaire onschendbaarheid niet:
volksvertegenwoordigers en bewindslieden kunnen, buiten de vrijdom die artikel 71 Gw
markeert, civielrechtelijk, bestuursrechtelijk (voorzover mogelijk) en strafrechtelijk worden
aangesproken.17

Zou natuurlijk kunnen dat de grondwet na 2004 (datum artikel) weer is veranderd. Wij googlen voort. :+

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 18:12

http://wetboek.net/Gw/71.html

En hier hebben we het betreffende artikel.

Dus wie wat dan ook roept buiten de vergaderingen om, is daarop aanspreekbaar.

edit:typo. We houden het leesbaar. :+
Laatst bijgewerkt door randalinpony op 25-07-10 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 18:15

Shadow0 schreef:
Nicolletje: dat laatste artikel is wel interessant.

Janesmith: als je geen zin hebt in discussie en kritische vragen, wat heeft het dan voor meerwaarde om in dergelijke topics te schrijven? Discussietopics zijn toch juist om argumenten te geven en te onderbouwen?

Ik heb geen zin in welles-nietes dat al een uur duurt. Op den duur is een punt bereikt dat de een ja zegt en de ander nee. Dan kun je wel nog uren doorgaan, de standpunten wijzigen niet meer.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 18:16

Randalinpony, bedankt.

We kunnen dus wel concluderen dat
janesmith schreef:
Onschendbaarheid gaat wel degelijk op!!! Zelfs al wordt een minister veroordeeld, dan zal hij geen straf hoeven te ondergaan.
In het geval Wilders sluit ik niet uit dat hij diplomatiek onschendbaarheid gaat verkrijgen als hij gedoogsteun geeft. Zo slim zijn hij en zijn advocaat echt wel.

niet helemaal correct was, en dat het met diplomatieke onschendbaarheid uberhaupt niets te maken heeft.

janesmith schreef:
Op den duur is een punt bereikt dat de een ja zegt en de ander nee. Dan kun je wel nog uren doorgaan, de standpunten wijzigen niet meer.

Alleen was de vraag gewoon een open vraag naar een feitelijke verwijzing, niet een poging om een standpunt te veranderen. Ja-nee is dus helemaal niet aan de orde. :)

Maar goed, je mag best standpunten vasthouden als ze feitelijk en bewezen incorrect zijn hoor... alleen mist het hele nut van discussie dan.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 18:30

Dan verkies ik er voor om dat standpunt vast te houden ook al is het niet bewezen feitelijk incorrect. ;-)
Laatst bijgewerkt door janesmith op 25-07-10 18:34, in het totaal 2 keer bewerkt

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 18:32

janesmith schreef:
Dan verkies ik er voor om dat standpunt vast te houden ook al is het niet bewezen feitelijk incorrect. ;-)

Dát is pas een wijze levensinstelling *jaloers*

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 18:33

janesmith schreef:
Kan gebeuren, een foutje maken we allemaal op z'n tijd.

:=

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 18:35

hahaha, dan lezen jullie nog maar eens een paar keer wat ik schreef, misschien dat je het ziet. Het is inderdaad hoge school, dat geef ik toe, maar na een paar keer moet je het toch kunnen zien. _O-

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 18:36

janesmith schreef:
hahaha, dan lezen jullie nog maar eens een paar keer wat ik snel gewijzigd heb, misschien dat je het ziet. Het is inderdaad hoge school, dat geef ik toe, maar na een paar keer moet je het toch kunnen zien. _O-

Ik lig dubbel :')