Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mag een leraar een hoofddoekje/keppeltje/etcetera voor de klas dragen?

Ja
274 (40%)
Nee
396 (59%)

Totaal aantal stemmen: 670

jameyskatje

Re: Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:29

haha ook niet eens officieel gezien! dat is niet eens een voorwaarde van het gebed bv. maar wel een sterk aangeraden iets.

schoenen uit en zorgen dat je schone sokken aan hebt. of bv van die leren sok/schoentjes aantrekken.

maar dat is natuurlijk ivm hygiene.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:32

en als ik dat nou gewoon weiger :) gewoon omdat ik geloof dat ik niet zonder schoenen kan?

mag dat dan?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:35

In moskeeen niet. In scholen zou je het moeten bevechten denk ik, ik heb op een school gezeten waar de kinderen hun schoenen uit moesten doen. Maar je hebt wel alle recht om je eigen school op te richten, speciaal om je schoenen aan te mogen houden. Of een eigen kerk :j

Overigens mag je op veel plekken ook niet in je korte broek + hempje een doorsnee kerk bezoeken.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:53

Tjonge wat een reacties zeg op een klein stukje tekst; zal proberen ze allemaal uit te leggen:
Shadow ik heb het over normen en waarden die in Nederland geleden voor iedereen die in Nederland woont en niet alleen voor de nederlander.

En ik heb het niet over een moskee in Nederland. Als ik naar een islamitisch land op vakantie ga, houd ik mijn aan de normen en waarden die in dat land gelden.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:57

wij spreken je hierin ook niet tegen nicole3939, ik begreep tenminste wel wat je bedoelde. maar ik ging er even verder op in.

@kiwiko. ja je hoeft de moskee niet in toch? als je al zo'n instelling heb dan vraag ik me af wat je daar komt zoeken... (niet op jou persoonlijk, maar algemeen gezien)
maargoed, stel dat jij ECHT je schoenen nodig heb (en niet enkel bezig ben met dwars zijn), zoals bv iemand met een handicap die echt niet zonder zijn ondersteunende schoenen kan lopen, dan kan ik mij niet voorstellen zo'n persoon bwust buiten te sluiten. je zal minstens goed je schoenen moeten vegen en even moeten checken of er geen viezigheid inzit.

agja, eigenlijk heb ik dit nooit meegemaakt in een moskee, mensen trekken gewoon hun schoenen uit hoor, je bent niet verplicht te komen. dus ik denk nu ook maar hardop wat mij het meest logisch lijkt.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:58

Shadow0 schreef:
In moskeeen niet. In scholen zou je het moeten bevechten denk ik, ik heb op een school gezeten waar de kinderen hun schoenen uit moesten doen. Maar je hebt wel alle recht om je eigen school op te richten, speciaal om je schoenen aan te mogen houden. Of een eigen kerk :j

Overigens mag je op veel plekken ook niet in je korte broek + hempje een doorsnee kerk bezoeken.

Shadow dit is eigenlijk precies wat ik bedoel over die scholen, waarom pik jij het wel dat jij je schoenen uit moet doen??
Waarom is dat wel normaal? Als mijn kids daar op school mogen komen moeten zij ook hun schoenen uit, zij willen het niet en moeten dan hun eigen school oprichten.

Is dat dan geen discriminatie?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:08

jameyskatje schreef:
wij spreken je hierin ook niet tegen nicole3939, ik begreep tenminste wel wat je bedoelde. maar ik ging er even verder op in.

@kiwiko. ja je hoeft de moskee niet in toch? als je al zo'n instelling heb dan vraag ik me af wat je daar komt zoeken... (niet op jou persoonlijk, maar algemeen gezien)
maargoed, stel dat jij ECHT je schoenen nodig heb (en niet enkel bezig ben met dwars zijn), zoals bv iemand met een handicap die echt niet zonder zijn ondersteunende schoenen kan lopen, dan kan ik mij niet voorstellen zo'n persoon bwust buiten te sluiten. je zal minstens goed je schoenen moeten vegen en even moeten checken of er geen viezigheid inzit.

agja, eigenlijk heb ik dit nooit meegemaakt in een moskee, mensen trekken gewoon hun schoenen uit hoor, je bent niet verplicht te komen. dus ik denk nu ook maar hardop wat mij het meest logisch lijkt.

even advocaat van de duivel........... je hoeft toch niet in Nederland te wonen? je kan toch gewoon je hoofddoek afdoen?

wat is het probleem, het is niet medisch het is iets wat jij wil :)

is het "opdringen" van een hoofddoek dan niet een soort van dwars gedrag?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:09

Shadow0 schreef:
Snoevie schreef:
nee dat is waar. maar hoe vaak komt dat voor?

Niet vaak, maar vaak genoeg om de mogelijkheid tot uitzonderingen te behouden. Als je zegt 'nooit hoofdbedekking' of 'nooit iets dat je gezicht bedekt' dan sta je ook die uitzonderingen niet toe.

dan kan je ook inderdaad niet zeggen: nooit een pet

(iemand die kaal is vanwege kanker bv)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:09

nicole3939 schreef:
Tjonge wat een reacties zeg op een klein stukje tekst; zal proberen ze allemaal uit te leggen:
Shadow ik heb het over normen en waarden die in Nederland geleden voor iedereen die in Nederland woont en niet alleen voor de nederlander.

Dan weet ik nog steeds niet welke normen dat nou precies zijn. Wie bepaalt die normen? En welke zijn dat?

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:14

Normen zijn concrete richtlijnen voor het handelen; ze regelen het dagelijks sociaal verkeer. Normen vormen de verbinding tussen de algemene waarden (zoals vrijheid, rechtvaardigheid) en de concrete gedragingen; het zijn opvattingen over hoe men zich wel of niet moet gedragen in concrete omstandigheden. In bijna alle samenlevingen komen normen voor als: je mag niet doden en je mag niet stelen.

Normen zijn gedragsregels; opvattingen over hoe mensen zich in bepaalde situaties wel en niet dienen te gedragen.

Dat zijn niet mijn woorden, maar zou het zelf niet beter kunnen zeggen.

Maar kun je ook antwoord geven op mijn gestelde vraag? ;)
Laatst bijgewerkt door NicoleWHS op 11-05-10 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:15

Goh, er komt geen einde aan dit topic :D .

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:18

nicole3939 schreef:
Normen zijn gedragsregels; opvattingen over hoe mensen zich in bepaalde situaties wel en niet dienen te gedragen.

En nu komen we bij een lastig punt want er zijn meerdere opvattingen over hoe mensen zich dienen te gedragen. En wie heeft er dan gelijk? Wat zijn die normen nu concreet? Wat houden ze in? Dit topic alleen al geeft aan dat er over 1 punt al vele verschillende opvattingen zijn.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:18

KiWiKo schreef:
even advocaat van de duivel........... je hoeft toch niet in Nederland te wonen? je kan toch gewoon je hoofddoek afdoen?

wat is het probleem, het is niet medisch het is iets wat jij wil :)

is het "opdringen" van een hoofddoek dan niet een soort van dwars gedrag?

sorry maar dit vind ik echt een belachelijke reactie.

ik woon hier, ben hier geboren, en neee, het is voor mij niet mogelijk nederland te verlaten!!! dus ben ik noodzakelijk hier in nederland te leven en te participeren. met of zonder hoofddoek.

het wonen in een land is toch echt niet te vergelijken met een bezoeken van een organisatie/genootschap of wat dan ook. een land is openbaar, een moskee bv niet. zoals er in kerken ook regels zijn (ik bedoel maar, zoals jij op het strand in scheveningen zal lopen zal je ook de kerk niet binnenkomen ben ik bang. of zoals ik sommige kerken homo's niet binnen komen, terwijl ze er op straat wel mogen zijn). voor nederland gelden algemene wettelijke regels, maar organisaties mogen hun eigen regels hebben. zoals jij waarschijnlijk ook regels hebt op de werkvloer, niet?

daarbij is het voor jou niet noodzakelijk een moskee te bezoeken. mocht je dat willen, ben je altijd welkom. maargoed, dat is dus een keus, ik heb er niet voor gekozen in nederland te wonen (wilt niet zeggen dat ik ontevreden ben. maar het is gewoon een kromme vergelijking in mijn ogen.)

je vergelijking vind ik niet op zn plaats. maar neem aan dat je dat zelf ook wel weet.
het feit dat je 'opdringen' tussen aanhalingstekens zet toont al dat je er zelf ook niet helemaal achter staat toch? want zoals je me al vaker bent tegengekomen op bokt weet jij wel dat ik de hoofddoek niet draag om dwars te doen en zeker niet om het op te dringen.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:20

nicole3939 schreef:
Normen zijn concrete richtlijnen voor het handelen; ze regelen het dagelijks sociaal verkeer. Normen vormen de verbinding tussen de algemene waarden (zoals vrijheid, rechtvaardigheid) en de concrete gedragingen; het zijn opvattingen over hoe men zich wel of niet moet gedragen in concrete omstandigheden. In bijna alle samenlevingen komen normen voor als: je mag niet doden en je mag niet stelen.

Dat zijn niet mijn woorden, maar zou het zelf niet beter kunnen zeggen.

Maar kun je ook antwoord geven op mijn gestelde vraag? ;)

maar de hoofddoek past hier na mijn inziens prima in in nederland. ik voel me namelijk niet als iemand die buiten de norm valt..

jameyskatje

Electra63 schreef:
Goh, er komt geen einde aan dit topic :D .

nee we beginnen weer opnieuw.

herhaling schijnt goed te zijn voor mensen haha :Y)

KiWiKo

dat zei ik......... advocaat van de duivel :)

zie je de contradicties?

Ik wil mijn schoenen niet uit doen, maar ik wil wel naar de moskee :)

ik wil mijn hoofddoek niet afdoen, maar ik wil wel 100% geaccepteerd worden........

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:23

In Nederland is er geen regel dat je je hoofddoek niet mag dragen, dus wederom is dit appels met peren vergelijken..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:23

ik weet niet of dat zo appels met peren vergelijken is.

want nog steeds draagt het grootste deel van de nederlanders geen hoofddoek.
dus ondanks dat het wel steeds meer voorkomt,val je toch op
Laatst bijgewerkt door Snoevie op 11-05-10 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:24

klopt :)

alleen is het wel helaas feit dat je dan minder geaccepteerd word :)

Jorinda

Het hoofddoekje zou ik geen probleem vinden. Het gebrekkig Nederlands wel....

NicoleWHS

Shadow0 schreef:
nicole3939 schreef:

En nu komen we bij een lastig punt want er zijn meerdere opvattingen over hoe mensen zich dienen te gedragen. En wie heeft er dan gelijk? Wat zijn die normen nu concreet? Wat houden ze in? Dit topic alleen al geeft aan dat er over 1 punt al vele verschillende opvattingen zijn.

Dat ben ik met jou eens.

Alleen vind ik het raar dat jij dan in een ander land wel jouw schoenen uit doet voordat jij de school in mag.
En iemand die daar niet toe bereidt is maar een andere school op moet richten.

Is dit dan niet precies hetzelfde wat er in Nederland gebeurt?

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:25

toch is het appels met peren vergelijk ;) want het uitdoen van je schoenen in een moskee is een regel, maar afdoen van je hoofddoek is dat niet dus gaat die vergelijking niet op..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:25

nicole3939 Ja, ik kan antwoord geven en nee, dat lijkt me geen discriminatie. Ik zou werkelijk niet weten hoe dat een kwestie van 'onderscheid maken' is. Bovendien maakt het MIJ niet uit. IK heb er geen moeite mee dat mensen hoofddoekjes dragen, niet dat er verzocht wordt om petjes af te doen, niet als een school verzoekt de hoofddoekjes af te doen, een minimumbreedte van schouderbandjes instelt, men mij vraagt mijn schoenen uit te doen. Ik vind het allemaal prima zolang dit inschattingen zijn die per bedrijf / school gemaakt worden.

IK zou niet gaan werken op een school op streng islamitische of christelijke grondslag, en ik zou me niet snel laten verplichten tot het dragen van een rok of een hoofddoek. Maar ik ambieer die functies ook niet dus het doet er voor mij niet toe.

Zolang het geen landelijke wetten worden heb ik er allemaal niet zo'n moeite mee. Een van de belangrijkste Nederlandse waarden voor mij is namelijk toch wel de vrijheid: de vrijheid dat er niet vanuit overheidswege van alles opgelegd wordt.

En eh, wat doet je aannemen dat die school buiten Nederland was?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:26

en dat is met heel veel opvallende dingen inderdaad,kiwiko

als je iets anders bent/draagt of wat dan ook,kijken mensen gewoon anders tegen je aan,of je het nu leuk vind of niet

en ik vind het geen appels met peren vergelijken.......

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:27

CtjeLief schreef:
In Nederland is er geen regel dat je je hoofddoek niet mag dragen, dus wederom is dit appels met peren vergelijken..

Dus Ctjelief als er in Nederland wel zo'n regel zou komen zou jij het accepteren?