[2e kamer verkiezingen 2010] Op wie ga jij stemmen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op welke partij ga jij stemmen?

SP
56 (8%)
GroenLinks
59 (8%)
Pvda
48 (6%)
CU
10 (1%)
SGP
3 (0%)
CDA
18 (2%)
VVD
79 (11%)
D66
96 (13%)
PVV
239 (34%)
PvDd
33 (4%)
ToN (Verdonk)
8 (1%)
Ik stem niet
40 (5%)
Andere partij
9 (1%)

Totaal aantal stemmen: 698

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 12:28

Ahaaa, ik ben dus een arrogante theedrinkende linksgevaarlijke hobbyist met hoog knuffelgehalte.

Bedankt, nu kan ik weer verder met mn leven. :D

Nogmaals:

Toekie schreef:
Imo getuigt het van een enorme zwakheid om het telkens weer op het ''aanvallen van pvv stemmers'' te gooien. Als je achter je partij staat dan kun je gewoon fatsoenlijk inhoudelijk discussiëren, ingaan op tegenargumenten en heb je die slachtoffer rol helemaal niet nodig. Ik zie het al voor me...

Mark Rutte: "Ik ben voor verhoging van de AOW-leeftijd, want..."
Emile Roemer: "Ik ben absoluut tegen, want...!"
Geert Wilders: "Ik voel me aangevallen."

Voor wie van de pvv'ers/rechtse stemmers nog wel wil discussiëren: met welk punt van de SP ben je het niet eens en waarom?
Ga ik daar op in. :)

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 12:31

Nee andersom zie ik dat nergens nee. Ik zie van alle mensen prima onderbouwingen van hun keuze, behalve van de PVV'ers, omdat er blijkbaar geen zinnige rationele onderbouwing van is imo...

sarabande schreef:
Iedere partij heeft een programma en bij iedere partij, behalve de PVV wordt dat programma ook financieel onderbouwd. Je begrijpt toch zelf wel dat als je in een etalage een mooie jas ziet en de winkel ingaat zonder geld dat je die jas niet meekrijgt. Zo is het ook met al die mooie dingen die Wilders belooft, belasting verlaging maar meer geld naar de zorg, veiligheid, onderwijs etc. en er moet bezuinigd worden :?

Inderdaad een erg mooi voorbeeld. Wilders wil iedereen dwingen tot integreren door een tactiek van repressieve assimilatie. Eigenlijk hetzelfde wat er de laatste jaren is gebeurd, maar dan een stuk extremer. Wat hebben we de laatset aren zien gebeuren?! Verdere disintegratie. Eigenlijk is het zo simpel als 1+1, door bepaalde groepen mensen zo onrechtvaardig onder druk te zetten, terwijl er niets gedaan wordt om hun kansen in deze maatschappij te vergroten, voelen ze zich uiteraard uitgesloten en bedreigd, een defensieve houding is daarbij een natuurlijke reactie. Dit zie je als je om je heen kijkt, maar ook onderzoeken uit de sociale wetenschappen ondersteunen dit. Daarnaast is dit een tactiek die erg, erg veel geld kost.
Daarnaast wil hij kunstmatige loonsverhoging voor bepaalde beroepsgroepen. Dit klinkt mij vrij communistisch in de oren, hoewel ik het er niet totaal mee oneens ben. Alleen kost het erg veel geld.
De zorg is sinds de verrechtsing van de maatschappij in de eerste jaren van dit millenium ernstig beschadigd. Ik ben het meer dan met hem eens dat daar heel snel iets aan gedaan moet worden. De reden dat de middle of the road regeringen sinds die tijd daar niet in geslaagd is is omdat dit extreem, extreem prijzig is.
Daarnaast is het behouden van de pensioenregeling op 65 jaar gebleken onmogelijk te zijn. Zelfs de meest linkse partijen hebben toegegeven dat ze het graag zouden willen, maar dat het gewoon niet meer houdbaar is omdat het veel te veel geld kost.
De heer Wilders heeft ook een niet al te beste indruk achtergelaten op het internationale vlak. Engeland (en als je de internationale krantenberichten leest vele andere landen) zijn geschokt door zijn uitspraken. En ik hoor van mijn Amerikaanse klasgenoten dat ook de Vs de situatie al met een schuin oog in de gaten heeft (in Amerika is door wat ze hebben meegemaakt racisme bijna even erg als moord in de ogen van de meerderheid). Dat zijn een paar grote bondgenoten om te verliezen... Moderne bedrijven zullen zich niet vestigen en niet investeren in een land wat slecht bekend staat. Dat gaat ons een hoop geld kosten.
Om nog maar niet te spreken wat er gebeurd als zijn geschreeuw om uit de EU te stappen als Turkije (waarschijnlijk duurt dit nog wel even, maar goed) toetreed werkelijkheid wordt.
Zijn laatste partijpunt is daarom ook erg bijzonder: het naar beneden brengen van de belasting... As if...

Ik ben benieuwd hoe de PVV stemmer hierover denkt, aangezien ik toch niet mag aannemen dat ze geloven dat Wilders ergens verborgen magische bossen heeft gevonden, waar aan de bomen miljarden en miljarden euro's groeien?!

Bang? Ja, voor de troep en beschadiging die er achter zal blijven...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 12:43

_sparta_ schreef:
En andersom heb je dat nooit? of vraag je het andersom gewoon niet?!
Arrogantie en dat is alles wat je hier steeds proeft. Discussie is telkens niet mogelijk. Maar het ligt telkens aan andere.

Vrijwel alle anders dan Wilders-stemmers hier heb ik hun keuze zien onderbouwen en heb ik geen verbaasde "maar waar staat dat dan???" reacties van gezien nee. En wat zou ik moeten vragen wanneer het gewoon duidelijk voor me is?

Maar idd, ik ga mee met Toekie, bedankt voor deze karakteranalyse :D

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 12:44

Ik ben geen PVV stemmer maar wil toch even reageren op Cerilene, daar zij een aantal voorbeelden aanhaalt die juist aangeven waarom de mensen PVV stemmen!
1. In de VS viert racisme nog steeds hoogtij. Zwarte mensen worden met de nek aangekeken en duidelijk gediscrimineerd. Voorbeeld? Tien jaar geleden leefde de LAPD zich voor het oog van de camera uit op een aantal zwarte mensen.
2. Turkije toetreden tot de EU? De mensenrechten worden hier nog steeds met voeten getreden, ondanks herhaalde gesprekken door de EU. Turkije heeft tevens aangegeven niet voornemens te zijn dit veranderen.
3. AOW verghogen tot 65. Begrijpelijk dat het niet meer op te brengen is. Maar nu even de tegens. Heb jij op 50+ leeftijd weleens geprobeerd te solliciteren? Tevens is de tendens op dit moment om oudere werknemers uit te faseren. Dus WW, die moet dan wel 2 jaar langer worden betaald he. Enig idee wat dat gaat kosten? Volgens bepaalde berekeningen is het dus goedkoper om de AOW op 65 te laten staan.

Cerilene_

Re: [2e kamer verkiezingen 2010] Op wie ga jij stemmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 12:50

Je laatste 2 punten begrijp ik, hoewel ik dan nog geen oplossing zie door op PVV te stemmen.
Bij punt 2 heb ik ook duidelijke kanttekening gemaakt dat dit waarschijnlijk voorlopig nog niet aan de orde is.
Punt 3, het is ook belachelijk dat die mensen moeilijk aangenomen worden. Lijkt me eerder dat je daar iets aan moet doen, dan aan de leeftijd.
Ik zie niet in waarom mensen PVV zouden stemmen omdat er in Amerika nog steeds racisme is (heb ik niet ontkent, ik had het over de meerderheid binnen het publieke debat).

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 12:58

Punt 3 is niet iets dat nu al, maar gefaseerd ingevoerd wordt.
Alle voors en tegens hebben gelijk, maar het is gewoon een mentaliteits verandering.
Het zou zo moeten worden dat men tot 67 zelfs 70 door mag werken als men dat kan en wil.
In sommige beroepen gebeurt dat al vooral op het intellectuele vlak worden mensen tegen hun zin op pensioen gestuurd.
Toen Drees 65 jaar invoerde werden weinig mensen ouder dan 70 dus dat was te betalen, nu is de gemiddelde leeftijd veel hoger en er zijn en komen steeds meer ouderen boven de 65.

PVV roept dat alleen omdat het een punt is waar ze aandacht voor krijgen, maar eigenlijk is het een ouderwets en achterhaald standpunt en kunnen ook zij dat niet betalen.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 13:07

sarabande schreef:
Punt 3 is niet iets dat nu al, maar gefaseerd ingevoerd wordt.
Alle voors en tegens hebben gelijk, maar het is gewoon een mentaliteits verandering.
Het zou zo moeten worden dat men tot 67 zelfs 70 door mag werken als men dat kan en wil.
In sommige beroepen gebeurt dat al vooral op het intellectuele vlak worden mensen tegen hun zin op pensioen gestuurd.
Toen Drees 65 jaar invoerde werden weinig mensen ouder dan 70 dus dat was te betalen, nu is de gemiddelde leeftijd veel hoger en er zijn en komen steeds meer ouderen boven de 65.

PVV roept dat alleen omdat het een punt is waar ze aandacht voor krijgen, maar eigenlijk is het een ouderwets en achterhaald standpunt en kunnen ook zij dat niet betalen.

Ik ben het helemaal met je eens sarabande. Dit gaat voor een aantal beroepen op. Maar er zijn er ook waar het niet opgaat. Mijn man heeft 80 vrachtwagenchauffeeurs in dienst. Wat moet ie daarmee zodra ze op zijn? Volgens de eerste ideeen van het kabinet moeten ze op kantoor. Wordt een drukke boel daar dan.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 13:11

Teddy321, dat zijn juist drie punten waar je ook voor op een andere partij zou kunnen stemmen. Het komt imo in de meeste gevallen toch echt ergens anders vandaan, die voorkeur voor de PVV. Ik denk dat het strenge 'allochtonen beleid' de meeste kiezers trekt. Ik las hier zelfs van een pvv stemmer dat Wilders dat idd gebruikt om zoveel mogelijk zetels te krijgen. :)

Ik vind het trouwens nog steeds heel jammer dat niemand van de pvv aanhangers heeft gereageerd toen ik deze link hier plaatste met de vraag hoe zij hierover denken (aangezien dit geen uitzondering is): http://nos.nl/video/143144-de-mos-pvv-s ... nt-gl.html

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 13:16

Toekie schreef:
Teddy321, dat zijn juist drie punten waar je ook voor op een andere partij zou kunnen stemmen. Het komt imo in de meeste gevallen toch echt ergens anders vandaan, die voorkeur voor de PVV. Ik denk dat het strenge 'allochtonen beleid' de meeste kiezers trekt. Ik las hier zelfs van een pvv stemmer dat Wilders dat idd gebruikt om zoveel mogelijk zetels te krijgen. :)

Ik vind het trouwens nog steeds heel jammer dat niemand van de pvv aanhangers heeft gereageerd toen ik deze link hier plaatste met de vraag hoe zij hierover denken (aangezien dit geen uitzondering is): http://nos.nl/video/143144-de-mos-pvv-s ... nt-gl.html

Dat klopt Toekie, dat denk ik ook. Maar dit krijg ik vaak te horen als ik met PVVaanhangers in discussie ga. Ik probeer veel met ze te praten, daar ik zeer nieuwsgierig ben naar de drijfveren om voor zo'n onsymphatieke man te stemmen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 14:57

Kijk, dat dat Turkije de mensenrechten schendt, dat zal wel, maar je hoeft er tenminste niet met een hoofddoek over straat :D.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 15:35

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 15:36

Lovely: volgens mij kunnen we daar alleen maar blij mee zijn :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 15:39

Joost, absoluut! Het voordeel en gelijk het nadeel van onze democratie is dat iedereen een partij op kan richten, al is de basis nog zo verwerpelijk.

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:53

Hier had ik nog niet eens over nagedacht, maar zag Femke Halsema net bij DWDD en zij refereerde aan haar column in de Volkskrant van vorige week zaterdag:

Femke Halsema schreef:
De andere, voor mij heel onwenselijke, driepartijencoalitie van PVV, CDA en VVD heeft op dit moment geen meerderheid. Bovendien stuit deze coalitie op een levensgroot probleem: de huidige samenstelling van de Eerste Kamer. Ieder wetsvoorstel dient na aanvaarding in de Tweede Kamer ook de Eerste Kamer te passeren en als die een voorstel afkeurt staat elke regering met lege handen. Ook in de Eerste Kamer moet een nieuwe regering dus een werkbare meerderheid zien te vinden, al binden regeringsfracties in de Eerste Kamer zich formeel niet aan een regeerakkoord. De PVV gaat nu een hoge prijs betalen voor het besluit om niet deel te nemen aan de Statenverkiezingen in 2007. Want zolang de PVV geen zetels heeft in de Eerste Kamer is zij niet in staat om aan een daadkrachtige regering deel te nemen.

De volgende Eerste Kamer wordt pas rond juni 2011 gekozen, drie maanden na de volgende verkiezingen voor de Provinciale Staten in maart 2011. Het is maar zeer de vraag of de PVV dan wel in twaalf provincies genoeg geschikte mensen weet te vinden. De partij heeft nu in 429 Nederlandse gemeenten niet meegedaan bij gebrek aan kader, en in de twee steden waar men wel meedeed werden Kamerleden ingevlogen. Deze slechte praktijk van dubbelmandaten is niet vol te houden en ook niet gewenst. In Frankrijk bijvoorbeeld, waar dubbelmandaten gebruikelijk zijn, leidt dit tot een opeenhoping van persoonlijke macht en vriendjespolitiek.

Complete verhaal: http://www.femkehalsema.nl/2010/03/06/p ... /#more-287

Dat geeft de burger weer moed zullen we maar zeggen. Reden temeer om potentiële PVV stemmers hier duidelijk op te wijzen, naast alle andere redenen om niet op de PVV te stemmen uiteraard... ;)

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:00

Ik heb hier eerder al verwezen naar de weg van een wetsvoorstel, om aan te geven dat het voor een partij als de PVV heel lastig wordt om wetten erdoor te krijgen (en ook daar werd niet op ingegaan). Maar zover als dit had ik er eigenlijk nog niet over nagedacht. Interessant! :j

Maar ja, deze informatie is natuurlijk weer een persoonlijke aanval en zwartmakerij. ;)

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:05

Dat een meerderheid in de Tweede Kamer al lastig is was mij al wel duidelijk, maar de Eerste Kamer was ik ook eigenlijk vergeten. Ach ja, men heeft nog een maand of drie om dergelijke dingen heel heel heel vaak te herhalen op tv, misschien dat er dan ooit ergens een lampje gaat branden (met de nadruk op 'ergens' anders is het weer persoonlijk etc... O:))

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:09

Sterker nog, het hele kabinet moet ermee instemmen voordat een wetsvoorstel überhaupt ingediend wordt. Daar begint het probleem dus waarschijnlijk al. Maar ik geef toe: dat zou je nog giswerk kunnen noemen. Het niet hebben van Eerste Kamerleden is een feit. :)

Ow wacht, ik meen me te herinneren dat PVV de Eerste Kamer wil afschaffen... :')

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:14

Ja, inderdaad... Dat zal ie voor al zijn 'speerpunten' toch nooit krijgen. Dus dan blijft het motto: als je wat wilt veranderen, stem dan op een partij die daadwerkelijk met goede plannen komt, staan... ;)

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:14

Ik hoorde het ook zojuist, vond het leuk nieuws. Hopelijk krijgen alle PVV-stemmers met grote verwachtingen dit nieuws ook mee. Voor hen lijkt me dit wat minder omdat je nu wel op je vingers kunt natellen dat niet alle voorstellen zomaar doorgehamerd gaan worden.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:19

En ik hoop dat ook hier zich toch pvv'ers melden die zich daarover willen uiten. Want ik vind het jammer (en opmerkelijk) dat er weer niet is ingegaan op mijn ''verzoekjes''. Allemaal prima, maar dan niet klagen dat het geen eerlijke discussie is. ;)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:43

Alet74 schreef:
Ik hoorde het ook zojuist, vond het leuk nieuws. Hopelijk krijgen alle PVV-stemmers met grote verwachtingen dit nieuws ook mee. Voor hen lijkt me dit wat minder omdat je nu wel op je vingers kunt natellen dat niet alle voorstellen zomaar doorgehamerd gaan worden.

Ach joh denk je nu echt die daar naar luisteren.
Die gooien een paar termen naar Femke haar hoofd die je niet wilt horen en roepen vervolgens dat Geert het wel oplost, die lost immers alles op :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 23:30

Mijn vader was een tovenaar, een ti ta tovenaar :)).

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 23:34

Ik vind ook dat een grapje moet kunnen, maar dit werkt denk ik niet in het linkse voordeel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 23:36

Toekie, ik ben niet verantwoordelijk voor enig voordeel voor links of rechts.

gohyaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 23:38

Toekie schreef:
Sterker nog, het hele kabinet moet ermee instemmen voordat een wetsvoorstel überhaupt ingediend wordt. Daar begint het probleem dus waarschijnlijk al. Maar ik geef toe: dat zou je nog giswerk kunnen noemen. Het niet hebben van Eerste Kamerleden is een feit. :)

Ow wacht, ik meen me te herinneren dat PVV de Eerste Kamer wil afschaffen... :')

En dit "het hele kabinet moet ermee instemmen voordat een wetsvoorstel überhaupt ingediend wordt" zeg ik nou al de hele tijd in dit topic.
Wilders Wil is Niet Wilders Wet.
Dus waar zijn jullie nou bang voor?