Vliegtuig neergestort bij Schiphol

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:27

fargo schreef:
Piloten uit vliegtuigen in de wachtrij konden de grond niet zien omdat er een dikke mistlaag precies op de "foute" hoogte hing. Dus zij zagen bijvoorbeeld ook het toestel daardoor niet liggen.

Daar stond mij ook al iets van bij. Dat is dus boven de grond en zie je vanaf beneden dus ook niet, maar van boven des te meer.

Het zal dit geval ook een complex van oorzaken zijn, cockpit, toren, machine dragen allemaal bij aan het ontstaan of voorkomen van ongelukken, hier ook weer.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:28

Het was NIEt mistig Fargo....

Mijn hubbie was die dag aan het werk als motorrijder bij de KMAr.

En ik veroordeel niet...maar ik mag wel zeggen dat het geen heldendaad was zoals iedereen dacht, toch?

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:29

De reden waarom de andere vliegtuigen niet het vliegtuig op de grond konden zien was omdat ze meteen op een andere vliegroute zijn gezet.... niet door de mist hoor.. ;)
Laatst bijgewerkt door Loody op 04-03-09 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:29

mist was er idd niet op de grond, maar misschien wel op de hoogte waar het vliegtuig zich bevond?

wel erg zeg, dit allemaal door een foute inschatting en een onervaren piloot (het bericht even voor waar aangenomen)..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:30

Op de grond was het niet mistig, ik neem aan dat je vriend niet in de lucht (op ongeveer 2000m hoogte) aan het motorrijden was????
Er waren gewoon interviews over waarin dit duidelijk gezegd is door andere piloten dus dat kan je vanaf de grond niet altijd inschatten.

Loody

Re: Vliegtuig neergestort bij Schiphol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:30

Raar hoor dat ik dan andere informatie heb? :)...

maar goed..je zal gelijk hebben...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:31

Loody schreef:
De reden waarom de andere vliegtuigen niet het vliegtuig op de grond konden zien was omdat ze meteen op een andere vliegroute zijn gezet.... niet door de mist hoor.. ;)

Jemig wat ben jij een eigenwijs mens zeg :D , deze piloot zat in de Wachtrij (dus op dezelfde route) DAAROM werd hij ook geinterviewd. :o? :o? :o?

Shani_1984

fargo dat wou ik nou ook net zeggen, je was me net voor
ik bedoel dat stukje over de motorrijder
Laatst bijgewerkt door Shani_1984 op 04-03-09 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

mbkaatje

fargo schreef:
HET WAS WEL MISTIG!!! Er zat een laag wolken tussen de hoogte waarop ze de landing inzetten en de grond, waardoor je dus pas laat de landingsbaan zag. Ik heb interviews gehoord met piloten in de wachtrij vlak achter dit vliegtuig en die hebben juist door die mist niets kunnen zien. En hij noemde dit ook als een moeilijke omstandigheid bij een landing.

Aan de grond was het zeker niet mistig. Ik zat verder niet in de lucht, dus dat weet ik niet. Misschien dat er iets hoger wel laaghangende bewolking was, wat rottig is voor piloten.
Maar ook dat komt lijkt mij wel vaker voor en zou de oorzaak niet moeten zijn. Dat het ermee te maken zou kunnen hebben kan ik me enigszins voorstellen.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:32

detour schreef:
vandaar dat er geen signalen zijn afgegeven naar de reizigers en de verkeerstoren: Kennelijk zijn ze zelf overdonderd en waren ze er niet helemaal bij.. Vreemd alemaal.

De passagiers hadden een rare boodschap van de piloot gehoord en dat de stewards/essen moesten gaan zitten en toen niets meer, was vorige week op het nieuws :j

Mistig was het idd niet. Het zicht was 8.4 km als ik het me goed herinner.
Ik weet het niet hoor. Iedereen zei dat de motoren waren uitgevallen, terwijl 1 passagier zei dat ze juist vol aan gingen. Ook omwonenden hadden de motoren gehoord. En nu is het ineens de schuld van de observator, en dus de gezagvoerder, want die moet altijd het de besturing overnemen in zo'n geval. Ik ben nog niet overtuigd :n

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:33

tuurlijk en nu ben ik eigenwijs? waar slaat dat nu weer op?.. >;)

Omdat ik andere informatie heb gekregen via een andere weg?.en intervieuws ook heb gehoord en gezien?...

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:34

Rustig dames, misschien hebben jullie allebei wel gelijk.

d_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:34

niet mistig, maar t was wel aan t mieseren/regenen

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:35

Mystica schreef:
detour schreef:
vandaar dat er geen signalen zijn afgegeven naar de reizigers en de verkeerstoren: Kennelijk zijn ze zelf overdonderd en waren ze er niet helemaal bij.. Vreemd alemaal.

De passagiers hadden een rare boodschap van de piloot gehoord en dat de stewards/essen moesten gaan zitten en toen niets meer, was vorige week op het nieuws :j

Ik weet het niet hoor. Iedereen zei dat de motoren waren uitgevallen, terwijl 1 passagier zei dat ze juist vol aan gingen. Ook omwonenden hadden de motoren gehoord. En nu is het ineens de schuld van de observator, en dus de gezagvoerder, want die moet altijd het de besturing overnemen in zo'n geval. Ik ben nog niet overtuigd :n

Er is wel vol gas gegeven, maar later dan had gemoeten om het te kunnen redden (volgens het artikel).

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:37

Loody schreef:

Lieve Loody, Sorry, ik had dit bericht nog niet gezien, dus ik vond je inderdaad een beetje koppig ;-) (maar wel met een smiley erbij!) Vanaf de grond is volgens mij niet goed in te schatten of er hoger wel sluierbewolking was. Deze Nederlandse piloot gaf dus aan dat dat wel degelijk het geval was en dat ze in de wachtrij steeds geen duidelijke info kregen maar ook NIETS zelf konden zien van wat er evt gebeurd was juist door de sluierbewolking die er tussen in hing.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:38

fargo schreef:
Mystica schreef:

Er is wel vol gas gegeven, maar later dan had gemoeten om het te kunnen redden (volgens het artikel).

Dat zeg ik. Maar eerder werd overal stug volgehouden dat de motoren stil lagen. Zowel door passagiers (behalve door 1)als door de media etc.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:43

fargo schreef:
Loody schreef:

Lieve Loody, Sorry, ik had dit bericht nog niet gezien, dus ik vond je inderdaad een beetje koppig ;-) (maar wel met een smiley erbij!) Vanaf de grond is volgens mij niet goed in te schatten of er hoger wel sluierbewolking was. Deze Nederlandse piloot gaf dus aan dat dat wel degelijk het geval was en dat ze in de wachtrij steeds geen duidelijke info kregen maar ook NIETS zelf konden zien van wat er evt gebeurd was juist door de sluierbewolking die er tussen in hing.

Het is je vergeven..hahahaha :D

Je hebt gelijk trouwens over het gas geven, das is volgens mij ook op het laatste moment gedaan

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:50

IndianLady schreef:
Dat had ik niet verwacht. Ik vind de versie dat de piloten helden zijn beter eigenlijk :\

Ik vind ze ook helden, aangezien het nog veel erger had gekund.
Het vliegtuig is zover mogelijk toch netjes aan de grond gekomen. Ook zijn ze niet op mensen gekomen die op de gond waren (auto's of huizen)
De piloten overleven een crash in de meeste gevallen niet. Het 'beste' voor 'iedereen' doen in een noodsituatie, die je misschien zelf niet zal overleven is knap werk.

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:58

nou ik vind van niet.ze hebben gewoon niet goed opgelet.het komt zo op de tv

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:12

Waar is die extra passagier gebleven? :=

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:14

AMSTERDAM - De vliegramp bij Schiphol, vandaag een week geleden, is mogelijk veroorzaakt door onoplettendheid van de piloten.

Dat zei voorzitter van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) Pieter van Vollenhoven bij de presentatie van een tussenrapportage in Den Haag.

Het ongeval kostte vier Amerikaanse en vijf Turkse inzittenden het leven. Tientallen passagiers raakten gewond en liggen nog in het ziekenhuis. Een persoon verkeert nog in kritieke toestand.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:16

-Op Nu.nl -
Volgens Van Vollenhoven was er een probleem met een van de hoogtemeters. De automatische piloot dacht dat het toestel zich een stuk lager bevond en reageerde hierop door minder vermogen te geven.

Dit probleem werd door de piloten te laat opgemerkt. Toen de piloten weer vol vermogen wilden geven was dit al te laat.
===============
En als er dan inderdaad sluierbewolking hing, dan zie je dus ook niet eerder dat je te laag zit. Triest hoor dat het zo heeft moeten aflopen.

Shani_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:27

er werd nu ook door Van Vollenhoven bevestigd dat het zicht ook niet goed was

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:28

denk ook wel dat het onoplettenheid is als ik het zo hoor.

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:29

zicht was wel nog goed om te kunnen landen.