Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 20:50

journee schreef:
Gnome schreef:
Vind het wel interessant dat D66 erg zou verschillen van JA21 maar met een nog veel linksere partij zou het wel kunnen. Wat?! Hoe komen glpvda en JA21 ineens bij elkaar. Waarvan JA21 trouwens eerder heeft gezegd zo'n kabinet niet mogelijk te maken dus hoop dat ze daarbij blijven.

Er staat dat D66 en CDA het een optie vinden. Of JA21 het ook als reële optie ziet zou ik niet durven zeggen. :)

Ik vind het een hele bijzondere combinatie haha. Gaan het zien. Ik heb mijn stem aan JA21 gegeven voor die belofte dus als ze daarop terug komen, is dat ook gelijk de laatste keer geweest.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 20:51

Bullebeest schreef:
journee schreef:
D66 en CDA zien een Coalitie met GL-PvdA, JA21 en CU ook als mogelijke optie.

https://www.nu.nl/politiek/6375630/tussenfase-formatie-is-nodig-om-tijd-te-kopen-voor-coalitie-met-of-zonder-vvd.html

Blijkbaar is JA21 niet het probleem, maar misschien heeft D66 nog liever een minderheidskabinet met GL-PvdA, dan een centrumrechts kabinet met VVD en JA21?

Benieuwd hoe de achterban van JA21 hierop zal gaan reageren en hoe JA21 bij hun standpunten kan blijven

Mijn man is positief (JA21 stemmer). N=1, ik weet het, maar toch :P.

Bullebeest schreef:

Goede informateurs gekozen. Ik ben ook blij dat twee fatsoenlijke lijsttrekkers alvast aan het schrijven gaan.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 21:17

journee schreef:
De aarde is zo'n 4,5 miljard jaar oud en blijft nog ongeveer 1,75 miljard jaar geschikt voor menselijke bewoning. (tenzij de aarde eerder geraakt wordt door een grote meteoriet :+ ) Maar uiteindelijk is het sowieso einde oefening voor het leven op aarde zoals wij dat kennen.

Vraag is of we als mensheid eigenhandig in een rap tempo moeten toe werken naar een zeer versneld einde oefening voor vele dieren en planten?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 21:21

Ze hebben de VVD mooi "bij de ballen" met hun variant zonder VVD.
Gelijk hebben ze, als die niet wil meewerken dan niet.

Zeker een goede stap om een basis te leggen tussen D66 en CDA.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 21:24

_Mar3 schreef:
En dáárom vind ik het oneerlijk dat sommige partijen continu mogen aanschuiven, en sommige partijen bijna niet. Ja, bij ON mogen ze gelukkig wel aanschuiven. Maar het is erop wachten tot wanneer ON van de buis af moet.

Ik kijk geen talkshow maar hoe is het geteld?
Zijn het daadwerkelijk mensen uit de tweede kamer? Zijn het leden die inmiddels een andere functie hebben?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 22:50

Gnome schreef:
Vind het wel interessant dat D66 erg zou verschillen van JA21 maar met een nog veel linksere partij zou het wel kunnen. Wat?! Hoe komen glpvda en JA21 ineens bij elkaar. Waarvan JA21 trouwens eerder heeft gezegd zo'n kabinet niet mogelijk te maken dus hoop dat ze daarbij blijven.

Ik hoop het niet.
Als Ja21 oprecht wat wil matigen en de coalitie gewoon goed en degelijk kan gaan regeren, vind ik dit een prima optie. Liever dan naar de pijpen dansen van de stampende kleuter VVD.

Ben inderdaad benieuwd of, als Ja21 dit ook wil overwegen, de ruggengraat van VVD nog steeds zo stijf blijft :)). Maar het zou ze goed doen om weer eens oppositie te voeren.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 22:55

journee schreef:
Gnome schreef:

Er staat dat D66 en CDA het een optie vinden. Of JA21 het ook als reële optie ziet zou ik niet durven zeggen. :) Maar ik vraag me wel af of D66 een coalitie zonder Gl/PvdA en met VVD en JA21 wel als serieuze optie ziet?

Sure, alles kan, als je maar wil. Het wordt voor Ja21 dan een heel waterig wijntje, want die zal flink moeten inleveren en wordt keihard het midden ingesleurd. Ze hebben wel gezegd dat ze willen regeren. CU heeft ook al eerder in een coalitie gezeten. Goh, gek, maar best grappig om dan maar gewoon langs de VVD te gaan.

Ik denk dat het enorm scheelt dat VVD niet afdwingt dat Ja21 in de coalitie komt, maar dat Ja21 dan op eigen initiatief gaat kijken of er iets te regelen valt. Voor D66 is het extreem fijn om GL/PvdA alsnog in de pocket te hebben. Hele andere onderhandelingspositie. Well played, informateurs!

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 23:06

fransje23 schreef:
_Mar3 schreef:
En dáárom vind ik het oneerlijk dat sommige partijen continu mogen aanschuiven, en sommige partijen bijna niet. Ja, bij ON mogen ze gelukkig wel aanschuiven. Maar het is erop wachten tot wanneer ON van de buis af moet.

Ik kijk geen talkshow maar hoe is het geteld?
Zijn het daadwerkelijk mensen uit de tweede kamer? Zijn het leden die inmiddels een andere functie hebben?

Ik heb de foto van het artikel met de aantallen een aantal pagina's terug gepost. :)

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 23:10

IMANDRA schreef:
Gnome schreef:

Ik hoop het niet.
Als Ja21 oprecht wat wil matigen en de coalitie gewoon goed en degelijk kan gaan regeren, vind ik dit een prima optie. Liever dan naar de pijpen dansen van de stampende kleuter VVD.

Ben inderdaad benieuwd of, als Ja21 dit ook wil overwegen, de ruggengraat van VVD nog steeds zo stijf blijft :)). Maar het zou ze goed doen om weer eens oppositie te voeren.

Ik hoop dat de VVD zn poot stijf houdt. Verkiezingsbelofte breken is gewoon liegen. Maar ja, liegen deed de VVD eerder ook wel onder leiding van Mark Rutte.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 23:13

_Mar3 schreef:
Ik heb de foto van het artikel met de aantallen een aantal pagina's terug gepost. :)

Ja maar staat geen uitleg bij over hoe er is geteld. Of ik zie dat over het hoofd. :)

Wordt een oud-politicus als Klaas Dijkhoff ook meegeteld bij het VVD?

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 23:17

fransje23 schreef:
_Mar3 schreef:

Ja maar staat geen uitleg bij over hoe er is geteld. Of ik zie dat over het hoofd. :)

Wordt een oud-politicus als Klaas Dijkhoff ook meegeteld bij het VVD?

In het artikel staat 'politici' dus ik verwacht dat het om mensen gaat die op dat moment betrokken zijn bij een partij. Maar wel een goeie vraag!
Al blijft bij FvD, waar de discussie de afgelopen pagina's voornamelijk over ging, in beide scenario's op 0 staan.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 00:21

nps schreef:
journee schreef:

Er staat dat D66 en CDA het een optie vinden. Of JA21 het ook als reële optie ziet zou ik niet durven zeggen. :) Maar ik vraag me wel af of D66 een coalitie zonder Gl/PvdA en met VVD en JA21 wel als serieuze optie ziet?

Sure, alles kan, als je maar wil. Het wordt voor Ja21 dan een heel waterig wijntje, want die zal flink moeten inleveren en wordt keihard het midden ingesleurd. Ze hebben wel gezegd dat ze willen regeren. CU heeft ook al eerder in een coalitie gezeten. Goh, gek, maar best grappig om dan maar gewoon langs de VVD te gaan.

Ik denk dat het enorm scheelt dat VVD niet afdwingt dat Ja21 in de coalitie komt, maar dat Ja21 dan op eigen initiatief gaat kijken of er iets te regelen valt. Voor D66 is het extreem fijn om GL/PvdA alsnog in de pocket te hebben. Hele andere onderhandelingspositie. Well played, informateurs!

Het advies van Koolmees om het via deze weg te spelen is inderdaad behoorlijk vernuftig. En natuurlijk een uitgelezen kans voor Rob Jetten om te laten zien dat hij nu de touwtjes in handen heeft. Alleen vind ik het persoonlijk best tegenstrijdig dat een partij die zelf zegt tegen politieke spelletjes te zijn nu zijn eigen spel speelt.

Ik moet eerlijk zeggen dat als D66 alleen een coalitie met GL-PvdA wil overwegen en een coalitie met VVD en JA21 niet, Rob Jetten zeker niet het recht heeft om de beslissing van Dilan Yesilgoz te bekritiseren, want hij doet dan feitelijk hetzelfde, alleen speelt hij het spel dan op een andere manier. Maar we zullen zien in hoeverre D66 de beloftes van 'handen in één' en 'geen drempels' gaat houden en of dit geen kwestie van 'my way or the highway' wordt.

Bullebeest

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 06:45

Journee, ik vrees er wel voor. We gaan het meemaken.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 06:59

fransje23 schreef:
Cer schreef:
Dat is dan ook een beetje de circle of life .. Dan kan alles weer resetten

Nou ja, alles...

Wij nemen zoveel soorten in de slipstream mee de ondergang in.
Dat is best oneerlijk.

Moest aan deze animatie denken: https://m.youtube.com/watch?v=WfGMYdalClU

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 07:19

nps schreef:
journee schreef:

Well played verkenner. De informateurs hebben nog niks gedaan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 07:41

FCSA schreef:

Nou, ja, inderdaad, als je die animatie ziet, verdienen we toch ook niet beter?
Er is altijd wel iets wat overleeft, en als dat beter samenleeft met de aarde is dat wellicht de beste oplossing en is deze fase van de mens 'mislukt'.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 07:41

Jetten heeft de voorkeur voor een meerderheidskabinet. Dat is ook het meest praktisch.

Of het verstandig is weet ik niet.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 07:44

Cer schreef:
FCSA schreef:

Nou, ja, inderdaad, als je die animatie ziet, verdienen we toch ook niet beter?
Er is altijd wel iets wat overleeft, en als dat beter samenleeft met de aarde is dat wellicht de beste oplossing en is deze fase van de mens 'mislukt'.

Sommige "modellen van de mens" functioneerde best goed samen met de natuur. Nog steeds zijn er daar wel wat van te vinden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 07:55

De mens is toch 1 soort? Als dat ooit wel functioneerde en nu niet meer, dan zijn we blijkbaar de verkeerde kant op geevolueerd?
Nou goed, dit is allemaal wel heel filosofisch natuurlijk

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 08:23

journee schreef:
nps schreef:

Het advies van Koolmees om het via deze weg te spelen is inderdaad behoorlijk vernuftig. En natuurlijk een uitgelezen kans voor Rob Jetten om te laten zien dat hij nu de touwtjes in handen heeft. Alleen vind ik het persoonlijk best tegenstrijdig dat een partij die zelf zegt tegen politieke spelletjes te zijn nu zijn eigen spel speelt.

Ik moet eerlijk zeggen dat als D66 alleen een coalitie met GL-PvdA wil overwegen en een coalitie met VVD en JA21 niet, Rob Jetten zeker niet het recht heeft om de beslissing van Dilan Yesilgoz te bekritiseren, want hij doet dan feitelijk hetzelfde, alleen speelt hij het spel dan op een andere manier. Maar we zullen zien in hoeverre D66 de beloftes van 'handen in één' en 'geen drempels' gaat houden en of dit geen kwestie van 'my way or the highway' wordt.

Is het een spelletje, of is het een slimme poging alle partijen uit de campagnemodus te trekken en ze eens écht goed na te laten denken over wat nu echt belangrijk is en waar mogelijkheden liggen?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 09:11

Cer schreef:
De mens is toch 1 soort? Als dat ooit wel functioneerde en nu niet meer, dan zijn we blijkbaar de verkeerde kant op geevolueerd?
Nou goed, dit is allemaal wel heel filosofisch natuurlijk

De mens an sich is een soort maar hoe we leven kan erg verschillen.
Er zijn natuurvolken die al erg lang leven op dezelfde manier en niet mee zijn gegaan in de ratrace.

Overigens verwoeste ook in oude tijden mensen hun leefomgeving waardoor ze weg moesten trekken naar nieuwe plaatsen.
Mensen zijn niet zo goed in leren van hun fouten.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 10:17

_San87_ schreef:
journee schreef:

Is het een spelletje, of is het een slimme poging alle partijen uit de campagnemodus te trekken en ze eens écht goed na te laten denken over wat nu echt belangrijk is en waar mogelijkheden liggen?

De nummer 1 keus van Jetten, Gl/PvdA en VVD staat nu niet open. De nummer 2 keus Gl/PvdA, JA21 en CU lijkt ook niet mogelijk. Een coalitie met VVD, JA21 en CU zou voor een meerderheid zorgen en lijkt vooralsnog geen opstakels te hebben, behalve de onwil van Rob Jetten op een coalitie zonder Gl/PvdA. Dus zeg het maar..

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 10:31

journee schreef:
_San87_ schreef:
[van Koolmees om het via deze weg te spelen is

De nummer 1 keus van Jetten, Gl/PvdA en VVD staat nu niet open. De nummer 2 keus Gl/PvdA, JA21 en CU lijkt ook niet mogelijk. Een coalitie met VVD, JA21 en CU zou voor een meerderheid zorgen en lijkt vooralsnog geen opstakels te hebben, behalve de onwil van Rob Jetten op een coalitie zonder Gl/PvdA. Dus zeg het maar..

Onwil is echt niet het juiste woord. Het is logisch dat de grootste partij van Nederland eerst de eigen voorkeursopties verkent. En D66 wil erg graag met GL/PvdA. Wat super logisch is, al vaker uitgelegd. Pas als dat écht niet kan, worden de voor D66 minder fijne opties verkend.

D66 wordt een voor hun erg naar regeerkabinet in geforceerd doordat rechts een ontzettende onwil heeft om recht te doen aan de grootste partij van nederland en de consequenties die daarbij horen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 10:33

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 10:36

nps schreef:
journee schreef:

Onwil is echt niet het juiste woord. Het is logisch dat de grootste partij van Nederland eerst de eigen voorkeursopties verkent. En D66 wil erg graag met GL/PvdA. Wat super logisch is, al vaker uitgelegd. Pas als dat écht niet kan, worden de voor D66 minder fijne opties verkend.

D66 wordt een voor hun erg naar regeerkabinet in geforceerd doordat rechts een ontzettende onwil heeft om recht te doen aan de grootste partij van nederland en de consequenties die daarbij horen.

Ik heb begrip voor de gedachtegang van D66, maar wat is het dan als je het geen onwil wilt noemen? Een 'onwrikbare voorkeur voor een kabinet met GL-PvdA' is gewoon een mond vol. :D