Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
49 (6%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
137 (16%)
ChristenUnie
7 (0%)
SP
21 (2%)
PvdD
30 (3%)
Volt
31 (3%)
D66
167 (20%)
CDA
65 (8%)
NSC
6 (0%)
BBB
56 (6%)
PVV
111 (13%)
SGP
6 (0%)
JA21
40 (4%)
FvD
32 (3%)
50Plus
8 (0%)
Andere partij
5 (0%)
Blanco
13 (1%)
Ik stem niet
21 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
6 (0%)

Totaal aantal stemmen: 812

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 22:30

Gruis schreef:
Als het wel D66, CDA, VVD, GL wordt, denk ik dst het een mooi stabiel kabinet wordt…

GL met een afgestapte lijstrekker? Ik zie dat eigenlijk niet gebeuren.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 22:30

Gruis schreef:
Als het wel D66, CDA, VVD, GL wordt, denk ik dst het een mooi stabiel kabinet wordt…
Daar zou ik ook heel blij mee zijn. Sowieso is zonder de PVV en BBB al dikke winst, maar ik denk dat GL-PVDA het toch wel lastig gaat krijgen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 22:35

Ailill schreef:
Elisa2 schreef:

Kan alleen maar zeggen dat ik hoop dat hij er niet zo,n zooitje van maakt als een paar jaar geleden als minister van energie.
Sowieso een minder erg zooitje dan bijvoorbeeld Wilders of van der Plas :Y)

Daarover verschillen we van mening gezien hij half Nederland letterlijk in de kou zette als energie minister.

Maar goed, hopelijk heeft hij daarvan geleerd.

Vind zelf de bezuinigingen op de zorg die zijn partij wil doorvoeren en tien nieuwe steden geen goed idee en vrees voor wederom onbetaalbare gas en energie rekeningen. Kan alleen maar hopen dat daar genoeg tegengas op komt als D66 gaat regeren.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 22:37

c_alsemgeest schreef:
Gruis schreef:

GL met een afgestapte lijstrekker? Ik zie dat eigenlijk niet gebeuren.

Volgens mij ziet Jetten deze combinatie zelf wel zitten (in zijn interview gezegd). Enige wankelpunt is de VVD, maar ik denk dat die te graag wil meeregeren.
Laatst bijgewerkt door Gruis op 29-10-25 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 22:37

Ailill schreef:
Gruis schreef:
Daar zou ik ook heel blij mee zijn. Sowieso is zonder de PVV en BBB al dikke winst, maar ik denk dat GL-PVDA het toch wel lastig gaat krijgen.

Hier ook, denk ook dat deze uitslag schreeuwt om een centrumkabinet en dat een beetje rechts en een beetje links daarin niet verkeerd zou zijn. Is alleen de vraag of de verschillen dan niet te groot worden, en of GL/PVDA daar met 20% verlies en het vertrek van Timmermans op zit te wachten.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 22:39

Er werd alleen naar die partij specifiek gevraagd en hij zei dat het "een mogelijkheid" was.
Toen het aftreden nog niet bij hem bekend was...
Als ze naar een andere partij hadden gevraagd of iets later was er wellicht een ander antwoord geweest.
Vvd en cda willen liever niet met die partij en voor een caolitie moet je een middenweg weten te vinden.

Gruis

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 22:43

Het zal ook nog wel even duren voordat hier echt duidelijkheid over komt, maar ik duim toch voor deze formatie!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 22:44

Ik zie het liever met Ja21, maar dat ik ook logisch omdat ik meer in de rechtse hoek zit :P
Hoop vooral op meer stabiliteit en partijen die echt gaan samenwerken. En wat minder geblaat en getwitter :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 22:44

Gruis schreef:
Het zal ook nog wel even duren voordat hier echt duidelijkheid over komt, maar ik duim toch voor deze formatie!

Ja, ik ook.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 22:46

c_alsemgeest schreef:
Ik zie het liever met Ja21, maar dat ik ook logisch omdat ik meer in de rechtse hoek zit :P
Hoop vooral op meer stabiliteit en partijen die echt gaan samenwerken. En wat minder geblaat en getwitter :+

Ik denk dat dat lastiger wordt, gezien de kloof D66-JA21. Maar niet onmogelijk.
Dat laatste ben ik absoluut met je eens! En ik denk dat dat er, of het JA21 of PVDA/GL wordt, met deze uitslag zeker inzit :j .

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 22:47

c_alsemgeest schreef:

Met deze mogelijke coalitiepartners zal dat tijdperk hopelijk snel voorbij zijn, nu mogen de volwassennen weer.

Is het te vroeg voor een geef ‘m van Jetje?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 22:47

Elisa2 schreef:
Ailill schreef:
Sowieso een minder erg zooitje dan bijvoorbeeld Wilders of van der Plas :Y)

Daarover verschillen we van mening gezien hij half Nederland letterlijk in de kou zette als energie minister.

Maar goed, hopelijk heeft hij daarvan geleerd.

Vind zelf de bezuinigingen op de zorg die zijn partij wil doorvoeren en tien nieuwe steden geen goed idee en vrees voor wederom onbetaalbare gas en energie rekeningen. Kan alleen maar hopen dat daar genoeg tegengas op komt als D66 gaat regeren.
Letterlijk de helft valt best mee.

Imo i.i.g. beter dan bijvoorbeeld Wilders die al zoveel jaren roeptoetert en vooral geen acties laat zien. En gewoon opstapt als het hem niet blieft, nee dank je vriendelijk. En van der Plas zet, imo, veel te veel in op een select groepje, dan kan je niet verwachten dat de rest je serieus gaat nemen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 22:48

nps schreef:
c_alsemgeest schreef:

Met deze mogelijke coalitiepartners zal dat tijdperk hopelijk snel voorbij zijn, nu mogen de volwassennen weer.

:))

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 22:49

Exitium schreef:
Tiggs schreef:
Waar zou de winst van JA21 vandaan komen, ook van de PVV?

Ja, als je kijkt wel. Eerste blik op de exitpoll zou voor mij betekenen:
- SP en GL/PVDA naar D66
- PVV naar JA21 en FVD
- NSC en BBB naar CDA en D66

Plus nog wat kleine verschuivingen. En dit is het natuurlijk niet alleen, kan me indenken dat er ook wat van PVV naar VVD en van VVD naar CDA verschoven is bijvoorbeeld, of juist de andere kant op, maar in grote lijnen is het volgens mij dit.

Hier even op terugkomend, op https://app.nos.nl/nieuws/tk2025/ staat ook weer de kiezersbewegingen waarin het goed te zien valt.

- SP verliest met name aan D66 (11%) en CDA (8%)
- GL/PVDA verliest met name aan D66 (17%)
- PVV verliest aan JA21 (8%), FvD en VVD (beiden 5%) en raakt ook 4% kwijt die niet gestemd heeft
- NSC verliest aan CDA (28%), D66 (18%), VVD (11%) JA21 (10%) en heeft ook 11% die dit keer niet gestemd hebben
- BBB verliest 16% (!!) aan mensen die dit keer niet gestemd hebben, en verder met name aan VVD, D66 (beiden 11%) en JA21 (10%)

En inderdaad ook wat uitstroom van VVD naar D66 (12%) en CDA (11%). JA21 trekt met name mensen van PVV, NSC, VVD, niet-stemmers en BBB aan.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 22:50

Exitium schreef:
Ailill schreef:

Hier ook, denk ook dat deze uitslag schreeuwt om een centrumkabinet en dat een beetje rechts en een beetje links daarin niet verkeerd zou zijn. Is alleen de vraag of de verschillen dan niet te groot worden, en of GL/PVDA daar met 20% verlies en het vertrek van Timmermans op zit te wachten.
Precies het eerste stuk, met de toevoeging dat er inderdaad (denk ik) behoefte is aan een centraal kabinet met links en rechts inhoud, ervaring en lange termijn visie.

Exitium

Via de liveblog van Nu.nl:

Jetten vindt regeren met GL-PvdA 'heel logisch'
Het is voor D66-leider Rob Jetten "heel logisch" om met GroenLinks-PvdA te gaan regeren. Die partij verloor volgens de laatste exitpoll van Ipsos I&O vijf zetels en haalt er nog twintig. Jetten zegt verder dat de VVD en het CDA het ook "heel goed" hebben gedaan. Die partijen krijgen volgens de laatste exitpoll respectievelijk 23 en 19 zetels. De vier partijen krijgen samen 89 zetels.

c_alsemgeest

nps schreef:

:')

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 22:51

nps schreef:
c_alsemgeest schreef:

Nee hoor :')

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 22:51

Ik vind het afzwaaien van Timmermans wel een beetje als een klein kind die niet tegen zijn (bescheiden) verlies kan. Zo groot is het verlies in zetels niet, en nog steeds 4e grootste partij, met een overzienbare afstand tot de andere partijen. Door zo te reageren laat je ook zien niet te vertrouwen dat je uitgenodigd kan worden voor een coalitie en daarmee wel een beetje een nekslag.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 22:52

F_Orumster schreef:
Ik vind het afzwaaien van Timmermans wel een beetje als een klein kind die niet tegen zijn (bescheiden) verlies kan. Zo groot is het verlies in zetels niet, en nog steeds 4e grootste partij, met een overzienbare afstand tot de andere partijen. Door zo te reageren laat je ook zien niet te vertrouwen dat je uitgenodigd kan worden voor een coalitie en daarmee wel een beetje een nekslag.

Dan vatten wij dit denk ik heel anders op. Het is met Timmermans als lijsttrekker tot 2 keer toe niet gelukt om het gewenste resultaat te halen. Is aftreden dan de reactie van een klein kind, of het nemen van verantwoordelijkheid als volwassene?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 22:53

Exitium schreef:

Het is voor D66-leider Rob Jetten "heel logisch" om met GroenLinks-PvdA te gaan regeren. Die partij verloor volgens de laatste exitpoll van Ipsos I&O vijf zetels en haalt er nog twintig. Jetten zegt verder dat de VVD en het CDA het ook "heel goed" hebben gedaan. Die partijen krijgen volgens de laatste exitpoll respectievelijk 23 en 19 zetels. De vier partijen krijgen samen 89 zetels.

In de Eerste Kamer is de PvdA/GL wel de grootste partij.
Dat is een voordeel als je veranderingen wil doorvoeren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 22:54

Electra63 schreef:
Exitium schreef:

In de Eerste Kamer is de PvdA/GL wel de grootste partij.
Dat is een voordeel als je veranderingen wil doorvoeren.

(Mede) Daarom is samenwerken met GL/PvdA heel logisch :j.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 22:55

Gruis schreef:
Dan vatten wij dit denk ik heel anders op. Het is met Timmermans als lijsttrekker tot 2 keer toe niet gelukt om het gewenste resultaat te halen. Is aftreden dan de reactie van een klein kind, of het nemen van verantwoordelijkheid als volwassene?

Mm, das ook een inzicht inderdaad. Ik zie het gewoon niet echt als afgang of slecht resultaat, 20zetels is nog steeds veel en nog steeds 'de groten'. Ik verbaas me over de doemdenkende speech.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 22:56

Gruis schreef:
c_alsemgeest schreef:

Ik denk dat dat lastiger wordt, gezien de kloof D66-JA21. Maar niet onmogelijk.
Dat laatste ben ik absoluut met je eens! En ik denk dat dat er, of het JA21 of PVDA/GL wordt, met deze uitslag zeker inzit :j .

Ook de kloof CDA en Ja21

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 22:56

Elisa2 schreef:
Ailill schreef:

Letterlijk de helft valt best mee.

Imo i.i.g. beter dan bijvoorbeeld Wilders die al zoveel jaren roeptoetert en vooral geen acties laat zien. En gewoon opstapt als het hem niet blieft, nee dank je vriendelijk. En van der Plas zet, imo, veel te veel in op een select groepje, dan kan je niet verwachten dat de rest je serieus gaat nemen.

Nou ik vond het echt niet meevallen, en vrees echt voor herhaling.

Wilders heeft niets waargemaakt maar van der Plas wel in mijn ogen. (wolven, verbetering leefomstandigheden dieren in dierenhouderij convenant, en nog wel wat zaken)
Ben ook benieuwd hoe de politiek nu om denkt te gaan met het nieuwe stikstof rapport.

Maar goed, eerst maar wachten op de definitieve uitslag en formatie.