Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 10:32

Tuurlijk marlinde....
wat jij wilt...

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 10:32

rien10 schreef:
MarlindeRooz schreef:
In het weekend met een beetje leuk weer (zoals dit weekend) kan je op de Renderklippen over de koppen lopen. Hopelijk schrikt het de wolf af. Want er lopen dan echt veel kinderen en huishonden los daar. En ook kinderen lopen soms ver van hun "baasje" af.

Ik zal wel onder de categorie "trutten" vallen, maar ik ga niet meer naar gebieden waar wolven gesignaleerd zijn toe. Lang leve de Waddeneilanden en Zeeland.

Dan kan ik nog geen avondrondje wandelen door mijn eigen dorp. Dus dat is makkelijk praten.

Daarbij is de kans statistisch gezien ook klein dat je gepakt wordt door een wolf. De kans dat je een aanrijding krijgt op de weg erheen is waarschijnlijk groter. :P

Alleen zijn mensen zich bewust van het risico op een aanrijding. En er zijn er regels, wetten en protocollen op dat gebied. Om de kansen te verkleinen en de veiligheid te vergroten.

Dit moet er voor de wolf ook komen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 10:33

DuoPenotti schreef:
Tuurlijk marlinde....
wat jij wilt...

Het zijn gewoon feiten die ik opnoem hoor. Dat jij het daar niet mee eens bent heeft niks te maken met wat ik wil.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 10:58

Ik weet dat ik makkelijk praten heb. Mijn "natuur" in de omgeving is park, geen echt bos. Zo in de randstad ben ik niet bang voor wolven. Vossen hebben we zat, maar die zijn schuw (ja echt schuw, niet door experts benoemd schuw).
Ik denk dat de kans op een aanval van een wolf relatief klein is, maar snel gaat groeien.

Ik ben me bewust van het risico wolf. Net als het risico aanrijding. Ik ga niet zonder gordel 250 rijden op een N weg. Ik ga niet wandelen in een bos waar wolven gesignaleerd zijn.
Risico verkleinen heet dat. En dat kan inderdaad niet als je in een gebied met wolven woont. Dus je hebt gelijk als je zegt dat ik "Makkelijk praten" heb. En dat is triest genoeg.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 11:00

Ja ik ben het helemaal met je eens hoor. Alleen wordt er nu bijzonder weinig gedaan om het risico te verkleinen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 11:05

Is er door de wetenschap al eens een verklaring gegeven waarom vossen -zelfs in de stad- wél schuw blijven en wolven in de open natuur niet ??
Sansevieria schreef:
DNA wolf bij een hond kun je al haast vergeten, het labo wat dit test voor Bij12 test dat niet, ze zeggen dan is geen duidelijke uitkomst mogelijk, en een ander labo wat dit wel kan willen ze niet mee samenwerken.
Eigen dierenarts mag ook niet, sta je daar met je half opgevreten pony die wellicht nog leeft (hypothetisch dan).

Het staat iedereen vrij om na een aanval zelf DNA te halen uit een wond en op te sturen naar het Duitse Labo. (wattenstaafje langs de wondrand halen, in een papieren envelopje doen en het ongebruikte tipje afknippen om contaminatie te voorkomen)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 11:20

Eigen dierenarts mag zeker wel ja :j
En zelf ook.

DF
zou dat zijn omdat de wolf weet dat hij groot en sterk is?
Een vos vang immers ook geen Elanden...
Wat zijn wij dan voor mini hupsels voor een wolf in tegenstelling met een Eland.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 11:29

Ik denk niet dat een dier 'weet' dat ie groot en/of sterk is. Door interacties met andere dieren kunnen ze wel leren welke ze aan kunnen en welke ze beter kunnen mijden.
En dan ook nog daarbij de kracht van een roedel; één wolf tegen een (gezonde) eland maakt -meen ik- ook weinig kans.

Een vos in het nauw zal ons zeker wel aanvallen, maar zal zich nooit groeperen en ons als prooi zien.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-25 12:12

Citaat:
Zoals de meesten inmiddels wel weten is gisteren, woensdag 3 september, onze border collie Daisy gegrepen door een wolf. Doordat verschillende mensen meteen op de wolf af stormden, liet hij onze schaapshond los en liep hij weg. Daisy vluchtte de andere kant op, vermoedelijk zwaar gewond. Tot op heden hebben we haar niet teruggevonden. We vrezen het ergste.
We willen iedereen die tot gisteravond laat heeft helpen zoeken, alleen, in groepjes, met speurhond of met drone, hartelijk danken voor hun inzet en betrokkenheid.
Zodra meer bekend is over het lot van Daisy, laten we dat weten.

Afbeelding
Bron schaapskudde Epe Heerde
https://www.facebook.com/share/p/19taUM ... tid=wwXIfr

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 12:23

;(

En wbt natuurlijk gedrag, ik geloof heus dat wolven honden zien als iets wat uit hun territorium geweerd moet worden. In andere landen worden huisdieren en werkhonden ook aangevallen. De vraag die we onszelf moeten stellen, vinden wij dit passend in ons overvolle landje zonder uitgestrekte natuur. Ik weet voor mezelf het antwoord wel. Het houdt namelijk niet op bij onze geliefde dieren. Ook wijzelf of onze (klein) kinderen kunnen slachtoffer worden.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-25 12:35

Zichtmelding Putten Gld
Citaat:
Putten Gelderland
04-09-2025
08.30 uur

Vanmorgen een wolf gezien, ik liep met een hond op keizerswoert(klein weggetje ) vlakbij husselsesteeg in Putten. Liep nog een mevrouw met hond. Toen wij kabaal maakten ging hij weg. Was groot. En brutaal. Afstand van nog geen 10 meter.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/16vz7y ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-25 12:38

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-25 12:41

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 12:42

tienus63 schreef:
Wie nog strijkers in de schuur heeft liggen, zou strijkers mee moeten nemen als ze kans hebben dergelijke wolven tegen te komen.
Mik ‘t dier een strijker in zijn richting.
En fiets en loop alsjeblieft niet meer alleen.

Zou je daarmee geen bosbrand kunnen veroorzaken? Daarbij kan het ook zijn dat je eigen dier (hond of paard) daar ook van op de vlucht gaat. Ik zie meer iets in een (verdovings)pistool, maar daarvoor zul je wel een vergunning moeten hebben en ook moeten leren hoe er mee om te gaan.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 12:44

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 12:47

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 12:53

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 12:54

mysa schreef:
tienus63 schreef:
Provincie Gelderland geeft toestemming om ‘probleemwolf’ bij Voorthuizen te doden.

Bron Barneveldse krant
https://www.facebook.com/share/17EszFqR ... tid=wwXIfr

Hoeveel probleemwolven hebben we inmiddels wel niet?

Alle en geen

De hele situatie wolf in Nederlandse is een probleem.

Alle 140-160 wolven in Nederland linn in theorie dit gedrag ontwikkelen.

Mensen moeten gaan doorkrijgen dat het geen uitzonderingen zijn, maar de standaard voor de iets brutalere wolven.

Pas dàn kunnen mensen begrijpen hoe groot het probleem is.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-25 12:55

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 13:07

MarlindeRooz schreef:
Den Haag heeft de komende tijd wel grotere problemen om af te handelen. De wolf heeft op dit moment geen prioriteit denk ik. Wat je er ook van vindt. Voor "ons" mensen op de Veluwe en voor mensen die dierenhouden is de wolf een belangrijk onderwerp. Maar voor veel mensen ook niet.

De tendens in Nederland is dat als een minderheid er last van heeft dat er dan niet geluisterd wordt. Kijk maar naar het toeslagenschandaal en het aardbevingsprobleem in Groningen.

Daarbij is er veel onrust omdat er geen zittend kabinet is. Voor veel partijen is het winnen van stemmen belangrijk nu. Dus dan zijn onderwerpen als asielzoekers leuker om over te schreeuwen. Typische kenmerken van populisme trouwens ook. Dus als je wat wil veranderen is het stemmen op populistische partijen misschien onhandig.

Dit is exact wat ik ook zie.

Populistische partijen pakken elk vuur dat ze pakken kunnen. Is het niet asiel en migratie, dan is het wel de wolf. Op zich kan het een ingang zijn voor 'ons' om het wolvenprobleem groot op tafel te krijgen. Aan de andere kant is het wel opletten - populisme werkt slim, als een cult - voor je het weet zit je tot over je oren in complotten oid.

Ik ben ook wel aan het nadenken hoor... want WAAROM is die wolvenlobby zo sterk? Wat hebben ze te winnen? Ik geloof echt niet dat het gaat om 'boeren wegwerken'. Allerminst. Ik denk eerder dat het richting geopolitische belangen gaat. Onrust in Europa - daar zijn er best een boel bij gediend.

charrr91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 13:09

tienus63 schreef:
Provincie Gelderland geeft toestemming om ‘probleemwolf’ bij Voorthuizen te doden.

Bron Barneveldse krant

Deze wel.. hopelijk volgt de aanvaller van Daisy snel.
Er is nog steeds geen enkel spoor. De hoop vervliegt, de angst en de wanhoop neemt toe..

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-25 13:09

Zichtmelding Epe Gld, vier wolven
Citaat:
Epe Gelderland
04-09-2025
07.00 uur

Om 7 uur achter pannenkoeken huis de ossenstal Epe 4 wolven gezien, liepen richting de dellenweg.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/16Gfqj ... tid=wwXIfr
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 04-09-25 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-25 13:11

charrr91 schreef:
tienus63 schreef:

Bron Barneveldse krant

Deze wel.. hopelijk volgt de aanvaller van Daisy snel.
Er is nog steeds geen enkel spoor. De hoop vervliegt, de angst en de wanhoop neemt toe..

Ze weten in ieder geval zeker dat dat een reu is.
Met lange slanke staart die enigszins omhoog krult.

Beeld is wat dat betreft vlijmscherp.

charrr91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 13:14

Wij weten voor 99% zeker dat deze wolf ook een reu is. De vraag is of hij bij de andere roedels hoort. Wij hebben een vermoeden van niet

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 13:50

Knuffeldier schreef:
MarlindeRooz schreef:
Den Haag heeft de komende tijd wel grotere problemen om af te handelen. De wolf heeft op dit moment geen prioriteit denk ik. Wat je er ook van vindt. Voor "ons" mensen op de Veluwe en voor mensen die dierenhouden is de wolf een belangrijk onderwerp. Maar voor veel mensen ook niet.

De tendens in Nederland is dat als een minderheid er last van heeft dat er dan niet geluisterd wordt. Kijk maar naar het toeslagenschandaal en het aardbevingsprobleem in Groningen.

Daarbij is er veel onrust omdat er geen zittend kabinet is. Voor veel partijen is het winnen van stemmen belangrijk nu. Dus dan zijn onderwerpen als asielzoekers leuker om over te schreeuwen. Typische kenmerken van populisme trouwens ook. Dus als je wat wil veranderen is het stemmen op populistische partijen misschien onhandig.

Dit is exact wat ik ook zie.

Populistische partijen pakken elk vuur dat ze pakken kunnen. Is het niet asiel en migratie, dan is het wel de wolf. Op zich kan het een ingang zijn voor 'ons' om het wolvenprobleem groot op tafel te krijgen. Aan de andere kant is het wel opletten - populisme werkt slim, als een cult - voor je het weet zit je tot over je oren in complotten oid.

Ik ben ook wel aan het nadenken hoor... want WAAROM is die wolvenlobby zo sterk? Wat hebben ze te winnen? Ik geloof echt niet dat het gaat om 'boeren wegwerken'. Allerminst. Ik denk eerder dat het richting geopolitische belangen gaat. Onrust in Europa - daar zijn er best een boel bij gediend.

Dat denk ik niet, want het overgrote deel van de bevolking interesseert het helemaal niets, die wolven. Omdat zij toch geen weidedieren hebben en in de stad wonen waar zij recreeren ook in de stad en niet in de door wolven onbegaanbaar gemaakte natuurgebieden.