Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Veronica2

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 11:02

De genoemde aflevering van Eva heb ik ook gezien en er werden een heleboel interessante dingen verteld, maar uit TImmermans kwam eigenlijk niks bruikbaars. Dat is wel zijn euvel, hij kan heel goed woorden zeggen, maar het heeft geen inhoud en het spreekt het electoraat onvoldoende aan, het is te wollig en te weinig concreet.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 11:23

ik heb een klein stukje Eva gezien, maar het verhaal van Jort vond ik veel duidelijker dan van Timmermans.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 11:29

Juval, dat vond ik ook.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 11:33

Loretta schreef:
_San87_ schreef:
Ik zit ook ergens in het midden, denk ik... Wat je zegt ervaar ik bij mezelf ook, trouwebs. Timmermans en Kaag zijn zo sympathiek als stoeptegels, naar mijn mening. Dan kun je nog zo'n goede boodschap hebben, dat komt niet over waar je hem hebben wil.

Verstandiger is het om naar de inhoud te kijken. Al die symphatieke lui die het zo mooi op de TV doen hebben ons land weinig goeds gebracht de afgelopen jaren.

Ja, tuurlijk is inhoud het belangrijkste en moet je daarop af gaan. Maar die inhoud moet je wel over kunnen brengen. Daarnaast houd je de individu en hoe iets opgevat wordt. Alleen in dit topic al duidelijk zichtbaar.

Ligt dat dan aan de boodschapper, of aan de ontvanger? Ik neig naar de eerste.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 11:54

_San87_ schreef:
Ja, tuurlijk is inhoud het belangrijkste en moet je daarop af gaan. Maar die inhoud moet je wel over kunnen brengen. Daarnaast houd je de individu en hoe iets opgevat wordt. Alleen in dit topic al duidelijk zichtbaar.

Ligt dat dan aan de boodschapper, of aan de ontvanger? Ik neig naar de eerste.

Daar heb je helemaal gelijk aan. Zelf ben ik best wel gevoelig voor de inhoudelijke boodschap van Timmermans. En ook voor het sociaal economische aspect van PVDA/GL. Maar dat is niet waar de meeste kiezers voor vallen. Het rampzalige SBS debat waarin Wilders op schreeuwerige wijze beloofde het eigen risisco af te schaffen met veel circus is hier een voorbeeld van. Zonder enige inhoud of doorrekening uiteraard.

En voor de wat meer neo liberale kiezer was Kaag ook een goede keuze. Kaag was dus niet mijn keuze juist vanwege het feit dat D66 op het sociaal economische vlak meer aan de rechterflank stond. Maar Kaag is wel een goede bestuurder met bestuurlijke ervaring.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 12:10

mysa schreef:
"Het is de wil van de mensen" is toch niet helemaal correct en ook het stokpaardje van Wilders 'het volk heeft gekozen'. In de VS heeft 49.9% op Trump gestemd en 49.4% niet..

Edit: zie ook het Brexit-referendum. Marginaal verschil tussen voor en tegen.

Hier heb je gelijk in. Want er wordt net gedaan als Trump met een landslide heeft gewonnen terwijl de marge heel klein is.
Je zal nu maar in Amerika wonen als democraat.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 12:27

Veronica2 schreef:
De genoemde aflevering van Eva heb ik ook gezien en er werden een heleboel interessante dingen verteld, maar uit TImmermans kwam eigenlijk niks bruikbaars. Dat is wel zijn euvel, hij kan heel goed woorden zeggen, maar het heeft geen inhoud en het spreekt het electoraat onvoldoende aan, het is te wollig en te weinig concreet.

Timmermans sprak over de gevolgen van o a. de importheffingen en de gevolgen daarvan en hoe met name Europa zich daar op moet gaan voorbereiden.

Timmermans heeft juist wel inhoud, maar het is wollig taalgebruik, niet populistisch en spreekt daardoor weinig mensen aan.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 12:31

Veronica2 schreef:

Voor jouw kwam er misschien weinig bruikbaars uit. Ik vond hem wel erg duidelijk en concreet.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 12:34

Dat is dus het hele punt. Timmermans heeft een goede boodschap. Maar die boodschap wordt door velen helaas niet begrepen.

Helaas kun je dat bijna niet in simpele one liners verwoorden. De geo ploitiek en wereldhandel zijnnerg complex.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 12:40

Loretta schreef:
Dat is dus het hele punt. Timmermans heeft een goede boodschap. Maar die boodschap wordt door velen helaas niet begrepen.

Helaas kun je dat bijna niet in simpele one liners verwoorden. De geo ploitiek en wereldhandel zijnnerg complex.

Klopt, het is makkelijker en aansprekender om te roepen "minder Marokkanen" of "Nederland weer van en voor de Nederlanders".

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 12:50

Electra63 schreef:
Loretta schreef:

Klopt, het is makkelijker en aansprekender om te roepen "minder Marokkanen" of "Nederland weer van en voor de Nederlanders".

En een groep als zondebok aanwijzen werkt daarbij zo goed. Ik begrijp gewoon niet dat zoveel mensen daar gevoelig voor zijn.

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 13:05

Zelf denk ik dat de progressieve partijen (weer) meer het sociale gezicht moeten laten zien. Niet het klimaat, niet de inclusiviteit. Maar een verhaal over mensen. Over hun gezondheid, welzijn, familie. Eerlijke lonen, goede arbeidsomstandigheden, betaalbare woningen. (En dat klimaat en inclusiviteit daar bij horen, moet je niet teveel naar voren brengen...)

Ik zou ook kijken of je, nu er toch al een samenwerking is tussen PvdA en GroenLinks, een 'leiders'-team te maken. Dus geen focus op een lijsttrekker, maar een lijstteam: Timmermans, Lala, Moorman, Westerveld bijvoorbeeld. En zorg voor positiviteit, hoe belangrijk en moeilijk onderwerpen ook zijn. Mensen stemmen op mensen, zorg dat ze je mogen, om je kunnen lachen, zich in je herkennen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 13:12

ik weet niet of het voor de buhne is, of iets anders, maar ik ben blij met het (gewijzigde) standpunt van CDA over het vuurwerkverbod. Hebben ze wat mij betreft weer een puntje gescoord in ieder geval.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 13:17

Ladyingreen schreef:
Zelf denk ik dat de progressieve partijen (weer) meer het sociale gezicht moeten laten zien. Niet het klimaat, niet de inclusiviteit. Maar een verhaal over mensen. Over hun gezondheid, welzijn, familie. Eerlijke lonen, goede arbeidsomstandigheden, betaalbare woningen. (En dat klimaat en inclusiviteit daar bij horen, moet je niet teveel naar voren brengen...)

Ik zou ook kijken of je, nu er toch al een samenwerking is tussen PvdA en GroenLinks, een 'leiders'-team te maken. Dus geen focus op een lijsttrekker, maar een lijstteam: Timmermans, Lala, Moorman, Westerveld bijvoorbeeld. En zorg voor positiviteit, hoe belangrijk en moeilijk onderwerpen ook zijn.

PVDA/GL heeft een goede sociale agenda. Alleen als je daar de nadruk op gaat leggen dan lopen er weer een groot aantal progressieve kiezers die weinig met sociaal economische thema's hebben maar wel veel met klimaat en inclusiviteit hebben weg. De SP zou die handdoek heel goed op kunnen pakken. Maar de SP zie ik op dit moment nu ook niet echt het verschil maken. Zeker nu ze zoveel conservatieve thema's hebben overgenomen.

Probleem is ook een beetje dat er bij veel mensen gewoon een naar smaakje aan alles wat links is komen te hangen. Dat hebben rechts populisten bijzonder goed aangepakt. Inspelen op de onderbuik. Ik denk dat die onderbuik van veel mensen ons nog weleens heel zuur op kan breken. En dan horen we de eerste deccenia. "Dit nooit weer". Maar dan is het te laat.

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 13:53

Ik weet niet of je die gaat kwijtraken, het is voor mij ook een beetje een pakket-deal.

Ik mis misschien ook populaire 'sleutel'-figuren in de media: mensen die niet aan een een politieke partij verbonden zijn, maar wel het 'linkse' geluid laten horen. Dus de tegenpolen van Johan Derksen, Jack van Gelder, Andrew Tate, ect. Of kan iemand die wel opnoemen?

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 13:55

De enige waar ik dan aan denk is Lubach, maar daar wordt door een grote groep ook niet positief over gedacht (Derksen ook niet overigens).

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 14:09

Ladyingreen schreef:

Ik zou ook kijken of je, nu er toch al een samenwerking is tussen PvdA en GroenLinks, een 'leiders'-team te maken. Dus geen focus op een lijsttrekker, maar een lijstteam: Timmermans, Lala, Moorman, Westerveld bijvoorbeeld. En zorg voor positiviteit, hoe belangrijk en moeilijk onderwerpen ook zijn. Mensen stemmen op mensen, zorg dat ze je mogen, om je kunnen lachen, zich in je herkennen.

Eens :j
Er moet meer emotie in, minder rationale.
Vooral niet te ingewikkeld gaan presenteren, maar juist focussen op wat jij er als individu door 'wint' om hun te verkiezen. Wat levert het JOU op?

Niet zozeer niks meer met klimaat doen, maar op een andere manier alles belichten. De inhoud blijft hetzelfde, maar hoe je die inhoud communiceert moet anders.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 14:40

Electra63 schreef:
Veronica2 schreef:

Timmermans sprak over de gevolgen van o a. de importheffingen en de gevolgen daarvan en hoe met name Europa zich daar op moet gaan voorbereiden.

Timmermans heeft juist wel inhoud, maar het is wollig taalgebruik, niet populistisch en spreekt daardoor weinig mensen aan.

Ja, maar dat weten wet toch allemaal wel? Wat ik er van heb onthouden is dat hij meldt dat 'wij' (Europa) met goede ideeën moeten komen, zonder verder uit te leggen hoe die eruit zouden zien.
Met populisme hoef je bij mij ook niet aan te komen hoor, dat is mij weer teveel onderbuik.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 14:44

Ladyingreen schreef:
Ik weet niet of je die gaat kwijtraken, het is voor mij ook een beetje een pakket-deal.

Ik mis misschien ook populaire 'sleutel'-figuren in de media: mensen die niet aan een een politieke partij verbonden zijn, maar wel het 'linkse' geluid laten horen. Dus de tegenpolen van Johan Derksen, Jack van Gelder, Andrew Tate, ect. Of kan iemand die wel opnoemen?

Freek de Jonge, Jack Spijkerman, Dolf Janssen, Jeroen Pauw, zo kan ik nog wel even doorgaan.

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 14:54

Lubach is wel een goede ja, ik ben benieuwd naar zijn links geluid bij de commerciële.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 15:11

Pieter Derks... Had een sterke oudejaarsconference ook wat dat betreft.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 18:21

Ladyingreen schreef:

Het punt is alleen dat de media dat niet echt wil, zeker de commerciele bedrijven vinden schreeuw-tv een prima model. En de publieke omroep is met succes wel flink ondermijnd, zodat daar niet zoveel geld is om dat soort dingen te ontwikkelen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 19:35

Misschien is dat dan mijn bubbel, maar vinden we echt dat links onderbelicht is in de media? Ik zie ook veel links aan tafel zitten naar mijn idee?

Of de boodschap overkomt is een tweede natuurlijk...

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 19:43

ruitje schreef:
Misschien is dat dan mijn bubbel, maar vinden we echt dat links onderbelicht is in de media? Ik zie ook veel links aan tafel zitten naar mijn idee?

Ik denk echt dat het ligt waar je naar kijkt.

Ik kijk alles :+ Ook alleen om me te ergeren. Jack van Gelder kwam zondag weer een hoop onzin uit, gelukkig zat Rob Kamphues er om wat tegengas te geven, maar heel vaak krijgen zowel van Gelder als Derksen 0 tegengas.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 20:59

Benzz schreef:
ruitje schreef:

Ik denk echt dat het ligt waar je naar kijkt.

Ik kijk alles :+ Ook alleen om me te ergeren. Jack van Gelder kwam zondag weer een hoop onzin uit, gelukkig zat Rob Kamphues er om wat tegengas te geven, maar heel vaak krijgen zowel van Gelder als Derksen 0 tegengas.

Ik ook ! Ik heb geen geduld voor films en series.

Daarna werd Kamphues verguisd op SM.
Albert Verlinde, Gerald Joling, Zwagerman, Wouter de Winter, Victor Vlam, Raymond Mens zijn toch echt rechts en die zitten iedere avond wel bij een talkshow.
Maar het zijn commerciële zenders, die zenden uit wat het publiek wil horen en zien.

Ik vind het ook echt gevaarlijk dat FvD, Wilders, Rita Verdonk, zulke " fans" zijn van Trump, Netanyahu, Orlando en Putin.