Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 15:27

Benzz schreef:
Jessix, hoor jij nog veel over incidenten op de UH? Ik vind het vrij stil op het moment. Gelukkig maar!

Ik heb die in dit topic van de laatste dagen Utrechtse Heuvelrug en nabije omgeving even bij elkaar gezocht;

Leusden 2-10, koe/kalf dood
Doorn 2-10, zichtmelding
Leersum 3-10, 8 schapen (4/4)
Woudenberg 3-10, zichtmelding
Leusden 5-10, zichtmelding
Scherpenzeel 5-10, zichtmelding

?Kedichem 2-10, zichtmelding

Zijn er toch best veel vind ik.
Kedichem kan qua afstand en richting een los zwervende zijn, of toch 1 vanaf de Heuvelrug.

Verder weet ik dat lang niet alle waarnemingen ook doorgegeven worden aan bijvoorbeeld geen Wolf.

Een goede vriend woont in Austerlitz, zit daar ook in de plaatselijke apps en zo, en daar worden zeer regelmatig locale waarnemingen doorgegeven die ik nooit hier terugzie.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 15:34

Femke_Tweety schreef:
Bij mijn weten is dit nu juist het algemene topic om van gedachten te wisselen over de wolf in Nederland.

Ik weet ook niet beter en de zichtmeldingen vind ik helemaal prima maar die heb ik ook op de app.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 15:39

Benzz schreef:
Jessix schreef:
Benzz schreef:
Jessix, hoor jij nog veel over incidenten op de UH? Ik vind het vrij stil op het moment. Gelukkig maar!

Nee geen incidenten buiten die hier ook gemeld zijn, aanvallen op schapen. Ik hoor wel wat zicht meldingen maar weet niet in hoeverre die betrouwbaar zijn. Ik heb hier een vrouw in de buurt wonen die heeft de wolf al 3 keer gezien! ;)

Hoorde ook wel dat de roedel op het voormalige maisveld heeft gelopen in Driebergen. Bij het Grote Bos. Dat zou maar zou kunnen natuurlijk. Eerder liep er al eens eentje, daar is ook wel een filmpje van.

Oke, Zeist, Austerlitz en Driebergen is natuurlijk ook een kleine wandeling voor een wolf.

Misschien komt het omdat er ook weinig mensen het bos ingaan met de hond en dat is mijn informatiebron. Ga zelf ook weinig nog.

Hier gaan nog steeds heel veel mensen met de hond het bos in, omgeving Overberg/Amerongen/Leersum/Veenendaal. Nergens waarschuwingen. Veel mensen nemen het allemaal nog niet zo serieus hier merk ik.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 15:39

Femke_Tweety schreef:
Benzz schreef:

Ik heb die in dit topic van de laatste dagen Utrechtse Heuvelrug en nabije omgeving even bij elkaar gezocht;

Doorn 2-10, zichtmelding

Kedichem kan qua afstand en richting een los zwervende zijn, of toch 1 vanaf de Heuvelrug.

Verder weet ik dat lang niet alle waarnemingen ook doorgegeven worden aan bijvoorbeeld geen Wolf.

Een goede vriend woont in Austerlitz, zit daar ook in de plaatselijke apps en zo, en daar worden zeer regelmatig locale waarnemingen doorgegeven die ik nooit hier terugzie.

Thanks!
Dat zijn er inderdaad best veel.

tienus63

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-24 15:45

Aanval Katlijk Frl
Citaat:
Katlijk Friesland
06-10-2024
Tussen 1.30 en 03.00 uur aanval op schapen.
1 gedood
1 geeuthanaseerd
Bij12 is geweest, de taxateur noemt wolf.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/4Wes59 ... tid=K35XfP

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 15:53

Benzz schreef:
Femke_Tweety schreef:

Doorn 2-10, zichtmelding

Thanks!
Dat zijn er inderdaad best veel.

Ik heb net de vriend in Austerlitz nog even ge-appt en gevraagd hoe het daar zit.

In de plaatselijke dorpsapp grofweg 3-5 zichtmeldingen per week, soms meer.
En redelijk betrouwbaar. Vaak met locatie, soms met foto of videobewijs.

Dus lang niet alles wat plaatselijke gezien wordt komt in landelijke overzichten (schades waarschijnlijk vaker dan puur zichtmeldingen)

'grappig' genoeg is dat iets wat Geist ook in zijn verhaal noemt. Dat veel plaatselijke info plaatselijk blijft, waardoor de schaal waarop wolven gezien worden/in contact komen met mensen in sommige gebieden onderschat wordt. (Ook door bijvoorbeeld biologen)

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 15:57

Femke_Tweety schreef:
-knip-

Maar is het ook nog nodig om elke zicht melding te benoemen / door tegeven aan Geen Wolf?
Het is onderhand wel duidelijk dat daar wolven zitten zegmaar. En hopelijk dat alle dieren daar gewoon altijd binnen / achter een goede omheining staan

Voor de directe bewoners wel handig. Als er net een wolf op X straat stond om dan even de auto te pakken ipv de fiets ofzo. Of je hond nog even niet uit te laten.
Maar snap wel dat niet alles meer gemeld wordt aan Geen Wolf of dat zij er juist voor kiezen om niet elke melding te plaatsen (als ze bijvoorbeeld al gemeld hebben dat hij een paar uur geleden 1km terug liep)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 16:00

Jammer dat er niet door gemeld wordt. Aan de andere kant, ik had laatst een melding van gehuil doorgegeven ( 2 weken terug) die is dus niet geplaatst met als reactie, kan ook hond zijn. Zie tot mijn verbazing dat er wel kort op elkaar 2 meldingen 1 van wolf en 1 van goudjakhals uit het gebied Friesland/Drenthe wel geplaats worden ( geen zichtmelding, alleen geluid gehoord) . Dan denk ik, waarom die wel? Heb dat ook gevraagd op Facebook maar geen reactie van beheer helaas. Dat maakt wel dat de motivatie om iets te melden lager wordt.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 16:01

Ik denk dat er voor- en nadelen zijn aan alles doorgeven en plaatsen.

Maar in dit specifieke geval kwam er een vraag over de Utrechtse Heuvelrug, dus dan vind ik het wel passend in dit topic nu om het even na te vragen bij iemand die er woont, en de actuele situatie te weten en door te geven.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 16:12

Zo hebben ze een tijdje terug ook een melding gedeeld van een Herdershond via ring deurbel. Dat was echt heel duidelijk een hond..

Of 2 los gebroken honden. Als je snel kijkt, zouden het wolven kunnen zijn maar als je even iets langer kijkt is het duidelijk dat het honden zijn.

Why? Dat schaadt bij mij ook het vertouwen met 'vage' verhalen die ze delen. Zoals het verhaal van die hond op de paardenstal van eerder.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 16:29

Is er iemand die meer weet over die melding van Katlijk en mij info zou willen PBen.

Gezien het nogal een grote omtrek heeft. Daar bedoel ik mee, klein dorp maar weidse omtrek met wat onder het dorp valt.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 17:04

MairiMacBran schreef:
Kaja schreef:
Dit topic draait inmiddels nog maar om één persoon. Ik snap sowieso niet dat er nog niet ingegrepen is, aangezien haar taal en manier van communiceren aanvallend en denigrerend is.
Ieder ander moet in de spiegel kijken en zijn/haar mening bijstellen behalve de beste mevrouw zelf. Erg naar om een topic zo naar eigen hand te zetten, al vele delen lang.

Kijk je jezelf ook even in de spiegel aan? Ik heb tot nu toe niet op het gevit over en weer gereageerd, maar elke keer als het gehakketak weer tot rust lijkt gekomen kom jij nog even olie op het vuur gooien. Hou dan ook gewoon zelf daar mee op.

Wellicht ben ik wat laat met reageren. Dat neemt niet weg dat ik mijn reactie maar moet laten voor wat het is, omdat ik meer te doen heb dan enkel hier te reageren. Dus je reactie raakt kan noch wal. De ongefundeerde beledigende reacties richting anderen zijn ronduit stuitend, dus ik blijf bij mijn mening dat ik het erg naar vind hoe anderen hier bejegend worden. Zelfs wanneer zij op een nette manier hun mening ventileren of zelfs vragen respectvol te blijven.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 17:07

Ik dacht dat je echt incidenten bedoelde. Vandaar dat ik al schreef enkele aanvallen op schapen en veel zichtmeldingen.

Zelf vind ik de zicht meldingen steeds minder interessant. Er zit hier een roedel dus ja ze lopen rond. Voor mij zegt het steeds minder om te weten waar een wolf was vanmorgen om 8 uur. Daar is hij nu vast niet meer.

Dat kan ik gelukkig naast me neerleggen. Ik woon zoals ik al vaker heb genoemd in het bos dus loop daar ook nog gewoon met de hond. Alles gaat nog gewoon door alleen ben ik continu alert op alles.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 17:09

Het probleem van fel op elkaar reageren kan alleen opgelost worden wanneer mensen er bewust voor kiezen om er niet meer op terug te komen, en een deel van de scherpte te negeren, ook als het als onterecht fel voelt.

Wanneer voldoende mensen in een topic die strategie kiezen, vlamt het niet steeds opnieuw op en wordt het makkekijker om op de inhoud te blijven. ;)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 17:10

Jessix schreef:
Ik dacht dat je echt incidenten bedoelde. Vandaar dat ik al schreef enkele aanvallen op schapen en veel zichtmeldingen.

Zelf vind ik de zicht meldingen steeds minder interessant. Er zit hier een roedel dus ja ze lopen rond. Voor mij zegt het steeds minder om te weten waar een wolf was vanmorgen om 8 uur. Daar is hij nu vast niet meer.

Dat kan ik gelukkig naast me neerleggen. Ik woon zoals ik al vaker heb genoemd in het bos dus loop daar ook nog gewoon met de hond. Alles gaat nog gewoon door alleen ben ik continu alert op alles.

Dat continue alert zijn herken ik, en ervaar ik als erg onprettig maar noodzakelijk.

In andere gebieden in Europa heb ik dat veel minder, ook als daar bijvoorbeeld wel wolven voorkomen, gek genoeg.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 17:14

Maar waarom mag je niet fel op de discussie reageren. Het ging over de inhoud, on topic. Ik ken de persoon achter DP niet dus voor mij is het helemaal niet persoonlijk. Zij wilde er niet meer op doorgaan dus is het om 12.05 uur gestopt.

Laten we het ook niet groter maken dan het is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 17:15

Ik kan me voorstellen dat zichtmeldingen waar er al heel vaak lopen niet meer interessant zijn.

Wel als ze dichter naar huizen trekken.
Of echt ander gebied.

Ook al krijg je dan inderdaad onderstaande met al snel het valt wel mee allemaal want weinig meldingen.

Citaat:
grappig' genoeg is dat iets wat Geist ook in zijn verhaal noemt. Dat veel plaatselijke info plaatselijk blijft, waardoor de schaal waarop wolven gezien worden/in contact komen met mensen in sommige gebieden onderschat wordt. (Ook door bijvoorbeeld biologen)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 17:19

Femke_Tweety schreef:
Dat continue alert zijn herken ik, en ervaar ik als erg onprettig maar noodzakelijk.

In andere gebieden in Europa heb ik dat veel minder, ook als daar bijvoorbeeld wel wolven voorkomen, gek genoeg.

Ik heb het ook pas vanaf de zomer hoor. Ook niet voor mezelf maar ik loop met mijn hond en mijn zorgen zijn om haar. Ik wil die Bram niet tegen het lijf lopen. En een roedel natuurlijk ook niet.

Toen er nog niet zoveel incidenten waren met honden maakte ik me minder druk. Er is gewoon best veel gebeurd sinds de zomer en niemand weet hoe dit zich verder ontwikkelt en wat je kan doen om een beetje veilig te blijven met je dieren.

Voelt inderdaad niet fijn. Vanmorgen wandelde ik een vol bos maar eigenlijk vind ik daar niets aan. Woon m’n hele leven al op de heuvelrug en houd er van om uren in m’n eentje door de bossen te dwalen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 17:22

Jessix schreef:
Voelt inderdaad niet fijn. Vanmorgen wandelde ik een vol bos maar eigenlijk vind ik daar niets aan. Woon m’n hele leven al op de heuvelrug en houd er van om uren in m’n eentje door de bossen te dwalen.

Het is hier ook prachtig en ik mis het wandelen ook. Vooral dit seizoen is zo mooi. Maar ik durf de hond niet meer los te laten.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 17:28

Ik kom dit artikel tegen. Velen zeggen dat we naar het buitenland moeten kijken, want daar gaan ze zogenaamd beter met wolven om. Maar schijnbaar zegt men dat ik elk land. Hier een artikel over de Fransen, die zitten in hetzelfde parket. Men vertrouwd de wolven telling niet en ook de kloof die er tussen stad en platteland die steeds groter wordt.

https://worldcrunch.com/culture-society ... nt-farming

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 17:30

Benzz schreef:
Jessix schreef:

Het is hier ook prachtig en ik mis het wandelen ook. Vooral dit seizoen is zo mooi. Maar ik durf de hond niet meer los te laten.

Snap ik. Ik kom zelf ook niet meer in Zeist en Austerlitz. Ik woon tussen Doorn en Driebergen in en hier laat ik op overzichtelijke paden m’n hond nog wel eens los. Een paar keer per week gaan we naar een andere plek en dat is dan Leersum, Amerongen (beide de zuid kant) of Rhenen. (Elst ken ik niet zo goed dus dat sla ik over)

Ik loop niet meer zo ontspannen al kan ik nog wel van mijn wandeling genieten. Ik wil mijn leven ook niet zo laten beïnvloeden door mezelf en mijn hond al alles te ontzeggen. Daarbij probeer ik heel realistisch te blijven. Die wolven kunnen vanavond ook gewoon bij mij voor de deur lopen. Het is hier allemaal bos dus vermijden kan ik sowieso niet. En ik denk zelf niet dat het snel anders gaat worden.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 17:33

Jessix schreef:
Ik loop niet meer zo ontspannen al kan ik nog wel van mijn wandeling genieten. Ik wil mijn leven ook niet zo laten beïnvloeden door mezelf en mijn hond al alles te ontzeggen. Daarbij probeer ik heel realistisch te blijven. Die wolven kunnen vanavond ook gewoon bij mij voor de deur lopen. Het is hier allemaal bos dus vermijden kan ik sowieso niet. En ik denk zelf niet dat het snel anders gaat worden.

Ja als je in het bos woont dan wordt het anders, dan moet je. Mijn hond is niet altijd even lekker met andere reuen, dus ik moet sowieso opletten.

Maar de wolf is in centrum Zeist gelukkig nog niet gesignaleerd en ik verwacht hem hier ook niet door de straat lopen :+
Laatst bijgewerkt door Benzz op 06-10-24 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 17:33

Ik hoorde in de podcast van een man die uitgebreid de wolf en manieren van het beschermen van vee heeft onderzocht. Honden en raster. Is iemand geïnteresseerd in meer daarover, dan post ik mijn bevindingen wat dat betreft ook hier.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 17:35

Wintu schreef:
Ik hoorde in de podcast van een man die uitgebreid de wolf en manieren van het beschermen van vee heeft onderzocht. Honden en raster. Is iemand geïnteresseerd in meer daarover, dan post ik mijn bevindingen wat dat betreft ook hier.

Ja ik wel!

Sowieso zou ik meer vanuit het buitenland willen horen. Want hoe beschermen boeren bijv. in Afrika hun dieren. En in landen waar die wolf al heel lang leeft.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 17:36

Zeker Wintu! Graag zelfs.