Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 22:04

Needje schreef:
Maar ff gedachtengang hier; misschien vindt GW 1% van de moslims al veel hè.
Dus als hij zegt dat er ook veel moslims op hem gestemd hebben zou ik het niet zo letterlijk nemen , maar meer in de zin van Meer dan verwacht.
Voor iemand die zo zich uitspreekt tegen moslims is elke % toch veel?

... dat zou inderdaad kunnen.

Zij het dat ik niets gehoord heb mbt 'de pvv peilt heel precies haar electoraat' (wat de vvd wel doet).

En dat het onderzoek van prof Spierings het totaal niet laat zien.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-23 22:04

lies schreef:
Maar wat wil dit zeggen dan? Ik ben niet zo goed met cijfers, maar wat mij wel opvalt is dat sowieso niet zoveel mensen asiel aanvragen in denemarken (begrijpelijk, koud daar :brr: ).
Dus hoe verhouden deze cijfers zich tov elkaar en wat doet Denemarken precies anders dan? Want ik zie procentueel niet zo heel erg grote verschillen, toch?

Ik wilde alleen maar zeggen dat het dus wel kan, je eigen regels betreft migratie hebben en toch in de EU zitten :)

Over het migratiebeleid heb ik verder geen kaas gegeten, geen idee of het voor Denemarken werkt dit beleid :o

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 22:06

AppleSter schreef:
martichr schreef:
:+ }>
Nadien 2 reacties.. je moet je wel aan je eigen beloften houden he.. :D

Lees even mijn laatste bericht (4 minuten geplaatst voor dit bericht van jou) waarin ik aangeef dat ik eventjes afwacht of de moderators ingrijpen alvorens een reactie te plaatsen op de sneer op mijn persoon die Lies nodig vond te plaatsen.

Ik laat me niet monddood maken ondanks de aanvallen op de persoon. Ik laat me ook zeker niet wegpesten.

Ik verwacht in ieder geval niet dat alle 70.000 aanwezigen met de trein gereisd zijn :D . Ik verwacht ook niet dat ze allen op een commerciële RyanAir vlucht zaten. Er zullen inderdaad veel per privé jet gereisd zijn. Hoeveel zullen we waarschijnlijk nooit weten. Ze zullen de kat wel niet op het spek willen binden…

Is dat negatief. Geen idee, maar ik zou het naïef vinden te denken dat al deze mensen klimaat vriendelijk reizen.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 22:06

Janneke2 schreef:
Tja, aangenomen dat AS een man is, werd er een beetje op de man gespeeld.

Soms is het wel informatief om te kijken 'waar iemand het verhaal laat beginnen', en ik vond oa de opmerking van AS (m/v) 'Het niveau is weer hoog vanavond' ook minder gezellig.

Oh, AS: mijn vraag over fact check stelde ik NADAT ik had gegoogeld.
Dus nee: ik heb het niet gevonden - dus graag een BRON als je iets suggereert.
(Vooral hoe naar het is, dat men per vliegtuig privé jet naar een klimaattop gaat.)

Fijn dat je dat in elk geval erkent Janneke! Nu dat door meerderen is vastgesteld hoop ik dat moderators nu echt in gaan grijpen. Die aanvallen op de persoon horen niet op Bokt en zijn laag en onnodig.

Ik kan helaas niet alles voor anderen op gaan zoeken. Daar ontbreekt het mij simpelweg aan tijd. Reageren in dit topic is al bijna een fulltime baan.
Alles is echter 100% na te gaan, dus even doorzoeken.
Of wellicht kan iemand in je omgeving daarmee helpen?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 22:08

Cer schreef:
Dan ben ik benieuwd wie de rest van de nlse delegatie zijn en hoe die gereist hebben..

Ze zijn iig niet op de fiets.
Logeren in dikke hotels met luxe diners en houden er echt wel een feestje.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 22:12

996981 schreef:
[
Ik verwacht in ieder geval niet dat alle 70.000 aanwezigen met de trein gereisd zijn :D . Ik verwacht ook niet dat ze allen op een commerciële RyanAir vlucht zaten. Er zullen inderdaad veel per privé jet gereisd zijn. Hoeveel zullen we waarschijnlijk nooit weten. Ze zullen de kat wel niet op het spek willen binden…

Is dat negatief. Geen idee, maar ik zou het naïef vinden te denken dat al deze mensen klimaat vriendelijk reizen.

Als ik tijd heb dit weekend zoek ik even de aantallen privéjets van de vorige “klimaattop” er even bij. Dat waren er geen 3 of 4, maar heeeeeeeeeeeel veel.
Ook gaan er elke keer steeds meer mensen naar die klimaattops toe; dus nog meer grote vervuilers :+
En waarom zouden ze überhaupt klimaatvriendelijk naar zo’n top reizen als ze voor elk privétrip je al de privéjet, helikopter of dikke dieselboot pakken?

Als het zo slecht zou gaan met het klimaat, dan zouden die vreselijk vervuilende dingen toch al lang bij het schroot zijn gezet /verboden moeten zijn?

sterregoud

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 22:13

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 22:14

Popstra schreef:
Cer schreef:
Dan ben ik benieuwd wie de rest van de nlse delegatie zijn en hoe die gereist hebben..

Ze zijn iig niet op de fiets.
Logeren in dikke hotels met luxe diners en houden er echt wel een feestje.

En dat doen ze (de Nederlandse delegatie, maar ook de Europese delegatie) ook nog van ons belastinggeld :D

2 weken lang toch? Bij vorige tops lieten ze ook gewoon artiesten invliegen, want klimaat of niet; deze mensen moeten toch vermaak hebben savonds.

Ik ben blij dat Greenpeace er ook zo instaat dat de superrijken zelf verkeerd bezig zijn. Ik overweeg serieus Greenpeace een donatie te doen voor dit werk.

Afbeelding

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 22:19

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 22:21

AppleSter schreef:
Janneke2 schreef:

Soms is het wel informatief om te kijken 'waar iemand het verhaal laat beginnen', en ik vond oa de opmerking van AS (m/v) 'Het niveau is weer hoog vanavond' ook minder gezellig.

Oh, AS: mijn vraag over fact check stelde ik NADAT ik had gegoogeld.
Dus nee: ik heb het niet gevonden - dus graag een BRON als je iets suggereert.
(Vooral hoe naar het is, dat men per vliegtuig privé jet naar een klimaattop gaat.)

Citaat:
Fijn dat je dat in elk geval erkent Janneke! Nu dat door meerderen is vastgesteld hoop ik dat moderators nu echt in gaan grijpen.

Ik wens even te zeggen dat ik niet voor dit karretje gespannen wens te worden.
Citaat:
Die aanvallen op de persoon horen niet op Bokt en zijn laag en onnodig.

Ik heb er vandaag in dit topic een aantal mogen incasseren, dat klopt.
Citaat:
Ik kan helaas niet alles voor anderen op gaan zoeken. Daar ontbreekt het mij simpelweg aan tijd.

O:)

Jaja, het onderwerp veranderen.

1) Jij stelt dat men per privé jet reist.
2) Ik google. Ik vind niets.
3) Ik vraag aan jou om een bron.
4) Jij vindt dat ik maar moet gaan googlen.

Maar och, afdeling ik ga je maar weer plagen:
als jij geen tijd hebt om dit op te zoeken geef je indirect toe dat je geen bron HEBT.

Leuk, he...? ;)

(De suggesties die je doet vind ik minder gezellig, dat moge duidelijk zijn.)

Citaat:
Of wellicht kan iemand in je omgeving daarmee helpen?

_O-
Echt niet, hè.
Jij beweert iets en dan moet ik maar hulptroepen inroepen om jouw aannames te verifiëren...?

PS: ik denk inderdaad niet dat iedereen zo sociaal /klimaatbewust is geweest als de journalist van Trouw.
Maar om maar meteen, en zonder bron te roepen dat iedereen per privé jet is gekomen (aanname presenteten als feit) vind ik weer het andere uiterste.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 22:29

ruitje schreef:
lies schreef:
Maar wat wil dit zeggen dan? Ik ben niet zo goed met cijfers, maar wat mij wel opvalt is dat sowieso niet zoveel mensen asiel aanvragen in denemarken (begrijpelijk, koud daar :brr: ).
Dus hoe verhouden deze cijfers zich tov elkaar en wat doet Denemarken precies anders dan? Want ik zie procentueel niet zo heel erg grote verschillen, toch?

Ik wilde alleen maar zeggen dat het dus wel kan, je eigen regels betreft migratie hebben en toch in de EU zitten :)

Over het migratiebeleid heb ik verder geen kaas gegeten, geen idee of het voor Denemarken werkt dit beleid :o

Ah ok, ik snap het. Ik heb intussen even wat zitten lezen. Denemarken had voor zij haar strenge immigratiebeleid invoerde nog meer instroom dan wij (why, ik zou echt nooit naar denemarken gaan, haha). Dus die lage cijfers komen wel degelijk door het beleid. Ik zou ook wel voor een lagere instroom willen gaan natuurlijk. Het beleid dat we nu hebben kost klauwen met geld.

Maar waar moeten die mensen dan heen? Ik zou, als ik zou moeten vluchten om wat voor reden dan ook (en dan vind ik economische redenen ook goede redenen, want je wilt je kinderen gewoon eten kunnen geven), hopen dat ik ergens kan wonen waar alles goed geregeld is en ik geen zorgen meer heb. Opvang in de regio is er genoeg, 85% wordt in de regio opgevangen, de rijkere vluchtelingen kunnen naar europa. Die opvang in de regio gaat dan meestal om een tentenkamp en schrijnende omstandigheden vaak. Daar ben ik ook niet voor.

Ook ben ik van mening dat door het uitkleden van de IND en het sluiten van locaties de 'ernst' van de zaak groter lijkt dan het daadwerkelijk is en groter is dan het daadwerkelijk zou hoeven zijn. Als de IND gewoon binnen een x aantal weken kon beslissen of je mag blijven of weg moet, dat zou al zoveel ellende en 'overschot' aan asielzoekers schelen volgens mij. Er zitten daar veel te weinig mensen, dit kan heel anders. Ik ben voor anders. Hoe weet ik ook niet :D Een stop vind ik geen oplossing.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 22:30

@Janneke2 Ja; wat mij betreft wel. Je blijft continu om “bewijzen” vragen en doet er of vervolgens niets mee, of keurt het af en creëer je je eigen waarheid, wat ik teruglas van vanmiddag. Er werd bewijs gegeven dat PVV niet extreem rechts was, maar toch is de PVV extreem rechts. Dat vind ik zonde van mijn tijd.

Ik span je ook niet voor mijn “karretje”. Jouw tekst is letterlijk:

Janneke2 schreef:

Ik heb dat niet geschreven; dat heb je zelf gedaan. Dank daarvoor, ik stel het op prijs dat je dat geplaatst hebt.

Benzz

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 22:46

En toch: als Wilders zegt dat er veel moslims op hem hebben gestemd wordt dit als waarheid aangenomen. Als een bureau die al 50 jaar expertise hierin heeft wordt het weersproken en is het ineens een persoonlijke aanval???

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 22:47

AppleSter schreef:
@Janneke2 Ja; wat mij betreft wel. Je blijft continu om “bewijzen” vragen en doet er of vervolgens niets mee, of keurt het af en creëer je je eigen waarheid, wat ik teruglas van vanmiddag.

Hoe zat het ook al weer....?

1) Persoonlijke aanvallen zijn onnodig en horen niet op bokt'...?
(Ik citeer uit mijn hoofd.) Zo spak AS.

2) <:) Sinterklaas las in zijn grote boek terug wat er vanmiddag was gebeurd.

3)... en ik zal het zelf even herhalen wat vanmiddag gebeurde.

Discussie over 'of de pvv wel of niet extreem rechts is'.
Één van mijn refreinen op bokt luidt, 'dat we eindeloos kunnen debatteren over woorden'.

Ik stelde dat de pvv extreem rechts is. En ik onderbouwde mijn stelling met een serie kenmerken van de pvv die naadloos aansluiten bij wat gangbaar gerekend wordt tot extreem rechts.

Vervolgens kwam er een minder gezellige reactie op, en de inhoud luidde 'dat PVV niet extreem rechts was'.
Hangt af van je definitie.

Ondertussen verwijt jij mij doodleuk "dat ik continu om bewijzen vraag maar er verder niets mee doe".
Nou, die plank sla je volstrekt mis.

Citaat:
Dat vind ik zonde van mijn tijd.

Grinnik
(Ik geloof er niets van...)

Citaat:

Janneke2 schreef:

Ja, dat schreef ik.

Ik wens NIET voor jouw karretje gespannen te worden 'hoe naar de sfeer hier wel niet is (voor jou)' en dat je hoopt de de mods zullen ingrijpen.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 01-12-23 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 22:57

Want er is niet met bronnen gekomen dat PVV niet per definitie onder extreemrechts geschaard kan worden/wordt? :+

In een normale discussie beginnen over “Sinterklaas die in zijn grote boek leest” is wel inhoudelijk en sfeer bevorderend?

Nogmaals: jij mag PVV extreemrechts vinden. Al noem je het facisme, zou mij een worst zijn.

Stellen dat PVV extreemrechts, dan wel fasitisch ís (op basis van wat dan ook) vind ik wel wat van.

Stellen dat PPV extreemrechts is, omdat ze aan veel van de gestelde criteria voldoen is als stellen dat een kat een hond is, omdat ze beiden vier poten, een kop en een staart hebben.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 22:58

Janneke2 schreef:
AppleSter schreef:
@Janneke2 Ja; wat mij betreft wel. Je blijft continu om “bewijzen” vragen en doet er of vervolgens niets mee, of keurt het af en creëer je je eigen waarheid, wat ik teruglas van vanmiddag.

Hoe zat het ook al weer....?

1) Persoonlijke aanvallen zijn onnodig en horen niet op bokt'...?
(Ik citeer uit mijn hoofd.) Zo spak AS.

2) <:) Sinterklaas las in zijn grote boek terug wat er vanmiddag was gebeurd.

3)... en ik zal het zelf even herhalen wat vanmiddag gebeurde.

Discussie over 'of de pvv wel of niet extreem rechts is'.
Één van mijn refreinen op bokt luidt, 'dat we eindeloos kunnen debatteren over woorden'.

Ik stelde dat de pvv extreem rechts is. En ik onderbouwde mijn stelling met een serie kenmerken van de pvv.

Vervolgens kwam er een minder gezellige reactie op, en de inhoud luidde 'dat PVV niet extreem rechts was'.
Hangt af van je definitie.

Ondertussen verwijt jij mij doodleuk "dat ik continu om bewijzen vraag maar er verder niets mee doe".
Nou, die plank sla je volstrekt mis.

Citaat:
Dat vind ik zonde van mijn tijd.

Grinnik
(Ik geloof er niets van...)

Citaat:

Janneke2 schreef:

Ja, dat schreef ik.

Ik wens NIET voor jouw karretje gespannen te worden 'hoe naar de sfeer hier wel niet is (voor jou)' en dat je hoopt de de mods zullen ingrijpen.

Het is niet mijn bedoeling je voor een karretje te spannen. Je schreef het geheel zelf.
Ik zeg nergens dat het “de sfeer hier zo naar is voor mij”. Ik concludeer samen met jou en enkele anderen dat er hier een aanval op mijn persoon is gedaan. Dat is iets heel anders.

Een persoonlijke aanval op jou was absoluut niet mijn bedoeling; Ik probeerde zo duidelijk mogelijk uit te leggen waarom ik geen bakken tijd blijf steken in het aanhalen van “bewijzen”. Jij stelt mij die vraag vaker, vandaar dat ik jou uitlegde waarom ik dat niet doe.
Als je dat als een persoonlijke aanval hebt ervaren, excuses, maar vertel mij dan maar hoe ik je op een andere manier uit had kunnen leggen waarom ik niet op je vragen om “bewijzen” in ga?

Edit; jouw eigen bijdrage bevat ook een puntje dat niet zo constructief / vriendelijk is, zie dik gedrukte….

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 23:09

Benzz schreef:
En toch: als Wilders zegt dat er veel moslims op hem hebben gestemd wordt dit als waarheid aangenomen. Als een bureau die al 50 jaar expertise hierin heeft wordt het weersproken en is het ineens een persoonlijke aanval???

Eh, ja. Zo gaat het...

Wat jij schrijft raakt aan een dilemma (... bestaat het woord 'trilemma'...? >;)) dat ik heb met AS.

Optie 1: negeren. Lekker rustig. Maar met het nadeel dat dit topic dan volstroomt met 'aannames die als feit gepresenteerd worden' - en dat wil ik liever niet.

Optie 2: er tegen in. Niet altijd gezellig, het heeft weinig resultaat (iemand zo vriendelijk als Lies had het over een dikke houten plaat voor het hoofd)
en resulteert niet zelden in omdraaiingen en persoonlijke aanvallen.

Optie 3: soms probeer ik mij te beperken tot goedmoedig plagen. Misschien het beste, ik vind zijn/haar gedrag bizar.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 23:18

Nou ja Janneke jij strooide ook laatst richting mij met een bijbel boek wat ik zelf maar moest googlen toen ik om uitleg (een samenvatting) vroeg,
of dat is dan zeker weer heeeel wat anders ..

En dan mensen die dan schrijven “ik wil dat hier niet” of iets van die strekking..

Weer tijd om wat anders te gaan doen, nivootje weer hoor …

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 23:22

Laat ik me maar even niet verlagen tot het niveau van de vaste groep Bokkers, die continu aanvallen plaatsen op de persoon.

Ik stel me wel als de volwassene op en zie die aanvallen als zwaktebod.
Het is aan de moderators om in te grijpen hier, aangezien de boktregel “geen aanvallen op de persoon” flink overtreden wordt door meerdere Bokkers.

Als we het over “feiten” hebben; Feit is dat in het NOS artikel staat dat de onderzoekers nog geen data hebben verzameld na de verkiezingen. Deze data hebben ze nog niet, dus nu al publiceren dat “niet veel moslims op de PVV hebben gestemd” is echt te voorbarig.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 23:27

Cer schreef:
Nou ja Janneke jij strooide ook laatst richting mij met een bijbel boek wat ik zelf maar moest googlen toen ik om uitleg (een samenvatting) vroeg,

Ja. Ik merkte op dat een bepaalde zin de sfeer van het bijbelboek Prediker ademde.
"dat je binnen je eigen circle of influence doet wat je kan en daarnaast heel erg moet genieten in de korte periode dat je op de aarde bent. Als je teveel tijd kwijt bent met zorgen / stressen doet dat misschien teveel af aan de tijd dat je bent..."

'Geniet van iedere dag onder de zon', zegt Prediker. (Hoofdstuk 9, in de verzen 7 tot 10.)
Jij vroeg om een samenvatting, en dat hijs ik echt niet.

(En technisch is dat iets anders 'dan dat ik constant om bewijzen vraag, om vervolgens niets te doen met het bewijs'.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 01-12-23 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 23:29

Cer schreef:

En dan mensen die dan schrijven “ik wil dat hier niet” of iets van die strekking..

Weer tijd om wat anders te gaan doen, nivootje weer hoor …

Nee joh; Het is belangrijk dat alle kanten van de samenleving worden vertegenwoordigd in een gevoelig topic als dit.

Ik vind het echt zonde dat iedereen die door de groep wordt aangevallen zich zo laat wegpesten. Alle meningen zouden hier vertegenwoordigd moeten kunnen worden, met respect over en weer in plaats van door snauwen en wegzetten.

Als iedereen gewoon de krachttermen en -kaarten achterwege laat en “agree to disagree” toepast zonder anderen weg te zetten dan is het hele probleem opgelost. Dan kunnen we de actualiteit bespreken en misschien wat van elkaar opsteken op een positieve manier.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 23:36

AppleSter schreef:
Laat ik me maar even niet verlagen tot het niveau van de vaste groep Bokkers, die continu aanvallen plaatsen op de persoon.

Ik stel me wel als de volwassene op en zie die aanvallen als zwaktebod.
Het is aan de moderators om in te grijpen hier, aangezien de boktregel “geen aanvallen op de persoon” flink overtreden wordt door meerdere Bokkers.

Als we het over “feiten” hebben; Feit is dat in het NOS artikel staat dat de onderzoekers nog geen data hebben verzameld na de verkiezingen. Deze data hebben ze nog niet, dus nu al publiceren dat “niet veel moslims op de PVV hebben gestemd” is echt te voorbarig.

Zoveel boter op je hoofd.

Je pookt en stookt, krijgt daar reactie op en gaat daar dan vervolgens over huilen. Als iemand een mening over een politicus heeft die jij kennelijk adoreert, dan ga je eerst zeggen dat dat niet mag, want het is 'op de man' (die man is hier niet en een publiek figuur. Zolang we hem/haar niet bedreigen, lijkt het me geen probleem) en vind je het niet gezellig en vervolgens ga je Timmermans belachelijk maken. Echt vaste prik.
Ik verwonder me meer dat de mods jou nog niet tot de orde hebben geroepen, want de enige die constant het topic laat ontsporen ben jij.

En dan op je inhoudelijke deel, dat is je al 3 keer uitgelegd; onzin, er bestaat geen data over hoeveel moslims op Wilders hebben gestemd, je stemt anoniem.
Er is een onderzoek gedaan (een peiling, een enquete, whatever) en daaruit blijkt dat NIET heel veel moslims op Wilders hebben gesteld. Kortom, niet voorbarig, een feit.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 23:38

En wanneer er dan ook gestopt wordt met Calimerogedrag kunnen we het gewoon weer over politiek hebben.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 23:41

Met betrekking tot Denemarken en het migratiebeleid:
Citaat:
Dat Denemarken in tegenstelling tot andere landen in Europese Unie zulke strenge regels heeft kunnen opstellen, heeft te maken met een uitzonderingspositie die ze hebben. "Bij de onderhandelingen over het Verdrag van Maastricht in de jaren 90, hebben ze een mogelijkheid bedongen om af te kunnen wijken van de asielregels voor andere EU-landen, een zogeheten opt-out",

Nederland heeft geen opt-out.

"Politici die roepen dat ze willen overstappen naar het Deense model, presenteren dus eigenlijk een vals alternatief",
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... -migranten

Kortom, klinkt leuk dat Deens model. Effectief ook. Maar niet (zomaar) in te voeren.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 23:43

Roodvos schreef:
Met betrekking tot Denemarken en het migratiebeleid:
Citaat:
Dat Denemarken in tegenstelling tot andere landen in Europese Unie zulke strenge regels heeft kunnen opstellen, heeft te maken met een uitzonderingspositie die ze hebben. "Bij de onderhandelingen over het Verdrag van Maastricht in de jaren 90, hebben ze een mogelijkheid bedongen om af te kunnen wijken van de asielregels voor andere EU-landen, een zogeheten opt-out",

Nederland heeft geen opt-out.

"Politici die roepen dat ze willen overstappen naar het Deense model, presenteren dus eigenlijk een vals alternatief",
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... -migranten

Kortom, klinkt leuk dat Deens model. Effectief ook. Maar niet (zomaar) in te voeren.

Dank je wel Roodvos. Een mooie inhoudelijke post!
Ik wist wel dat ze het anders deden in Denemarken maar niet het verhaal eronder van de bedongen uitzondering van de opt-out.