Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 14:47

_San87_ schreef:
dierenfan schreef:
Afgezien van het feit dat die petroleum lucht echt geen gezonde, fijne lucht is.... Dan beter extra dekens wat mij betreft

Petroleumverbranding in moderne kachels is een hele schone, reukloze verbranding, met alleen waterdamp en kooldioxide als reststof. Alleen bij aansteken en doven komt er wat geur vrij.

Dat is fijn om te lezen! Wel op de goedkope petroleum of moet daar dat duurdere spul in zibro?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 14:51

dierenfan schreef:
_San87_ schreef:

Petroleumverbranding in moderne kachels is een hele schone, reukloze verbranding, met alleen waterdamp en kooldioxide als reststof. Alleen bij aansteken en doven komt er wat geur vrij.

Dat is fijn om te lezen! Wel op de goedkope petroleum of moet daar dat duurdere spul in zibro?

Gewone zuivere petroleum, ja. Zibro is een merk, er zijn legio opties als je Zibro te duur vindt :j.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-22 15:20

dierenfan schreef:
_San87_ schreef:

De duurste brandstof de Qlima Kristal ruik je gewoon helemaal niet. De iets goedkopere Qlima Extra ruik je wel, maar niet zo erg als de ouderwetse kachels. Ik heb een laserkachel, temperatuur instelbaar en gaat automatisch uit als de kamer op temperatuur is of blijft op de laagste stand doorsudderen, net waar je voor kiest (uitschakelen heet de saver stand en is een speciaal knopje)

€46 voor 20L kristal nu bij de Gamma België (was €42 voordat Rusland Oekraïne binnen viel)

€42 voor de Qlima Extra, deze was €39 eerst.

Ik gebruik nu allebei, de CV voor het belangrijkste deel en de petroleum kachel voor nèt dat ene graadje extra voor werken aan de keukentafel. Op deze manier brand de petroleum kachel behoorlijk lang op z'n 4L tankje dat erin zit. Ik den nu bij elkaar al z'n 24-36 uur.

M'n ouders deden 4 avonden met 4L als ze de Qlima kachel als hoofdverwarming gebruikten. Niet al te best geïsoleerd huis. In een tank zit 20L. Dus 5x4 avonden = 20 avonden stoken voor €46.

1 m3 gas = €2,57 bij Vattenfall zover ik heb kunnen vinden.

Vorige week een aantal keer de verwarming pas einde middag aan gezet ivm warmte van de zon en dan was mijn verbruik z'n 2m3. Huis behoorlijk goed geïsoleerd.

2m3 zou uitkomen op €5,14 per avond stoken. Maal 20 avonden zit je al op €103 aan gas kosten. VS €46 aan petroleum.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 14-03-22 15:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 15:31

Is petroleum niet duurder per liter dan gas?
Ergens klinkt het ook niet logisch om de ene fossiele brandstof door een andere te vervangen.
Als het puur gaat om het extra verwarmen van 1 kamer dan kan dat in principe ook op gas als je toch die aansluiting al hebt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 15:35

Maar jij gebruikt de cv dus wel nog gewoon? Ik heb hem al heel lang gewoon uit, behalve s avonds of 's ochtends 1 uurtje om het iets warmer te krijgen echt in de winter. Dan is het nog wel een forse investering, want zou hier al om minimaal 5 graden gaan om te verwarmen. Lijkt mij niet helemaal ideaal, eigenlijk?

En ja, ik had vast contract, maar geen langdurige helaas dus telkens prijs omhoog, woon hier al jaren dus kon keurig kijken wat elk jaar verbruikt is. Vorig jaar stegen de prijzen al, vandaar dat er al verlaging van de energiebelasting was. Nu kon ik geen vast meer afsluiten, maar advies was variabel zodat ik het vast kon zetten als het daalde. Ik verbruik qua gas evenveel als een gemiddeld flatje, terwijl ik in hoekwoning woon, dus echt wel zuinig.

Ging meer om het feit dat ik en vele met mij, al vorig jaar enorm aan het bezuinigen waren met stoken enzovoorts, vanwege de prijsstijgingen van meerdere dingen, weinig verbruiken en zelfs daarmee al afhankelijk van die verlaging. En dan nu weer verhoging van prijzen. Ik hoop dus enorm dat die tegemoetkoming genoeg is voor die verhogingen. 3 keer in 1 jaar, als ze niet nog een keer tussentijds verhogen
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 14-03-22 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 15:37

(spuit11, kwamen paar meetings van werk tussendoor :)) )

_San87_ schreef:
Heel gechargeerd, ja. Er zitten prima voordelen aan een huurhuis. Ik vind het ook oerdom van de overheid het kopen van een woning te hebben gestimuleerd en de huursector helemaal uit te kleden. Voor veel mensen is huren een meer dan prima manier om lekker te kunnen wonen.

Er zijn meer wegen die naar investeringen terug krijgen leiden, dan het kopen van een huis.

En ja, de aandelenmarkt kan instorten, die kans is er. Maar dat geldt ook voor de huizenmarkt.

Het is imo een keuze afweging waarin de een niet beter is dan de ander.

Wat zijn de andere wegen naar investeringen dan (oprechte vraag)? Want een koopwoning is een van de makkelijkere (indien de markt zo is dat je kan kopen, uiteraard). Sparen daar verlies je tegenwoordig geld mee, en beleggen wordt pas aangeraden nadat je de benodigde (Nibud) buffer hebt opgebouwd (hebben maar weinig mensen).

Kijk als huur nu lager zou zijn dan een hypotheek, dan zou je het bespaarde geld kunnen sparen/beleggen. Of als je zelf geen onderhoud zou hoeven uitvoeren en daar dus geen kosten in had. Maar volgens mij valt dat in de huidige situatie best tegen? Enige voordeel wat ik zie (maar voel je vrij mij uit te leggen wat ze zijn hoor!) is dat je snel weg en wellicht wat minder rondom onderhoud hoeft te plannen. Daar tegenover staan huurverhogingen, het niet opbouwen van vermogen dmv je woning, etc. Het is nu ook niet dat de huurmarkt zoveel makkelijker is dan de koopmarkt, toch?
Even voor de duidelijkheid: ik bedoel deze reactie echt als oprechte nieuwsgierigheid naar hoe ze tot elkaar verhouden, leer graag bij als ik het mis heb :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 15:54

Kopen is misschien de makkelijkste, maar zoals je zelf al zegt, voor veel mensen niet mogelijk in de huidige markt. Dan blijft beleggen over. Eigenlijk is dat maar 1 weg :'). Overigens zal het niet zo blijven dat sparen niks oplevert, hoog- en laagconjunctuur wisselen zich altijd af, er komt weer een periode aan dat geld weer meer waard wordt en sparen daarmee weer rente oplevert.

Ik weet niet hoe dat bij andere huurhuizen is, maar wij hebben geen kosten aan onderhoud. Dat is contractueel allemaal voor de eigenaar. Zo hebben wij niet hoeven investeren in dakisolatie en zonnepanelen, maar hebben we daar wel het voordeel van. Ook hoeven we de schilder niet te betalen, hebben we geen kosten aan het schoonmaken van de goten en alles wat we aan aanpassingen hebben gedaan aan het huis (bijvoorbeeld de overkapping die we gebouwd hebben) kan meegenomen worden naar een eventueel ander huis. Laastst zat er een lek ergens ik de CV-installatie. Heeft ons geen cent gekost. Naast dat we bijna gegarandeerd altijd een dak boven ons hoofd hebben. Komt er iets anders op ons pad, zijn we zo weg. Geen gedoe met eerst verkopen, financieringsvoorwaarden, overwaardes, mogelijke restschulden, roep het maar.

Ik zeg niet dat kopen niet slim is, hoor. Wij willen ook graag een woning kopen, puur omdat je dan meer keuze hebt qua formaat, plek, uitstraling. Ik vind het alleen niet per se waar dat huur betalen geld weggooien is. Het hangt er wel mee samen wat voor huur je betaalt. 1300 euro huur vind ik dan weer wel erg erg veel. Betaal je tot ca 600/650 euro in de maand, dan is dat prima voor redelijk zorgeloos leven met heel veel woonzekerheid. En voor veel mensen die geen huis kunnen kopen, is dat een hele fijne optie.

Die helaas ook niet meer veel beschikbaar is, wat ik kwalijk vind. Een dak boven je hoofd is een basisbehoefte.

8nnemiek

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 16:18

Huur is evengoed 'geld weggooien' als een koopwoning met hypotheek. Het is alleen de vraag met welke je meer geld weggooit :))
Als de rente op de hypotheek hoger is dan de huur bij een huurhuis, dan kan het slimmer zijn om eerst te huren en wat meer vermogen op te bouwen om dan later met veel minder hypotheek een huis te kunnen kopen.
Maar volgens mij is dat nog een behoorlijk lastig sommetje, ook omdat je bij huur oa met huurtoeslag te maken krijgt, en bij koop juist weer met hypotheekrenteaftrek en andere aftrekposten en voordeeltjes waar ik verder te weinig vanaf weet..
Iemand met een lager loon en niet al te veel spaargeld heeft waarschijnlijk meer voordeel bij huren vanwege de toeslagen, die je niet meer krijgt met een hoger loon.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 16:23

Als je huurt met huurtoeslag, dan is sparen voor aanbetaling koophuis in Nederland geen optie. Aan huurtoeslag zit nl ook een vermogensgrens, nog afgezien van bijbehorend inkomen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 16:29

Rond de 30.000 inderdaad, even opgezocht :j

Maar ook zonder huurtoeslag kan het voordeliger zijn om te huren en te sparen. Wij hebben het ooit uitgerekend, en kopen was toen echt veel te duur voor ons. Als je een hypotheek van 25 of 30 jaar hebt dan heb je zo'n huis aan het eind vaak bijna dubbel betaald als ik het me goed herinner.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 16:43

Rente % delen door 72 was toch de rekenformule voor wanneer bedrag verdubbeld is?
Dan kom je nu uit met zo'n 2% rente op 36 jaar.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 16:47

8nnemiek schreef:
Huur is evengoed 'geld weggooien' als een koopwoning met hypotheek. Het is alleen de vraag met welke je meer geld weggooit :))
Als de rente op de hypotheek hoger is dan de huur bij een huurhuis, dan kan het slimmer zijn om eerst te huren en wat meer vermogen op te bouwen om dan later met veel minder hypotheek een huis te kunnen kopen.
Maar volgens mij is dat nog een behoorlijk lastig sommetje, ook omdat je bij huur oa met huurtoeslag te maken krijgt, en bij koop juist weer met hypotheekrenteaftrek en andere aftrekposten en voordeeltjes waar ik verder te weinig vanaf weet..
Iemand met een lager loon en niet al te veel spaargeld heeft waarschijnlijk meer voordeel bij huren vanwege de toeslagen, die je niet meer krijgt met een hoger loon.

Mwah, weet niet. Nu is het volgens mij zo dat je met dezelfde huur een 'beter' huis zou kunnen krijgen, maar omdat je het wél kan huren maar niet als hypotheek kan krijgen lukt dat niet. (even kijkende naar mijn directe omgeving hoor) In principe bespaar je met huur alleen op het onderhoud toch? (wat volgens mij onder aan de streep best meevalt). Terwijl je met huis natuurlijk de hypotheek afbetaalt en daarmee vermogen opbouwt. Die onderhoud valt met de gemiddelde woning wel mee denk ik.

Zeker eens dat niet iedereen het kan doen, en nog veel meer eens dat iedereen wel de keuze zou moeten hebben, maar als je huur als gelijkwaardig alternatief wil hebben in de zin van financieel gezond vermogen opbouwen voor later, moet er denk ik toch wat anders aan het hypotheekstelsel. Denk ik hoor, ben geen expert :))

Hoe bedoel je, rente hoger dan huur? Ik kan me niet zo goed voorstellen dat dat tegen elkaar opweegt? Als het dat al doet zit je toch in compleet verschillende prijsklassen qua woningen? Verbeter me gerust hoor, maar liggen de kosten aan hypotheek niet ongeveer gelijk (al dan niet hoger) met wat je aan hypotheek zou betalen, als je op dit moment een huis zou kopen of huren?

En ja huur is voor nu voor sommige mensen wel handig vanwege die huurtoeslag enzo. Maar dan moet je zelf al geld apart zetten, tov dat het 'automatisch' gebeurd bij een koopwoning?

8nnemiek schreef:
Rond de 30.000 inderdaad, even opgezocht :j

Maar ook zonder huurtoeslag kan het voordeliger zijn om te huren en te sparen. Wij hebben het ooit uitgerekend, en kopen was toen echt veel te duur voor ons. Als je een hypotheek van 25 of 30 jaar hebt dan heb je zo'n huis aan het eind vaak bijna dubbel betaald als ik het me goed herinner.

Jij bedoelt dit denk ik?
https://www.wegwijs.nl/artikel/2014/05/ ... 44000-kost

Daar zit dus echter niet de hypotheekrente aftrek bij inderdaad. En hoewel je meer betaalt dan het huis 'waard' is, zodra jij je huis verlaat en dus automatisch de hypotheek afbetaalt (ervanuitgaande dat je niet onder water staat natuurlijk), dan krijg je toch extra budget omdat je in de maanden dat je er woonde wel ook daadwerkelijk hebt afbetaalt (tov alleen rente betalen). Om van overwaarde nog niet te spreken (waar je na 20-30 jaar ook wel vanuit mag gaan, gezien de trends die op lange termijn te zien zijn geweest).

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 16:52

Bij mijn moeder loopt het contract ook af helaas dus die gaat ineens 3 x zoveel betalen vanaf april. Echt heel zuur. Ik ga voor haar een ventilatorkachel kopen die de woonkamer goed kan verwarmen. Is gelukkig maar klein daar. Waar kan je de compensatie aanvragen eigenlijk? Want ze zeggen dat je het via de gemeente krijgt maar hoe dan? Ik kan er niks over vinden.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 16:54

Op dit moment is het inderdaad fijner als je een koopwoning hebt omdat de huizenprijzen zo enorm zijn gestegen.

Maar er is ook een tijd geweest waarop de huizen enorm onder water stonden en je heel veel geld erbij moest doen als je wilde verkopen om wat voor reden dan ook.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 16:59

Imandra, klopt, die link is inderdaad wat ik bedoelde :j Je betaalt flink meer dan wat het huis zelf waard is. Al kan dat meevallen als het huis inderdaad in de loop der jaren meer waard wordt. Daar zit dan weer geen garantie op; in een crisis kan het zomaar zijn dat je een huis onder jouw koopprijs weer moet verkopen.

We hebben het voor onze eigen situatie ooit uitgerekend, maar daar moet ik dan wel bij zeggen dat dat al best een aantal jaren geleden is. Mijn vriend zat toen gehuurd voor €500 (wat ook in die tijd al best goedkoop was). Als we een vergelijkbaar huis hadden moeten kopen dan waren we iets meer dan dat bedrag per maand kwijt aan de hypotheekkosten als je puur kijkt naar de rente die je betaalt. Daar kwam de afbetaling van het huis dan nog eens bij.
Het is best mogelijk dat, wellicht mede door de nieuwe regelgeving, het tegenwoordig in de meeste gevallen wel op de lange termijn goedkoper is om te kopen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 16:59

Suzanne F. schreef:
Bij mijn moeder loopt het contract ook af helaas dus die gaat ineens 3 x zoveel betalen vanaf april. Echt heel zuur. Ik ga voor haar een ventilatorkachel kopen die de woonkamer goed kan verwarmen. Is gelukkig maar klein daar. Waar kan je de compensatie aanvragen eigenlijk? Want ze zeggen dat je het via de gemeente krijgt maar hoe dan? Ik kan er niks over vinden.

Is een airco een optie? Die kan koelen in de zomer en verwarmen in de winter.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 17:02

_San87_ schreef:
Suzanne F. schreef:

Ja die heeft ze! Op de slaapkamer. Maar ik weet niet of daar het hele huis mee kan verwarmen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 17:02

Suzanne F. schreef:

Jee wat naar voor je moeder zeg!
Hopelijk lopen de temperaturen vanaf April weer wat verder op.
En voor de compensatie zou ik gewoon even naar de gemeente bellen. Het zal wel even duren voordat ze de website hebben aangepast. Dat duurder destijds met corona ook een tijdje, voordat alles online te vinden was.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 17:03

Suzanne F. schreef:
_San87_ schreef:

Ja die heeft ze! Op de slaapkamer. Maar ik weet niet of daar het hele huis mee kan verwarmen.

Airco's hebben in ieder geval een erg hoog rendement, dus dat kan zeker voordeliger zijn.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 17:03

Suzanne F. schreef:

Het ligt eraan of ze in die laagste groep valt. Maar hier is het bijvoorbeeld niet via de echte gemeente, maar via de overkoepelende organisatie die de bijstand regelt. Bij mijn eigen gemeente kan het ook niet, ik moet weer naar aparte site gaan daarvoor. Daar kan je het aanvragen als je in die groep valt, maar dat kan nu nog niet want het is nog niet bekend hoe ze het moeten doen. Zou 1e kwartaal al uitbetaald worden, maar het is dus nog niet rond. Dus misschien even zoeken naar bijstandsuitkering op de site van haar gemeente? Maar grote kans dat het nog niet aangevraagd kan worden

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 17:07

Dit is nieuwsbericht bij ons:

Citaat:
Energietoeslag (14-03-2022)

Huishoudens met een laag inkomen krijgen een energietoeslag van ongeveer € 800. Dit heeft de overheid besloten. Met dit extra geld kunt u een deel van uw energiekosten betalen.

Nog even wachten

De overheid is nog bezig met de voorwaarden voor de energietoeslag. Ook de gemeenten moeten nog een besluit nemen over de voorwaarden en het precieze bedrag. Zijn die bekend? Dan gaan wij de aanvragen en betaling verzorgen. We weten nog niet precies wanneer u de energietoeslag kunt aanvragen.

Uitkering van ons

Zijn de voorwaarden bekend? En heeft u een uitkering van ons? Dan krijgt u het bedrag van de energietoeslag vanzelf. Heeft u een ander laag inkomen? Dan kunt u een aanvraag indienen. Meer informatie staat dan op deze website.

Korting energiebelasting

Voor 2022 heeft de overheid besloten dat alle huishoudens een korting van ongeveer € 400 op de energiebelasting krijgen. Vanaf 1 juli komt er nog korting bij. Die is ongeveer € 140. Hoeveel het precies is hangt af van hoeveel energie u gebruikt.

Enige wat ik dan niet begrijp is waarom de gemeenten nog een besluit moeten nemen over het bedrag als de regering dat al gedaan heeft?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 17:11

Suzanne F. schreef:
_San87_ schreef:

Vrienden van ons hebben een airco die met gemak een gemiddelde woonkamer met keuken verwarmt.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 17:14

MyWishMax schreef:
Suzanne F. schreef:

Het ligt eraan of ze in die laagste groep valt. Maar hier is het bijvoorbeeld niet via de echte gemeente, maar via de overkoepelende organisatie die de bijstand regelt. Bij mijn eigen gemeente kan het ook niet, ik moet weer naar aparte site gaan daarvoor. Daar kan je het aanvragen als je in die groep valt, maar dat kan nu nog niet want het is nog niet bekend hoe ze het moeten doen. Zou 1e kwartaal al uitbetaald worden, maar het is dus nog niet rond. Dus misschien even zoeken naar bijstandsuitkering op de site van haar gemeente? Maar grote kans dat het nog niet aangevraagd kan worden

Dat laatste dus, ik had al eens geinformeerd voor mijn neef.
Tip was voor nu even de website van de gemeente in de gaten te houden.

Ambtenaar vertelde er ook meteen bij dat de mensen met een bijstands uitkering automatisch bericht zouden krijgen, en dat die mogelijke 120 procent ook gerekend werd vanaf het bijstandsbedrag per maand (dus voor werkenden niet gerekend vanaf het minimunloon).
Maar dat zou per gemeente nog verschillend kunnen zijn, ze hadden ook nog geen concrete info. Hoop ik voor de werkende minima nu niet dat het gehanteerde percentage nu echt gaat afhangen ervan hoe "armlastig" een gemeente is. Daar klonk het wel een beetje naar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 17:18

_San87_ schreef:
Vrienden van ons hebben een airco die met gemak een gemiddelde woonkamer met keuken verwarmt.

Maar die zal in de woonkamer geinstalleerd zijn met genoeg capaciteit om die hele kamer te verwarmen/koelen. In een kleine slaapkamer zit meestal een kleinere AC en die zal niet ver komen om het hele huis te verwarmen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 17:22

Airco is niet zomaar geïnstalleerd. Vóór corona moest ik al 4 maanden wachten na 't bestellen ervan voordat ie geleverd en geplaatst kon worden. Die wachttijd zal nu wel flink opgelopen zijn, net als de prijs. De airco kan prima verwarmen maar verwarming via de CV vind ik prettiger, vooral m'n longen trekken die droge lucht niet zo goed.