(spuit11, kwamen paar meetings van werk tussendoor
)
_San87_ schreef:Heel gechargeerd, ja. Er zitten prima voordelen aan een huurhuis. Ik vind het ook oerdom van de overheid het kopen van een woning te hebben gestimuleerd en de huursector helemaal uit te kleden. Voor veel mensen is huren een meer dan prima manier om lekker te kunnen wonen.
Er zijn meer wegen die naar investeringen terug krijgen leiden, dan het kopen van een huis.
En ja, de aandelenmarkt kan instorten, die kans is er. Maar dat geldt ook voor de huizenmarkt.
Het is imo een keuze afweging waarin de een niet beter is dan de ander.
Wat zijn de andere wegen naar investeringen dan (oprechte vraag)? Want een koopwoning is een van de makkelijkere (indien de markt zo is dat je kan kopen, uiteraard). Sparen daar verlies je tegenwoordig geld mee, en beleggen wordt pas aangeraden nadat je de benodigde (Nibud) buffer hebt opgebouwd (hebben maar weinig mensen).
Kijk als huur nu lager zou zijn dan een hypotheek, dan zou je het bespaarde geld kunnen sparen/beleggen. Of als je zelf geen onderhoud zou hoeven uitvoeren en daar dus geen kosten in had. Maar volgens mij valt dat in de huidige situatie best tegen? Enige voordeel wat ik zie (maar voel je vrij mij uit te leggen wat ze zijn hoor!) is dat je snel weg en wellicht wat minder rondom onderhoud hoeft te plannen. Daar tegenover staan huurverhogingen, het niet opbouwen van vermogen dmv je woning, etc. Het is nu ook niet dat de huurmarkt zoveel makkelijker is dan de koopmarkt, toch?
Even voor de duidelijkheid: ik bedoel deze reactie echt als oprechte nieuwsgierigheid naar hoe ze tot elkaar verhouden, leer graag bij als ik het mis heb