[Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op wie stem jij deze Tweede Kamer verkiezingen?

VVD
207 (15%)
PVV
108 (8%)
CDA
39 (2%)
D66
173 (12%)
GroenLinks
187 (14%)
SP
59 (4%)
PvdA
59 (4%)
ChristenUnie
22 (1%)
PvdD
96 (7%)
50PLUS
8 (0%)
SGP
10 (0%)
DENK
Geen stemmen
FvD
91 (6%)
BIJ1
19 (1%)
JA21
25 (1%)
CODE ORANJE
12 (0%)
Volt
63 (4%)
NIDA
1 (0%)
Piratenpartij
5 (0%)
JONG
6 (0%)
Splinter
22 (1%)
BBB
97 (7%)
NLBeter
1 (0%)
Lijst Henk Krol
1 (0%)
(Anders)
24 (1%)

Totaal aantal stemmen: 1335

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 14:34

Denk dat er wel wat budget mag worden vrijgemaakt aan gezonde keuzes en daarmee het voorkomen van ziektes.

Overigens zoals het eindeloze gelobby bij de bontindustrie heeft geleid tot problemen is hetzelfde gebeurt ten tijde van de afschaffing van het melkquotum.
Een duidelijke uitwerking van het plan om de sector te reguleren liet te lang op zich wachten. Er werd ingespeeld op volop melken en groei terwijl iedereen in zijn achterhoofd wist dat er een beperking zou komen.
Was dit onderwerp niet vermeden waren de problemen misschien niet zo groot geweest?

Femke_Tweety

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 14:37

Toch die suikertaks dan maar?

Ik vind het niet eens zo'n slecht idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 14:38

Er is zoveel fruit van eigen bodem. Waarom moet je dan perse een mango eten en dan ook nog liefst aan een bodemprijs (want vaak wil men het ook nog zo goedkoop mogelijk)? Dat zou zo goedkoop niet eens moeten kunnen. Koop gewoon van eigen bodem in het seizoen. En kijk vooruit. Ik heb een tafelmodel vriezer en een vriesvakje in de koelkast. En die gaan zomers voornamelijk vol met bessen uit de tuin. Zodat ik die in de winter ook nog kan eten. En niet uit ver weg koop voor een prijs die eigenlijk 2x zo hoog zou moeten liggen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 14:38

elnienjo schreef:
Mizora schreef:
Ik lees hier trouwens ook dat groenten en fruit onbetaalbaar is geworden door het verhogen van de btw. De btw is van 6 naar 9% gegaan, we eten in Nederland gemiddeld nog geen 2kg groenten en 2kg fruit per persoon per week. Groenten is plenty keuze voor maximaal 2€/kg, fruit voor maximaal 3€/kg. Dan heb je het dus over maximaal 10 euro per persoon per week. Met de btw-verhoging is dit nu 10.28 per week (10/1.06*1.09). Dat is niet wat het onbetaalbaar maakt. Als je maar voor 5 euro groente en fruit eet, komt daar zelfs maar 14ct bovenop.

Inflatie en klimaatveranderingen hebben we de prijzen echt verhoogd, maar dat heeft niets met de btw te maken.

Als je appels eet wellicht? Ik hou van bessen, frambozen, perzikken, kiwi's, mango's, grapefruits etc.
Had van de week 'n bakje bessen 'in de aanbieding' voor nog bijna 4 euro. Vind dat schandalige prijzen.

Je houd van peperduur fruit, dat kan, maar dat heeft niets te maken met dat fruit onbetaalbaar is en alles met het soort fruit dat je wil. Zachtfruit (blauwe bessen en frambozen) zijn zelfs in het seizoen de varkenshazen en biefstuk van het fruit en tropisch fruit is de halve wereld overgevlogen.

Kiwi's kosten bij de AH 3€/kg, druiven zijn op het moment 4.50€/kg, frambozen zijn uit de diepvries 5.25€/kg, blauwe bessen zijn uit de diepvries 4.50€/kg. Verse perzikken zijn 6€/kg

Bananen zijn 2€/kg, appels 1.70-3€/kg, peren 1.80€/kg, mandarijnen 2-2.50€/kg, sinaasappels 1.40€/kg.

Je hebt zat keuze buiten appels, maar appels horen er wel ook gewoon bij. Je neus voor appels ophalen is een luxe, niet een recht. Met appels, peren, sinaasappels en bananen heb je een prima mengsel voor een week en zit je zelfs maar aan de 2€/kg, dus 4 euro fruit voor een week.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 14:52

idinn schreef:
Er is zoveel fruit van eigen bodem. Waarom moet je dan perse een mango eten en dan ook nog liefst aan een bodemprijs (want vaak wil men het ook nog zo goedkoop mogelijk)? Dat zou zo goedkoop niet eens moeten kunnen. Koop gewoon van eigen bodem in het seizoen. En kijk vooruit. Ik heb een tafelmodel vriezer en een vriesvakje in de koelkast. En die gaan zomers voornamelijk vol met bessen uit de tuin. Zodat ik die in de winter ook nog kan eten. En niet uit ver weg koop voor een prijs die eigenlijk 2x zo hoog zou moeten liggen.

Ik eet alleen zacht fruit en dat is van eigen bodem maar 'n paar maanden per jaar verkrijgbaar. Als ik voldoende fruit wil kunnen eten dan zou ik toch een veel grotere vriezer nodig hebben. Neem alleen al de citrusvruchten en bananen. Bovendien vind ik ingevroren fruit toch echt minder lekker.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 14:55

Zet je een grotere vriezert in de tuin.. jij hebt daar ruimte voor, ik niet, ik heb geen tuin :)
Ik heb geen tafelmodel vriezert ook, ik heb maar 1,5 lade aan vriesruimte..
Maar je hoeft dus heel geen bessen te kopen want je hebt ze in je vriezert.. top toch :j

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 15:26

fransje23 schreef:
Denk dat er wel wat budget mag worden vrijgemaakt aan gezonde keuzes en daarmee het voorkomen van ziektes.

Overigens zoals het eindeloze gelobby bij de bontindustrie heeft geleid tot problemen is hetzelfde gebeurt ten tijde van de afschaffing van het melkquotum.
Een duidelijke uitwerking van het plan om de sector te reguleren liet te lang op zich wachten. Er werd ingespeeld op volop melken en groei terwijl iedereen in zijn achterhoofd wist dat er een beperking zou komen.
Was dit onderwerp niet vermeden waren de problemen misschien niet zo groot geweest?

Dit inspelen werd ook vanuit vooral de bank en de overheid gestimuleerd.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 15:32

elnienjo schreef:
idinn schreef:

Ik eet alleen zacht fruit en dat is van eigen bodem maar 'n paar maanden per jaar verkrijgbaar. Als ik voldoende fruit wil kunnen eten dan zou ik toch een veel grotere vriezer nodig hebben. Neem alleen al de citrusvruchten en bananen. Bovendien vind ik ingevroren fruit toch echt minder lekker.

Maar dat heeft toch niets te maken met een asociale btw verhoging? Bessen zijn niet 4 euro omdat je er 9 ipv 6 procent btw over betaald, maar omdat ze hier in de winter niet groeien. Het zou de discussie echt heel erg helpen als je de schuld laat waar de schuld hoort...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 15:37

tammiebels schreef:
fransje23 schreef:

Dit inspelen werd ook vanuit vooral de bank en de overheid gestimuleerd.

Ja, de bank en agrarisch bedrijfsadviseurs zijn medeschuldig.
Die gingen er ook doodleuk vanuit dat er anders wel een knelgevallen regeling zou komen.

Overheid vooral in de zin van het niet geven van duidelijkheid en een toekomstgericht beleid. Is volgens mij nog een Bleker-erfenis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 15:44

Oeh Baudet is weer in de lucht :')

Citaat:
Thierry Baudet van Forum voor Democratie verwacht dat hij "met open armen wordt ontvangen" bij de formatie van een nieuw kabinet. "Wij zijn met zes zetels winst de grote winnaar. Het is gebruikelijk dat de grootste winnaar het initiatief neemt bij de onderhandelingen. Dat wordt spannend", zei hij bij aankomst in de Tweede Kamer.

Is dit echt zo wat hij zegt? Want grootste winnaar is leuk, maar hij is nog lang niet de grootste partij toch?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 15:46

Relaxed schreef:
Oeh Baudet is weer in de lucht :')

Citaat:
Thierry Baudet van Forum voor Democratie verwacht dat hij "met open armen wordt ontvangen" bij de formatie van een nieuw kabinet. "Wij zijn met zes zetels winst de grote winnaar. Het is gebruikelijk dat de grootste winnaar het initiatief neemt bij de onderhandelingen. Dat wordt spannend", zei hij bij aankomst in de Tweede Kamer.

Is dit echt zo wat hij zegt? Want grootste winnaar is leuk, maar hij is nog lang niet de grootste partij toch?

Zover ik weet zeker niet. Met 8 zetels heeft hij slechts 1/3e van de zetels van d66 of 1/4 van de zetels van vvd. Het is gewoon de gebruikelijke grootheidswaanzin.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 15:46

Ik had hem net in het politiek-topic gepost idd.
En nee, de grootste partij neemt het initiatief, niet de grootste winnaar. Het is wel zo dat er vaak gekeken wordt naar de grootste winnaar en normaal kijkt men ook nog wel om die op te nemen in de coalitie.
Maar ik acht die kans dit keer vrij klein, hoewel dat volgens Baudet valse verkiezingsbelofte zijn die niks meer waard zijn na de verkiezing.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 15:48

Flauwekul en arrogantie. Hij heeft 8 zetels en 142 zetels zijn voor anderen. En hij zal even de formatie regelen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 15:53

Dacht ik al :')

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 15:59

Hahaha en dan straks mauwen dat hij niet gehoord is. Hij zal vast wel even langs mogen komen voor een gesprekje. En dan is het de andere partij de schuld dat er niet samengewerkt kan worden.

Bonna

Meestal zijn grote winnaars ook grote partijen. Hoewel 8 zetels echt niet weinig is, is het echt niets in vergelijking met vvd/d66. Het is op het arrogante af dat je roept dat je dan eerste keus mag hebben. Maarja... Baudet hè. Daarnaast nog de vraag wat hij denkt te gaan bereiken. Er zijn niet genoeg zetels op rechts om überhaupt iets te kunnen formeren. De VVD wil namelijk niet met hen of de PVV regeren.

Mijn ideale coalitie zou trouwens VVD/D66/PvdA/GroenLinks/volt zijn. Van mij mag het CDA zijn wonden likken en dit zou een mooi liberaal, pro klimaat geluid laten horen. Ik denk niet dat het er in zit though. In de 1e kamer komen ze dan ook wat tekort helaas.
Laatst bijgewerkt door Bonna op 18-03-21 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Ann

Winged schreef:
Hahaha en dan straks mauwen dat hij niet gehoord is. Hij zal vast wel even langs mogen komen voor een gesprekje. En dan is het de andere partij de schuld dat er niet samengewerkt kan worden.

Inderdaad bovenstaande!

Hij heeft zichzelf in een goede uitgangspositie gezet om straks in de 'slachtofferrol' te kunnen kruipen, vind ik. Dan ligt het straks natuurlijk niet aan zijn partij als ze niet mee mogen regeren in een kabinet.

8nnemiek

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 16:03

Een grote grap die man. 24 uur ondergedoken gezeten en dan dit soort onzin uitkramen. Ik schaam me dood dat ik eerder op deze man heb gestemd.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 16:04

Hij heeft er al over nagedacht en wil het liefst een zakenkabinet blijkbaar.
Maar anders weet hij ook nog wel een goede coalitie. Dat de helft van die partijen niet samen wil is denk ik een detail :D

Citaat:
Baudet wil het liefst geen coalitie van "kartelpartijen", maar een kennis- of zakenkabinet met vakministers. Zo'n regering zou met wisselende meerderheden in het parlement moeten werken. Als dat niet haalbaar is, denkt hij aan een coalitie over rechts, met VVD, PVV, CDA, JA21 en SGP. Die heeft ook een meerderheid in de Eerste Kamer.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 16:09

Soms denk ik dat Baudet in een parallel universum zit.

Nou ja, het is wel levendig!

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 16:11

Ik vraag me af wat er gaat gebeuren binnen de FvD als de voorkeursstemmen duidelijk worden. Dat zal volgende week zijn denk ik?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 16:16

Citaat:
"We hadden het nog beter kunnen doen, als nog meer mensen op ons hadden gestemd. Nu zijn we niet zo groot geworden dat we met een vingerknip alle regels meteen kunnen veranderen."

Had hij gedacht in zijn eentje een meerderheid te kunnen halen ofzo? :D

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 16:17

secricible schreef:
Citaat:
"We hadden het nog beter kunnen doen, als nog meer mensen op ons hadden gestemd. Nu zijn we niet zo groot geworden dat we met een vingerknip alle regels meteen kunnen veranderen."

Had hij gedacht in zijn eentje een meerderheid te kunnen halen ofzo? :D

Jup... Gek genoeg wel... -O-

En wat ben ik blij dat dat hier zowat onmogelijk is.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 16:24

8nnemiek schreef:
:')

Het verbaast me dat hij niet roept dat de verkiezingen van hem gestolen zijn haha.

Ik kwam vandaag een heel interessant stuk tegen over zijn verleden, en hoe het vroeger al zo'n arrogante kwast was: https://www.mareonline.nl/achtergrond/x ... z0CMpFT9ko

Jezus wat een hoog story gehalte. Mijn neef weet vast ook nog wel een quote van wat ik op mijn 13e op vakantie zei :+ . Ik vind dit, en van die stukken van bijv de familie van Markle altijd zo triest.

Dit heeft Baudet helemaal niet nodig joh, hij maakt zichzelf genoeg belachelijk, soms denk ik echt dat die man echt wanen heeft. Hij lijkt ook gewoon niks te begrijpen van hoe de politiek werkt ofzo.

Ik vind dit persoonlijk een van de ergste momenten: