Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
8nnemiek schreef:Bigone, heb je zelf ooit uitgerekend hoeveel het zou kosten om jouw huis van het gas af te krijgen?
Ik blijf het apart vinden dat mensen hun volle vertrouwen leggen in de cijfertjes waar Baudet en andere angstzaaiers mee aan komen zetten.
Als je een inductie plaat en boiler laat installeren dan kost je dat echt geen vermogen. Voor de verwarming zijn er heel veel mogelijkheden, van een elektrische kachel tot een electrisch cv systeem tot zonneboilers, en warmtepompen en aardwarmte. Zelfs houtkachels, petrolkachels en dieselkachels kunnen worden gebruikt om van het gas af te gaan, al zijn die laatste natuurlijk ook niet heel duurzaam![]()
En als je zelf handig bent dan ben je echt voor een paar duizend euro klaar voor een kleine woning.
Daarnaast gaan de ontwikkelingen natuurlijk razendsnel, zakken de prijzen steeds verder en krijgen huishoudens in de toekomst ook nog eens subsidie of belastingvoordeel.
Magrathea schreef:Je moet je weg ook wel een beetje kennen in kortingsland. Je hoeft eigenlijk nooit meer dan 20 euro pp te betalen voor de trein, dat is de prijs van een dagkaart. En een daluren-kortingsabonnement heb je er ook al erg snel uit als je een paar keer per jaar een lange rit maakt.
En een groepsticket is al helemaal voordelig, wat het exact kost weet ik even niet maar het is echt heeel weinig.
En dan heb je ook nog regelmatig van die combi-tickets (zo kun je je Efteling kaartje samen met een treinticket kopen, is beiden voordeliger) en bijv Kruidvat dagkaartjes die dan ook weer goedkoper zijn.
Al met al een hoop opties(Nog afgezien van dat mensen zich vaak verkijken op zaken als parkeerkosten, in mijn ervaring
maar soit)
LadyMadonna schreef:Ik ging laatst naar Amsterdam met het ov, en was met 2 pers bijna 60 euro kwijt (vanuit Brabant)...
Had ik financieel gezien beter de auto kunnen pakken...
Winged schreef:Magrathea schreef:Je moet je weg ook wel een beetje kennen in kortingsland. Je hoeft eigenlijk nooit meer dan 20 euro pp te betalen voor de trein, dat is de prijs van een dagkaart. En een daluren-kortingsabonnement heb je er ook al erg snel uit als je een paar keer per jaar een lange rit maakt.
En een groepsticket is al helemaal voordelig, wat het exact kost weet ik even niet maar het is echt heeel weinig.
En dan heb je ook nog regelmatig van die combi-tickets (zo kun je je Efteling kaartje samen met een treinticket kopen, is beiden voordeliger) en bijv Kruidvat dagkaartjes die dan ook weer goedkoper zijn.
Al met al een hoop opties(Nog afgezien van dat mensen zich vaak verkijken op zaken als parkeerkosten, in mijn ervaring
maar soit)
Klopt, maar alles is buiten de daluren met die kortingskaartjes. Daar heb ik, als ik van Drenthe naar Amsterdam moet en daar om 10 uur een overleg heb, helemaal niks aan. Want ik mag pas met zo'n kaartje reizen vanaf 9 uur.
Magrathea schreef:Met een reguliere kortingskaart moet je ingecheckt zijn in de daluren. Ik heb een dal-vrij abonnement gehad waarmee ik naar Eindhoven reisde, dan stapte ik om 6:31 in de trein en was ik om 8:00 op de universiteitWel wat vroeg maar goed te overzien aangezien ik dan in de middag om 16:15 alweer met de trein vertrok richting huis (voor 16:00 inchecken)
Ik weet niet van waaruit je reist maar dat is misschien nog een optie. (Al vereisen sommige speciale kaartjes dat je je daadwerkelijk niet in de trein bevindt tijdens de spits.)
Janneke2 schreef:LadyMadonna schreef:Ik ging laatst naar Amsterdam met het ov, en was met 2 pers bijna 60 euro kwijt (vanuit Brabant)...
Had ik financieel gezien beter de auto kunnen pakken...
Nee, financieel gezien weet je de weg niet in OV land.
Het spijt mij dat het automobilisten zo moeilijk wordt gemaakt, maar zo duur hoeft echt niet.
bigone schreef:Wanneer het ov gratis of een heel stuk goedkoper is haal je mensen uit de auto, zorgen voor voldoende treinen, voldoende aansluitingen en vanaf stations vervoer naar omringende kleine plaatsen goed regelen. wanneer je mensen op die manier uit de auto krijgt betekend dat minder auto's/minder asfalt/minder files/gemakkelijker ergens kunnen gaan wonen want ov werkt perfect en ben je snel op je werk. En zo zullen er nog veel meer positieve zaken bijkomen.
Magrathea schreef:bigone schreef:Wanneer het ov gratis of een heel stuk goedkoper is haal je mensen uit de auto, zorgen voor voldoende treinen, voldoende aansluitingen en vanaf stations vervoer naar omringende kleine plaatsen goed regelen. wanneer je mensen op die manier uit de auto krijgt betekend dat minder auto's/minder asfalt/minder files/gemakkelijker ergens kunnen gaan wonen want ov werkt perfect en ben je snel op je werk. En zo zullen er nog veel meer positieve zaken bijkomen.
Helaas investeert men liever in asfalt wat aantoonbaar gewoon geen effect heeft.
En sommige trajecten zitten nu eenmaal al aan hun maximale capaciteit, helaas. Meer treinen zal dat onveiliger maken.
We moeten echt ook naar andere oplossingen kijken zoals kortere werkdagen* waardoor spitsreizen vermeden kan worden, thuiswerken etc.
*Veel mensen geven aan een groot deel van hun dag niet-nuttige dingen te doen en er zijn reeds succesvolle proeven gedaan met werkdagen van 6u in plaats van 8. Mensen hebben meer energie, zijn minder vaak ziek, en besteden hun tijd nuttiger (de motivatie ligt hoger omdat je werkdag toch maar 6u is, minder tijd om rond te hangen en te facebooken)
bigone schreef:Gratis ov zal wel een utopie zijn/blijven maar je kunt een flinke verlaging van de prijzen wel koppelen aan rekeningrijden voor de automobilist. Steigert het beroepsvervoer meteen weer natuurlijk maar toch. Goedkoop of gratis ov betekend dat je rustig wat verder weg kunt werken en dus solliciteren, arme mensen hebben veel meer mogelijkheden om uit hun isolement te komen.
Magrathea schreef:Daarom is beter OV toch juist goed? Het is inderdaad idioot dat mensen 2-3x zoveel tijd kwijt zijn met het OV in vergelijking met autorijden, maar om daarom maar asfalt te faciliteren en niet beter streekvervoer kan ik dan weer niet bij![]()
Maar goed ik woon in de randstad en er is vrijwel niets waar ik heen reis wat sneller gaat met de auto dus ik zal wel geen recht van spreken hebben