Op wie stem jij 20 maart?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62229
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 14:42

Ik ging laatst naar Amsterdam met het ov, en was met 2 pers bijna 60 euro kwijt (vanuit Brabant)...
Had ik financieel gezien beter de auto kunnen pakken...

mysa
correspondent/vertaler

Berichten: 11790
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Op wie stem jij 20 maart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 14:44

Met mijn auto niet helaas :)

Shaggy09

Berichten: 8110
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 14:45

Maar dat betekent dus dat iedereen tussen de 4 en de 65 wel gewoon moet betalen tenzij je een voltijd opleiding doet en die binnen 10 jaar haalt. En ook dan heb je alleen doordeweeks gratis ov en moet je in het weekend alsnog gewoon betalen.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 14:48

Je moet je weg ook wel een beetje kennen in kortingsland. Je hoeft eigenlijk nooit meer dan 20 euro pp te betalen voor de trein, dat is de prijs van een dagkaart. En een daluren-kortingsabonnement heb je er ook al erg snel uit als je een paar keer per jaar een lange rit maakt.
En een groepsticket is al helemaal voordelig, wat het exact kost weet ik even niet maar het is echt heeel weinig.
En dan heb je ook nog regelmatig van die combi-tickets (zo kun je je Efteling kaartje samen met een treinticket kopen, is beiden voordeliger) en bijv Kruidvat dagkaartjes die dan ook weer goedkoper zijn.

Al met al een hoop opties :j (Nog afgezien van dat mensen zich vaak verkijken op zaken als parkeerkosten, in mijn ervaring :o maar soit)

BigOne
Berichten: 41510
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 14:49

8nnemiek schreef:
Bigone, heb je zelf ooit uitgerekend hoeveel het zou kosten om jouw huis van het gas af te krijgen?
Ik blijf het apart vinden dat mensen hun volle vertrouwen leggen in de cijfertjes waar Baudet en andere angstzaaiers mee aan komen zetten.
Als je een inductie plaat en boiler laat installeren dan kost je dat echt geen vermogen. Voor de verwarming zijn er heel veel mogelijkheden, van een elektrische kachel tot een electrisch cv systeem tot zonneboilers, en warmtepompen en aardwarmte. Zelfs houtkachels, petrolkachels en dieselkachels kunnen worden gebruikt om van het gas af te gaan, al zijn die laatste natuurlijk ook niet heel duurzaam ;)
En als je zelf handig bent dan ben je echt voor een paar duizend euro klaar voor een kleine woning.
Daarnaast gaan de ontwikkelingen natuurlijk razendsnel, zakken de prijzen steeds verder en krijgen huishoudens in de toekomst ook nog eens subsidie of belastingvoordeel.


Ja, ons huis is meer dan 100 jaar oud, in de loop der jaren volledig geisoleerd, drie dubbel dik glas, spouwmuurisolatie, spouwmuren opgemetseld waar ze ontbraken. Zonnepanelen konden er maar enige geplaatst worden aangezien het dak ongunstig ligt. Aanvraag bij gemeente ingediend voor een eigen kleine windmolen, mag niet. Wij hebben een joekel van een woning en alleen de zonneboiler kan dat zeker niet af, warmtepomp ook niet. Alleen het systeem van aardwarmte en dus de daarbij behorende investering zou ons huis comfortabel kunnen voorzien van warmte en dat kostte (toen wij het twee jaar geleden lieten berekenen) 24000 euro. We proberen gewoon zo min mogelijk gas te verbruiken, douchen max 5 minuten, houtkachel aan wanneer het echt koud is, dikke trui aan en thermostaat altijd op 17 overdag en na zes uur op 19. We hebben er aan gedacht om zonnepanelen op de stal te leggen, echter, dan moet eerst het dak vervangen worden en daarnaast vind ik de veiligheid van mijn dieren belangrijker dan het moeten besparen op gas dus plaatst ik geen risicofactor op het staldak.

LadyMadonna

Berichten: 62229
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 14:49

Magrathea schreef:
Al met al een hoop opties :j (Nog afgezien van dat mensen zich vaak verkijken op zaken als parkeerkosten, in mijn ervaring :o maar soit)

In Amsterdam kan je bij de arena voor €1 parkeren (24 uur), mits je met ov naar het centrum gaat. Dat gaan we dus volgende week proberen :j

Winged

Berichten: 33942
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 14:50

Magrathea schreef:
Je moet je weg ook wel een beetje kennen in kortingsland. Je hoeft eigenlijk nooit meer dan 20 euro pp te betalen voor de trein, dat is de prijs van een dagkaart. En een daluren-kortingsabonnement heb je er ook al erg snel uit als je een paar keer per jaar een lange rit maakt.
En een groepsticket is al helemaal voordelig, wat het exact kost weet ik even niet maar het is echt heeel weinig.
En dan heb je ook nog regelmatig van die combi-tickets (zo kun je je Efteling kaartje samen met een treinticket kopen, is beiden voordeliger) en bijv Kruidvat dagkaartjes die dan ook weer goedkoper zijn.

Al met al een hoop opties :j (Nog afgezien van dat mensen zich vaak verkijken op zaken als parkeerkosten, in mijn ervaring :o maar soit)

Klopt, maar alles is buiten de daluren met die kortingskaartjes. Daar heb ik, als ik van Drenthe naar Amsterdam moet en daar om 10 uur een overleg heb, helemaal niks aan. Want ik mag pas met zo'n kaartje reizen vanaf 9 uur.

Janneke2

Berichten: 23646
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 14:52

LadyMadonna schreef:
Ik ging laatst naar Amsterdam met het ov, en was met 2 pers bijna 60 euro kwijt (vanuit Brabant)...
Had ik financieel gezien beter de auto kunnen pakken...


Nee, financieel gezien weet je de weg niet in OV land.
Het spijt mij dat het automobilisten zo moeilijk wordt gemaakt, maar zo duur hoeft echt niet.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 14:53

Winged schreef:
Magrathea schreef:
Je moet je weg ook wel een beetje kennen in kortingsland. Je hoeft eigenlijk nooit meer dan 20 euro pp te betalen voor de trein, dat is de prijs van een dagkaart. En een daluren-kortingsabonnement heb je er ook al erg snel uit als je een paar keer per jaar een lange rit maakt.
En een groepsticket is al helemaal voordelig, wat het exact kost weet ik even niet maar het is echt heeel weinig.
En dan heb je ook nog regelmatig van die combi-tickets (zo kun je je Efteling kaartje samen met een treinticket kopen, is beiden voordeliger) en bijv Kruidvat dagkaartjes die dan ook weer goedkoper zijn.

Al met al een hoop opties :j (Nog afgezien van dat mensen zich vaak verkijken op zaken als parkeerkosten, in mijn ervaring :o maar soit)

Klopt, maar alles is buiten de daluren met die kortingskaartjes. Daar heb ik, als ik van Drenthe naar Amsterdam moet en daar om 10 uur een overleg heb, helemaal niks aan. Want ik mag pas met zo'n kaartje reizen vanaf 9 uur.

Met een reguliere kortingskaart moet je ingecheckt zijn in de daluren. Ik heb een dal-vrij abonnement gehad waarmee ik naar Eindhoven reisde, dan stapte ik om 6:31 in de trein en was ik om 8:00 op de universiteit :j Wel wat vroeg maar goed te overzien aangezien ik dan in de middag om 16:15 alweer met de trein vertrok richting huis (voor 16:00 inchecken)
Ik weet niet van waaruit je reist maar dat is misschien nog een optie. (Al vereisen sommige speciale kaartjes dat je je daadwerkelijk niet in de trein bevindt tijdens de spits.)

BigOne
Berichten: 41510
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 14:55

Wanneer het ov gratis of een heel stuk goedkoper is haal je mensen uit de auto, zorgen voor voldoende treinen, voldoende aansluitingen en vanaf stations vervoer naar omringende kleine plaatsen goed regelen. wanneer je mensen op die manier uit de auto krijgt betekend dat minder auto's/minder asfalt/minder files/gemakkelijker ergens kunnen gaan wonen want ov werkt perfect en ben je snel op je werk. En zo zullen er nog veel meer positieve zaken bijkomen.

Winged

Berichten: 33942
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 15:01

Magrathea schreef:
Met een reguliere kortingskaart moet je ingecheckt zijn in de daluren. Ik heb een dal-vrij abonnement gehad waarmee ik naar Eindhoven reisde, dan stapte ik om 6:31 in de trein en was ik om 8:00 op de universiteit :j Wel wat vroeg maar goed te overzien aangezien ik dan in de middag om 16:15 alweer met de trein vertrok richting huis (voor 16:00 inchecken)
Ik weet niet van waaruit je reist maar dat is misschien nog een optie. (Al vereisen sommige speciale kaartjes dat je je daadwerkelijk niet in de trein bevindt tijdens de spits.)

Klopt, maar ik hoef niet elke week naar Amsterdam, hooguit 2x per maand. Dan is zo'n abo alsnog veel te duur en kan het niet uit. Maar uiteindelijk betaal je dus wel zoveel dat je eigenlijk in vergelijking met zo'n abo 6x heen en weer kan. Dat zijn behoorlijk scheve verhoudingen.
(Lees: Ik pak dus wel gewoon lekker de auto)

LadyMadonna

Berichten: 62229
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 15:02

Janneke2 schreef:
LadyMadonna schreef:
Ik ging laatst naar Amsterdam met het ov, en was met 2 pers bijna 60 euro kwijt (vanuit Brabant)...
Had ik financieel gezien beter de auto kunnen pakken...


Nee, financieel gezien weet je de weg niet in OV land.
Het spijt mij dat het automobilisten zo moeilijk wordt gemaakt, maar zo duur hoeft echt niet.

Moet ik nu alweer m’n schoolgeld inleveren?

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 15:05

bigone schreef:
Wanneer het ov gratis of een heel stuk goedkoper is haal je mensen uit de auto, zorgen voor voldoende treinen, voldoende aansluitingen en vanaf stations vervoer naar omringende kleine plaatsen goed regelen. wanneer je mensen op die manier uit de auto krijgt betekend dat minder auto's/minder asfalt/minder files/gemakkelijker ergens kunnen gaan wonen want ov werkt perfect en ben je snel op je werk. En zo zullen er nog veel meer positieve zaken bijkomen.

Helaas investeert men liever in asfalt wat aantoonbaar gewoon geen effect heeft.
En sommige trajecten zitten nu eenmaal al aan hun maximale capaciteit, helaas. Meer treinen zal dat onveiliger maken.
We moeten echt ook naar andere oplossingen kijken zoals kortere werkdagen* waardoor spitsreizen vermeden kan worden, thuiswerken etc.

*Veel mensen geven aan een groot deel van hun dag niet-nuttige dingen te doen en er zijn reeds succesvolle proeven gedaan met werkdagen van 6u in plaats van 8. Mensen hebben meer energie, zijn minder vaak ziek, en besteden hun tijd nuttiger (de motivatie ligt hoger omdat je werkdag toch maar 6u is, minder tijd om rond te hangen en te facebooken :Y) )

Shaggy09

Berichten: 8110
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 15:07

Ik ben student maar volg een BBL opleiding dus krijg ook niks vergoed.
Ik vind het echt abnormaal duur zo. Zonder OV kaart ben ik 10 euro kwijt om retour naar mijn werk te gaan. (Is 12 km verderop) Met OV kaart ook al bijna 8 euro.

Ik vind dat echt enorme bedragen. Dit is alleen een busreis.

LadyMadonna

Berichten: 62229
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 15:10

Hier is geen trein verbinding en hebben we de “brabantliner” die Hern en weer rijdt tussen Oosterhout/Breda en Utrecht.
Prima verbinding, maar in de spits heb je Japanse taferelen ondanks een extra bus. Met name met studenten/scholieren, het zit tjok vol. Chauffeurs moeten mensen bij de halte laten staan...
Scholieren uit Hank laten zich op “de tol” afzetten omdat op halte Hank de bus vol zit en ze er niet bij kunnen...
Op de tol hebben ze net wat duw en trekwerk net wat meer kans.

Shaggy09

Berichten: 8110
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 15:12

Magrathea schreef:
bigone schreef:
Wanneer het ov gratis of een heel stuk goedkoper is haal je mensen uit de auto, zorgen voor voldoende treinen, voldoende aansluitingen en vanaf stations vervoer naar omringende kleine plaatsen goed regelen. wanneer je mensen op die manier uit de auto krijgt betekend dat minder auto's/minder asfalt/minder files/gemakkelijker ergens kunnen gaan wonen want ov werkt perfect en ben je snel op je werk. En zo zullen er nog veel meer positieve zaken bijkomen.

Helaas investeert men liever in asfalt wat aantoonbaar gewoon geen effect heeft.
En sommige trajecten zitten nu eenmaal al aan hun maximale capaciteit, helaas. Meer treinen zal dat onveiliger maken.
We moeten echt ook naar andere oplossingen kijken zoals kortere werkdagen* waardoor spitsreizen vermeden kan worden, thuiswerken etc.

*Veel mensen geven aan een groot deel van hun dag niet-nuttige dingen te doen en er zijn reeds succesvolle proeven gedaan met werkdagen van 6u in plaats van 8. Mensen hebben meer energie, zijn minder vaak ziek, en besteden hun tijd nuttiger (de motivatie ligt hoger omdat je werkdag toch maar 6u is, minder tijd om rond te hangen en te facebooken :Y) )


Een 8-urige werkdag vind ik al prettig. Heb ook vaak dagen van 9 of soms zelfs 12 uur. Ik ken ook weinig mensen die echt maar een 8-urige werkdag hebben.

Ik zou het heerlijk vinden als ze wat strenger waren op lange werkdagen. Ik ben echt gesloopt van het werken altijd en ik doe niet eens echt zwaar werk.

BigOne
Berichten: 41510
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 15:12

Gratis ov zal wel een utopie zijn/blijven maar je kunt een flinke verlaging van de prijzen wel koppelen aan rekeningrijden voor de automobilist. Steigert het beroepsvervoer meteen weer natuurlijk maar toch. Goedkoop of gratis ov betekend dat je rustig wat verder weg kunt werken en dus solliciteren, arme mensen hebben veel meer mogelijkheden om uit hun isolement te komen.

IMANDRA

Berichten: 10491
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 15:23

bigone schreef:
Gratis ov zal wel een utopie zijn/blijven maar je kunt een flinke verlaging van de prijzen wel koppelen aan rekeningrijden voor de automobilist. Steigert het beroepsvervoer meteen weer natuurlijk maar toch. Goedkoop of gratis ov betekend dat je rustig wat verder weg kunt werken en dus solliciteren, arme mensen hebben veel meer mogelijkheden om uit hun isolement te komen.


Hier ben ik het niet mee eens. Ik vind OV best fijn, maar ik merk dat ik vaak 2 a 3x zo lang moet reizen als ik met OV ga in vergelijking met de auto. Iets verder weg solliciteren want je kan met het OV klopt dus niet ;). Dus arme mensen hebben dan juist minder mogelijkheden om uit hun isolement te komen, in jouw voorbeeld.

Shaggy09

Berichten: 8110
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Op wie stem jij 20 maart?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 15:25

Ik zou ook vanwege de reistijd altijd nog een auto (in mijn geval scooter) prefereren boven het OV. Niets vind ik zo vervelend als uren die ik goed kan gebruiken kwijt zijn aan reizen.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Op wie stem jij 20 maart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 15:28

Daarom is beter OV toch juist goed? Het is inderdaad idioot dat mensen 2-3x zoveel tijd kwijt zijn met het OV in vergelijking met autorijden, maar om daarom maar asfalt te faciliteren en niet beter streekvervoer kan ik dan weer niet bij :')

Maar goed ik woon in de randstad en er is vrijwel niets waar ik heen reis wat sneller gaat met de auto dus ik zal wel geen recht van spreken hebben :Y)

Shaggy09

Berichten: 8110
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Op wie stem jij 20 maart?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 15:32

Ik ben daar ook alleen maar voorstander van.
Bij mij in t dorp rijd de bus 1 x in het uur naar de dichtsbijzijnde grote stad. Als ik de andere kant op wil moet ik eerst naar de stad reizen met de bus en dan daar op het station weer een bus pakken naar een andere stad/dorp. Dus dat is enorm om en kost heel veel tijd.

IMANDRA

Berichten: 10491
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 15:32

Magrathea schreef:
Daarom is beter OV toch juist goed? Het is inderdaad idioot dat mensen 2-3x zoveel tijd kwijt zijn met het OV in vergelijking met autorijden, maar om daarom maar asfalt te faciliteren en niet beter streekvervoer kan ik dan weer niet bij :')

Maar goed ik woon in de randstad en er is vrijwel niets waar ik heen reis wat sneller gaat met de auto dus ik zal wel geen recht van spreken hebben :Y)


Zeker gelijk hoor, OV heeft z'n goeie en slechte punten. Ik vind het persoonlijk niet erg om 1,5u te reizen naar mijn werk, maar ik lees graag in het OV (zowel wetenschappelijke papers om op de hoogte te blijven als gewoon fictie boeken). @Shaggy: voor heel veel functies kan je ook gewoon research doen of werk doen in het OV. Dat kan ik de auto weer niet. Maar dan is het wel aan het bedrijf om ook die tijd door te betalen als je daar werk doet natuurlijk.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 15:33


Shaggy09

Berichten: 8110
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 15:34

Tsja, dat ligt er maar net aan wat voor werk je doet hoor. Alles waarbij je geen functie hebt waarbij je bureauwerk hoeft te doen gaat dat niet op. Ik doe ook geen bureauwerk.

IMANDRA

Berichten: 10491
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 15:36

Shaggy09 schreef:
Tsja, dat ligt er maar net aan wat voor werk je doet hoor. Alles waarbij je geen functie hebt waarbij je bureauwerk hoeft te doen gaat dat niet op. Ik doe ook geen bureauwerk.

Dat zeg ik toch ook :))